Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met pup naar Tsjechie

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Fatima
Vaste gebruiker

Met pup naar Tsjechie

Ongelezen bericht door Fatima »

Hallo,

Wij gaan 13/03 naar Tsjechie voor een wintervakantie, en we nemen onze pup mee. We hebben contact gehad met het pension en dat was in orde. Ook met onze dierenarts alles doorgesproken ivm hondsdolheid en gezondheidsverklaring en dat wordt ook allemaal geregeld.

Is er nog iemand die handige tips heeft voor dit land, iemand die daar al eens geweest is?

Alvast bedankt :zwaai:
Greetz van Lesley&Edwin
Miauw van Snoepey, Mickey en Ricky
Poot van Yoep
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

tja, ik ben er wel een paar keer geweest.... :mrgreen:

Je gaat in een periode dat het er nog erg koud kan zijn en dus heb je eigenlijk geen last van teken, in de zomer is dat wel anders! Misschien toch even denken aan een pipetje tegen vlooien.
Verder, tja.... een stevig woordenboek misschien! :mrgreen:
Als je goed engels kan is het geen probleem hoor maar probeer het duits te vermijden. Van oudsher wordt je toch net even wat anders bekeken als je duits praat. Oh ja...als je de kans krijgt: probeer Praag te bezoeken.
Fatima
Vaste gebruiker

Hoi!

Bedankt voor je antwoord! Engels moet wel lukken (ik ben vertaalster Engels :mrgreen: )

Antivlooien- en tekenspul zal ik idd ook meenemen!
Greetz van Lesley&Edwin
Poot van Yoep
Scooby
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Senna1 schreef:Als je goed engels kan is het geen probleem hoor maar probeer het duits te vermijden. Van oudsher wordt je toch net even wat anders bekeken als je duits praat. Oh ja...als je de kans krijgt: probeer Praag te bezoeken.
Hoi,

Helaas kunnen alleen maar weinig Tsjechen engels, wel duits. Als je in het duits tegen ze begint, denken ze dat je een duitser bent en zullen ze je niet zo heel snel behulpzaam zijn. Dus; begin in het engels en vraag in het engels of ze duits spreken. Zo weten ze dat jij geen duitser bent en zullen ze eerder geneigd zijn je te helpen.
Verder is Tsjechië een schitterend en zéér hondvriendelijk land. Alleen in het openbaar vervoer moet je hond een muilkorf om. Dus als je van plan bent om met het openbaar vervoer te reizen; neem dan een muilkorf mee.
Veel plezier!
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

en neem iets mee tegen de muggen, ze betrekken het huiswater nog uit bronnen die overal zijn, en in de buurt van die bronnen stikt het van de muggen, drink het water ook maar niet, want veelal zijn het bronnen die door ijzerhoudend gebergte lopen, dus de kleur is een beetje roestachtig en het smaakt naar ijzer, voor de honden kan het echt geen kwaad, misschien dat de maag er een beetje aan moet wennen en is een dagje aan de diaree, maar met de 14 waar wij er toen mee waren had er maar 1 last van.

inderdaad praag moet je bezoeken, neem wel poepzakjes mee want dat is verplicht.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Muggen?? In maart denk ik niet! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Helaas kunnen alleen maar weinig Tsjechen engels, wel duits. Als je in het duits tegen ze begint, denken ze dat je een duitser bent en zullen ze je niet zo heel snel behulpzaam zijn. Dus; begin in het engels en vraag in het engels of ze duits spreken. Zo weten ze dat jij geen duitser bent en zullen ze eerder geneigd zijn je te helpen.
Dit gaat alleen op voor de oudere generatie inderdaad. De jongere generatie spreekt over het algemeen prima engels of zullen een poging doen.
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

Vergeet ook niet een stempel van het RVV te halen.
Laatst gewijzigd door dobervriendin op 01 feb 2004 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
speurneus carola

mijn ervaring is ook dat er maar heel weinig engels spreken, ook de jongeren niet, mede omdat zeker op het platte land geen geld is om ze naar een goede school te sturen.

en muggen zitten daar bijna het hele jaar alleen met de extreme vorst en sneeuw zie je ze niet.
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

speurneus carola schreef:mijn ervaring is ook dat er maar heel weinig engels spreken, ook de jongeren niet, mede omdat zeker op het platte land geen geld is om ze naar een goede school te sturen.

en muggen zitten daar bijna het hele jaar alleen met de extreme vorst en sneeuw zie je ze niet.
Ik weet niet hoelang geleden je er geweest bent maar in tjechië krijgen ze ondertussen op de basisschool al engels! Ook het daaropvolgend onderwijs heeft Russisch al jaren laten vallen en daar is engels voor in de plaats gekomen. Geloof me, ik heb erg veel van tjechië gezien en ook het "platteland" maar het normale basisonderwijs is daar voor iedereen beschikbaar!
dobervriendin
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:
speurneus carola schreef:mijn ervaring is ook dat er maar heel weinig engels spreken, ook de jongeren niet, mede omdat zeker op het platte land geen geld is om ze naar een goede school te sturen.

Ik weet niet hoelang geleden je er geweest bent maar in tjechië krijgen ze ondertussen op de basisschool al engels! Ook het daaropvolgend onderwijs heeft Russisch al jaren laten vallen en daar is engels voor in de plaats gekomen. Geloof me, ik heb erg veel van tjechië gezien en ook het "platteland" maar het normale basisonderwijs is daar voor iedereen beschikbaar!
Dat klopt ze krijgen op de basisschool Engels en mijn ervaring is dat de kinderen het niet durfen te praten. Want ze zijn bang dat ze fouten maken. Waar wij altijd zijn zijn toch ook een aantal volwassen die redelijk engels kunnen.
speurneus carola

een kennis van mij woont in tjechie, we zijn daar vorig jaar eind maart/begin april geweest en in mei hebben we daar gewerkt. we zaten zelfs 20 km. van praag vandaan, maar ben niemand tegen gekomen die engels sprak, waren de meeste van de middelbare school en ouder.

In praag zelf in het toeristen gedeelte, ja daar spreken ze wel engels, doch ook niet allemaal, de standjes op de markt, waar je allerlei prulletjes kan kopen zelfs daar waren er bij die geen engels spraken.

ook bij de benzine stations rond praag sprak een enkeling engels en duits al helemaal niet.

wij waren er in mei om film opnames te maken voor een commercial met honden. Veel toeschouwers, van de plaatselijke bevolking, die opmerkingen maakten, zo begrepen wij van de tjechische crew, over de honden, dat wij ze daar zomaar lieten spelen en op het grasveld uitlaten dat mocht volgens hun niet, maar geen een sprak een woord engels.
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

speurneus carola schreef:een kennis van mij woont in tjechie, we zijn daar vorig jaar eind maart/begin april geweest en in mei hebben we daar gewerkt. we zaten zelfs 20 km. van praag vandaan, maar ben niemand tegen gekomen die engels sprak, waren de meeste van de middelbare school en ouder.

In praag zelf in het toeristen gedeelte, ja daar spreken ze wel engels, doch ook niet allemaal, de standjes op de markt, waar je allerlei prulletjes kan kopen zelfs daar waren er bij die geen engels spraken.

ook bij de benzine stations rond praag sprak een enkeling engels en duits al helemaal niet.

wij waren er in mei om film opnames te maken voor een commercial met honden. Veel toeschouwers, van de plaatselijke bevolking, die opmerkingen maakten, zo begrepen wij van de tjechische crew, over de honden, dat wij ze daar zomaar lieten spelen en op het grasveld uitlaten dat mocht volgens hun niet, maar geen een sprak een woord engels.
Er zit een verschil tussen niet kunnen en niet willen ;)
In tjechië hebben ze van oudsher nu eenmaal een hekel aan duitsers en nederlands lijkt voor hun erg veel op duits. Ik heb lang een Tjechische vriendin gehad en heb dus veel gezien...zowel in de stad als op het platteland en ik weet dus ook dat ze gewoon engels krijgen op de basisschool en het voortgezet onderwijs. Tja, van de ouderen ( denk 40 en ouder ) zullen er zeker niet veel engels spreken maar alles daaronder zeker wel. Alleen wanneer ze vermoeden dat je duits bent zullen ze de moeite niet zo nemen. Ik heb het vaak meegemaakt dat ze nadat m'n vriendin had uitgelegd dat we uit nederland kwamen ze ineens wel engels spraken!
dobervriendin
Zeer actief
Contacteer:

In praag komt ik nooit weer. Wij zitten z'n 100 km van praag af en dat is totaal geen toeristisch gebied af en toe zie je eens een buitenlandse auto. Het plaatsje heet Jilava.
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

dobervriendin schreef:In praag komt ik nooit weer. Wij zitten z'n 100 km van praag af en dat is totaal geen toeristisch gebied af en toe zie je eens een buitenlandse auto. Het plaatsje heet Jilava.
Waarschijnlijk bedoel je Jihlava..precies tussen Praag en Brno. Erg mooie streek en inderdaad zie je daar niet zoveel toerisme.
Die kiezen of voor Praag en noordelijker, of ten zuiden van Brno en de Bohemen!
dobervriendin
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:
dobervriendin schreef:In praag komt ik nooit weer. Wij zitten z'n 100 km van praag af en dat is totaal geen toeristisch gebied af en toe zie je eens een buitenlandse auto. Het plaatsje heet Jilava.
Waarschijnlijk bedoel je Jihlava..precies tussen Praag en Brno. Erg mooie streek en inderdaad zie je daar niet zoveel toerisme.
Die kiezen of voor Praag en noordelijker, of ten zuiden van Brno en de Bohemen!
Ik zie het fout geschreven. Ja daar zitten we en je moet weten waar anders kun je ons niet vinden. :p: We zitten in een heel klein dalletje wat je niet van de weg af ziet. O en het is daar zo mooi. De honden vinden het zo leuk dat ze niet eens meer mee naar huis willen echt waar, als ze zien dat de auto volgepakt is gaan ze de kantine weer in. Als we in de vakantie gaan speuren springen ze er zo in maar aan het eind. :?
speurneus carola

ze wisten donderdsgoed dat wij nederlanders waren, want waren nogal een bezienswaardigheid, we zijn namelijk naar de hondenvereniging geweest van de kampioen ipo met zijn doberman, daar waren allemaal jongelui, geen 15 maar ook geen oudere dan 40 en niet een sprak engels of duits, hier in nl. zou hetzelfde jaar de wk gehouden worden en we hebben besproken waar ze zouden logeren en hoe dat allemaal in zijn werk ging, we hadden een tjechische bij ons, die kon vertalen, en roger (vriend van ons) is engelsman en die spreekt een beetje tjechisch, maar niet al te moeilijk. iedereen wist dat wij nederlanders waren en roger engels, dus er komt in de verste verte geen vergelijk van duitser naar boven. en ook niet op alle scholen wordt engels gegeven, er is op veel scholen niet eens geld om iemand aan te nemen die ook nog engels spreekt.

wij hebben toen ook een discussie gehad hoe dat wel niet moet gaan 1 mei van dit jaar want dan komen ze bij de europese unie. alles zal dan wel veranderen want het eerste wat gaat gebeuren zijn de prijzen optrekken aan die van de rest van europa, zo slim zijn ze wel, maar of dat alles ten goede gaat komen, sommige delen van het land zal daardoor alleen maar armer gaan worden.
Fatima
Vaste gebruiker

Wij gaan 13/03 op winter(sport)vakantie naar Harrachov, redelijk toeristisch lijkt me. In elk geval spreek ik ook prima duits, frans en zelfs wat turks (al zal ik daarmee niet ver komen haha :P ).

Dus, qua muggen valt het nog wel mee denk (volgens het reisburo ligt er echt nog sneeuw rond die tijd), tekentangetje mee, en gewoon gezond verstand en een dosis vriendelijkheid doen de rest toch?

In elk geval bedankt voor alle reacties!
Greetz van Lesley&Edwin
Poot van Yoep
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

speurneus carola schreef:ze wisten donderdsgoed dat wij nederlanders waren, want waren nogal een bezienswaardigheid, we zijn namelijk naar de hondenvereniging geweest van de kampioen ipo met zijn doberman, daar waren allemaal jongelui, geen 15 maar ook geen oudere dan 40 en niet een sprak engels of duits, hier in nl. zou hetzelfde jaar de wk gehouden worden en we hebben besproken waar ze zouden logeren en hoe dat allemaal in zijn werk ging, we hadden een tjechische bij ons, die kon vertalen, en roger (vriend van ons) is engelsman en die spreekt een beetje tjechisch, maar niet al te moeilijk. iedereen wist dat wij nederlanders waren en roger engels, dus er komt in de verste verte geen vergelijk van duitser naar boven. en ook niet op alle scholen wordt engels gegeven, er is op veel scholen niet eens geld om iemand aan te nemen die ook nog engels spreekt.
Nou, ik moet zeggen dat dit een erg vreemd verhaal is maar goed, als je het meegemaakt hebt zal het wel. De mensen die ik ontmoet heb in Tjechië onder de 40 spraken in 90% van de gevallen echt gewoon engels en dan heb ik het niet alleen over toeristische gedeeltes van het land.
Geen geld om iemand aan te trekken die engels geeft? tja, dan is er vast ook geen geld om iemand aan te nemen die duits geeft, of rusisch of wiskunde..... Hou op zeg, Tjechië is echt niet meer het onderontwikkelde land wat je nu wil afschilderen wat me bij je volgende punt brengt:
speurneus carola schreef: wij hebben toen ook een discussie gehad hoe dat wel niet moet gaan 1 mei van dit jaar want dan komen ze bij de europese unie. alles zal dan wel veranderen want het eerste wat gaat gebeuren zijn de prijzen optrekken aan die van de rest van europa, zo slim zijn ze wel, maar of dat alles ten goede gaat komen, sommige delen van het land zal daardoor alleen maar armer gaan worden.
Als Tjechië het onderwikkelde land is wat je probeerd te schetsen zou het dus al niet eens bij de Europese unie mogen want hoe het soms ook overkomt daar zijn wel degelijk regels voor!
En geef ze eens ongelijk? Waarom zouden de prijzen niet omhoog mogen?Het is een mooi land en perfect om op vakantie te gaan. Tja dat het dan voor ons ineens iets duurder wordt....
En om maar een voorbeeld te noemen: in Praag waren ze allang op de hoogte van de prijzen die er hier gerekend worden, een pilsje voor 50 cent was daar allang verleden tijd! En een hotel voor 15 euro per nacht?
Tja, armer worden? nee, dat gaat net als hier allemaal met elkaar mee. Mijn netto salaris zal lager liggen dan dat van iemand uit de randstad maar aan de andere kant betaal ik hier ook veel minder huur, en minder voor een bak koffie op een terras om maar een paar voorbeelden te noemen.

Nee, Tjechië zit al jaren in de lift: qua toerisme, omtwikkeling en ook zeker qua onderwijs!
dobervriendin
Zeer actief
Contacteer:

Ik zie ook alleen maar vooruitgang als ik daar kom. En de mensen willen graag leren alleen is het daar ontzettend duur.
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

dobervriendin schreef:Ik zie ook alleen maar vooruitgang als ik daar kom. En de mensen willen graag leren alleen is het daar ontzettend duur.
Ja dat klopt, het hoger onderwijs is inderdaad erg duur. Maar dat krijg je hier ook niet voor niks ;)
Alleen is er ontzetend veel veranderd aan het basisonderwijs en het vervolgonderwijs. Vakken die al honderden jaren gegeven werden aan kinderen hebben ze laten vallen en vervangen door meer eigentijdse vakken. Ook is sinds lange tijd de schoolplicht heel erg aangescherpt en zijn de proefperiodes voor een soortgelijk systeem als hier met studiefinanciëring al veelvuldig herhaald en worden ondertussen ook toegepast.
speurneus carola

vindt jij € 2,-- betaald krijgen voor een klusjes man/tuinman dan veel geld? das daar al eigenlijk veel geld, hier vraagt zo iemand gerust € 12,-- tot € 15,-- euro, voor hetzelfde werk.
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

speurneus carola schreef:vindt jij € 2,-- betaald krijgen voor een klusjes man/tuinman dan veel geld? das daar al eigenlijk veel geld, hier vraagt zo iemand gerust € 12,-- tot € 15,-- euro, voor hetzelfde werk.
Ja wat heeft dat er mee te maken?
Betalen ze daar 750 euro voor de huur per maand? of 1.10 voor een liter benzine? Alles in verhouding toch? Wat niet weg neemt dat sommige dingen in verhouding aanzienlijk duurder zijn maar dat wordt steeds minder. Tja...ik schrik ook als ik in Amsterdam 7 euro voor een biertje moet betalen dat is in Tjechië niet anders!
dobervriendin
Zeer actief
Contacteer:

In guldens verdient een gewone arbeider er maar 600.00 en de huren zijn verschrikkelijk duur. Als wij daar zouden willen wonen en het zelfde willen verdienen als hier moeten we een dokter zijn. Met onze vrienden daar praten we er veel over en weten dus er wel wat van af.

Als een alleenstaande moeder de kinderen op school heeft krijgt ze geen uitkering meer en moet ze maar gaan werken.

Dus het is echt wel iets anders dan hier.
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

dobervriendin schreef: In guldens verdient een gewone arbeider er maar 600.00 en de huren zijn verschrikkelijk duur. Als wij daar zouden willen wonen en het zelfde willen verdienen als hier moeten we een dokter zijn. Met onze vrienden daar praten we er veel over en weten dus er wel wat van af.
Ik zeg ook niet dat het allemaal rozengeur en maneschijn is. Het is alleen geen onderontwikkeld land! Er worden appels met peren vergeleken. 600 ouderwetse guldens is hier niet veel maar nogmaals: alle prijzen liggen lager! En waarom zou je jouw salaris gaan vergelijken met mensen in een ander land? Als je daar hetzelfde beroep doet dan wat je hier doet zul je het ongeveer net zo goed/slecht hebben!
dobervriendin schreef: Als een alleenstaande moeder de kinderen op school heeft krijgt ze geen uitkering meer en moet ze maar gaan werken.
Tja, en aan de andere kant krijgen ze drie jaar doorbetaald zwangerschaps verlof.... er zijn verschillen! Maar is dat zo erg dan? Gaan werken terwijl je kind op school zit?
dobervriendin schreef: Dus het is echt wel iets anders dan hier.
Daarom is het Tjechië en geen nederland. In België is het ook anders en in zwahili waarschijnlijk ook! Je hoort me ook niet zeggen dat het hetzelfde is...ik zeg alleen dat het niet het onderontwikkelde land is wat even werd geschetst!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:
Scooby schreef:
Dit gaat alleen op voor de oudere generatie inderdaad. De jongere generatie spreekt over het algemeen prima engels of zullen een poging doen.
Hoi Danny,

Nou, dat was vier jaar geleden nog zeker niet mijn ervaring. Nu zijn wij ook veel in wat afgelegen gebieden van Tsjechië geweest, maar mijn ervaring was dat ook de jongeren maar zéér belabberd engels spraken.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:Er zit een verschil tussen niet kunnen en niet willen ;)
In tjechië hebben ze van oudsher nu eenmaal een hekel aan duitsers en nederlands lijkt voor hun erg veel op duits. Ik heb lang een Tjechische vriendin gehad en heb dus veel gezien...zowel in de stad als op het platteland en ik weet dus ook dat ze gewoon engels krijgen op de basisschool en het voortgezet onderwijs. Tja, van de ouderen ( denk 40 en ouder ) zullen er zeker niet veel engels spreken maar alles daaronder zeker wel. Alleen wanneer ze vermoeden dat je duits bent zullen ze de moeite niet zo nemen. Ik heb het vaak meegemaakt dat ze nadat m'n vriendin had uitgelegd dat we uit nederland kwamen ze ineens wel engels spraken!
Hoi Danny,

Daarom gaf ik ook de tip om nooit in het duits tegen een wat oudere Tsjech te beginnen, maar altijd in het engels. Ook al is de kans groot dat diegene helemaal geen engels kan, ze weten dan in elk geval dat jij geen duitser bent. En daarna kun je altijd nog overschakelen op het duits, want dat kunnen veel Tsjechen wel, maar ook làng niet allemaal!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Senna1 schreef:Nou, ik moet zeggen dat dit een erg vreemd verhaal is maar goed, als je het meegemaakt hebt zal het wel. De mensen die ik ontmoet heb in Tjechië onder de 40 spraken in 90% van de gevallen echt gewoon engels en dan heb ik het niet alleen over toeristische gedeeltes van het land.
Hoi Danny,

Deze ervaringen hebben wij dus ook echt niet gehad in al die keren dat wij in Tsjechië zijn geweest!
Senna1
Zeer actief
Contacteer:

Misschien heb ik in die bijna 10 jaar een vertekend beeld gekregen van tjechië dan....Ik heb in die periode heel erg veel van Tjechië gezien en ook werkelijk alle soorten en maten van de bevolking ontmoet...als toerist maar ook als vriend van.... Misschien zit er een verschil tussen toeristen en mensen die een Tjechisch sprekend persoon bij zich hebben. Ik heb aardig wat gesprekken achter de rug in Tjechië en zo denderend is m'n Tjechisch nu ook weer dus... :mrgreen:
Je hebt wel gelijk dat je inderdaad moet proberen te voorkomen dat ze denken dat je Duitser bent. Ze zullen niet direct onvriendelijk worden maar zeker minder behulpzaam dan wanneer ze weten dat je uit nederland komt.
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Nou ik ben benieuwd hoe het daar is,wij gaan in Juni een weekje naar Zuid Bohemen naar het dorpje Katovice
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”