Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stabiele hond gezocht voor op erf

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Stabiele hond gezocht voor op erf

Ongelezen bericht door Dibbes »

Tegenwoordig wonen wij buitenaf.
Onze Hollanders hebben vanuit de vorige woning heel goed geleerd om niet aan te slaan. Ze doen dat hooguit als iemand onverwachts ineens de keuken binnen stapt.
Er is hier door de afstand tussen de huizen weinig sociale controle. Ik ben veel alleen buiten bezig ook 's avonds en zou het daarom fijn vinden om een hond om me heen te hebben die wel aanslaat als het nodig is en die qua uiterlijk een beetje indruk maakt. Ook op het erf blijven of bij ons in de buurt blijven zijn eigenschappen die ik graag zou willen. En niet perse als eerste door de deur willen om maar vooral niet eventjes alleen buiten hoeven te zijn.
Er lopen allerlei dieren op het erf, groot en klein, die we graag los willen kunnen laten lopen. Wij krijgen heel veel honden te logeren imv pensionopvang in huis en we hebben daardoor ook regelmatig mensen over de vloer. Ook zal de hond vaak met de (eigen) uitlaatservice mee gaan. Daar zou de hond goed mee om moeten kunnen gaan.

De honden die we nu hebben moeten altijd goed begeleid worden in het contact met andere honden. Het lijkt me zo fijn als dat niet nodig zou zijn bij een volgende hond. Ook lijkt het me fijn als een volgende hond iets minder gevoelig zou zijn. Dingen soms iets meer laten voor wat ze zijn zeg maar. Voor de rest ben ik dik tevreden met hoe ze zijn. Elk dier (of mens) heeft wel wat.
Ik vraag me af of ik dit binnen het ras ga vinden. Ik merk nl dat er binnen een ras grote verschillen kunnen zijn. En omdat ik het goed vind om verder te kijken dan mijn neus lang is, wil ik me ook verdiepen in andere rassen. Ik zou liefst niet meer haar in huis (qua verharen) willen. Maar karakter gaat voor.
Tot nu toe ben ik geïnteresseerd in de Hollandse herder Ruwhaar, Grote Poedel, Riesenschnauzer, Bouvier, Wetterhoun.
Hebben jullie ideeën wat voor type hond bij onze situatie zou kunnen passen?
Afbeelding
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje
Aantal honden: 1

Re: Stabiele hond gezocht voor op erf

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Een Mastin Espanol zou volgens mij ook heel goed passen. Ik vind het hele prettige honden, waaks indien nodig, makkelijk in de omgang, lekker groot, rustig, lief met andere dieren.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Zwarte Russische terrier :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dibbes schreef: Ik zou liefst niet meer haar in huis (qua verharen) willen. Maar karakter gaat voor.
Dan moet je er een met een baard zoeken.
Tot nu toe ben ik geïnteresseerd in de Hollandse herder Ruwhaar, Grote Poedel, Riesenschnauzer, Bouvier, Wetterhoun.
Hebben jullie ideeën wat voor type hond bij onze situatie zou kunnen passen?
Nou, een wetter zou dus prima kunnen inderdaad.
Conflictvermijdend, als je er een goede band mee opbouwt (eerste jaar met name veel dingetjes leren en fysiek contact) raak je ze niet kwijt en letten ze beter op jou dan omgekeerd.
Deze dingen zijn voor mij belangrijke pluspunten van dit ras en ik zie het zelden tot nooit in andere rassen moet ik bekennen.

Ik weet niet of je haast hebt maar wellicht is een F1 of een F2 van het outcrossproject ook een optie? Daar zitten ook baarden tussen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nanna schreef:
billy schreef:Zwarte Russische terrier :wink:
Mag je meteen wel een godsvermogen voor de trimmer reserveren :engel:
Welnee :wink: gewoon zelf leren de russen van tegenwoordig gaat de tondeuze overheen dacht ik :wink:
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief

Als er een pup komt, wil ik sowieso wachten tot Emma er niet meer is, omdat ik niet wil dat een volgende hond bepaald gedrag overneemt. Ze is inmiddels 13 jaar en wie weet hoe oud ze wordt? Als we tegen een passende herplaatser aanlopen dan is dat ook een optie. We hebben in ieder geval helemaal geen haast.
Laatst zag ik ergens een Bouvier x poedel. Dat leek me ook een leuke hond.
Ik vind het wel jammer dat je de rassen die ik genoemd heb zo weinig ziet in mijn omgeving. Ik heb er daardoor ook veel minder beeld bij van hoe een ras irl is.
Bij de vacht van poedel vraag ik me af of het me niet tegen gaat vallen om die iedere keer kort te houden. De honden die we nu hebben, die hebben maar weinig vachtverzorging nodig. En ik ken zelf ook helemaal geen poedels uit mijn omgeving. Vandaar dat ik het lastig vind in te schatten.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Voor wetters is dat simpel op te lossen. In welke regio woon je?

Afbeelding

Dibbes
Zeer actief

Heino

Verstuurd vanaf mijn AT-AS45IPS met Tapatalk
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik denk dat een wetterhoun zeker geschikt is. Die zie je hier ook veel bij boerderijen als erf hond. Ze vreten over het algemeen niet meteen de bezoekers op maar zijn wel waaks en slaan goed aan. Dan weet je altijd meteen dat er iemand op het erf is. En als er echt wat aan de hand zou zijn dan ga ik er vanuit dat je huidige herders hun mannetje ook nog wel staan?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dibbes schreef:Heino
Er zijn er wel wat in de buurt.
https://www.nvsw.nl/index.php?sp=60

Of ga eens mee met een wandeling, dat kan ook.
Of neem contact op met de FAC-voorzitter, die woont vlakbij jou en kent alle wetterhounen in de regio.

Afbeelding

Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Dibbes schreef:Bij de vacht van poedel vraag ik me af of het me niet tegen gaat vallen om die iedere keer kort te houden. De honden die we nu hebben, die hebben maar weinig vachtverzorging nodig. En ik ken zelf ook helemaal geen poedels uit mijn omgeving. Vandaar dat ik het lastig vind in te schatten.
Hier hebben we een dwergpoedel, waarvan we het haar kort houden. Dat wil dus zeggen dat je hond om de 10 weken getrimd moet worden. Ik heb het vroeger wel eens zelf geprobeerd, maar dat zag er niet uit.
Om de 10 weken betalen wij 45 euro en dan is het nog maar een dwergpoedel. Dus hou hier zeker rekening mee, want zoals Nanna zegt je bent "een godsvermogen" aan een trimmer kwijt.

Daar komt ook nog eens bij dat de poedel in het algemeen helemaal niet zo'n gezond ras is. Er zitten wel 14 of meer erfelijke ziektes in het ras. Als ons poedeltje niet meer leeft, dan komt er geen nieuwe poedel meer. Hoe lief en leuk zo ook zijn.
Groetjes Charlie

Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Een mastinachtige?

http://www.sos-strays.nl/nederlands/jackys.html

Broholmer, Grote Zwitserse Sennenhond, Landseer?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Hoelang woon je daar al? Kan het niet zo zijn dat de herders vanzelf waakser worden als ze wat meer op het erf lopen?
Ze zijn wel waaks.
Het gaat erom dat hond-hond begeleid moet worden. En dat TS dat liever wat makkelijker zou zien bij een volgende hond.

Afbeelding

runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jessica3787 schreef:Een Mastin Espanol zou volgens mij ook heel goed passen. Ik vind het hele prettige honden, waaks indien nodig, makkelijk in de omgang, lekker groot, rustig, lief met andere dieren.
Ja, een mastin of een mastin mix inderdaad lijkt me prima passen in het plaatje.
Onze Mahru zou het prima doen op een erf. :D
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

runninggirl schreef:
Jessica3787 schreef:Een Mastin Espanol zou volgens mij ook heel goed passen. Ik vind het hele prettige honden, waaks indien nodig, makkelijk in de omgang, lekker groot, rustig, lief met andere dieren.
Ja, een mastin of een mastin mix inderdaad lijkt me prima passen in het plaatje.
Onze Mahru zou het prima doen op een erf. :D
Maar kan ie met willekeurig welke HUS-groep mee? Dat was een puntje van aandacht namelijk.

Afbeelding

fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Dibbes schreef: Wij krijgen heel veel honden te logeren imv pensionopvang in huis en we hebben daardoor ook regelmatig mensen over de vloer. Ook zal de hond vaak met de (eigen) uitlaatservice mee gaan. Daar zou de hond goed mee om moeten kunnen gaan.

ik lees eigenlijk dat ze zelf een uitlaat hebben :oeps:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief

We hebben een Mastin mix op proef gehad van een asiel. Ruig uiterlijk en zou makkelijk moeten zijn met honden en poezen volgens de beschrijving. Alleen na een paar dagen begon hij andere honden weg te jagen bij zijn mand en dat gedrag breidde zich uit toen hij zich meer op zijn gemak begon te voelen. Uiteindelijk mochten andere honden (eigen en logeerhonden) niet meer naar binnen. Hij ging gewoon in de deur liggen en joeg ze weg.
Bij ons wordt op gebied van hond-hond omgang ook wel veel van onze eigen honden gevraagd. Het klopt wat Marjolein zegt dat het onze wens is om de volgende hond wat makkelijk te hebben op dit gebied.

Verstuurd vanaf mijn AT-AS45IPS met Tapatalk
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik dacht meteen aan Bouvier maar weet niet hoe die met andere honden zijn
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Met het idee een hond om je heen te hebben (vooral ook buiten) waarbij je je veilig voelt is onze Mastin gekomen. En inderdaad, met deze lieve schat om me heen voel ik me erg veilig. Alleen.. ze houdt niet van regen en ook als het donker is blijft ze liever binnen. En die grote paarden zijn ook eng, dus blijf daar maar een beetje bij uit de buurt. Met andere woorden, geen 'waakhond' bij me als ik 's-avonds de paarden doe, hopen maar dat de cattledog genoeg indruk maakt als het nodig is.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik zou ook aan een grote Zwitser denken.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

fenneke schreef:ik lees eigenlijk dat ze zelf een uitlaat hebben :oeps:
Ja, ik ook, maar die groep is toch niet elke dag dezelfde? En dan moet die hond dus mee. Dat moet hij (zij) kunnen.
Je kunt een perfecte erfhond hebben maar dat is niet per se een hond die ook met allerlei andere honden kan. Daarvoor moet je een hond hebben die het conflict niet opzoekt.
En dan wordt de spoeling dus rap dunner. Volgens mij vallen er dan al wat berghonden en aanverwanten af.

Afbeelding

runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Marjoleine schreef:
fenneke schreef:ik lees eigenlijk dat ze zelf een uitlaat hebben :oeps:
Ja, ik ook, maar die groep is toch niet elke dag dezelfde? En dan moet die hond dus mee. Dat moet hij (zij) kunnen.
Je kunt een perfecte erfhond hebben maar dat is niet per se een hond die ook met allerlei andere honden kan. Daarvoor moet je een hond hebben die het conflict niet opzoekt.
En dan wordt de spoeling dus rap dunner. Volgens mij vallen er dan al wat berghonden en aanverwanten af.
De mastins die ik ken (of via de mastin groep over heb gelezen) zijn over het algemeen juist conflictvermijdend. Komen pas in actie als het echt moet, maar zonder ruzie te maken. Hun aanwezigheid is al genoeg zeg maar.
Ik merk het ook bij de mijne, al is ze nog jong, ze is super stabiel en zal een hond die haar plaagt echt super lang negeren voordat ze eens een keer laat merken met een "woef" dat het wel klaar is.

Maar ik denk dat de meesten eigenlijk regelmatig niet zo'n zin zouden hebben in verplicht wandelen, al dan niet in een groep. Liever lui dan moe zeg maar.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Leonberger ?
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Een hond die het erf bewaakt is meteen een hond die niet heel makkelijk vreemde honden accepteert op het erf. Dat is tenminste mijn ervaring met erfbewakers. Wij hadden zelf een berner sennenhond toen wij een erf hadden. Redelijk erfvast maar heel erg verstandig dus geen zorgen als hij eens een stukje ging wandelen. Maar hij liet geen enkele hond op ons erf. Ook geen vos of marter en ook geen kat. Hij lag wel midden tussen onze eigen kippen en deed eigen dieren niks. Bij mensen was het een bekende of de persoon werd niet toegelaten op het terrein. Die hond was heel prettig en enorm goed in inschatten en regelen van wat wel en niet kon. Nu zijn er geen berners meer zoals hij. Wij hadden de hond uit Zwitserland gehaald van een werkende reu en teef. Bij ophalen van de pup was ma weer gewoon mee met de koeien. Alleen dus. In die tijd was er ook nog geen newfoundlander in gekruist. Hij is daarom ook 13 geworden en hij was totaal anders van karakter dan de huidige berner. Veel eenkenniger en veel actiever.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

laeken schreef:Een hond die het erf bewaakt is meteen een hond die niet heel makkelijk vreemde honden accepteert op het erf. Dat is tenminste mijn ervaring met erfbewakers.
Ik denk inderdaad dat dit bij heel veel erfbewakers zo is.

Behalve bij de Wetter, als ik Marjoleines posts lees. Hoewel de Wetter die erfhond was bij de stal waar Romanov stond niet sociaal was naar andere honden, en na zijn herplaatsing naar een boerderij waar geen manege bij was ook een aantal erfbewoners (kippen) doodgebeten heeft. Maar dat is maar 1 exemplaar, dat zegt natuurlijk heel weinig tot niets op de hele populatie van een ras.
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:
laeken schreef:Een hond die het erf bewaakt is meteen een hond die niet heel makkelijk vreemde honden accepteert op het erf. Dat is tenminste mijn ervaring met erfbewakers.

Behalve bij de Wetter, als ik Marjoleines posts lees. Hoewel de Wetter die erfhond was bij de stal waar Romanov stond niet sociaal was naar andere honden, en na zijn herplaatsing naar een boerderij waar geen manege bij was ook een aantal erfbewoners (kippen) doodgebeten heeft. Maar dat is maar 1 exemplaar, dat zegt natuurlijk heel weinig tot niets op de hele populatie van een ras.
Het hele bewaken van een erf ontstaat uit afkeer voor betreden van dat zelfde erf. Ik ken uberhaubt weinig honden die hun huis en haard bewaken maar die daarbij dan tevens open staan voor gezellig hondenbezoek van gelijk geslacht. Honden die niet waken zijn vaak leuk met een wildvreemde hond op hun terrein. Honden die waken naar mensen waken vaak zelfs dubbelfel op honden. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik denk dat de gemiddelde reu die bij onze berner het erf op was gelopen minstens een pak rammel gekregen had maar ik sluit bij terugvechten erger niet eens uit. De mechelse herders en de ene Duitse herder van onze buren hoefden nog niet eens te kijken naar ons erf. Hij stond er en de hond die langs de bomenrij kwam werd aangevallen. Net zo fel als de kat, de marter, de vos en wat dan ook. Diezelfde hond heeft ook een inbreker gegrepen. Dus echt gebeten en zelfs een stuk van de kleren afgescheurd. Daar zat bloed aan. :kotz: :schrik:

Dus ik geloof echt dat er sociale honden zijn die het erf met hun aanwezigheid wel bewaken. Maar dan moet je richting een zwarte labradoodle oid. De hond die aan het hek gaat blaffen naar indringers is wat mij betreft ook de hond die misschien wel de mens maar meestal niet de wildvreemde hond van gelijk geslacht op het erf laat.

Ik ben laatst ergens geweest waar ze een zwart witte newfoundlander hadden. Hele imposante hond maar meestal vrij vriendelijk van aard. Dat was deze hond dus niet. Waakte flink maar kon niet met vreemde mannen. Moest dus apart gezet worden. Honden die een erg krijgen om te bewaken veranderen ook vaak. Ze worden wat wilder en primitiever in hun motivaties. Feller op waken dus bv. Ook de lieve lobbes kan dat dan serieuzer gaan nemen. Zeker als je erf passanten heeft. Hij blaft, passant passeert en dus wint de hond. Dat gaat dan de hele dag zo door en daarbij groeit de hond meer en meer. Stopt er dan wel iemand en die loopt ook nog eens langs de hond dan kan de hond daar soms wel hevig op reageren. Zelfs dus een newfoundlander of zoals in ons geval een bernersennehond.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mooi verhaal is overigens nog dat mijn toenmalige buren melkveehouders waren. Zij hadden 5 mechelse herders, gros was aan komen lopen.... :schrik: Limburg... :roll: Allemaal reuen. En een Duitse herder, de baas van de hele bende. Op een dag liepen er zigeuners op het erf. De buurvrouw komt buiten en ziet gewoon een hele familie snuffelen op haar erf en in de stallen. Die hebben gewoon de honden geaaid? Zijn langs de honden het erf op gelopen en wat gaan rondsnuffelen. Dus tot zover de waakhonden. Dat terwijl die honden vreselijk waaks waren en twee ervan in de kennel moesten bij bezoek omdat ze beten. :LOL: :schrik:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

laeken schreef:
LongFields schreef:

Het hele bewaken van een erf ontstaat uit afkeer voor betreden van dat zelfde erf. Ik ken uberhaubt weinig honden die hun huis en haard bewaken maar die daarbij dan tevens open staan voor gezellig hondenbezoek van gelijk geslacht. Honden die niet waken zijn vaak leuk met een wildvreemde hond op hun terrein. Honden die waken naar mensen waken vaak zelfs dubbelfel op honden. .
behalve dan mijn DH; hij is superwaaks naar mensen toe, moet daar echt niks van hebben, maar honden zijn altijd welkom :lol1: W hebben hier een tijdje een intacte Fox gehad die regelmatig aan kwam waaien en zich dan door het hek wurmde. Heerlijk spelen die twee, terwijl de meisjes er niets van moesten weten :pffff:

Misschien dus niet op zoek naar het perfecte ras, want dat zal moeilijk worden, maar naar een geschikte herplaatser?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Herkenbaar hoor. Eva kon ook prima met bezoek honden maar niet met mensen. Denk wel dat dat uitzonderingen zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”