Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rollijn/lange lijn.

Moderator: moderatorteam

Daan

rollijn/lange lijn.

Ongelezen bericht door Daan »

Ik heb nu met alletwee gelopen, die rollijn had ik nog liggen (een heel oude)en die lange lijn heb ik gekocht.

Diesel kan voorlopig niet meer los hier in de buurt. Want hij loopt weg.
Niet een beetje, of niet komen, maar zodra de riem af is verdwijnt hij. :twisted: Om weer 'op te duiken' wanneer het hem uitkomt.
na 5 minuten, of na een uur. :twisted:

enfin, oefenen dus.
En die lange lijn vind ik dus erg onhandig. Want die sliert door de drollen, zit vast aan hegjes en bomen, en dat bij me halen als hij niet wil komen, vind ik een ramp.
Voordeel van allebei, hij kan ruim lopen, in wat meer zijn eigen tempo.
Hij trekt de lijnen niet eens helemaal strak. Hij heeft de geneugten van het loslopen, en ik hoef niet de hele tijd met een trekkende hond te lopen.
Hier zijn volgens mij nogal wat mensen die met een lange lijn lopen, hoe doen jullie dat, zijn daar trucjes voor?
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

Haai, ik loop om dezelfde reden op het moment met lange lijn ( Bas is aan het puberen en nu oefen ik aan de lange lijn met hier )

Ik heb een 5 meter lijn, een brede lijn-compact- dus geen touwtje.
En vind het erg ideaal, wat je zegt, hij heeft toch veel bewegingsvrijheid en kan niet weg!
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

ik loop met zowel whooper als orbis met flexilijnen van 5 meter. ik vind het ideaal voor de hond, maar een ramp voor mezelf. pffff continu zitten die twee lijnen door elkaar :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Heb altijd een longeerlijn (10mtr) ik vind het ideaal, maar idd blijft nogal eens hangen enz.
Ik heb wel een tuig om bij Fangio, omdat ik het niets vind dat wanneer die lijn blijft hangen hij een ruk aan zijn nek krijgt ;)
Plus dat de lijn nu ook niet meer door zijn voorbenen gaat.
Maar hoe vaker/langer je ermee loopt hoe handiger je ermee wordt ;)
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Ik heb Mano altijd los met de lijn er nog aan. Weliswaar geen lange lijn, maar probeer een mormel dat niet gepakt wil worden maar eens te grijpen :? Nu kan ik gewoon op de lijn gaan staan en is het hebbes.
Sja...dat die lijn door de drollen sleept en ik hem daarna mag vastpakken is een vieze bijkomstigheid. Maar het is niet anders.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

WendyV schreef:Ik heb Mano altijd los met de lijn er nog aan. Weliswaar geen lange lijn, maar probeer een mormel dat niet gepakt wil worden maar eens te grijpen :? Nu kan ik gewoon op de lijn gaan staan en is het hebbes.
Sja...dat die lijn door de drollen sleept en ik hem daarna mag vastpakken is een vieze bijkomstigheid. Maar het is niet anders.
gadverdamme :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Henny van Hal
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Henny van Hal »

whoopy schreef:ik loop met zowel whooper als orbis met flexilijnen van 5 meter. ik vind het ideaal voor de hond, maar een ramp voor mezelf. pffff continu zitten die twee lijnen door elkaar :mrgreen: :mrgreen:
Ik kan alleen maar meer uitlaten met rollijnen.... ideaal.... gebeurd zelden dat ze ergens vast zitten en ik laat er ook twee tegelijk uit met de GIANT roller... zijn geen kleintjes dus...

maar die rollers met roltouwtje vind ik een ellende.... heb ik een paar keer blaren van in mijn knieholtes gehad.... :tong:

Ik moet er niet aan denken om gewone lijnen te gebruiken.....
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Henny van Hal schreef:
whoopy schreef:ik loop met zowel whooper als orbis met flexilijnen van 5 meter. ik vind het ideaal voor de hond, maar een ramp voor mezelf. pffff continu zitten die twee lijnen door elkaar :mrgreen: :mrgreen:
Ik kan alleen maar meer uitlaten met rollijnen.... ideaal.... gebeurd zelden dat ze ergens vast zitten en ik laat er ook twee tegelijk uit met de GIANT roller... zijn geen kleintjes dus...

maar die rollers met roltouwtje vind ik een ellende.... heb ik een paar keer blaren van in mijn knieholtes gehad.... :tong:

Ik moet er niet aan denken om gewone lijnen te gebruiken.....
ik heb ook die grote flexibanden met band zeg maar, dus niet die met die touwlijnen!! maar als whooper naar rechts rent en orbis naar links terwijl ik de flexi's ondersom in mijn handen heb dan gaan ze toch echt door elkaar hoor!! ik loop dan ook heel de weg: rode flexi in de rechterhand, blauwe in de linker, rode in de linkerhand, blauwe in de rechter etc etc. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Henny van Hal
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Henny van Hal »

Ja ik ook... maar mijn hondjes hebben ook al touwtje leren springen.. makkelijk jo..... :p:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

In de periode dat honden niet los mogen in de duinen loop ik met Moos aan een rollijn van 5 meter. Zo'n lange lijn die niet vanzelf weer oprolt heb ik ook geprobeerd, maar na een paar zeer mislukte pogingen opgegeven. Alle dennennaalden die in de duinen op de gron liggen bleven erin hangen, en Moos draaide zich constant helemaal vast.

Met de rollijn gaat het prima, alleen probeert Moos dan toch om sprintjes te trekken met als gevolg dat hij opeens een ruk krijgt als de lijn op is. (Als ik hem dan erg zielig vind mag ie even illegaal los als er geen boswachter te zien is).

Ik heb dus helaas geen tips voor je, maar lees even mee omdat ik zelf dus ook constant in de knoop zit met die lange lijn.
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Henny van Hal schreef:Ja ik ook... maar mijn hondjes hebben ook al touwtje leren springen.. makkelijk jo..... :p:
hahahhaha ja orbis kent dat ook al, maar whooper snapt dat nog niet helemaal (is 8 maanden), maar meestal springen ze net over het verkeerde touwtje hahahah. ach ja ze kunnen tenminste lekker rondrennen zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze de grote weg oprennen ;)
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Cyntha
Actief

Hiha, humor, sommige oplossingen hier!

Ook ik heb een brede band en niet zo'n dun lijntje!!!
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
Yvonne81
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yvonne81 »

Voor een lekkere wandeling in de wijk gebruik bijna altijd de flexlijn. Ik zou zo snel niet het voordeel van een lange lijn boven een flex kunnen verzinnen...
Het voordeel van de flex vind ik inderdaad dat ie altijd strak staat. Fijn dat ie niet door de prut sleept, maar ook fijn dat je, door de lijn te blokkeren, snel je hondje terug kunt trekken als ie gorigheid staat te eten of als ie het hondje van de buren aan de overkant ziet.
Voor op de hei of op het strand is zo'n flex wat aan de korte kant, misschien dat een lange lijn dan handiger is.
Veel groetjes van Yvonne en Sterre
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb een rollijn van 8 meter met touwtje :tong: en dat gaat heel goed!!
Afbeelding
Cyntha
Actief

He, ik heb ook niks tegen op een touwtje, is alleen voor mijn hond niet Sterk genoeg ( ze gaan maar tot 50 kilo ) en daarna krijg je band.

Nu zou het evt. nog kunnen, ( hij is pas 42 kilo ), maar ben ook veels te bang dat hij zich erdoorheen trekt, het is zo dun vind ik! En bovendien groeit hij zo hard, dat ik toch dan weer een nieuwe moest kopen, dus heb direct een grote genomen!
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:ik heb een rollijn van 8 meter met touwtje :tong: en dat gaat heel goed!!
met 1 hond of met 2?
Afbeelding Afbeelding

groetjes
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

nu nog 1.

ik heb idd wel gehoord dat met 2 jouw verhaal zal gebeuren...
Afbeelding
Femke en Bailey
Actief

Ongelezen bericht door Femke en Bailey »

ik had voor allebei een fexi met zo'n dun touwtje, maar dat vond ik eng ivm om pootjes draaien enzo. ze hebben er nu allebei een van 5 meter met zo'n band. ik doe ze dan wel altijd een tuig om. op de hondenvelden gaan ze gewoon lekker los om te spelen, als het rustig is op straat aan de flexi. roep ze wel geregeld bij me om een stukje netjes te volgen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Beste Daan,

Een rollijn mag dan handig lijken, en is dat ook, maar niet in alle gevallen. In jouw geval bvb., of liever gezegd in het geval van Diesel, denk ik dat het gebruik van een rollijn niet aan te raden is.

Om de eenvoudige reden dat je bezig bent hem het trekken aan de lijn af te leren. Het nadeel van een rollijn is dat de hond altijd aan de lijn trekt. Al gaat het vaak maar om een minieme spanning, trekken aan de lijn is trekken aan de lijn, altijd. Elke keer dat Diesel aan de riem trekt ben je weer een klein stapje verder verwijderd van je doel: een hond hebben die niet aan de riem trekt.

Je kunt n.m.m. beter een vaste lijn van een 2 meter lang gebruiken, en hem leren dat de grens van zijn bewegingsvrijheid, als hij aangelijnd is, ligt net voor het einde van die 2 meter. M.a.w., zijn bewegingsvrijheid ligt binnen een cirkel met een straal van 2 meter, met jouw als middelpunt.

Groetjes, Willy.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wil de hond schreef:Beste Daan,

Een rollijn mag dan handig lijken, en is dat ook, maar niet in alle gevallen. In jouw geval bvb., of liever gezegd in het geval van Diesel, denk ik dat het gebruik van een rollijn niet aan te raden is.

Om de eenvoudige reden dat je bezig bent hem het trekken aan de lijn af te leren. Het nadeel van een rollijn is dat de hond altijd aan de lijn trekt. Al gaat het vaak maar om een minieme spanning, trekken aan de lijn is trekken aan de lijn, altijd. Elke keer dat Diesel aan de riem trekt ben je weer een klein stapje verder verwijderd van je doel: een hond hebben die niet aan de riem trekt.

Je kunt n.m.m. beter een vaste lijn van een 2 meter lang gebruiken, en hem leren dat de grens van zijn bewegingsvrijheid, als hij aangelijnd is, ligt net voor het einde van die 2 meter. M.a.w., zijn bewegingsvrijheid ligt binnen een cirkel met een straal van 2 meter, met jouw als middelpunt.

Groetjes, Willy.
ik weet niet wat voor rollijnen ze in spanje hebben maar hier in NL zijn we al zover dat er een stop op zit, dus je kunt hem langer en korter maken en je hebt toch geen bossen lijn in de hand... heel eenvoudig...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Daan

Wil de hond schreef:Beste Daan,

Groetjes, Willy.
ik weet het.
Maar met maar 1 'losse wandeling' per dag heb ik zelf erg veel moeite.
Want die overige wandelingen moet hij dus strak bij me lopen.
Ik dacht dus zelf 1 los, 2 aan de riem , en 2 aan een uitrollijn of aan een losse lijn. Waarbij ik die uitrollijn dus inderdaad op riemlengte kan sluiten.
Potverdorie.
Ik wil gewoon relaxed wandelen :jank:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Goed, hier een geoefend lange lijn loper, omdat Laika dus ook wegloopt in het bos. Ik heb 30 meter lijn..ze kan daar dus echt vol aan rennen en rommelen en ze is na een uur lopen dan ook echt gewoon uitgehold. Ballen gooien en de hele toestand kan.
Handig?? Nee, vergeet het maar! :mrgreen:
Het eerste trucje wat ik Laika geleerd heb is "andere kant van de boom"..dan wil ze dus aan de verkeerde kant terug en zit dan om de boom. Inmiddels weet ze als ik dus brul dat ze aan de andere kant langs moet, dat ze om moet lopen. ;)
Verder moet ik zeggen dat ze zelf dondersgoed in de gaten heeft hoe ze moet lopen tussen struiken en bosjes door om niet in de knoop te raken. Oefening baart kunst! :mrgreen:
Het eerste half jaar met 30 meter was een ramp..Nu is het prima te doen! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Daan

Eline* schreef:Goed, hier een geoefend lange lijn loper, omdat Laika dus ook wegloopt in het bos. Ik heb 30 meter lijn..ze kan daar dus echt vol aan rennen en rommelen en ze is na een uur lopen dan ook echt gewoon uitgehold. Ballen gooien en de hele toestand kan.
Handig?? Nee, vergeet het maar! :mrgreen:
Het eerste trucje wat ik Laika geleerd heb is "andere kant van de boom"..dan wil ze dus aan de verkeerde kant terug en zit dan om de boom. Inmiddels weet ze als ik dus brul dat ze aan de andere kant langs moet, dat ze om moet lopen. ;)
Verder moet ik zeggen dat ze zelf dondersgoed in de gaten heeft hoe ze moet lopen tussen struiken en bosjes door om niet in de knoop te raken. Oefening baart kunst! :mrgreen:
Het eerste half jaar met 30 meter was een ramp..Nu is het prima te doen! ;)
:jank: een half jaar.
maar nu ben ik er nog niet uit wat die lange lijn voor voordeel heeft t.o.v. die flexilijn van 8 meter die iknieuw kan kopen.
(ik loop nu ook met een antieke rollijn van 5 meter.)
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik dacht dat ik de enige was met een hond die niet in de buurt blijft in het bos.

Als ik alleen ga met drie honden heb ik eentje aan de lange lijn lopen, deze is zes meter en inderdaad leren ze heel snel hoe ze terug om de boom moeten lopen. De andere twee lopen na 1 jaar stressen nu voorbeeldig los. Ik gooi zelfs ondertussen voor mijn andere hond tennisballen met een chukitt ofzoiets, en haal ballen uit de sloot, want die laat ze er ongeveer een keer of twintig zelf inrollen van de helling af. 8O :mrgreen:

Als we met twee personen gaan loopt alles los en kan ik mijn weglopertje beter in de gaten houden en nog op tijd terugroepen. Ik vind het toch behelpen met zo'n lijn.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik haat flexlijnen. Altijd druk op de nek van de hond, heel dun lijntje dat je handen stukbrandt als je het een keer pakt en ik vind ze te kort. Ze hebben ze niet in 30 meter! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Als wij Rossi meenemen ergens heen waar hij niet los kan dan hebben we ook een lange lijn. Zo'n breed model en niet zo'n flexlijn. Inderdaad heb ik de blaren daarvan ook in mijn handen gehad. Meestal hebben we Rossi dan ook een tuigje om zodat het niet zo belastend is voor zijn nek.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Daan

Ik ben nog steeds niet om en sta op het punt om naast mijn nieuwe lange lijn een goede flexilijn te bestellen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Daan schreef:Ik ben nog steeds niet om en sta op het punt om naast mijn nieuwe lange lijn een goede flexilijn te bestellen.
Daan,

Geloof mij nou, als je Diesel eenmaal zover hebt dat hij niet trekt, volgt als dat nodig is, en weet wat af en blijf, zit en kom hier is, én hij luistert hier goed naar, kun je gewoon weer beginnen met lekker ontspannen wandelen. Leg je nou eerst eens toe op het trainen van bovenstaande zaken, en vergeet het rekreatieve gedeelte voorlopig even. Anders loop je over een jaar nog te emmeren.
Daan

Wil de hond schreef:
Daan schreef:Ik ben nog steeds niet om en sta op het punt om naast mijn nieuwe lange lijn een goede flexilijn te bestellen.
Daan,

Geloof mij nou, als je Diesel eenmaal zover hebt dat hij niet trekt, volgt als dat nodig is, en weet wat af en blijf, zit en kom hier is, én hij luistert hier goed naar, kun je gewoon weer beginnen met lekker ontspannen wandelen. Leg je nou eerst eens toe op het trainen van bovenstaande zaken, en vergeet het rekreatieve gedeelte voorlopig even. Anders loop je over een jaar nog te emmeren.
eigenlijk heb je helemaal gelijk.
Ik wil weer veel te veel te gelijk.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Heb een longeerlijn van 10 m. en een langelijn van 20 m., beiden gebruik ik ook tijdens oefenen... ut is ff wennen... maar dan kan je er ook alles mee. Mick loopt gewoon los, maar Furie(9 mnd) is 1x weggelopen en totdat ik zeker weet dat ze "hier" ten alle tijden uitvoert, is ze met lange wandelingen de pineut met 1 van deze lijnen. En ondertussen veeeeeeeeeeeeeeel oefenen met "hier".
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”