Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Curly Coated Retriever
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: Curly Coated Retriever
Vizsla of weimaraner heb je daar al naar gekeken? Daarvan lopen er ook verschillende in de behendigheid en zeker niet onverdienstelijk. Of een leuke working springer of cocker? Die staan bij mij heel hoog op het lijstje van mogelijke opties voor ooit.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Amerikaanse collie zou ook heel goed kunnen. Diamond en Jewel (beide van Marjolein) werken als een trein, doen qua werklust niet onder voor een border collie. Ik weet dat er ook collies uit die lijn (niet in NL helaas, volgens mij eentje in Italië) goed en hoog lopen in de agility. Daarnaast ook GG/Obedience, IPO, reddingshondenwerk.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mooie korte samenvatting, ik had heel wat meer woorden nodig om hetzelfde te zeggen.sirene schreef:Als je het juiste knopje hebt gevonden willen ze alles met je doen en hun bouw is iig geen beperking bij sporten. Ze zijn een mooi maatje en lekker atletisch.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Een Csiva zou je ook wel passen. Werkwillig maar niet zo slaafs. Ze heeft met regelmaat een eigen mening
En idd een peruaan. Dat zijn ook echt heel leuke honden

En idd een peruaan. Dat zijn ook echt heel leuke honden

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Of een Korthaar Collie, die zijn ook mooi en een mooi formaat. Al weet ik niet hoeveel drive die hebben.
Hè, denken we er uit te zijn met je Field Trial Lab, maar neeeee.
Hè, denken we er uit te zijn met je Field Trial Lab, maar neeeee.

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik denk niet dat ze snel verveeld zullen raken en ik ken ze toch wel heel erg goed.Nanna schreef:jaja, dat bedoel ik ook. Hoe werkwillig en vol drive de werklab zal zitten, in de agility of GG zie ik ze best snel verveeld raken. Het is niet hun core business, zak maar zeggen. Bij de DSK ook niet maar die zie je er volgens mij best regelmatig.Tara schreef:Omdat ze er niet atletisch genoeg voor zijn, maar de meeste voorstaande honden zijn net als die werklijn labradors toch echt hoofdzakelijk jachthond hoor.
Mijn honden vinden ook zoveel dingen leuk om te doen, hoe gekker hoe liever, maar ik kan je zo al vertellen dat als ze moeten kiezen tussen sleetjes trekken of jagen, de keus niet op sleetjes trekken gaat vallen.
Ja Hilde, ik denk tóch dat we op rasgroep 1 uitkomen hoorEn daar zijn best sociale rassen te vinden hoor.
Op dat forum zitten zoals ik al zei heel veel mensen die puur agility doen met die honden en dat gaat dus prima.
In obedience zie je ze ook regelmatig.
In Nederland zie je ze vooral in de jacht maar in andere landen is dat dus anders, daar zijn ze ook populairder.
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Ook ik lees een poedel, super veelzijdig, willen werken en samen doen. Behendigheid, flyball, gehoorzaamheid, jacht kan allemaal. (zelfs Ipo
)
Maar niet tot op het nerveuze af. Kunnen ook prima zonder, vrolijk, sociaal naar mens en dier.

Maar niet tot op het nerveuze af. Kunnen ook prima zonder, vrolijk, sociaal naar mens en dier.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Poedels en JR vindt ze niet leuheukJudith schreef:Ook ik lees een poedel, super veelzijdig, willen werken en samen doen. Behendigheid, flyball, gehoorzaamheid, jacht kan allemaal. (zelfs Ipo)

"We" zijn allang blij dat er twee afvallen van de lijst met 200 rassen. Kom jij weer met je poedel

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nee. De meeste eigenaren doen er niet zoveel mee helaas.suzan25 schreef:Heb je ook filmpjes van wetters die leuk aan agility doen?
Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Er zijn ook verschillende types en ze zijn verrassend lenig en behendig.
Wij doen in elk geval geen wedstrijdbehendigheid, domweg omdat dat sfeertje niet ons ding is.
Dat zou goed voor meer eigenaren op kunnen gaan, gemiddeld zijn de eigenaren niet erg competatief.
Verder doen wij/hebben wij gedaan: G&G (t/m G&G-2, probleemloos), Breitensport, jacht, speuren/zweetwerk.
Veel bazen voeden wetters niet op onder het credo "wetters luisteren toch niet".Nanna schreef:Hier in de buurt loopt er eentje en die is ontegenzeggelijk heel lief maar zo eigenwijs als de meroden. Gaat rustig voor zichzelf aan de wandel en op zoek naar konijnenholen en vrouwtje mag barsten.
Tja. Dat is een insteek die je moet liggen.
Ik heb er nog nooit een gehad die niet luisterde.
Ik kom al 28 jaar op de evenementen en clubmatches en heb eenmaal gedonder meegemaakt waar een wetter bij betrokken was. de andere was een stabij.Sita schreef:Op de paar wandelingen die ik ben meegeweest met de NVSW waren het de wetters die last gaven, ik heb dus een heel ander beeld dan jij.
Over het algemeen zijn het de stabijs die matten. Dat zijn felle flikkers.
Wetters zijn erg van het harmoniemodel en zoeken de confrontatie niet zelf op.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Maar hoe moet ik dat inschatten dan? Jacht met een wetter bijvoorbeeld? Want Hilde lijkt me wel een 'fanatiek' hondensporter. Niet ten koste van alles uiteraard, maar toch. Ik doe met mijn honden ook jacht, maar dat is wel iets anders dan hoe Samantha of Yvette jacht doen. Ze kunnen best wat hoor, mijn honden, maar een wedstrijd winnen zal ze never nooit lukken. En dat is prima voor mij, want dat hoeft ook niet, maar als je competitief wil zijn dan moet je dus geen labrador zoals de mijne hebben. Gaat dat wel met een wetter?Marjoleine schreef:Nee. De meeste eigenaren doen er niet zoveel mee helaas.suzan25 schreef:Heb je ook filmpjes van wetters die leuk aan agility doen?
Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Er zijn ook verschillende types en ze zijn verrassend lenig en behendig.
Wij doen in elk geval geen wedstrijdbehendigheid, domweg omdat dat sfeertje niet ons ding is.
Dat zou goed voor meer eigenaren op kunnen gaan, gemiddeld zijn de eigenaren niet erg competatief.
Verder doen wij/hebben wij gedaan: G&G (t/m G&G-2, probleemloos), Breitensport, jacht, speuren/zweetwerk.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik heb nog nooit een wetter gezien in de agility. Ik vraag me ook af of het een ras is waarmee je het moet willen. 65 cm springen is best hoog en ik denk echt dat hun bouw daar minder geschikt voor is. Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd binnen een ras. Maar als iemand graag wil sporten en leuk mee wil doen binnen de sport zou ik niet voor een wetter kiezen.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Rare manier van communiceren, om dit zomaar aan te namen. De Wetters die ik ken, en ik voornamelijk via de jachthondenschool .Marjoleine schreef:Omdat jij ze alleen in handen ziet van mensen die er niks mee doen en ze te vet laten worden omdat "wetters toch niet luisteren dus opvoeden hoeft niet, dat heeft geen zin".Paisley schreef:Ik vind veel wetters vaak ook wat lompe sukkels. Niet de hond die ik zou uitzoeken voor behendigheid en de gedrevenheid die ervoor nodig is, heb ik ook nog nooit bij een wetter gezien.
Hij zal wel te porren zijn voor wat leuks, ik geloof je gerust. Maar de wetter zou ik zo ongeveer als laatste kiezen als ik een leuke snelle hond voor behendigheid zoek

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Er heeft een wetter Nimrod gedaansbientje schreef:Maar hoe moet ik dat inschatten dan? Jacht met een wetter bijvoorbeeld? Want Hilde lijkt me wel een 'fanatiek' hondensporter. Niet ten koste van alles uiteraard, maar toch. Ik doe met mijn honden ook jacht, maar dat is wel iets anders dan hoe Samantha of Yvette jacht doen. Ze kunnen best wat hoor, mijn honden, maar een wedstrijd winnen zal ze never nooit lukken. En dat is prima voor mij, want dat hoeft ook niet, maar als je competitief wil zijn dan moet je dus geen labrador zoals de mijne hebben. Gaat dat wel met een wetter?

Er zijn er momenteel twee die vrijwel op dat niveau zitten, die hebben beiden op één proefje na dat gemist.
En als je bedenkt hoe weinig er jacht lopen is dat niet heel slecht.
Pakweg drie die dat serieus doen (in een seizoen dus) tegenover hoeveel labjes en andere rassen?

edit: Nou wil je natuurlijk ook weten hoe die hond dat toen gedaan heeft? Nou, hij had alle proeven volle bak. Alleen had hij er ook twee buiten de tijd.
Want ja, dát is wel een wetter, die maken niet altijd veel haast, daar moet je veel voor uit de kast trekken. Ze kunnen het prima trouwens, als je de juiste aanpak hebt en ze weet te motiveren. En dat laatste kan dus niet iedereen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat laatste wist ik al. Maar dat is dan ook precies hoe ik een Wetter voor me zie ja, niet op zijn allervlugst met die apporten. Nogmaals, dat is niet erg, en Nimrod halen is gewoon heel knap, maar niet iedere hond hoef je te motiveren om een beetje haast te maken. In mijn ogen is dat altijd trager dan een hond die vanzelf haast heeft.Marjoleine schreef:Er heeft een wetter Nimrod gedaansbientje schreef:Maar hoe moet ik dat inschatten dan? Jacht met een wetter bijvoorbeeld? Want Hilde lijkt me wel een 'fanatiek' hondensporter. Niet ten koste van alles uiteraard, maar toch. Ik doe met mijn honden ook jacht, maar dat is wel iets anders dan hoe Samantha of Yvette jacht doen. Ze kunnen best wat hoor, mijn honden, maar een wedstrijd winnen zal ze never nooit lukken. En dat is prima voor mij, want dat hoeft ook niet, maar als je competitief wil zijn dan moet je dus geen labrador zoals de mijne hebben. Gaat dat wel met een wetter?
Er zijn er momenteel twee die vrijwel op dat niveau zitten, die hebben beiden op één proefje na dat gemist.
En als je bedenkt hoe weinig er jacht lopen is dat niet heel slecht.
Pakweg drie die dat serieus doen (in een seizoen dus) tegenover hoeveel labjes en andere rassen?
edit: Nou wil je natuurlijk ook weten hoe die hond dat toen gedaan heeft? Nou, hij had alle proeven volle bak. Alleen had hij er ook twee buiten de tijd.
Want ja, dát is wel een wetter, die maken niet altijd veel haast, daar moet je veel voor uit de kast trekken. Ze kunnen het prima trouwens, als je de juiste aanpak hebt en ze weet te motiveren. En dat laatste kan dus niet iedereen.
Ik doelde trouwens meer op de Wetter in het algemeen, niet op de uitzonderingen die het heel goed doen. Hebben ze (algemeen gesproken) aanleg voor jacht/apporteren? Gaan ze goed te water? zijn ze makkelijk steady? Wild?
Ik ben gewoon benieuwd hoor, dus waarom die

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Hahaha! Ja, ik ben ook blij dat ik iets af kan strepen wegens totaal geen gevoel bij het rassirene schreef:Poedels en JR vindt ze niet leuheukJudith schreef:Ook ik lees een poedel, super veelzijdig, willen werken en samen doen. Behendigheid, flyball, gehoorzaamheid, jacht kan allemaal. (zelfs Ipo)
Maar niet tot op het nerveuze af. Kunnen ook prima zonder, vrolijk, sociaal naar mens en dier.![]()
![]()
"We" zijn allang blij dat er twee afvallen van de lijst met 200 rassen. Kom jij weer met je poedel

En Marjoleine, ik denk dat een Wetter goed bij me past, maar ik weet niet of ik een Wetter kan motiveren harder en sneller te werken. Daarbij is het precies de reden dat ik van 'mijn' ras af stap. Een leuk aantal beagles doet het best verdienstelijk in de hondensport, maar je moet het soms wel uit je tenen halen om ze te motiveren. Je had me op de Winner moeten zien bij de beagle in de erering, wát een mooie hond en ik hou echt van dit ras. Maar ze passen niet bij me zoals ik zou willen. Ik wil geen hond die ik heel erg moet motiveren, afwachten of het z'n dag wel is, etc. Maar een hond die zelf denkt 'joepie!' en al gaat. Die niet na de gedane oefening denkt, waar blijft mijn beloning? En niet na drie keer hetzelfde denkt, mehhh niet nog een keer! Als ik dat zou willen als sporthond, zou ik bij een beagle blijven. Die ik overigens ook atletischer vind dan een wetter. Ik vind wetters trouwens supergaaf hoor, begrijp me niet verkeerd. En er gaat er hier ooit één lopen en die gaat allemaal leuke dingen mogen doen

Sabine, ben idd fanatiek maar niet TE. Ik baal niet als ik onderaan eindig, maar zal altijd gaan trainen om ons te verbeteren. Ik ben gewoon dol op trainen en ik zoek een hond die net zo dol op trainen is als ik ben

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat ik het een rare redenatie vind, Sbientje. Waarom zou het in vredesnaam niet gaan?
Iedereen doet altijd maar alsof ze met geen tien paarden ergens voor te porren zijn. En dat is gewoon niet zo.
Ja, er zijn nogal veel mensen die het "wetters zijn eigenwijs en kun je net zo goed niks leren" tot een kunst hebben verheven. Maar dat is niet terecht.
Je moet alleen weten hoe je ermee om moet gaan.
Nee, het is geen herder. Nee, het is geen bloedfanatiek fillende lab of toller.
Maar het zijn wel serieuze, hardwerkende honden die niets liever doen dan samenwerken.
Het is een ras waar niet iedereen mee kan omgaan, maar jij ben een van die mensen die zijn best doet het wezen van de hond in kwestie te doorgronden.
En daardoor weet je te motiveren.
Een wetter wil niets liever dan samenwerken. Ze doen vrijwel alles, zelfs als hebben ze er moeite mee, gewoon omdat jij dat vraagt. Als je ze in hun waarde laat.
Ze werken niet voor je, ze werken samen.
Daarop floreren ze en samenwerken is wat jij zoekt. Dus
Iedereen doet altijd maar alsof ze met geen tien paarden ergens voor te porren zijn. En dat is gewoon niet zo.
Ja, er zijn nogal veel mensen die het "wetters zijn eigenwijs en kun je net zo goed niks leren" tot een kunst hebben verheven. Maar dat is niet terecht.
Maar het zijn wel serieuze, hardwerkende honden die niets liever doen dan samenwerken.
En dat is exact de reden dat ik denk dat het goed zo klikken.Hilde schreef:En Marjoleine, ik denk dat een Wetter goed bij me past, maar ik weet niet of ik een Wetter kan motiveren harder en sneller te werken.
<snip>
Ik ben gewoon dol op trainen en ik zoek een hond die net zo dol op trainen is als ik ben
Het is een ras waar niet iedereen mee kan omgaan, maar jij ben een van die mensen die zijn best doet het wezen van de hond in kwestie te doorgronden.
Een wetter wil niets liever dan samenwerken. Ze doen vrijwel alles, zelfs als hebben ze er moeite mee, gewoon omdat jij dat vraagt. Als je ze in hun waarde laat.

- Hilde
- Zeer actief
Jaaa, dat is haar! WauwNanna schreef:Hilde schreef: Je had me op de Winner moeten zien bij de beagle in de erering, wát een mooie hond en ik hou echt van dit ras.dat was Waka Waka, en die is gefokt door de fokker van Pirke. Dat is inderdaad een prachtig Beagletje

Maar het past me gewoon niet, niet bij wat ik wil. Maar wie weet, ooit

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vraag gewoon hoe ze het over het algemeen doen. Jij bent de wetterkenner hier, toch? Ik zeg helemaal niet dat je ze niets kan leren, of dat ze niet luisteren. Ik vraag me alleen af wat hun aanleg en niveau is. Is dat zo vreemd? Juist omdat je ze nooit ziet op wedstrijden, niet op Jachtproeven en niet op behendigheidswedstrijden mogen mensen toch wel hun vraagtekens hebben bij hun geschiktheid in relatie tot het wensenlijstje van Hilde?Marjoleine schreef:Omdat ik het een rare redenatie vind, Sbientje. Waarom zou het in vredesnaam niet gaan?
- Hilde
- Zeer actief
Daarom wil ik ook nog steeds beter met ze kennis makenMarjoleine schreef:En dat is exact de reden dat ik denk dat het goed zo klikken.Hilde schreef:En Marjoleine, ik denk dat een Wetter goed bij me past, maar ik weet niet of ik een Wetter kan motiveren harder en sneller te werken.
<snip>
Ik ben gewoon dol op trainen en ik zoek een hond die net zo dol op trainen is als ik ben

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik denk dat als iemand het geduld en de rust heeft voor een Wetter, jij het bent Hilde.
Ik snap je twijfel wel een beetje. Nu ben ik ook wel die rode fanatiekelingen gewend, maar ik zou het geduld niet hebben voor een Wetter denk ik. En dat werkt weer averechts, want door mijn haast willen ze dan niet meer
Ik ben gewend dat mijn honden weg zijn bij de A van apport
Dat eigenwijze en een oefening niet vaker dan een keer of 3 willen uitvoeren hebben Tollers overigens wel, en een Curly volgens mij ook wel? Ik vind dat niet heel problematisch, het is niet heel moeilijk om variatie aan te brengen in de training. Maar bijvoorbeeld twee keer vooruit sturen van hetzelfde punt naar hetzelfde punt werkt niet. De tweede keer gaan ze dan gewoon wat anders doen. "Deze hadden we al gehad baas
" Als je een serieuze werker wil die wel tegen die herhaling kan kom je toch uit bij de Labrador denk ik. Als ik me beperk tot de jachthonden dan he.
Ik snap je twijfel wel een beetje. Nu ben ik ook wel die rode fanatiekelingen gewend, maar ik zou het geduld niet hebben voor een Wetter denk ik. En dat werkt weer averechts, want door mijn haast willen ze dan niet meer

Dat eigenwijze en een oefening niet vaker dan een keer of 3 willen uitvoeren hebben Tollers overigens wel, en een Curly volgens mij ook wel? Ik vind dat niet heel problematisch, het is niet heel moeilijk om variatie aan te brengen in de training. Maar bijvoorbeeld twee keer vooruit sturen van hetzelfde punt naar hetzelfde punt werkt niet. De tweede keer gaan ze dan gewoon wat anders doen. "Deze hadden we al gehad baas

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vertel ik toch al ik weet niet hoe vaak?sbientje schreef:Ik vraag gewoon hoe ze het over het algemeen doen. Jij bent de wetterkenner hier, toch? Ik zeg helemaal niet dat je ze niets kan leren, of dat ze niet luisteren. Ik vraag me alleen af wat hun aanleg en niveau is. Is dat zo vreemd? Juist omdat je ze nooit ziet op wedstrijden, niet op Jachtproeven en niet op behendigheidswedstrijden mogen mensen toch wel hun vraagtekens hebben bij hun geschiktheid in relatie tot het wensenlijstje van Hilde?
Maar er zijn er niet heel veel dus zie je ze ook niet heel veel.
Er worden per jaar 6 x meer labradors geboren in Nederland dan er wereldwijd wetters zijn namelijk. Dan heb je dat.
En inderdaad, de meeste eigenaren hebben niet heel veel met dat wedstrijdgedoe, maar ze zijn wel degelijk op proeven. Alleen gaan ze nogal ten onder in alle geweld van de andere rassen.
Aantallen, heel simpel.
Hun aanleg heb ik al talloze malen verteld maar okee: ze apporteren alles, maar bij voorkeur wild. Over het algemeen hoef je ze niets te leren maar doen ze dat van nature. Ze brengen dat, mits goed begeleid (zoals bij alle honden) ook keurig voor.
Ze hebben bovengemiddeld goede neuzen en zijn buitengewoon volhardend. Dat maakt ze ook erg goede praktijkhonden: alles komt binnen.
Ze zijn altijd te porren voor actie. Ze willen samenwerken maar zijn baasgericht. Een ander krijgt er dus niets van gedaan.
Het enige punt is dat een deel niet van nature in elke vijver stapt die hij tegenkomt. Dat heeft te maken met de oorsprong, ze volgden sporen gedurende 6-8 uur door de rietkragen maar dus niet zwemmend.
En ik weet niet wat je verder wilt weten want volgens mij heb ik dat nu al heel vaak verteld en uitgelegd

Er zijn wel degelijk competitieve mensen met wetters en die bereiken dus onder andere Nimrod

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Exact en dat is waarom ik denk dat het bij jou past.Hilde schreef:En dat is inderdaad wat ik zoek, een hond die graag samenwerkt. Dat vind ik het allerleukst.
Bij heel veel mensen overigens niet, maar bij jou wel. Vanwege dat samen.
- Hilde
- Zeer actief
Trouwens, eerder werden de kruisingen van Mojo en de Laporto's genoemd. Zoals Mojo is uitgegroeid tot nu toe en zoals ik hem heb leren kennen- dat is de hond die ik zoek. Een zeer sociale hond zonder op welke manier dan ook vervelend aanwezig te zijn, die graag wil samenwerken en gewoon heel erg veel leuk vindt en dat ook nog behoorlijk goed doet. Dat ligt natuurlijk ook voor een groot deel bij Suzanne, dus of het bij mij ook zo zou zijn geworden weet ik niet. Dat is altijd de vraag. En ook het nadeel van een bijzondere kruising, een tweede vind je er niet van.
De Laporto's kwamen me gewoon te vroeg, anders had ik volgens mij héél erg mijn best gedaan om een pup van Rosita te mogen hebben. Dat is echt wel mijn type hond en in theorie zouden dat hartstikke leuke werkhondjes moeten worden.
Heb ook al links en rechts naar Spanieltjes gekeken, zoals de working cocker spaniel en de field spaniel. Die zou ik ook beter moeten leren kennen, aantrekkelijke honden om te zien en het past me misschien ook wel.
Of het een ras of een kruising is, maakt me niet zoveel uit. Ik heb een voorkeur voor herplaatsers maar besef me ook dat ik het met die 'eis' nóg moeilijker maak die ene hond te vinden. Dus pup of herplaatser, het maakt me niet uit. Wachtlijst maakt me trouwens ook niet uit, als ik twee jaar op de wachtlijst moet zal dat heeeeel veel van mijn geduld vragen maar als ik dan het ras heb wat ik wil is dat wel de moeite waard. Het is misschien ook nog wel een uitdaging om een fokker te vinden die mijn kijk op honden leuk vindt. Ik ben denk ik best realistisch en nuchter, maar vaak ook te voorzichtig en in veel ogen soms te lief. Ik denk van niet -de honden die ik train luisteren over het algemeen behoorlijk naar me. Ik leer nog elke dag bij over honden en ik hoop dat er nooit een dag komt dat ik niet meer bijleer, al zal ik altijd positief blijven trainen. Niet zonder consequenties, maar wel zonder lijfstraffen
En ik wil gewoon graag een pup die in het nest echt al heel veel dingetjes heeft gedaan, al opstapjes heeft gemaakt voor socialisatie, etc. Het lastige van een ras kiezen dat niet veel fokkers in Nederland heeft, is dus ook dat het lastiger is om een fokker te vinden met wie het klikt. Maar dat is allemaal van later zorg. Eerst een ras kiezen, dan gaan zoeken in lijnen en in fokkers en me eventueel op een wachtlijst laten plaatsen 
De Laporto's kwamen me gewoon te vroeg, anders had ik volgens mij héél erg mijn best gedaan om een pup van Rosita te mogen hebben. Dat is echt wel mijn type hond en in theorie zouden dat hartstikke leuke werkhondjes moeten worden.
Heb ook al links en rechts naar Spanieltjes gekeken, zoals de working cocker spaniel en de field spaniel. Die zou ik ook beter moeten leren kennen, aantrekkelijke honden om te zien en het past me misschien ook wel.
Of het een ras of een kruising is, maakt me niet zoveel uit. Ik heb een voorkeur voor herplaatsers maar besef me ook dat ik het met die 'eis' nóg moeilijker maak die ene hond te vinden. Dus pup of herplaatser, het maakt me niet uit. Wachtlijst maakt me trouwens ook niet uit, als ik twee jaar op de wachtlijst moet zal dat heeeeel veel van mijn geduld vragen maar als ik dan het ras heb wat ik wil is dat wel de moeite waard. Het is misschien ook nog wel een uitdaging om een fokker te vinden die mijn kijk op honden leuk vindt. Ik ben denk ik best realistisch en nuchter, maar vaak ook te voorzichtig en in veel ogen soms te lief. Ik denk van niet -de honden die ik train luisteren over het algemeen behoorlijk naar me. Ik leer nog elke dag bij over honden en ik hoop dat er nooit een dag komt dat ik niet meer bijleer, al zal ik altijd positief blijven trainen. Niet zonder consequenties, maar wel zonder lijfstraffen

-
- Zeer actief
- Contacteer:
wat doe je toch gepikeerd? Ik heb dit allemaal nog nooit gelezen hoor, of niet opgeslagen. Ik ga toch niet bij ieder topic zoeken of het ooit al ergens anders geschreven is. Bedankt voor je antwoord, dat was alles wat ik wilde weten.Marjoleine schreef:Dat vertel ik toch al ik weet niet hoe vaak?sbientje schreef:Ik vraag gewoon hoe ze het over het algemeen doen. Jij bent de wetterkenner hier, toch? Ik zeg helemaal niet dat je ze niets kan leren, of dat ze niet luisteren. Ik vraag me alleen af wat hun aanleg en niveau is. Is dat zo vreemd? Juist omdat je ze nooit ziet op wedstrijden, niet op Jachtproeven en niet op behendigheidswedstrijden mogen mensen toch wel hun vraagtekens hebben bij hun geschiktheid in relatie tot het wensenlijstje van Hilde?
Maar er zijn er niet heel veel dus zie je ze ook niet heel veel.
Er worden per jaar 6 x meer labradors geboren in Nederland dan er wereldwijd wetters zijn namelijk. Dan heb je dat.
En inderdaad, de meeste eigenaren hebben niet heel veel met dat wedstrijdgedoe, maar ze zijn wel degelijk op proeven. Alleen gaan ze nogal ten onder in alle geweld van de andere rassen.
Aantallen, heel simpel.
Hun aanleg heb ik al talloze malen verteld maar okee: ze apporteren alles, maar bij voorkeur wild. Over het algemeen hoef je ze niets te leren maar doen ze dat van nature. Ze brengen dat, mits goed begeleid (zoals bij alle honden) ook keurig voor.
Ze hebben bovengemiddeld goede neuzen en zijn buitengewoon volhardend. Dat maakt ze ook erg goede praktijkhonden: alles komt binnen.
Ze zijn altijd te porren voor actie. Ze willen samenwerken maar zijn baasgericht. Een ander krijgt er dus niets van gedaan.
Het enige punt is dat een deel niet van nature in elke vijver stapt die hij tegenkomt. Dat heeft te maken met de oorsprong, ze volgden sporen gedurende 6-8 uur door de rietkragen maar dus niet zwemmend.
En ik weet niet wat je verder wilt weten want volgens mij heb ik dat nu al heel vaak verteld en uitgelegd
Er zijn wel degelijk competitieve mensen met wetters en die bereiken dus onder andere Nimrod
Sorry voor het kapen van je topic Hilde

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik vind het echt superknap dat er ooit een wetter op de nimrod heeft gestaan hoor, echt waar.
En ook dat er vorig jaar een bijna stond, ook heel knap! ik hoop ook dat dat een inspiratie is voor anderen.
Maar als die wetter laat zeggen een lab of golden was geweest waren ze nieteens in beeld geweest met die punten.
En dat is niet erg hoor, echt niet, maar het is wel een verschil dus.
En ja, er zijn veel meer retrievers natuurlijk maar ook lang niet iedere retriever doet aan jacht.
Blijkbaar zijn retrievers net als ook de staande hondenrassen die steeds meedoen ontdekt als ideaal voor dit soort wedstrijden, daarom zie je ze veel omdat mensen merken dat dit bij dit type hond past.
Mensen bedoelen het volgens mij ook helemaal niet negatief tegenover de wetter, ik in ieder geval niet! maar mensen vragen zich gewoon dingen af omdat er blijkbaar weinig wetters zijn met werkresultaten dus mensen vragen zich af waarom dat dan is en hoe ze wel zijn qua werken is dan lastig inschatten voor mensen, denk ik.
Maar goed, die discussie doet er hier natuurlijk helemaal niet toe.
We moeten een hond vinden voor Hilde
En ook dat er vorig jaar een bijna stond, ook heel knap! ik hoop ook dat dat een inspiratie is voor anderen.
Maar als die wetter laat zeggen een lab of golden was geweest waren ze nieteens in beeld geweest met die punten.
En dat is niet erg hoor, echt niet, maar het is wel een verschil dus.
En ja, er zijn veel meer retrievers natuurlijk maar ook lang niet iedere retriever doet aan jacht.
Blijkbaar zijn retrievers net als ook de staande hondenrassen die steeds meedoen ontdekt als ideaal voor dit soort wedstrijden, daarom zie je ze veel omdat mensen merken dat dit bij dit type hond past.
Mensen bedoelen het volgens mij ook helemaal niet negatief tegenover de wetter, ik in ieder geval niet! maar mensen vragen zich gewoon dingen af omdat er blijkbaar weinig wetters zijn met werkresultaten dus mensen vragen zich af waarom dat dan is en hoe ze wel zijn qua werken is dan lastig inschatten voor mensen, denk ik.
Maar goed, die discussie doet er hier natuurlijk helemaal niet toe.
We moeten een hond vinden voor Hilde

Laatst gewijzigd door samantha! op 18 dec 2015 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Misschien dat Rosita in de toekomst nog wel een keer een Laporto nestje doet? Of anders denk ik, zeker na de uitleg van Samantha dat FT labjes ook in andere sporten dan de jacht goed gedijen, dat een fieldtrial lab of werklijn golden goed bij je zou passen.
-
- Zeer actief
Ik denk nog steeds aan de korthaar collie.
Of aan vizsla. Ken er zelf een die aan agility doet en die is fanatiek, en als je op youtube de filmpjes van ze bekijkt lijken ze allemaal zo. Zijn ook gewoon lieve honden.
Misschien een bearded collie?
Of aan vizsla. Ken er zelf een die aan agility doet en die is fanatiek, en als je op youtube de filmpjes van ze bekijkt lijken ze allemaal zo. Zijn ook gewoon lieve honden.
Misschien een bearded collie?
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Wat je ook nog zou kunnen doen is eens door uitslagen gaan van behendigheidswedstrijden en jachtproeven. Alle informatie staat daarover online. Misschien kan je aan de hand daarvan een selectie maken van mogelijke rassen die je interessant lijken. Op http://www.nimble.nl staan alle uitslagen van de wedstrijden die onder de raad vallen. Op http://www.orweja.nl staan de uitslagen van de KJV proeven en MAP's. En op http://www.fhn.nl alle uitslagen die onder de fhn vallen, dus ook apporteersport en behendigheid.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier