Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Addison en toxische epidermale necrolyse

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Melissa88

Addison en toxische epidermale necrolyse

Ongelezen bericht door Melissa88 »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Helaas is onze hond er niet meer, en ik zit nog met een hoop vragen.

We hadden een lieve boerenfox van slechts 9 jaar oud. Hij was altijd een heel actief hondje. Sinds circa 4 maanden was hij aan het tobben met zijn gezondheid. Het begon met rode ogen, hier heeft hij meerdere malen druppels voor gehad maar werken deed het niet. Ook gingen zijn onderlippen in de hoeken hangen.

Begin november heeft hij zijn jaarlijkse inentingen gehad. We hebben aangegeven dat hij zichzelf niet was, maar blijkbaar zag de dierenarts geen reden om niet te vaccineren. Een week daarna is hij weer naar de arts geweest, en hebben we verzocht zijn bloed te laten onderzoeken. Hieruit bleek dat hij de ziekte van Addison had. Dit zou met de juiste medicatie goed te behandelen zijn. De symptomen van Addison werden minder, maar tegelijkertijd ging het slechter met hem. Hij was futloos en at en dronk slecht. Hij is weer naar de arts gegaan voor onderzoeken, en doorverwezen naar de universiteit in Utrecht. Zijn lymfeknopen waren opgezet, en ze dachten aan kanker. Vorige week donderdag kregen we te horen dat hij geen kanker had. Alle waardes waren in orde. We waren opgelucht, maar wisten nog steeds niet wat er aan de hand was. Totdat de dag daarna zijn huid losliet. Waarschijnlijk was het toxisce epidermale necrolyse. Het is een ernstige maar zeldzame reactie op in dit geval waarschijnlijk de vaccinatie. We hebben hem dinsdag moeten laten gaan, het zou een lijdensweg zijn geworden.

Op internet valt zeer weinig te lezen over TEN bij honden. Wie heeft hier ervaring mee? En Addison in combinatie met TEN? Ik hoor graag hoe het bij andere honden gelopen is.

Daarnaast wil ik jullie aanraden goed na te denken over het vaccineren van honden, ook al geeft de dierenarts aan dat het wel kan. Wees waakzaam voor wat het kan veroorzaken. Als het bloedonderzoek voor de vaccinatie had plaatsgevonden, had dit misschien niet gebeurd. En dat maakt het zo zuur.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Addison en toxische epidermale necrolyse

Ongelezen bericht door Gimmick »

Och jemig wat een verhaal joh!!
Sterkte met het verlies van jullie trouwe vriend.
Ik heb er geen ervaring mee gelukkig...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Re: Addison en toxische epidermale necrolyse

Ongelezen bericht door ruygemoor »

hier ook geen ervaring mee, wel met de tegenhanger van addison; de ziekte van cushing.
mss kun je nog een autopsie laten doen?
mss kan utrecht je nog wat antwoorden geven. het is natuurlijk ook een interessant geval voor de studenten. gewoon proberen. anders blijf je piekeren.
sterkte ermee.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”