Je moet ze er wel mee grootbrengen natuurlijk.LongFields schreef:Ik denk inderdaad dat dit bij heel veel erfbewakers zo is.laeken schreef:Een hond die het erf bewaakt is meteen een hond die niet heel makkelijk vreemde honden accepteert op het erf. Dat is tenminste mijn ervaring met erfbewakers.
Behalve bij de Wetter, als ik Marjoleines posts lees. Hoewel de Wetter die erfhond was bij de stal waar Romanov stond niet sociaal was naar andere honden, en na zijn herplaatsing naar een boerderij waar geen manege bij was ook een aantal erfbewoners (kippen) doodgebeten heeft. Maar dat is maar 1 exemplaar, dat zegt natuurlijk heel weinig tot niets op de hele populatie van een ras.
Ik zou in dit geval ook zeker een teef adviseren. En de fokker laten adviseren bij de keuze, want stabiliteit, dan haal je er in het nest al goed uit.
Maar het punt bij wetters is dat het prima erfhonden zijn maar dat zo ook enorm aan de baas hangen. En dat is de reden dat ze dus graag meegaan.
Verder zoeken ze geen conflicten op, al gaan ze niet snel aan de kant.
Als je ze opvoedt met regelmatig vreemde honden op hun terrein hebben ze daar geen problemen mee. Hier kan dat ook, de enige die soms gedoe geeft is de stabij. Niet de wetters.
Wel onder voorbehoud dat ik/wij erbij ben/zijn. Zijn ze alleen, dan is dat een heel ander verhaal.
Ik weet dat van mijn buren, die ze kennen en die de sleutel hebben. Die laten ze soms buiten als we er niet zijn en dan gaan ze ook enorm tekeer.
Vreemden zouden dat niet kunnen doen trouwens.
Mijn vroegere dierenarts had ook wetters en daar zijn vreemde honden en veel mensen ook geen probleem. Gewoon omdat ze dat gewend zijn.