Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke stappen nemen tegen overlast gevende honden eigenaar?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

shinobi
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

welke stappen nemen tegen overlast gevende honden eigenaar?

Ongelezen bericht door shinobi »

Welke stappen zouden er kunnen genomen worden tegen een overlast gevende honden eigenaar?
Het gaat om een loslopende border collie die je overal in de buurt tegenkomt en niet op zijn erf blijft.
Ik wil de hond die niet de overlastgever noemen want die weet niet beter maar zijn eigenwijze eigenaar.
Vandaag aan het fietsen met mijn volwassen tosa, kwam weer eens vanuit het niets de border collie van achteren aanrennen die hem bij zijn achterpoten wou happen, is al de zoveelste keer.
Mijn tosa pup deze week al 3 keer aangevallen, deze avond weer met de eigenaar erbij.
Ik sprak hem aan en zei of hij wel beseft wat er gebeurt als het een keer fout gaat en dan niet moet gaan huilen en mij de schuld geven en als antwoord kreeg ik dat zijn hond niks doet.
Ik zei hem je hond valt net mijn pup aan en vanmiddag nog mijn andere hond maar dat was volgens hem niet zo.
Nogmaals zei ik hem voor de zoveelste keer heb ik mijn hond tegengehouden niet gaan huilen als het een keer fout gaat, maar dat zal wel meevallen volgens hem.
Andere mensen klagen er ook al over dus ik ben niet de enigste die er last van heeft.
En mocht het fout gaan nederland kennende heb ik het dan nog gedaan ook.
Iemand misschien hetzelfde meegemaakt en kan vertellen hoe dit opgelost kan worden?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: welke stappen nemen tegen overlast gevende honden eigena

Ongelezen bericht door marian* »

shinobi schreef:Welke stappen zouden er kunnen genomen worden tegen een overlast gevende honden eigenaar?
Het gaat om een loslopende border collie die je overal in de buurt tegenkomt en niet op zijn erf blijft.
Ik wil de hond die niet de overlastgever noemen want die weet niet beter maar zijn eigenwijze eigenaar.
Vandaag aan het fietsen met mijn volwassen tosa, kwam weer eens vanuit het niets de border collie van achteren aanrennen die hem bij zijn achterpoten wou happen, is al de zoveelste keer.
Mijn tosa pup deze week al 3 keer aangevallen, deze avond weer met de eigenaar erbij.
Ik sprak hem aan en zei of hij wel beseft wat er gebeurt als het een keer fout gaat en dan niet moet gaan huilen en mij de schuld geven en als antwoord kreeg ik dat zijn hond niks doet.
Ik zei hem je hond valt net mijn pup aan en vanmiddag nog mijn andere hond maar dat was volgens hem niet zo.
Nogmaals zei ik hem voor de zoveelste keer heb ik mijn hond tegengehouden niet gaan huilen als het een keer fout gaat, maar dat zal wel meevallen volgens hem.
Andere mensen klagen er ook al over dus ik ben niet de enigste die er last van heeft.
En mocht het fout gaan nederland kennende heb ik het dan nog gedaan ook.
Iemand misschien hetzelfde meegemaakt en kan vertellen hoe dit opgelost kan worden?
Met de eigenaar praten heeft blijkbaar geen zin, dus ik zou de wijkagent inschakelen.
Hem of haar vertellen dat je al met de eigenaar hebt gepraat en hem of haar vragen eens een praatje met die eigenaar te maken.
Meteen ook duidelijk maken dat jij doet wat je kunt om ongelukken te voorkomen maar dat er misschien toch weleens iets mis kan gaan als het zo doorgaat.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die hond drijft blijkbaar, heel kwalijk, want verkeersinzicht hebben ze niet. Soms drijven ze ook auto's, ook niet erg gezond.
Wijkagent, lijkt me, want verkeersgevaarlijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Naar het asiel brengen. Kost geld om ze weer op te halen en anders zoeken ze wel een betere baas ervoor.
NadiaBabs
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Babs!

Ongelezen bericht door NadiaBabs »

Valerie schreef:Naar het asiel brengen. Kost geld om ze weer op te halen en anders zoeken ze wel een betere baas ervoor.
Daar dacht ik ook aan ja, na 10 keer betalen om de hond weer op te halen is het vast niet zo leuk meer.
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016
NadiaBabs
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Babs!

Ongelezen bericht door NadiaBabs »

Cleva schreef:
NadiaBabs schreef:
Valerie schreef:Naar het asiel brengen. Kost geld om ze weer op te halen en anders zoeken ze wel een betere baas ervoor.
Daar dacht ik ook aan ja, na 10 keer betalen om de hond weer op te halen is het vast niet zo leuk meer.
Nee, vooral voor de hond zelf niet.
Hoe pak je dat trouwens aan, eigenlijk? Aanlijnen en naast de fiets meenemen?
Dat heet trouwens diefstal maar vooral praktisch gezien, hoe ga je dat regelen? Zo'n vreemde hond even naast je eigen hond naast de fiets hangen?
Steeds achterna gezeten worden is ook niet leuk.
Hoe het uitgevoerd moet worden verzint ts zelf maar :pffff:
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016
shinobi
Zeer actief

Cleva schreef:
shinobi schreef: En mocht het fout gaan nederland kennende heb ik het dan nog gedaan ook.
Dat klopt. Als jouw hond een andere hond beschadigt is het precies dat. Zonder verdere context. En terecht.

Ik begrijp dat het heel erg vervelend is maar je kunt er eigenlijk niets mee.
De kortste klap is zelf naar de eigenaar blijven gaan en de last bij hem leggen.
Honden horen op hun erf te blijven maar als ze dat niet doen is het geen politiekwestie. Die zullen er misschien een keer iets van gaan zeggen als het op de route is maar meer ook niet.

Ik zou het het hondje zelf even afleren. Een border is slim zat om je te herkennen en te onthouden dat dat bij jou niet leuk uitpakt.

Als ik weet dat mijn hond niet met andere honden om kan gaan en ik ga met hem aangelijnd naar een losloop plek met loslopende honden en het gaat fout dan ben ik bereid mij eigen terecht als schuldige te zien.
Maar op een openbare weg dus niet, juridisch gezien zal het wel mogen dat een zwakkere hond een sterke hond mag aanvallen keer op keer en als er een reactie terugkomt heeft de sterke het weer gedaan, maar of degene met de sterke hond tetecht schuldig is daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn.
Annika
Actief
Mijn ras(sen): keeshond

Ongelezen bericht door Annika »

Cleva schreef:
Dat klopt. Als jouw hond een andere hond beschadigt is het precies dat. Zonder verdere context. En terecht.

Ik begrijp dat het heel erg vervelend is maar je kunt er eigenlijk niets mee.
De kortste klap is zelf naar de eigenaar blijven gaan en de last bij hem leggen.
Honden horen op hun erf te blijven maar als ze dat niet doen is het geen politiekwestie. Die zullen er misschien een keer iets van gaan zeggen als het op de route is maar meer ook niet.

Ik zou het het hondje zelf even afleren. Een border is slim zat om je te herkennen en te onthouden dat dat bij jou niet leuk uitpakt.
Dit is wel degelijk een politie kwestie de hond loopt op de openbare weg en vormt dus een direct gevaar voor weggebruikers. Politie komt dus meestal wel voor loslopende hond op de weg. Politie kan ook gewoon bekeuren omdat hond losloopt.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Niet terecht als jouw hond de zwarte piet toegespeeld krijgt als hij eens mocht reageren. Als een kleinere vrouw mij keer op keer op straat tegenmoet komt en me hard in m'n zij prikt omdat zij dat grappig vindt en ik na 5x een duw terug geef, is het toch ook zeker niet mijn schuld? Op elke actie volgt logischerwijs een reactie.
Ik zou ook wat bewijsmateriaal regelen. Klik met je telefoon eens een paar foto's (als dat lukt) bijvoorbeeld? En de wijkagent inschakelen. Geheid dat die er wat mee doen, want het is in niemand's belang als die hond auto's gaat drijven en zo een verkeersongeluk veroorzaakt.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, ik zou de eigenaar ook even op de hoogte brengen dat je de wijkagent ingaat lichten en dat je er werk van maakt, prima toch...... alles duidelijk, die hond brengt zichzelf in gevaar en is voor iedereen gevaarlijk bezig, je zou door zoiets van je fiets af lazeren, straks als het glad wordt of zo :blauwoog:
Valerie
Zeer actief

Cleva schreef:
NadiaBabs schreef:
Nee, vooral voor de hond zelf niet.
Hoe pak je dat trouwens aan, eigenlijk? Aanlijnen en naast de fiets meenemen?
Dat heet trouwens diefstal maar vooral praktisch gezien, hoe ga je dat regelen? Zo'n vreemde hond even naast je eigen hond naast de fiets hangen?
Een loslopende hond die een gevaar voor zichzelf en de omgeving naar het asiel brengen diefstal :LOL: soms ben je wel grappig.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Cleva schreef: Dat heet trouwens diefstal maar vooral praktisch gezien, hoe ga je dat regelen? Zo'n vreemde hond even naast je eigen hond naast de fiets hangen?
Dat heet geen diefstal, dat heet een loslopende hond naar een veilige plek brengen

Ik zou het eerst eens door iemand laten filmen, heb jij het bewijs en kan je dit aan de wijkagent laten zien.
Dan voorkom je een welles/nietes discussie
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Cleva schreef: De hond in het asiel donderen om zich daar maar te redden en terwijl je zelf met je heilige harses aardappels zit te schillen zoekt de bezorgde eigenaar zich wezenloos.
Een beetje eigenaar heeft zijn hond gechipt en de chip geregistreerd.
Kans is dus groot dat hij een belletje krijgt voor hij in de gaten heeft dat zijn hond weg is
Valerie
Zeer actief

Ik vind het eerder walgelijk om een hond aan het lot over te laten zodat hij platgereden of doodgebeten wordt. :kotz: :kotz: :kotz: :kotz: wat een hondenliefhebber ben je dan :kotz: :kotz: :kotz: :kotz:
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou trouwens totaal geen zin hebben om aan de sleep te gaan met een hond waarvan je weet waar hij woont, alleen om die eigenaar 'een lesje te leren'.
Bel dan gewoon aan en ga de confrontatie aan.
Dat heeft ie toch al gedaan.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Die hond komt nooit in het asiel aan als hij gewoon gechipt is. Ik had pas ook een altijd-loslopend hondje laten ophalen (woont bij mij ergens om de hoek). Dat beest liep 's morgens altijd achter me aan en als Izzy loops is, is hij helemaal niet weg te jagen. Ook niet als ik een drukke straat over stak. Dierenambulance gebeld, zij hebben de chip uitgelezen, een belletje gepleegd en het hondje toen bij de eigenaren langsgereden. Mochten ze even afrekenen en die hond heeft er geen centje pijn van gehad verder.
Heb 'm niet meer los zien lopen :ok:
shinobi
Zeer actief

De tip van het filmen ga ik zeker wat mee doen.
Ik had vandaag helaas me telefoon niet bij me om te filmen want vandaag was het het weer zover hij kreeg een hap in ze rug.
Me pup sprong erboven op maar ik kon hem gelukkig op tijd eraf halen.
Volgens de eigenaar wou zijn hond alleen maar spelen en toen ik zei je hond valt de mijne weer aan toen kreeg ik als reactie dat ik zijn hond een keer wat aangedaan zou hebben :/
ik zit er ook aan te denken om er melding van te maken bij de politie voor als het een keer fout gaat met een zwaargewonde of dode hond tot gevolg dat ik zwart op wit heb staan dat ik er overlast van heb en meerdere waarschuwingen heb gegeven.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik zou de wijkagent of BOA ook gewoon op de hoogte stellen. En dan niet zo zeer dat je het vervelend vindt voor je hond, maar vooral benadrukken dat het voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgt.
shinobi
Zeer actief

Sulluna schreef:Ik zou de wijkagent of BOA ook gewoon op de hoogte stellen. En dan niet zo zeer dat je het vervelend vindt voor je hond, maar vooral benadrukken dat het voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgt.
Ik vind het niet vervelend voor mijn hond want die kan wel een stootje hebben maar ik vind het vervelend voor die andere andere hond als het een keer fout, dat beestje kan er ook niks aan doen.
En het zorgt inderdaad ook voor gevaarlijke verkeers situaties als ik bv fiets en mijn hond word aangevallen, of hij zal maar een keer de weg overrennen een 80 km weg en veroorzaakt een ketting botsing.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

shinobi schreef:
Sulluna schreef:Ik zou de wijkagent of BOA ook gewoon op de hoogte stellen. En dan niet zo zeer dat je het vervelend vindt voor je hond, maar vooral benadrukken dat het voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgt.
Ik vind het niet vervelend voor mijn hond want die kan wel een stootje hebben maar ik vind het vervelend voor die andere andere hond als het een keer fout, dat beestje kan er ook niks aan doen.
En het zorgt inderdaad ook voor gevaarlijke verkeers situaties als ik bv fiets en mijn hond word aangevallen, of hij zal maar een keer de weg overrennen een 80 km weg en veroorzaakt een ketting botsing.
Ja precies, ik denk wanneer je dat benadrukt dat zij er echt wel wat aan gaan doen hoor..
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Cleva schreef:Onzin, je weet dat die hond daar woont.

Ik vind het trouwens hufterig gedrag van de bovenste plank.
De hond in het asiel donderen om zich daar maar te redden en terwijl je zelf met je heilige harses aardappels zit te schillen zoekt de bezorgde eigenaar zich wezenloos. En dan nog doen alsof je een hondenliefhebber bent ook.
Walgelijk.
eensch.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Cleva schreef:Onzin, je weet dat die hond daar woont.

Ik vind het trouwens hufterig gedrag van de bovenste plank.
De hond in het asiel donderen om zich daar maar te redden en terwijl je zelf met je heilige harses aardappels zit te schillen zoekt de bezorgde eigenaar zich wezenloos. En dan nog doen alsof je een hondenliefhebber bent ook.
Walgelijk.
Zo bezorgt is die eigenaar niet als hij het beest maar laat lopen !
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

Mijn hond is gechipt en een keer weg gelopen en gevonden door iemand anders. Ik kan haar na een zoek actie op FB oa gelukkig in de avond op halen in het asiel 25 km verderop.

Ik moest een paspoort en foto meenemen.. Nu heb ik het geluk dat ik een hond heb die behoorlijk baas gericht is ( behalve toen dan :)) de man zei ze is niet gechipt! Ik zei jawel kijk maar en ging naar haar borstbeen want daar zit de chip :) dus ik zou niet te veel verwachten van de chip..
Heb het boekje en de foto niet eens hoeven te laten zien.

Ik zou dus niet zo snel het asiel bellen voor dit soort dingen hebben het al druk zat.

Ik zou zeker nog een keer naar de eigenaar gaan. Hem uitleggen dat als zijn hond een ongeval veroorzaakt buiten het erf en niet aangelijnd hij daar voor strafbaar is ( en daar ik in de verzekeringen zit kan ik je zeggen dat de schades hoog zijn :( ). Wil hij hier niets aan doen dat je dan genoodzaakt bent dit door te geven aan de wijkagent. Dan heb je met fatsoen getracht het op te lossen en heeft dhr de kans gehad om het op te lossen.

heb hier ook een keer gehad toen onze andere honden ( inmiddels overleden) best wel veel blafte als we er niet waren en die zaten buiten in het kennel. Dat wijf ( ja die relatie is nooit goed gekomen) is ook niet eerst bij ons geweest maar moest gelijk de dierenbescherming en politie erbij halen. Had ze eerst even met ons gekletst was er niks aan de hand geweest. Nu kan ze de rambam krijgen keur haar nooit weer een blik toe.

Gelukkig zei zowel politie als de DB dat er niks aan de hand was en alles goed was. Maar leuk is anders, een gesprek vooraf was fijner geweest.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Valerie schreef:
Nanna schreef:Ik zou trouwens totaal geen zin hebben om aan de sleep te gaan met een hond waarvan je weet waar hij woont, alleen om die eigenaar 'een lesje te leren'.

Ja ... en ?
Dan ga je dat notoir en stelselmatig doen :U:
Ik ben het met Nanna en Cleva eens.
shinobi
Zeer actief

mercedes2803 schreef:
Valerie schreef:

Ja ... en ?
Dan ga je dat notoir en stelselmatig doen :U:
Ik ben het met Nanna en Cleva eens.
Ik heb hem nu al 3 keer aangesproken en andere mensen die er last van hebben ook
Het enigste wat je te horen krijgt is dat zijn hond lief is en toen hij er zelf bij stond toen zijn hond me pup een hap in ze rug gaf toen zou ik zijn hond een keer wat aangedaan hebben dat hij een hekel aan mijn honden heeft, ik heb die hond nooit iets aangedaan.
Er is ook al meerdere keren een stafford aangevallen waarop de stafford eigenaar de border collie een trap gaf om hem bij zijn hond weg te houden om erger te voorkomen en toen was de border collie eigenaar natuurlijk zwaar beledigd.
Nog een andere vrouw met 4 honden ook last ervan, zij zou haar honden niet goed opvoeden volgens hem.
Ik weet niet hoe het kan doordringen bij zou iemand als het een keer fout gaat wat er dan met zijn hond kan gebeuren, gewoon stront eigewijs.
Ik heb nu in ieder geval steeds me telefoon bij me om te filmen als bewijs als het weer eens gebeurt en ik heb hem meerdere keren gewaarschuwd hij moet het nu zelf maar weten.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Politie gaan stalken en die het op laten lossen
Heb ik ook een tijdje gedaan...
Ze waren me meer dan zat op het bureau, maar ZIJ zijn er om de APV (algemene plaatselijke verordering = regelboekje van hoe het heurt in een gemeente) van een gemeente te handhaven en 99 % van de APV 's geeft aan dat honden BINNEN de gemeente grenzen aangelijnd moeten zijn...
Klaar...
Hup Hup meneer agent; handhaven die hap en ga maar even langs bij hem
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Dat Border Collietje zet heel de buurt op stelten.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Daar zou ik ook klaar mee wezen. Maar loslopend hondenspul hier is sowieso een kwestie van vangen en asiel bellen. Veel en veel te gevaarlijk hier. Enige uitzondering is een mixje op een pleintje hier dat altijd los over het pleintje loopt. Van dat hondje is het bekend dat 'ie lekker rondkeutelt. Die gaat daar ook niet weg.

Als ik iets loslopends aantref met adres erbij breng ik ze wel terug. Anders gaat het richting asiel. En bij een overlastgevende hond heb ik het snel bekeken. Als je als baas niet kan zorgen dat je je hond veilig houd moet een ander het doen. Voordat iemand het spuugzat word en dat beest wat aandoet. Er lopen zat hondenhaters rond.

De eigenaar heb ik nul medelijden mee trouwens. Als ik een hond vind bel ik de volgende dag altijd voor een update: in alle gevallen op 1 na waren de eigenaren dolblij dat hun hond terecht en veilig was. De uitzondering was net zo'n laks figuur als deze. Ik heb opgevangen dat die hond later alsnog is doodgereden, maar of dat waar is?
Afbeelding
shinobi
Zeer actief

Welk treitergedrag heb jij het over?
Nee als het fout gaat dan komt dat omdat mijn honden en andere honden keer op keer aangevallen worden en de eigenaar er niks aan doet, als een hond een keer ontsnapt ok maar deze hond die gaat heen waar hij wilt.
shinobi
Zeer actief

Wie treiter ik als ik met mijn hond fiets en hij word in ze poten gebeten van achteren?
Wie treiter ik als ik met een pup van net 6 maanden loop en die al meerdere keren is aangevallen?
Het lijkt me eerder dat ik degene ben die getreiterd maar waarschijnlijk passen mijn honden niet in jouw wereldje en ben ik degene die treitergedrag vertoon.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”