Zijn ze sociaal naar mens en dier of gereserveerd? Leuke werkhonden? Gezond? Veelzijdig? Ben benieuwd naar dat soort dingen en alles meer wat iemand me kan vertellen

Moderator: moderatorteam
Ja, dat vind ik ook jammer aangezien ik behendigheid fantastisch vind en ik met dat soort groottes ga twijfelen over of het wel gezond is voor zo'n hond. Maar ik sprak vandaag iemand die aangaf behendigheid te doen met haar teefsbientje schreef:ik ken ze niet maar ze spreken me (zo puur op het oog en wat ik ervan lees) best aan. Ik vind ze alleen eigenlijk net wat groot, de reuen gaan toch wel naar de 70 cm en dat zijn flinke knoesten vind ik.
Ja, dat klinkt echt ideaal. Consequent en zachte hand is geen probleem, waaks ook niet, lastig met andere reuen ook niet. Mevrouw noemde ze vandaag ook zelfstandig maar toen vroeg ze wat voor ras ik had en zei ze dat het niet vergelijkbaar was, de curlies zijn vergeleken bij beagles helemaaaaal niet zelfstandig zei ze_Leonie schreef:Ik heb eens met iemand gepraat die er ooit twee gehad heeft. Ze zijn wel redelijk zelfstandig en hard voor zichzelf vergeleken met andere retrieverrassen, niet zoals bijvoorbeeld een Labrador of Golden.
Het kwam er op neer dat je erg consequent moest wezen, maar met een zachte hand. Ze waren ook best waaks en de reu was niet makkelijk met andere reuen.
Praten we wel over heel wat jaren terug, maar zal wel niet zoveel veranderd zijn (geen moderas).
Okee, daar heeft ze een punt.Hilde schreef: de curlies zijn vergeleken bij beagles helemaaaaal niet zelfstandig zei ze
Een beetje wel jasirene schreef:Ik dacht dat je voor een BC aan het kijken was ? Is dat ras afgevallen ?
De viltenNanna schreef:Wat is er met de Puli gebeurd?
De Rasztari-Duci kennel fokt trouwens behoorlijk op werklust.
Die is toch getrimd of nietNanna schreef:Hilde schreef: De viltenDaarmee kan ik toch niet leuk sporten
![]()
Ik veeg het zó van tafel
KLIK
Hilde schreef:Een beetje wel jasirene schreef:Ik dacht dat je voor een BC aan het kijken was ? Is dat ras afgevallen ?Ik vind de mensen die BC's hebben vaak niet zo leuk en ik vind echt dat er te veel auto-drijvende, fiets-drijvende, wandelaar-drijvende, agressieve exemplaren rondlopen. Ik ken ook heel leuke dieren maar de teef waar ik eventueel interesse voor had blijkt dus ook echt enorm alles te drijven, laat dan maar zitten. Ik wil echt geen 15 jaar rondlopen met een drijvende hond die ik amper los kan laten als ze ergens auto's kunnen horen. En ik heb ook geen zin om dat af te leren of telkens te blijven voorkomen
SorryEilfy schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Dat drijven en dat neurotische zijn 2 dingen die enorm groot gemaakt worden. Genoeg lijnen waar echt 0, zero, nada, noppes drijfgedrag in zit. Zelfs niet als je ze bij wijze van spreken midden tussen de schapen zet. Of dat de lijnen zijn waar je voor valt (vaak toch of show of echt sportlijnen) is dan wel de vraag.
Kenji en Sonic komen beide uit werk/sportlijnen. Beide drijven, liefst elkaar. Kenji is daar wat erger in maar die kan prima los. Reageert op z'n down en ligt dan ook down. Langs drukke wegen loopt hij sowieso niet los, in het park tussen de brommers en fietsers wel zonder problemen. Ik moet alleen net wat beter opletten en op tijd z'n down geven, dan gaat het prima. Sonic jaagt na maar drijft niet echt.
Dat vind ik wel goed passen inderdaad, een leuke werklijn GoldenSita schreef:Volgens mij ben je op zoek naar een RowanCurly coated vind ik niet uitblinken in het samenwerken. Ze zijn prima geschikt voor jachttraining, maar ze doen het meer voor eigen belang dan samen met het baasje. Waarom niet een leuk golden teefje? Qua formaat net iets geschikter voor de behendigheid. Leuk om jachttraining mee te doen en heb je een dag geen zin, dan is het ook prima. Komen ze heerlijk bij je op de bank liggen slapen. Ik weet nog wel een leuk nestje eind volgend jaar
Heb je de working Kelpie al overwogen?Hilde schreef:Een beetje wel jasirene schreef:Ik dacht dat je voor een BC aan het kijken was ? Is dat ras afgevallen ?Ik vind de mensen die BC's hebben vaak niet zo leuk en ik vind echt dat er te veel auto-drijvende, fiets-drijvende, wandelaar-drijvende, agressieve exemplaren rondlopen. Ik ken ook heel leuke dieren maar de teef waar ik eventueel interesse voor had blijkt dus ook echt enorm alles te drijven, laat dan maar zitten. Ik wil echt geen 15 jaar rondlopen met een drijvende hond die ik amper los kan laten als ze ergens auto's kunnen horen. En ik heb ook geen zin om dat af te leren of telkens te blijven voorkomen
Hier heb ik eigenlijk nog nooit aan gedachtsirene schreef:Neem een leuke Peruaanse behaarde hondDie zijn ook lekker allround.
Zie je wel, je zoekt een RowanHilde schreef:Hier heb ik eigenlijk nog nooit aan gedachtsirene schreef:Neem een leuke Peruaanse behaarde hondDie zijn ook lekker allround.
Ik ga kijken!
Ik vind poedels trouwens leuk, maar niet voor mezelf. Hetzelfde met goldens en labradors. De werklijnen daarvan spreken me al meer aan. Maar bij alledrie de rassen vind ik ze te sociaal (haha). Ik wil een Beau, prima wat betreft andere honden en mensen maar ik wil echt niet een hond die naar anderen neigt. Die even gaat buurten want hallooooo hier ben ik! Nou weet ik dat dat opvoeding is, maar de meeste labradors, poedels en goldens die ik ken vind ik gewoon te gezellig naar anderen. Geen allemansvrienden voor mij![]()
Working kelpies weet ik niet of ik die voldoende kan bieden.Een nieuwe hond is nu nog niet aan de orde maar ik doe graag uitgebreid voorwerk
Het zijn echte werkhondjes, dat zeker, maar ik denk dat ze kwa werklust vergelijkbaar zijn met borders.Hilde schreef: Working kelpies weet ik niet of ik die voldoende kan bieden.Een nieuwe hond is nu nog niet aan de orde maar ik doe graag uitgebreid voorwerk
Daar ben ik het niet mee eens. In de agility lopen meer dan genoeg australian kelpies op heel goed niveau.Paisley schreef:
De Australian kelpies hebben minder werklust, want dat is in feite de showlijn.
Ja, ik ook. Denk dat die qua karakter ook beter bij je aansluit.Sita schreef: Ik zie bij jou eerder een Peruaan dan een working kelpie eerlijk gezegd.