Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Keuringsdienst van waarde over kluifjes

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

angelseye2000
Actief

Re: Keuringsdienst van waarde over kluifjes

Ongelezen bericht door angelseye2000 »

Verwijdert.
Ging iets mis met het bericht.
Laatst gewijzigd door angelseye2000 op 16 dec 2015 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn 2 soorten voer: goed voer en slecht voer.
angelseye2000
Actief

michiel schreef:Het is belangrijk om het verschil te weten tussen zogenaamd 'buffelhuid' en 'onderhuids bindweefsel'. Ik wil niet belerend zijn, maar in een gesprek is het voor iedereen prettig als over dezelfde grondstof wordt gesproken.

"Buffelhuid" is een verzamelnaam voor alle soorten gelooid leer. Dit is de eerste laag van een runderhuid waar ook de haren uit groeien. Dit zijn huiden die in eerste instantie gebruikt worden in de leer industrie, en daarom worden ze gelooid (http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerlooien" onclick="window.open(this.href);return false;). De buffelhuid botten worden vaak geknoopt van kalver huiden die niet dik genoeg zijn voor de leer-productie.

"Onderhuids bindweefsel" is de 2e laag van de huid en heeft een andere structuur dan de opper huid. De leerhuid en onderhuid worden machinaal gespleten. Omdat hier geen haren uit groeien is het niet nodig om dit onderhuid te looien. De huiden worden wel gewassen met waterstofperoxide (H2O2) om bacteriën te doden. Waterstofperoxide wordt tijdens het wassen volledig gesplitst in water (H2O) en zuurstof (O2).

De Farm Food "Rawhide" botten bestaan uit 100% onderhuids-bindweefsel. De kauw-botten die voornamelijk in de Keuringsdienst van Waarde uitzending zijn behandeld betreffen zogenaamd "buffelhuid".
Destijds had ik reeds mij twijfels.....het verhaal van Michiel mag dan "duidelijk" lijken......volgens mij klopt dit verhaal niet.

De rundhuid bestaat uit:
-Opperhuid (epidermis): bestaat uit hoorn- en slijmlaag, is erg dun en worden geen kauwkluiven van gemaakt.
-Lederhuid (dermis): bestaat uit 2 lagen > outerlayer (onverteerbaar/gelooid = leer), innerlayer (verteerbaar/ongelooid = rawhide)
-Onderhuidsbindweefsel (hypodermis): bevat behalve veel bloedvaten en zenuwvezels, vaak ook veel vet > wordt naar mijn weten
geen rawhide kluiven van gemaakt.

"Leatherhides: The outer layer of the hide is further processed into leather goods -car seats, clothing,
and so on. The inner layer is the source of rawhide (and collagen, which is made into gelatin,
cosmetics, and glue, among other things)."
http://www.whole-dog-journal.com/issues ... 120-1.html

Azië gebruikt, tenopzichte van Zuid/Central Amerika, minder kwalitatieve "hides". En als ze huiden gebruiken dan zijn het dunne of
dunste innerlayer die het dichtst tegen de outerlayer aan ligt of ze drogen de innerlayer
snijden het in stukken voegen weer water toe en persen er bepaald kauwkluifmateriaal van (= B-kwaliteit).
Deze zijn vaak bruin, doorzichtig (zie links) en de geur is ook anders (o.a de "buffelkauwkluiven".
http://www.natusport.fr/os-a-macher-pou ... chien.html
http://www.webmarchand.com/a/liste_prod ... roduit.htm
Daarnaast gebruikt men in Azië vaak chemicaliën bij het schoonmaakproces ipv een water/zuurstof verbinding
zoals in Zuid en Midden Amerika.

Echte kwalitatieve rawhide uit Zuid/Midden Amerika hebben een betere kwaliteit (dikker en lekker langer kauwplezier),
geen gebruik van chemicaliën of sporen er van......en daar betaal logischerwijs voor (zie Farmfood, Primehide, Biofood e.d.).

Jmho.

Als mensen andere of betere informatie hebben dan verneem ik dat graag.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Pepie schreef:Dol eet wel kluifjes van de dierenwinkel maar die van de action of big bazaar moet ze niet.Ik weet niet of jullie op deze reactie zitten te wachten maar ik dacht ik deel hem even :zweep:
:LOL:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier die van de Jumbo of Boerenbond, maar denk dat het Lotje niks uitmaakt wat het is, als ze maar kan knauwen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Heb van die 50 cm kluiven zonder merknaam. Ben al blij dat ik er uberhaupt nog een paar heb. Erg lastig aan te komen. Daarnaast gedroogde bullepezen ook merkloos
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Nanna schreef:
Ri@ schreef:
Pepie schreef:Dol eet wel kluifjes van de dierenwinkel maar die van de action of big bazaar moet ze niet.Ik weet niet of jullie op deze reactie zitten te wachten maar ik dacht ik deel hem even :zweep:
:mrgreen: Die van mij vinden de kluiven van d'n Action prima te nassen. Die motten dan weer geen duur voer als Carnibest.
Ze hebben, net als ik, een goedkope smaak :engel:
Inmiddels heb ik via zoofast pensstaafjes en konijneoren besteld en zelf droog ik kipfilet en lamshartjes en kopvlees.
Vind het wel gescheten zo :pffff:
Afbeelding
angelseye2000
Actief

Nanna schreef:
Ri@ schreef:
:mrgreen: Die van mij vinden de kluiven van d'n Action prima te nassen. Die motten dan weer geen duur voer als Carnibest.
Ze hebben, net als ik, een goedkope smaak :engel:
Je hebt "kluiven en kluiven". Mijn informatie betreft rawhide kauwkluiven.
Indien Action rawhide kauwkluiven heeft dan is het zeker geen A-kwaliteit uit Zuid of Midden Amerika.
angelseye2000
Actief

angelseye2000 schreef:
michiel schreef:Het is belangrijk om het verschil te weten tussen zogenaamd 'buffelhuid' en 'onderhuids bindweefsel'. Ik wil niet belerend zijn, maar in een gesprek is het voor iedereen prettig als over dezelfde grondstof wordt gesproken.

"Buffelhuid" is een verzamelnaam voor alle soorten gelooid leer. Dit is de eerste laag van een runderhuid waar ook de haren uit groeien. Dit zijn huiden die in eerste instantie gebruikt worden in de leer industrie, en daarom worden ze gelooid (http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerlooien" onclick="window.open(this.href);return false;). De buffelhuid botten worden vaak geknoopt van kalver huiden die niet dik genoeg zijn voor de leer-productie.

"Onderhuids bindweefsel" is de 2e laag van de huid en heeft een andere structuur dan de opper huid. De leerhuid en onderhuid worden machinaal gespleten. Omdat hier geen haren uit groeien is het niet nodig om dit onderhuid te looien. De huiden worden wel gewassen met waterstofperoxide (H2O2) om bacteriën te doden. Waterstofperoxide wordt tijdens het wassen volledig gesplitst in water (H2O) en zuurstof (O2).

De Farm Food "Rawhide" botten bestaan uit 100% onderhuids-bindweefsel. De kauw-botten die voornamelijk in de Keuringsdienst van Waarde uitzending zijn behandeld betreffen zogenaamd "buffelhuid".
Destijds had ik reeds mij twijfels.....het verhaal van Michiel mag dan "duidelijk" lijken......volgens mij klopt dit verhaal niet.

De rundhuid bestaat uit:
-Opperhuid (epidermis): bestaat uit hoorn- en slijmlaag, is erg dun en worden geen kauwkluiven van gemaakt.
-Lederhuid (dermis): bestaat uit 2 lagen > outerlayer (onverteerbaar/gelooid = leer), innerlayer (verteerbaar/ongelooid = rawhide)
-Onderhuidsbindweefsel (hypodermis): bevat behalve veel bloedvaten en zenuwvezels, vaak ook veel vet > wordt naar mijn weten
geen rawhide kluiven van gemaakt.

"Leatherhides: The outer layer of the hide is further processed into leather goods -car seats, clothing,
and so on. The inner layer is the source of rawhide (and collagen, which is made into gelatin,
cosmetics, and glue, among other things)."
http://www.whole-dog-journal.com/issues ... 120-1.html

Azië gebruikt, tenopzichte van Zuid/Central Amerika, minder kwalitatieve "hides". En als ze huiden gebruiken dan zijn het dunne of
dunste innerlayer die het dichtst tegen de outerlayer aan ligt of ze drogen de innerlayer
snijden het in stukken voegen weer water toe en persen er bepaald kauwkluifmateriaal van (= B-kwaliteit).
Deze zijn vaak bruin, doorzichtig (zie links) en de geur is ook anders (o.a de "buffelkauwkluiven".
http://www.natusport.fr/os-a-macher-pou ... chien.html
http://www.webmarchand.com/a/liste_prod ... roduit.htm
Daarnaast gebruikt men in Azië vaak chemicaliën bij het schoonmaakproces ipv een water/zuurstof verbinding
zoals in Zuid en Midden Amerika.

Echte kwalitatieve rawhide uit Zuid/Midden Amerika hebben een betere kwaliteit (dikker en lekker langer kauwplezier),
geen gebruik van chemicaliën of sporen er van......en daar betaal logischerwijs voor (zie Farmfood, Primehide, Biofood e.d.).

Jmho.

Als mensen andere of betere informatie hebben dan verneem ik dat graag.
A-kwaliteit vs. C-kwaliteit rawhide kauwkluiven
"The outer layer of the hide is used for leather products for example shoes, leather in automobiles. The inner layer is used for gelatin, cosmetics, glue and dog bones. In Asia they will split inner hide also called the drop split a couple of times that is why the Asia products are much lighter per piece than South or Central America rawhide. In Asia they also dry up the raw hide, cut into the sizes and after they water them and mold into bones, rings etc....."

Als de keuringsdienst van waarde dit nu eens uitgezocht had i.p.v. nietszeggende telefonistes en 1 "kluivenboer" uit Taiwan met C-kwaliteit (troep)?
Laatst gewijzigd door angelseye2000 op 19 jan 2016 17:11, 3 keer totaal gewijzigd.
angelseye2000
Actief

Oooops foutje
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”