Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Steriliseren vóór of ná eerste loopsheid (of helemaal niet)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Steriliseren vóór of ná eerste loopsheid (of helemaal ni

Ongelezen bericht door sbientje »

ranetje schreef:
sbientje schreef:
Lieske1977 schreef:
sbientje schreef: waarom is het eigenlijk verplicht bij hulphonden? Bij blindengeleidehonden snap ik het wel, maar bij hulphonden niet zo..
Omdat een bloedende teef in een winkel of restaurant niet echt hygiënisch is :mrgreen: en een markerende reu ook niet (pas gehoord: reutje-in-opleiding pieste in de supermarkt tegen schappen aan, na castratie niet meer). Daarbij komt dat een reu die je uit je rolstoel trekt omdat hij een loopse teef gewaarwordt niet echt handig en de emotionele instabiliteit van een (bijna) loopse teef evenmin.

Waarin zie jij wat dit onderwerp betreft verschil met blindengeleidehonden?
ja maar je hoeft toch niet verplicht naar een restaurant met een loopse teef? Dat doe ik ook niet met de mijne, die 3 weken overleef ik wel. De instabiliteit vind ik wel begrijpelijk als reden, maar ik zou denken dat je dat zelf wel mag weten...

Omdat blindengeleidehonden bij blinden wonen en misschien merken die de loopsheid dan niet op? dat is neit zo praktisch
Nou haal je alleen dat restaurant er uit maar Lieske had het ook over een winkel :tongue:

Een hulphond, welke vorm van hulp er ook gegeven wordt, is over het algemeen bij de baas.
Daar is hij voor bedoeld.
Dus waar de baas gaat, gaat de hond.
Loopsheden zijn dan gewoon onpraktisch.
dat begreep ik wel maar dan nog vind ik verplicht zo'n groot woord.. Uit praktische overwegingen is het handiger, uiteraard. Maar er zijn vast ook wel hulphonden (je hebt tegenwoordig toch heel veel soorten hulphonden) waarbij die bezwaren niet zo groot zijn? Nouja, het maakt ook niet uit, ik ben er verder niet tegen op zich, maar ik wist gewoon niet dat je daar zelf helemaal niets over te zeggen had. Veel honden worden ook gewoon vanuit een prive-aankoop opgeleid volgens mij, dan vind ik het raar dat iemand daar iets over te zeggen heeft. That's all
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Pukie is net voor de eerste keer loops geweest en dat verliep prima. Ze is nog lang niet volwassen in haar hoofd dus voor volwassenheid zou ik er zelf al helemaal niet aan beginnen. Ik had wel wat jankende reuen rondom het terrein maar verder nergens last van gehad. Ik ga niet in een kerngezonde hond snijden voor eigen gemak. Medisch vind ik een ander verhaal.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Dit is dus de reden waarom mijn aanstaand pupje een reutje gaat worden. Een teefje moet toch een paar keer loops worden voordat er gecastreerd gaat worden en elke loopsheid levert mij dan een nachtenlang loeiende Biko op :schrik: reuen blijven hier in intact tenzij er een ernstige medische reden zou zijn om te castreren.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef:
alm@ schreef:mijn aanstaand pupje.
:engel: Vertel..
Tsja. Heftig besmet met het tokkelvirus :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

sbientje schreef:
ranetje schreef:
sbientje schreef:ja maar je hoeft toch niet verplicht naar een restaurant met een loopse teef? Dat doe ik ook niet met de mijne, die 3 weken overleef ik wel. De instabiliteit vind ik wel begrijpelijk als reden, maar ik zou denken dat je dat zelf wel mag weten...

Omdat blindengeleidehonden bij blinden wonen en misschien merken die de loopsheid dan niet op? dat is neit zo praktisch
Nou haal je alleen dat restaurant er uit maar Lieske had het ook over een winkel :tongue:

Een hulphond, welke vorm van hulp er ook gegeven wordt, is over het algemeen bij de baas.
Daar is hij voor bedoeld.
Dus waar de baas gaat, gaat de hond.
Loopsheden zijn dan gewoon onpraktisch.
dat begreep ik wel maar dan nog vind ik verplicht zo'n groot woord.. Uit praktische overwegingen is het handiger, uiteraard. Maar er zijn vast ook wel hulphonden (je hebt tegenwoordig toch heel veel soorten hulphonden) waarbij die bezwaren niet zo groot zijn? Nouja, het maakt ook niet uit, ik ben er verder niet tegen op zich, maar ik wist gewoon niet dat je daar zelf helemaal niets over te zeggen had. Veel honden worden ook gewoon vanuit een prive-aankoop opgeleid volgens mij, dan vind ik het raar dat iemand daar iets over te zeggen heeft. That's all
Als een hond wordt opgeleid vanuit een privé-aankoop is de beslissing aan de baas of de hond wordt gecastreerd..........lijkt mij.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik laat alles intact omdat ik merk dat ik dat leuker, prettiger en fijner vind. Heel leuk dat Bas gecastreerd is gekomen maar ik heb net als bij de vorige gecastreerde teef weer een vreetmachine die niks anders wil dan bedelen en eten. Ik vind dat ergerlijk. Ook mag ze 4 bolletjes voer van 25 gram. Geef ik meer dan wordt ze dik. Ik denk dat dat intact niet zo zou zijn.

Wel denk ik dat ze op termijn door de castratie meer zelfvertrouwen heeft gekregen. Maar dat kan ik niet bewijzen of zeker weten.

Reuen ook intact. Wel misschien weer steriliseren van de reu omdat ik geen pups wil. Dan heb ik dat ook ondervangen zonder dat ik verder de honden ga veranderen. :wink:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Bij Jura na haar eerste loopsheid de eierstokken weg laten halen. Dacht dat het het beste was.
Achteraf had ik wel wat langer willen wachten tot ze volwassen was. Maar aan de andere kant, ze was echt flink van slag tijdens de loopsheid en ze is al niet heel stabiel. Ik weet het niet, en ik zal het nu ook nooit weten wat in haar geval beter was geweest.

Mahru is net loops geweest, en die werd er niet anders van, als in echt niet eens een beetje. Luisterde nog steeds perfect. Bij haar laat ik het zo, ook vanwege de verhouding tussen haar en Jura.

Oh, en die kans op baarmoeder kanker? Ik heb het laatst nagezocht, die is bij teven even groot als bij vrouwen. (zo uit mijn hoofd 0,5 procent) Wij laten toch ook niet preventief alles weghalen?
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Kruimel53 schreef:
runninggirl schreef:Bij Jura na haar eerste loopsheid de eierstokken weg laten halen. Dacht dat het het beste was.
Achteraf had ik wel wat langer willen wachten tot ze volwassen was. Maar aan de andere kant, ze was echt flink van slag tijdens de loopsheid en ze is al niet heel stabiel. Ik weet het niet, en ik zal het nu ook nooit weten wat in haar geval beter was geweest.

Mahru is net loops geweest, en die werd er niet anders van, als in echt niet eens een beetje. Luisterde nog steeds perfect. Bij haar laat ik het zo, ook vanwege de verhouding tussen haar en Jura.

Oh, en die kans op baarmoeder kanker? Ik heb het laatst nagezocht, die is bij teven even groot als bij vrouwen. (zo uit mijn hoofd 0,5 procent) Wij laten toch ook niet preventief alles weghalen?
Bij honden gaat het dan ook op de kans op mammatumoren en de kans op baarmoederontsteking. Ik kan zo gauw geen betrouwbare cijfers vinden maar die kansen schijnen bij ongecastreerde teven veel hoger te liggen dan bij gecastreerde. En ook veel hoger dan bij mensen.
Dat klopt. De kans op mammatumoren bij ongecastreerde teven ligt rond de 23%. Bij vrouwen ligt dat percentage rond de 12%. Een van onze vorige IJslanders is aan mammakanker overleden. Daarnaast hebben ze beiden altijd veel ellende gehad met schijnzwangerschappen en is de andere bijna bezweken aan een baarmoederonsteking.

@runninggirl: vrouwen laten wel degelijk preventief 'alles' weghalen (borsten en eierstokken) als ze een verhoogd risico hebben op bepaalde vormen van kanker. Ik zou weleens willen weten of bepaalde honden ook gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van mammakanker; dan zou je die honden preventief kunnen laten castreren en de andere in tact laten. Overigens heb ik geen flauw idee of dat ooit onderzocht is.

Eerlijk gezegd vind ik het niet zinvol om honden, of om het even welke andere dieren, onverkort te vergelijken met mensen, ook niet wat dit betreft. Zo heb ik nog nooit gehoord van vrouwen die worstelen met schijnzwangerschappen, terwijl dit bij honden toch regelmatig voorkomt. Om maar wat te noemen. Ook het argument om je hond te laten 'zoals die bedoeld is' vind ik een non-argument. Ten eerste weten we helemaal niet of een hond 'bedoeld' is - en door wie - en wat die bedoeling dan zou zijn.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik snij niet in een gezonde hond. Punt. Gewoon mijn argument. Tot op heden bevalt dat prima.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:
jvanringen schreef:
Kruimel53 schreef:
runninggirl schreef:Bij Jura na haar eerste loopsheid de eierstokken weg laten halen. Dacht dat het het beste was.

Bij honden gaat het dan ook op de kans op mammatumoren en de kans op baarmoederontsteking. Ik kan zo gauw geen betrouwbare cijfers vinden maar die kansen schijnen bij ongecastreerde teven veel hoger te liggen dan bij gecastreerde. En ook veel hoger dan bij mensen.
Dat klopt. De kans op mammatumoren bij ongecastreerde teven ligt rond de 23%. Bij vrouwen ligt dat percentage rond de 12%. Een van onze vorige IJslanders is aan mammakanker overleden. Daarnaast hebben ze beiden altijd veel ellende gehad met schijnzwangerschappen en is de andere bijna bezweken aan een baarmoederonsteking.

@runninggirl: vrouwen laten wel degelijk preventief 'alles' weghalen (borsten en eierstokken) als ze een verhoogd risico hebben op bepaalde vormen van kanker. Ik zou weleens willen weten of bepaalde honden ook gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van mammakanker; dan zou je die honden preventief kunnen laten castreren en de andere in tact laten. Overigens heb ik geen flauw idee of dat ooit onderzocht is.

Eerlijk gezegd vind ik het niet zinvol om honden, of om het even welke andere dieren, onverkort te vergelijken met mensen, ook niet wat dit betreft. Zo heb ik nog nooit gehoord van vrouwen die worstelen met schijnzwangerschappen, terwijl dit bij honden toch regelmatig voorkomt. Om maar wat te noemen. Ook het argument om je hond te laten 'zoals die bedoeld is' vind ik een non-argument. Ten eerste weten we helemaal niet of een hond 'bedoeld' is - en door wie - en wat die bedoeling dan zou zijn.
En ten tweede trekken we daar iha wel een grens bij het verder de natuur haar gang laten gaan. Wel de hormonen met bijbehorende driften maar niet die driften naar wens mogen uitleven met per loopsheid jonge hondjes als resultaat.
Alsof in de natuur alles elkaar maar in t rond dekt ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

malinois schreef:Ik snij niet in een gezonde hond. Punt. Gewoon mijn argument. Tot op heden bevalt dat prima.
Ik wil niet klooien aan de verhoudingen in de roedel.
Het gaat hartstikke goed, juist doordat ze compleet ongelijkwaardig zijn, al schelen ze allemaal maar een jaar of minder.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe veel van de teven hier die mammatumoren en/of bmo hebben gehad dat fataal is geworden, op welke leeftijd en hoe lang vanaf de diagnose.
Mijn idee is dat de meesten er goed uitkomen, maar bij mij onbekende honden volg ik geen in memoriam berichten.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

mijn eerste hond heeft op haar twaalfde een baarmoederontsteking gekregen.
de baarmoeder is met goed gevolg verwijderd.
ze heeft daarna nog een jaar geleefd en is uiteindelijk gestorven aan leverkanker.

mijn poedel heeft op haar achtste mammatumoren ontwikkeld, die we op advies van de da niet behandeld hebben.
hij zei 'als ik ga snijden heb je grote kans dat ik de boel activeer, als we het zo laten leeft ze nog zeker 5 jaar' en dat is uitgekomen want ook zij was dertien toen ze overleed; niet aan een specifieke ziekte, ze was gewoon op.

alle andere teven die ik gehad heb waren gecastreerd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xena (14) heeft dit jaar een bmo gehad die met goed gevolg is behandeld met Alezin. Overigens betwijfel ik nog wel de diagnose bmo omdat ze gelijktijdig een zeer zware blaastontsteking had wat pas naderhand bleek. Kan me goed voorstellen dat de bloederige substantie daar de uitscheiding van wad. Pas toen t puur bloed werd is daar verder op behandeld nl. Met de Alezin kwam er ook niet schokkend veel uit.
Afbeelding
63673J

Kruimel53 schreef: (...)
En ten tweede trekken we daar iha wel een grens bij het verder de natuur haar gang laten gaan. Wel de hormonen met bijbehorende driften maar niet die driften naar wens mogen uitleven met per loopsheid jonge hondjes als resultaat.
Ja, heel 'natuurlijk' je hele leven helemaal niks mogen doen met de attributen die je meegekregen hebt van een mysterieuze 'bedoelendende' instantie. Dat snap ik nooit zo goed.
63673J

dagmar88 schreef:
malinois schreef:Ik snij niet in een gezonde hond. Punt. Gewoon mijn argument. Tot op heden bevalt dat prima.
Ik wil niet klooien aan de verhoudingen in de roedel.
Het gaat hartstikke goed, juist doordat ze compleet ongelijkwaardig zijn, al schelen ze allemaal maar een jaar of minder.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe veel van de teven hier die mammatumoren en/of bmo hebben gehad dat fataal is geworden, op welke leeftijd en hoe lang vanaf de diagnose.
Mijn idee is dat de meesten er goed uitkomen, maar bij mij onbekende honden volg ik geen in memoriam berichten.
Eén van onze vorige twee IJslanders kreeg mammakanker, diagnose met 9 jaar, euthanasie met 11,5 jaar.

De andere bleek toen ze 11 jaar was een vergevorderde baarmoederonsteking te hebben. De baarmoeder is toen verwijderd en daar is ze goed uitgekomen. Toen ze 14 was hebben we haar laten inslapen, ze was lichamelijk behoorlijk op en had geen levenslust meer.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Hier wordt ook niet gesneden, ik zie er weinig voordelen in. Ze wordt niet feller van loopsheid (hooguit een stuk luier) en dat bloed...tja, d'r gaat een broekje om waarvan het maandverbandje 3x per dag wordt verwisseld, dus ik merk er weinig van - het broekje doet ze ook niet uit.
Alleen mag ze dan niet meer onder de dekens slapen, maar moet ze op d'r fleecedekentje boven de dekens blijven liggen. Als ik laat castreren, is het maar de vraag wat het met haar karakter doet. Haar broertje en zusje zijn voor hun eerste jaar gecastreerd. Ik heb met de eigenaren gesproken en het artikel laten lezen met voor & nadelen, toch kozen ze anders. Dat mag. Maar mijn keuze is het niet :)

Plus, ik moet natuurlijk nog wat Staffdoodles met d'r kunnen fokken voor de doekoe. Duh.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

jvanringen schreef:
Kruimel53 schreef: (...)
Ja, heel 'natuurlijk' je hele leven helemaal niks mogen doen met de attributen die je meegekregen hebt van een mysterieuze 'bedoelendende' instantie. Dat snap ik nooit zo goed.
Dat is in de natuur toch ook?

Als je bij een wolvenroedel kijkt, krijgt echt niet elk vrouwelijk lid van de roedel welpen.
En niet elke reu mag dekken.
Hij mag alleen proberen om een eigen roedel te vormen en als dat niet lukt is het jammer dan.
En dat terwijl zijn geslachtsorganen naar alle waarschijnlijkheid prima functioneren. :U:

Dat vind ik dus het argument niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

De kans op een baarmoederontsteking is bij een niet-gecastreerde teef wel veel hoger dan bij mensen, namelijk ca. 25%. Dat is dus 1 op de 4.
Mila en Amy zijn ook niet gecastreerd. Bij Amy overweeg ik het wel omdat ze steeds een flinke dip heeft in de weerstand als ze loops is, en dan is de kans op een leishmania-uitbraak groter. Die schommelingen in de weerstand zijn voor haar niet goed. Ze heeft ook nog eens een heel korte cyclus (wordt 3 x per jaar loops). Narcose is ook een risico, maar dat is dan maar eenmalig. Ik ben er nog niet helemaal uit. :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”