speurneus carola schreef:ze wisten donderdsgoed dat wij nederlanders waren, want waren nogal een bezienswaardigheid, we zijn namelijk naar de hondenvereniging geweest van de kampioen ipo met zijn doberman, daar waren allemaal jongelui, geen 15 maar ook geen oudere dan 40 en niet een sprak engels of duits, hier in nl. zou hetzelfde jaar de wk gehouden worden en we hebben besproken waar ze zouden logeren en hoe dat allemaal in zijn werk ging, we hadden een tjechische bij ons, die kon vertalen, en roger (vriend van ons) is engelsman en die spreekt een beetje tjechisch, maar niet al te moeilijk. iedereen wist dat wij nederlanders waren en roger engels, dus er komt in de verste verte geen vergelijk van duitser naar boven. en ook niet op alle scholen wordt engels gegeven, er is op veel scholen niet eens geld om iemand aan te nemen die ook nog engels spreekt.
Nou, ik moet zeggen dat dit een erg vreemd verhaal is maar goed, als je het meegemaakt hebt zal het wel. De mensen die ik ontmoet heb in Tjechië onder de 40 spraken in 90% van de gevallen echt gewoon engels en dan heb ik het niet alleen over toeristische gedeeltes van het land.
Geen geld om iemand aan te trekken die engels geeft? tja, dan is er vast ook geen geld om iemand aan te nemen die duits geeft, of rusisch of wiskunde..... Hou op zeg, Tjechië is echt niet meer het onderontwikkelde land wat je nu wil afschilderen wat me bij je volgende punt brengt:
speurneus carola schreef:
wij hebben toen ook een discussie gehad hoe dat wel niet moet gaan 1 mei van dit jaar want dan komen ze bij de europese unie. alles zal dan wel veranderen want het eerste wat gaat gebeuren zijn de prijzen optrekken aan die van de rest van europa, zo slim zijn ze wel, maar of dat alles ten goede gaat komen, sommige delen van het land zal daardoor alleen maar armer gaan worden.
Als Tjechië het onderwikkelde land is wat je probeerd te schetsen zou het dus al niet eens bij de Europese unie mogen want hoe het soms ook overkomt daar zijn wel degelijk regels voor!
En geef ze eens ongelijk? Waarom zouden de prijzen niet omhoog mogen?Het is een mooi land en perfect om op vakantie te gaan. Tja dat het dan voor ons ineens iets duurder wordt....
En om maar een voorbeeld te noemen: in Praag waren ze allang op de hoogte van de prijzen die er hier gerekend worden, een pilsje voor 50 cent was daar allang verleden tijd! En een hotel voor 15 euro per nacht?
Tja, armer worden? nee, dat gaat net als hier allemaal met elkaar mee. Mijn netto salaris zal lager liggen dan dat van iemand uit de randstad maar aan de andere kant betaal ik hier ook veel minder huur, en minder voor een bak koffie op een terras om maar een paar voorbeelden te noemen.
Nee, Tjechië zit al jaren in de lift: qua toerisme, omtwikkeling en ook zeker qua onderwijs!