Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Grote zwarte Keeshond
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Grote zwarte Keeshond
Wat ben je toch een kenner.bouvierpoedel schreef:Oh hadden die ook al kleurscheiding.?
De Grote grauwe kees is een apart ras, al een jaar of 60.
Andere standaard, ander formaat.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, het is een apart ras. Dat is wat anders.Nanna schreef:Ja natuurlijk, stel je vóór dat je keurig grijze dametje zich inliet met zo'n grote zwartebouvierpoedel schreef:Oh hadden die ook al kleurscheiding.?
De kezen hebben verschillende kleuren binnen hun eigen formaten, daar is scheiding.
Maar de wolfsgrauwe is al heel erg lang een apart ras. Anders was dit oom te beginnen geen outcross en bovendien niet van toegevoegde waarde.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): keeshond
- Aantal honden: 2
Er zijn ook al een aantal nestjes met de grote witte Kees in duitsland. Nu nog een oplossing voor de witte variant want daar is ook nog maat heel weinig mogelijk....
-
- Actief
Tussen de wolfsgrijze en de wit/zwart/bruine zit ook verschil in vacht. De grijze heeft meer vacht. Deze zie je dan ook veel meer op show. Je hebt geluk als er 1 of 2 witte op show komen en een zwarte of bruine is al helemaal een uitzondering. En de kleur is een keuze die je maakt. Ik heb gekozen voor de witte variant en dus hoop ik dat daar een oplossing voor komt!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar gaat het toch helemaal niet om? Wat ik daarvan vind?Nanna schreef:En heb je dat zelf nooit grote flauwekul gevonden? Een grote Kees is een grote Kees ongeacht een misschien iets andere oogvorm of andere bedachte onzin. Maar goed, er komt zand in de motor, de zaak loopt vast dus nu moeten ze wel. En als één schaap over de dam is
Je weet heel goed wat ik van zulke dingen vind. Maar dit is zoals het is: het was een apart ras en niet een aantal variëteiten binnen een en hetzelfde ras, zoals bv de teckel of de poedel.
En daarom wordt het gezien als een outcross en niet als een varieteitskruising.
Maar wel 60 jaar een gesloten stamboek (of wat langer, het is een schatting) en dat is pakweg 12-15 generaties. Dat maakt het genetisch toch apart van de rest van het type.Cleva schreef:Ik weet niet of ik het daarmee eens ben.
60 jaar is een hele tijd maar voor een ras dat daarvoor al eeuwen rondliep moet je dat toch in proportie zien.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is erg jammer dat de kleuren apart worden gefokt. Dat is nergens voor nodig namelijk.Annika schreef:Tussen de wolfsgrijze en de wit/zwart/bruine zit ook verschil in vacht. De grijze heeft meer vacht. Deze zie je dan ook veel meer op show. Je hebt geluk als er 1 of 2 witte op show komen en een zwarte of bruine is al helemaal een uitzondering. En de kleur is een keuze die je maakt. Ik heb gekozen voor de witte variant en dus hoop ik dat daar een oplossing voor komt!
-
- Actief
Ik ben niet heel goed met erfelijkheid enzo maar is het niet zo dat je uit wit x zwart altijd zwart krijgt? Of kan er na een nestje wit/zwart x wit dan wit komen of zelfs bont?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, van wit x zwart krijg je zwart en als je daarna weer wit gebruikt krijg je 50% wit en 50% zwart.Annika schreef:Ik ben niet heel goed met erfelijkheid enzo maar is het niet zo dat je uit wit x zwart altijd zwart krijgt? Of kan er na een nestje wit/zwart x wit dan wit komen of zelfs bont?
Het is echt niet zo moeilijk. Jullie zouden gewoon alle kleuren door elkaar kunnen fokken.
Nou, dat weet ik niet.Cleva schreef:Maar er komt niets bij.
Na die 12 generaties afgesplitst te zijn, zijn ze toch niet minder verwacht geworden?
Je gaat een stuk terug maar toen was de genetische diversiteit toch ook al klein?
Al die stamboeken zijn nog maar net dicht. Je had hondentypes, geen gesloten boeken. Dat is behoorlijk recent.
Als ik zie dat je in 1940 nog de Hollandse keeshond had, dat er in 1950 ook een Engels gefokte keeshond was die gelijkenis vertoonde met de Keeshond en dat pas later het ras Keeshond aan Duitsland werd toegewezen, dan schat ik dat het met die beperkte diversiteit reuze meeviel

Ik weet niet veel van de Keeshond als ras maar ik zie verschillen, die waren er in de jaren 30 ook al en ik durf te zeggen dat het hier gewoon over verschillende types uit verschillende streken en dus met verschillende invloeden en genen gaat.
-
- Actief
Dat er iets moet veranderen is wel duidelijk.... De witte keeshonden zijn bijna allemaal familie van elkaar.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik snap dus echt niet dat het zo lang moet duren voor men "er iets op gaat verzinnen" en zo moeilijk is de oplossing niet, hoe moeilijk kan het zijnAnnika schreef:Dat er iets moet veranderen is wel duidelijk.... De witte keeshonden zijn bijna allemaal familie van elkaar.

-
- Actief
Ik durf te beweren dat diegene die zich enorm inzet voor de grote witte keeshond in Nederland dit nog steeds doet volgens de normale regels die staan vanuit de Nederlandse en Belgische keeshonden club. En alle ouders zijn getest en minimaal hd A. Ik denk dat de grote keeshond een van de gezondste hondenrassen van Nederland is....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En ik durf te beweren dat het inteeltpercentage schrikbarend hoog is.Annika schreef:Ik durf te beweren dat diegene die zich enorm inzet voor de grote witte keeshond in Nederland dit nog steeds doet volgens de normale regels die staan vanuit de Nederlandse en Belgische keeshonden club. En alle ouders zijn getest en minimaal hd A. Ik denk dat de grote keeshond een van de gezondste hondenrassen van Nederland is....
Je kunt gewoon mazzel hebben met je beginpopulatie. Hebben we met de wetterhounen ook gehad. Tuurlijk zijn er wel wat problemen maar niet significant.
Maar de COI is schrikbarend en er komt een dag dat de zaak fout loopt. Bij ons ook: kleinere nesten en lege teven.
Wij zijn al hoog en breed bezig met outcross, gewoon omdat de verwantschap veel en veel te hoog is en het dan dus fout gaat.
Daar moet je niet op gaan wachten, dat moet je voorkomen.
En dat kán dus.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, absoluut. Maar dat durven mensen veelal niet.Cleva schreef:Er zal heus wel variatie zijn maar ik denk dat ik zelf zou kiezen voor een outcross met een ander turfhondenras.
Dan ben je meteen klaar.
Dat is jammer, ben ik met je eens, maar dat is wel de reden.
-
- Actief
En de samojeed?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat kan bijna niet met zo'n kleine genenpoel. De mechel is imo oa nog zo relatief gezond doordat er zoveel (publiekelijk) mee gerommeld is...Annika schreef:Ik durf te beweren dat diegene die zich enorm inzet voor de grote witte keeshond in Nederland dit nog steeds doet volgens de normale regels die staan vanuit de Nederlandse en Belgische keeshonden club. En alle ouders zijn getest en minimaal hd A. Ik denk dat de grote keeshond een van de gezondste hondenrassen van Nederland is....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ja, want dan blijven ze witAnnika schreef:En de samojeed?

-
- Actief
Ik ben een leek op fok gebied dus ik heb geen idee hoe dat soort dingen werken.... maar ik leer wel graag! Voor mij lijkt een samojeed heel veel op de keeshond vandaar mijn gedachten.
Rosita Compagner schreef:Ja, want dan blijven ze witAnnika schreef:En de samojeed?Ik snap jou, maar ik zou niet bang zijn je kleur kwijt te raken. Ik zou niet zo ver weg gaan. Ik zou allee europese keeshonden bij elkaar mikken en dan meteen die rare maten ook laten vervallen. Hopla, hebben jullie opeens veel genen dan
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Nanna woont in hetzelfde dorp, gaan jullie samen eens wandelen, dan praat ze je bij