Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor steppen met de hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

*Wolf*
Zeer actief

Tips voor steppen met de hond

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik krijg ineens het lumineuze idee om met onze reu te gaan steppen :idea:

Fietsen is niet aan de orde, hij is te onbehouwen. Om toch wat sneller bij losloopgebieden te komen, lijkt me steppen dan veel veiliger.

Ik heb een rondje op dit forum zitten zoeken naar steppen maar kom niet veel verder. Ik bedoel dus geen sport, gewoon steppen zoals je anders fietst, om sneller vooruit te komen dus.

- Welke steppen zijn geschikt? Waar koop je ze?

- Hebben jullie de hond aan iets van een walky dog of gewoon lijn in je hand?

- Kun je met twee honden tegelijk steppen en zo ja, zie vorige vraag?

- Kun je bij flinke uitvallen van de hond toch makkelijk je evenwicht verliezen en zelfs vallen?

En alle andere feiten en feitjes waar ik nu even niet aan heb gedacht :D
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Tips voor steppen met de hond

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zit echt 100x stabieler op een fiets dan dat ik op een step sta. Ook wordt je heel labiel op een step als je met 1 hand moet steppen, terwijl ik daar op de fiets nauwelijks last van heb.

Steppen is leuk, maar ik zou het niet doen omdat je hond te onbehouwen is aan de fiets. Manieren bijbrengen, dat zou ik doen :zweep:
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Paisley schreef:Ik zit echt 100x stabieler op een fiets dan dat ik op een step sta. Ook wordt je heel labiel op een step als je met 1 hand moet steppen, terwijl ik daar op de fiets nauwelijks last van heb.
O dat is jammer om te horen. Maar daarom dacht ik aan een walky dog, zodat je je handen vrij hebt.
Manieren bijbrengen, dat zou ik doen :zweep:
Ja dat doen we niet-aflatend :zweep:

Maar ja, wanneer is een jonge, onbesuisde hond, nog niet zo lang in NL, klaar om betrouwbaar rustig, zonder op prikkels te reageren, naast de fiets mee te lopen in een drukke stad? Misschien volgend jaar rond deze tijd, hopelijk eerder. Of heb jij tips voor een versnelde opvoeding :D
Paisley
Zeer actief

*Wolf* schreef: Maar ja, wanneer is een jonge, onbesuisde hond, nog niet zo lang in NL, klaar om betrouwbaar rustig, zonder op prikkels te reageren, naast de fiets mee te lopen in een drukke stad? Misschien volgend jaar rond deze tijd, hopelijk eerder. Of heb jij tips voor een versnelde opvoeding :D
Ik moet zeggen dat ik er met mijn opvanghonden nooit problemen mee heb gehad. Eigenlijk zat ik met de meesten na een week al op de fiets, met of zonder Mayke erbij.
Ik heb wel eens een koppellijntje tussen het tuig van Mayke (die hoeft het gestuiter van de hond naast haar niet in dr strot te voelen) en de opvanghond aan een halsband aan haar tuig vast. Mayke liep dan tussen mij en de nieuwe hond in. Dan leren ze het binnen no-time.
Ik moet wel zeggen dat mijn opvanghonden nooit zwaarder waren dan 20 kg.

Ook alleen langs de fiets leerden ze snel, al gaan de eerste kilometers soms wat... ruig :engel:
Ik had wel een pointer die heel impulsief op geuren kon reageren, en ze is wel eens tegen me op gebotst. Maar dat leren ze gauw genoeg af. Tegen de fiets aanrennen is een slecht idee.
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik step met Max. Met een lijn aan een heupgordel omdat hij anders de step onder me uitsleurt als ik hem met een beugel aan de step vastmaak. Zo blijf ik prima in balans en kan eventuele uitvallen van hem opvangen. Hij vind het super om te doen! Ik weet nu dat we samen heel hard kunnen steppen, hihi.
Steppen met twee honden heb ik nooit gedaan dus dat weet ik niet, Giz vind het nl helemaal niks langs dat ding en zijn tempo ligt zoveel lager als dat van Max dat ik dat maar nooit geprobeerd heb samen.
Wat voor step het geschiktst is weet ik ook niet. Ik heb een tijdje geleden een step met grote wielen overgekocht van een kennis voor 25 euro, en die bevalt me goed. Heb me verder dus nooit verdiept in verschillende merken en types....
*Wolf*
Zeer actief

Paisley schreef:
*Wolf* schreef: Maar ja, wanneer is een jonge, onbesuisde hond, nog niet zo lang in NL, klaar om betrouwbaar rustig, zonder op prikkels te reageren, naast de fiets mee te lopen in een drukke stad? Misschien volgend jaar rond deze tijd, hopelijk eerder. Of heb jij tips voor een versnelde opvoeding :D
Ik moet zeggen dat ik er met mijn opvanghonden nooit problemen mee heb gehad. Eigenlijk zat ik met de meesten na een week al op de fiets, met of zonder Mayke erbij.
Ik heb wel eens een koppellijntje tussen het tuig van Mayke (die hoeft het gestuiter van de hond naast haar niet in dr strot te voelen) en de opvanghond aan een halsband aan haar tuig vast. Mayke liep dan tussen mij en de nieuwe hond in. Dan leren ze het binnen no-time.
Ik moet wel zeggen dat mijn opvanghonden nooit zwaarder waren dan 20 kg.
En in dit laatste zit het probleem. Ik heb ook vaak genoeg (lichte) opvangers al heel snel naast (of op) de fiets meegenomen, geen probleem al lopen ze niet direct keurig mee. Maar een hond die ver boven de 20 kilo uitkomt, is een ander verhaal kan ik je vertellen :blauwoog:
*Wolf*
Zeer actief

SuzieC1970 schreef:Ik step met Max. Met een lijn aan een heupgordel omdat hij anders de step onder me uitsleurt als ik hem met een beugel aan de step vastmaak. Zo blijf ik prima in balans en kan eventuele uitvallen van hem opvangen. Hij vind het super om te doen! Ik weet nu dat we samen heel hard kunnen steppen, hihi.
Steppen met twee honden heb ik nooit gedaan dus dat weet ik niet, Giz vind het nl helemaal niks langs dat ding en zijn tempo ligt zoveel lager als dat van Max dat ik dat maar nooit geprobeerd heb samen.
Wat voor step het geschiktst is weet ik ook niet. Ik heb een tijdje geleden een step met grote wielen overgekocht van een kennis voor 25 euro, en die bevalt me goed. Heb me verder dus nooit verdiept in verschillende merken en types....
Oh, oké, dat kan dus ook nog, dat ie de step onder je uitsleurt. Jeetje, ik word nu toch wat minder enthousiast, en het leek me nog wel zo'n goed idee. :ugh:
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door heimwee »

Ik step met mijn jonge onbesuisde reu die nog wel eens heel hard naar loopse teven plasjes wil sjeesen..
Met de fiets was dat hel, met de step is het super. Aan xe heupriem en gaan met die banaan. Hij weet donders goed dat hij niet mag trekken. Maar die keren dat de verleiding te groot wordt kan ik zijn 35kg naast de step aan de heupriem veel makkelijker opvangen als aan de fiets.
T is even oefenen en zoeken maar wel echt ontzettend leuk om te doen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik step met 5 honden. Sommige stukken vast, soms een paar vast, soms allemaal los.
Ze zitten bij mij ook aan de heupgordel omdat ik inderdaad niet wil dat ze de step onder me uittrekken als er wat gebeurt.
Ik vind het ideaal. Veel leuker dan fietsen omdat je zelf ook wat meer moet doen (als je wilt).
Gaat prima en ik doe al een jaar of 7 met dezelfde step. Een kickbike Cross G4. Tweedehands gekocht. Deze is fijn als je ook op onverharde paden wilt steppen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik vind fietsen juist veel makkelijker dan steppen of wandelen met een onbesuisde hond. Heb wel eens logeetjes of opvangers en stap overal zo mee op de fiets. Ook met honden van ruim boven de 40kg. Bij honden die nog wat onbesuisd kunnen reageren doe ik wel altijd een jachtlijntje om.

Een krachtige hond van meer dan 20kg kan je ook aan een heupgordel zo opzij trekken.
*Wolf*
Zeer actief

Ik ben er nog niet uit. Het gaat mij niet zozeer om het onbesuisde als wel om de onverwachte rukken, uitvalgedrag naar honden, ganzen e.d. Ben laatst op de fiets toch gevallen, al was ik nog zo alert op uitvallen. Ik ben echt nog volop aan het trainen met hem, en heb dan al mijn aandacht en kracht nodig om hem rustig te krijgen. Ik heb inmiddels ook wat gelezen over steppen en het wordt toch aangeraden om dit niet in een drukke stad te doen. Zoals iemand hiervoor al zei, niet om snel van a naar b te gaan.

Wel lijkt het me erg leuk, hoe ik het in de reacties lees, maar dan eerder om de step in de auto mee te nemen en dan naar een geschikt gebied te gaan. Ik ga eens op MP kijken.

Edit: bij nader inzien ben ik in de stad werkelijk nog nooit een stepper met hond tegengekomen. Zal toch niet voor niets zijn...
Paisley
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Edit: bij nader inzien ben ik in de stad werkelijk nog nooit een stepper met hond tegengekomen. Zal toch niet voor niets zijn...
In het buitengebied wel dan?
Ik kom uberhaupt nooit steppers tegen die ouder zijn dan 12 :mrgreen:
Het kost meer energie dan fietsen. En buiten de fun - wat zijn nou echt de voordelen van steppen tov fietsen?
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Paisley schreef:
*Wolf* schreef:
Nee ook niet. Maar dat leek me hier niet relevant :lol1:
Het kost meer energie dan fietsen. En buiten de fun - wat zijn nou echt de voordelen van steppen tov fietsen?
Sommigen vinden het juist een voordeel dat het meer energie kost, spaart kosten voor de sportschool misschien?

Ander voordeel is dat een step makkelijker is mee te nemen in de auto dan een fiets. Ik ga proberen een proefsessie te regelen, lijkt me bij nader inzien verstandiger :D
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Als je hond echt trekt met steppen, is het best leuk. Ik heb de mijne toen op de kop getikt met een vieling op facebook. Maar ook marktplaats stikt er van.

Maar goed, ik moet eerlijk zeggen ik heb een step gekocht.. Heb een paar keer gestept en dacht mwah.
Daarna over tot de Canicross en na een paar keer dacht ik mwah.

Ik geniet toch gewoon het allermeeste van mijn honden tijdens de dagelijkse lange wandelingen die ik maak. Uren lopen door duin,strand en bos en genieten van de honden die spelen en snuffelen. Het tegen komen van nieuwe mensen en honden etc.

Fietsen/steppen/canicross zou ik dan eigenlijk alleen nog doen omdat het praktisch is.. Dus als ik minder tijd heb. Gewoonweg, omdat zij dan sneller moe zijn in een kortere tijd. Maar als ik de keuze kan maken, geniet ik veel meer van uren wandelen.
*Wolf*
Zeer actief

Frolic schreef:Ik weet niet waar je woont, als je in de buurt woont mag je hier wel komen proefsteppen.

Ik vond het steppen trouwens toch nog vies tegenvallen. Voor mezelf dan :mrgreen:

edit, hier is zwolle :8):
Watlief, dankjewel :flower:

Helaas 200 km uit de buurt. En ik ga nu ook een beetje twijfelen ok ik steppen wel leuk genoeg zal vinden. Misschien wel als je zo het buitengebied in kan steppen, maar als je eerst een stuk stad door moet met je step en honden zonder te kunnen steppen, moet je het heel heel erg leuk vinden :-?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Mijn step staat standaard in mijn auto. En je hebt er idd geen grote auto voor nodig. Hij staat achterin in mijn Seicento (voor-en achterwiel eruit). Steppen in de stad doe ik dus niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Paisley schreef:
*Wolf* schreef:
Ik step wel eens in de stad :D Niet in de drukke winkelstraten maar wel in het centrum hoor. Ik krijg leuke reacties. Overigens gaat dat in een drafje.

Ik doe het omdat mijn honden het leuk vinden en ik zweet me kapot als ik op dat ding sta dus ik heb het idee dat ik dan ook gesport heb :mrgreen:
Uma vindt het ook nog eens veel leuker dan naast de fiets. Het is voor mij ook een vervanging van een strandwandeling omdat ik na mijn werk in het donker moet lopen.
Manu trekt, Uma rent voor me uit.

Ik vind zelf de step wel veiliger. Je bent veel sneller afgestapt natuurlijk.
Manu maak ik vast aan een antenne op het frame, Uma aan een heupgordel.
*Wolf*
Zeer actief

Manuma schreef:
Paisley schreef:
*Wolf* schreef:
Ik step wel eens in de stad :D Niet in de drukke winkelstraten maar wel in het centrum hoor. Ik krijg leuke reacties. Overigens gaat dat in een drafje.

Ik doe het omdat mijn honden het leuk vinden en ik zweet me kapot als ik op dat ding sta dus ik heb het idee dat ik dan ook gesport heb :mrgreen:
Uma vindt het ook nog eens veel leuker dan naast de fiets. Het is voor mij ook een vervanging van een strandwandeling omdat ik na mijn werk in het donker moet lopen.
Manu trekt, Uma rent voor me uit.

Ik vind zelf de step wel veiliger. Je bent veel sneller afgestapt natuurlijk.
Manu maak ik vast aan een antenne op het frame, Uma aan een heupgordel.
Dit klinkt dan weer erg leuk :D Wat is een 'antenne' op het frame? En zou jij het aandurven als Manu harde rukken zou kunnen geven (uitvallen)?
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb dit aan mijn step:
Afbeelding

Daar maak ik Manu aan vast aan zijn x-back tuig en dan gaan we.
Ik gebruik een elastische lijn van 2,5 meter om harde rukken te voorkomen. Manu valt niet uit, maar ging in het begin nog wel plots markeren :hmmm: of als we een hond tegenkwamen nam hij er een sprong naar toe. Dat heb ik heel veel geoefend en ik kreeg het er maar niet uit. Tot ik, als ik merkte dat hij afgeleid raakte, KEIhard ging steppen. Als een debiel.
Dan moest hij wel op mij letten.
Als je echt plotse, harde rukken krijgt aan die step is dat niet fijn. Je bent snel bij de grond, dat wel.
Maar dat is nou juist een mooie uitdaging om op te oefenen :cheer: :engel:
Paisley
Zeer actief

Maar bij zo'n antenne loopt je hond voor je uit toch? Ik zie al helemaal dat mijn hond met een geschilde kont terug komt, omdat ze ineens in de ankers ging om vlak voordat ik haar aanrijd me beschuldigend aan kan kijken :blauwoog:
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Paisley schreef:Ik zie al helemaal dat mijn hond met een geschilde kont terug komt,
:LOL:
*Wolf*
Zeer actief

Ik vroeg me af: zou dit iets kunnen zijn, als beginnersstep om wat sneller door de stad bij een losloopgebied te komen?

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Iemand die dat kan inschatten?
*Wolf*
Zeer actief

O bedankt! Ik zag ze tweedehands alleen met 16 inch in mijn buurt, maar zal ze nog extra in de gaten houden. Goed te weten dat deze voorlopig volstaat, ik blijf er anders toch maar aan denken. Gewoon DOEN dus :D
*Wolf*
Zeer actief

O ik dacht gelezen te hebben dat dat voor meisjes was en niet voor volwassenen. 20 inch lijkt me dan toch wel een betere aankoop
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”