Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik vind het niet erg hoor dat fokkers er iets op willen verdienen.

Het is een hoop tijd en investering. En tuurlijk is dat allemaal ook leuk en hobby, maar het is ook veel werk. Daar mag best wat tegenover staan. Prijzen boven de 1000 euro vind ik ook idioot, maar tussen de 500 en 1000 vind ik heel redelijk. Als je van de winst lekker op vakantie kan zodat je kan ontstressen van de zorgen rond zon nest, is dat toch prima.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

RedPassion schreef:
Maeve schreef:Overtuigd dat je dan niet overhoudt met de verkoop van 5 pups? :wink:
.
Nee, aanschaf ouderdieren meerekenen slaat natuurlijk al nergens op. ;) Ik mag toch hopen dat het in de eerste plaats gewoon je huisdieren zijn en dat die aanschaf er sowieso geweest zou zijn.
Wanneer er dierenartskosten komen kan ik me voorstellen dat je er niets aan overhoudt en wanneer het mis gaat/je een klein nest krijgt er op inlevert inderdaad. Maar wanneer alles goed gaat en je een aantal gezonde pups voor 950 euro kan verkopen maak je mij niet wijs dat je er niet (flink) aan overhoudt. Sowieso vind ik de pups zo hoog prijzen voor het risico dat je loopt en de eventuele investering voor de toekomst totaal niet relevant. Het zou een liefhebberij/hobby moeten zijn en die kosten geld. Vandaar mijn twijfels aan de zuivere beweegredenen wat fokken betreft, niet alleen als het om honden gaat overigens. Ik weet heel goed wat pups/jonge dieren kosten en met wat fokkers vragen houden ze er gewoon aan over. Prima, maar geef dat dan gewoon toe.
Of je die aanschaf wil meerekenen verschilt per persoon, ook als je die er vanaf zou trekken zou ik niet flink gecashed hebben hoor :wink: Heb je enig idee van de prijzen? De gezondheidstests zijn bij elkaar minimaal 1500,- per hond, een kennelnaam rond de 300,- etc.

En 6 is een redelijk gemiddeld nest voor mijn ras, dan houd je dus NIET over. En voor deze prijs ben ik aansprakelijk voor erfelijke problemen tot de pups een jaar oud zijn. Als ze iets gaan mankeren betaal ik dus gewoon. Het is zeker liefhebberij maar dat betekent niet dat ik mezelf de schuldsanering in hoef te helpen toch? :wink: Ik weet niet wat je wil horen, dat wij allemaal met dollartekens in onze ogen lopen blijkbaar? Als ik dit voor het geld deed had ik op een andere manier makkelijker meer kunnen verdienen in de 2 maanden dat de pups hier waren. Een nest kost veel tijd, geld en energie en er zitten een boel risico's aan. Dat ga ik inderdaad niet doen als ik zeker weet dat ik er geld op moet toeleggen. Want als het dan tegen zit leg ik een enorm bedrag bij.

En nee, aanschafkosten van bijvoorbeeld de teef worden bij een volgend nest niet meegerekend. Maar of dat volgende nest er komt weet je niet. Dat is afhankelijk van de situatie tegen die tijd en of de pups uit dit nest gezond blijven. Je kan dus niet alvast maar berekenen dat je bepaalde kosten er in 2 of 3 nesten wel uit haalt.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Het interesseert mij minder dan niks dat iemand geld verdient of geld toelegt op zijn of haar hobby. Want dat is fokken nl.: een hobby. Geen wereldreddende bezigheid maar een hobby.
Wat me wel irriteert is het geneuzel van heel veel fokkers die met een moeilijk gezicht gaan zitten voorrekenen dat ze er ook nog geld op toeleggen en dat de pupkoper eigenlijk nog blij mag zijn dat er niet nóg meer geld voor dat Bijzondere Pupje moet worden neergeteld.
Dat vind ik hypocriet. Geef dan gewoon toe dat je dol op honden bent, dat je fokken leuk vind, maar dat het ook leuk is om een centje over te houden aan je hobby.
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod en het is maar net wat de gek er voor geeft.
Net als bij auto's. De één tikt zonder mankeren een ton neer voor een auto en een ander is al blij met een koekblik van € 1000 die het doet.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Ik zeg ook niet dat fokkers er rijk van worden en meteen klaar staan bij een medisch probleem zal ook wel meevallen denk ik. Het gaat mij erom dat ik het te zakelijk vind om aanschaf van eigen honden te gaan berekenen en eventuele kosten bij een volgend nest of de koffie die wordt gedronken bij de puppen bezoekjes bijvoorbeeld .

Dat er vaste kosten zijn dat geloof ik en er mag wat mij betreft ook een vergoeding zijn voor tijd en energie die erin wordt gestoken maar ik zou het eerlijk vinden als een fokker eens zou zeggen : dit nest is alles goed gegaan en heb ik geen extra kosten gehad dus vraag ik bijvoorbeeld 100 euro minder.

Ik zou ook bereid zijn om 100 euro meer te betalen als er wel pech was namelijk. Dat zou het allemaal wat minder zakelijk maken voor mijn gevoel.
Ik denk dat daar het probleem ligt. Het ís zakelijk. Het is gewoon een consumentenkoop met de daarbij horende regels. We verpakken dat wel heel persoonlijk omdat fokkers dat zelf ook willen, maar het is wel gewoon een koop tussen twee personen. En als een pup iets gaat mankeren vinden kopers dat ook ineens, kijk maar naar de rechtszaken via D&R :wink: En die 100,- meer vragen bij pech, daar moet je bij de gemiddelde koper niet mee komen aanzetten hoor. Nog even afgezien van het feit dat ik dat niet zou willen want het zijn op dat moment mijn pups dus mijn kosten. Dus als ik overhoud gaat dat op de spaarrekening om bij een eventueel volgend nest dit soort dingen te kunnen opvangen. Daarmee spreek ik alleen voor mezelf he. Iedere fokker heeft daar z'n eigen manieren in, maar ik blijf het raar vinden dat het een schande is als je ook maar een klein bedrag aan winst maakt op een nest. Zoals gezegd verkocht een fokker iets verderop haar pups voor 500,- meer, en die pups zijn met 8 weken ook allemaal verkocht hoor. Dus als ik uit was op winst had ik het ook heel anders aan kunnen pakken :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Maeve schreef:Het ís zakelijk. Het is gewoon een consumentenkoop met de daarbij horende regels.
Niet hoor. Dan ga je echt te makkelijk voorbij aan de rol die honden voor de eigenaren hebben.
Om dezelfde reden dat je je teef niet doodfokt betalen mensen die prijzen voor een pup. Net zoals je je pup niet aan de deur meegeeft aan iedereen die geld komt brengen.
Juist omdat het geen zakelijke overeenkomst is.

Zakelijk gezien is een nest pups fokken omdat je geld nodig hebt ook zo ongeveer het achterlijkste plan dat je kunt bedenken.
Dan kun je beter een aanhanger kopen en vullis naar de stort brengen voor 10 euro per rit. Verdien je meer aan met minder moeite.
Klopt, maar als het er op aankomt en een koper sleept je voor de rechter spreken we wel over een consumentenkoop. Daarom zit er ook een koopcontract bij, voor wat het waard is zeg maar..Je ontkomt niet aan enige zakelijkheid denk ik. Juist omdat je het goed geregeld wil hebben voor beide partijen.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wij vragen 900 euro voor onze tollers. Soms hou je wat over, soms leg je wat toe. De vraag is groter dan het aanbod en dat zorgt ervoor dat de laatste jaren de prijzen omhoog zijn geschoten. 1200 Euro schijnt heel normaal te zijn. Ik vind het een idiote ontwikkeling.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kruimel53 schreef:Ik vind het niet meer dan redelijk dat een zorgvuldig gefokte pup geld kost, en wel iig voldoende zodat de fokker er niet op toe hoeft te leggen. Waarom zou de fokker mijn hobby, nl het hebben van een hond van een bepaald ras en van bepaalde afstamming, moeten financieren?
Dat s precies de reden dat mensen het raar vinden dat de prijzen zijn zoals ze zijn.
Mensen hebben er moeite mee als iemand verdient aan de hobby van een ander.

Ik heb een motorzaak gehad, daar zag je dat ook. De prijs voor een nieuwe mag nog net, maar als er speciale spullen of reparaties moesten komen begon iedereen over de prijs. "Want het is gewoon een hobby, he".
En dat is dus het punt, daar mag jij dan niet iets aan over houden, laat staan dat je er (zoals ik dus toen) een bedrijf in hebt.

Dat is ook de reden dat officiele fokkers met een ubn-nummer en veel honden vaak zo slecht liggen. Dan zijn ze "broodfokkers".
Want je beroep maken van fokken met honden mag dus blijkbaar niet.
Ik vind het dan altijd zo raar dat niemand klaagt als het over veeboeren gaat. Dat is anders, of zo. :piew:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Shiloh86
Zeer actief

De fokker mag vragen wat die wil vragen, de koper mag beslissen of die er dat voor over heeft. Wil je dat niet betalen, nou dan doe je het niet.

Vind je het geen eerlijk bedrag? Dan ga je naar een ander.

Zo simpel kan het zijn.

Vind het zo vreemd dat je, omdat het je hobby is, je er niet aan zou mogen verdienen. Er zijn ook genoeg mensen die paarden hebben als hobby, terwijl als je ziet voor wat voor bedragen paarden soms van hand gaan. Waarom is dat anders? Dat snap ik dan dus niet.

Tis wat de gek ervoor geeft.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Shiloh86 schreef:Vind het zo vreemd dat je, omdat het je hobby is, je er niet aan zou mogen verdienen. Er zijn ook genoeg mensen die paarden hebben als hobby, terwijl als je ziet voor wat voor bedragen paarden soms van hand gaan. Waarom is dat anders? Dat snap ik dan dus niet.
Nee, eens hoor.
Maar dat is dus wel zo, mensen vinden het maar raar.
Kruimel53 schreef:Waarom zou de fokker mijn hobby, nl het hebben van een hond van een bepaald ras en van bepaalde afstamming, moeten financieren?
Maar dat vinden veel mensen dus niet. Ze vinden dat zij de hobby van de fokker financieren. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Shiloh86
Zeer actief

Onzin vind ik dat. Jij wil een hond, da kost geld. Je wilt een paard dat kost geld, je wilt een kat, dat kost geld. Boeit toch niet waarom diegene die hond/paard/kat fokt.

Omdat een vriend als hobby wat aan auto's klust, betekend toch niet dat hij niet aan die klusjes mag verdienen.

Er zit tijd, geld en energie in, plus het nemen van allerlei risico's. Vind het niet meer dan logisch dat je daar wat op wilt verdienen.

Tja, als je daar anders over denkt, dan haal je geen pup bij die persoon.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

RedPassion schreef:
Maeve schreef: De Tollerpups gingen hier weg voor 950,-. Het was een nest van 6 waarvan ik 1 pup heb gehouden, 5 verkocht dus en als ik alle kosten en opbrengsten tegen elkaar zet (en dan reken ik geen voeding van de ouderdieren of andere onzindingen) ben ik daarmee net uit de kosten. :
4750 euro en daarmee ben je net uit de kosten? Dan ben ik wel heel benieuwd wat die kosten dan zijn geweest.

Ik snap sowieso niet waarom fokkers uit de kosten willen/moeten komen of er zelfs geld aan willen overhouden. Dat doet me wel twijfelen aan hoe zuiver de redenen zijn om te fokken.
Om iemand te plezieren die graag een hond voor niet of zacht prijsje wil . Zijn er meerdere hoor die aan dat nest verdienen bv de voerhandel , DA en Raad v Beheer .Zonder vlees net als zonder hond kun je ook leven maar voor die lap vlees betaal je ook . Moet de DA , voerhandel en gemeente ook hun prijzen maar laten zakken tot onkosten omdat jij graag een hond houd.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Maeve schreef:
RedPassion schreef:
Maeve schreef: De Tollerpups gingen hier weg voor 950,-. Het was een nest van 6 waarvan ik 1 pup heb gehouden, 5 verkocht dus en als ik alle kosten en opbrengsten tegen elkaar zet (en dan reken ik geen voeding van de ouderdieren of andere onzindingen) ben ik daarmee net uit de kosten. :
4750 euro en daarmee ben je net uit de kosten? Dan ben ik wel heel benieuwd wat die kosten dan zijn geweest.

Ik snap sowieso niet waarom fokkers uit de kosten willen/moeten komen of er zelfs geld aan willen overhouden. Dat doet me wel twijfelen aan hoe zuiver de redenen zijn om te fokken.
De aanschaf van beide ouderdieren, gezondheidstesten (HD, ED, PRA, CEA, JADD, CP1, ECVO, DM), vereiste showresultaten (= minimaal 3 per hond), kennelnaam, werpkist, echo, benodigdheden rond de bevalling, stambomen/DNA profiel van de pups, extra voer voor de teef, voer voor de pups, puppyren, wandelkar, ontwormingen, entingen+DA check en in ons geval extra kosten van een overleden pup die onderzocht moest worden en de moederhond die ziek werd en meerdere keren naar de DA moest waarvan één keer 's nachts met spoed. Oh en vergeet niet de tijd die de fokker er in steekt waar andere dingen eventueel tijdelijk voor moeten wijken. Fulltime werken met een nest pups gaat je niet lukken, dus je levert die periode ook inkomsten in. Overtuigd dat je dan niet overhoudt met de verkoop van 5 pups? :wink:

En ik snap dat wel, dat je uit de kosten wil komen. Je neemt namelijk ook een risico. Met een kleiner nest had ik verlies gemaakt. En nog voor dat nest er lag waren er ook risico's: een teef die niet drachtig wordt of later de pups resorbeert, een bevalling die niet vlekkeloos verloopt met misschien een keizersnede als gevolg, pups of moederhond die ziek worden, met heel veel pech je hele nest verliezen aan een virusinfectie etc etc. Daar houd je rekening mee, dus dan wil je -als alles mee zit- wel uit de kosten komen. En het geld dat ik er eventueel aan zou overhouden (dit nest heeft me dan feitelijk een "gratis" pup opgeleverd) is om te investeren in een volgend nest. Zodat je ook het risico durft te nemen om voor een interessante combinatie te gaan die vaak meer kost alleen al vanwege de reiskosten in plaats van voor goedkoop gaan en de willekeurige dichtstbijzijnde reu te kiezen.
Dus een pupkoper mag meebetalen zodat jij de aanschafprijs van je moederhond eruit hebt ? Ja dat vind ik heel erg raar
bouvierpoedel
Zeer actief

Cindy52 schreef:
Maeve schreef:
RedPassion schreef:

De aanschaf van beide ouderdieren, gezondheidstesten (HD, ED, PRA, CEA, JADD, CP1, ECVO, DM), vereiste showresultaten (= minimaal 3 per hond), kennelnaam, werpkist, echo, benodigdheden rond de bevalling, stambomen/DNA profiel van de pups, extra voer voor de teef, voer voor de pups, puppyren, wandelkar, ontwormingen, entingen+DA check en in ons geval extra kosten van een overleden pup die onderzocht moest worden en de moederhond die ziek werd en meerdere keren naar de DA moest waarvan één keer 's nachts met spoed. Oh en vergeet niet de tijd die de fokker er in steekt waar andere dingen eventueel tijdelijk voor moeten wijken. Fulltime werken met een nest pups gaat je niet lukken, dus je levert die periode ook inkomsten in. Overtuigd dat je dan niet overhoudt met de verkoop van 5 pups? :wink:

En ik snap dat wel, dat je uit de kosten wil komen. Je neemt namelijk ook een risico. Met een kleiner nest had ik verlies gemaakt. En nog voor dat nest er lag waren er ook risico's: een teef die niet drachtig wordt of later de pups resorbeert, een bevalling die niet vlekkeloos verloopt met misschien een keizersnede als gevolg, pups of moederhond die ziek worden, met heel veel pech je hele nest verliezen aan een virusinfectie etc etc. Daar houd je rekening mee, dus dan wil je -als alles mee zit- wel uit de kosten komen. En het geld dat ik er eventueel aan zou overhouden (dit nest heeft me dan feitelijk een "gratis" pup opgeleverd) is om te investeren in een volgend nest. Zodat je ook het risico durft te nemen om voor een interessante combinatie te gaan die vaak meer kost alleen al vanwege de reiskosten in plaats van voor goedkoop gaan en de willekeurige dichtstbijzijnde reu te kiezen.
Dus een pupkoper mag meebetalen zodat jij de aanschafprijs van je moederhond eruit hebt ? Ja dat vind ik heel erg raar
Moet de fokker of wie dan ook jouw pleziertjes en luxe dingetjes in het leven dan maar financieren.?
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik vind het zelf helemaal niet vreemd als een fokker zou verdienen aan een nest, tenslotte is het kopen van een hond een keuze welke vrijwillig gemaakt is.
Zelf koop ik mijn hond liever bij een goed fokker waar ik wat meer betaal dan bij een slechte fokker.
De fokster van Lucie vind ik zelf een leuk mens waarvan ik zeker weet dat haar hondenhart op de juiste plaats zit.
Lucie haar moeder zat er zelf trouwens ook prima bij , haar vader woonde niet daar maar in Spanje maar ik vertrouw erop dat die er ook goed bijzit.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Tineke schreef:Ik vind het zelf helemaal niet vreemd als een fokker zou verdienen aan een nest, tenslotte is het kopen van een hond een keuze welke vrijwillig gemaakt is.
Zelf koop ik mijn hond liever bij een goed fokker waar ik wat meer betaal dan bij een slechte fokker.
De fokster van Lucie vind ik zelf een leuk mens waarvan ik zeker weet dat haar hondenhart op de juiste plaats zit.
Lucie haar moeder zat er zelf trouwens ook prima bij , haar vader woonde niet daar maar in Spanje maar ik vertrouw erop dat die er ook goed bijzit.
Ik ook niet maar kosten opvoeren zoals de aanschafprijs van de moederhond vind ik wel raar, daar heb je uiteindelijk zelf jaren plezier van, is je eigen gezinslid als het goed is. Ik vind de ontkenning van het verdienen op pups raar.
Tineke
Zeer actief

Cindy52 schreef:
Tineke schreef:Ik vind het zelf helemaal niet vreemd als een fokker zou verdienen aan een nest, tenslotte is het kopen van een hond een keuze welke vrijwillig gemaakt is.
Ik ook niet maar kosten opvoeren zoals de aanschafprijs van de moederhond vind ik wel raar, daar heb je uiteindelijk zelf jaren plezier van, is je eigen gezinslid als het goed is. Ik vind de ontkenning van het verdienen op pups raar.
Wat mij betreft hoeft die ontkenning ook echt niet ,geld verdienen is niet een vies iets imo , zeker als je het op een goede manier doet.
Ik zie liever fokkers als die van Lucie geld verdienen dan de ''fokker'' die maandelijks wat nestjes uit het oostblok wegtrekt.
Afbeelding

Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Shadow heeft mij 5 jaar terug 750 EUR gekost, aanvankelijk was de prijs EUR 900, maar omdat er op dat moment een aantal grote nesten was bij verschillende fokkers, hadden ze de prijs verlaagd.
bouvierpoedel
Zeer actief

Cindy52 schreef:
Die teef/moeder is ook niet bij een boer aangeschaft of uit het asiel getrokken voor een zacht prijsje net zoals de reu/vader niet .Je houd dus niet van ontkennen van verdienste maar is er transparantie in het afschrijven van moederhond dan is het ook niet goed.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Biène was gratis (MH), Numa 450 euro (MH), Seppe 350 euro (xMH)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maeve schreef:
RedPassion schreef:
Maeve schreef:Overtuigd dat je dan niet overhoudt met de verkoop van 5 pups? :wink:
.
Nee, aanschaf ouderdieren meerekenen slaat natuurlijk al nergens op. ;) Ik mag toch hopen dat het in de eerste plaats gewoon je huisdieren zijn en dat die aanschaf er sowieso geweest zou zijn.
Wanneer er dierenartskosten komen kan ik me voorstellen dat je er niets aan overhoudt en wanneer het mis gaat/je een klein nest krijgt er op inlevert inderdaad. Maar wanneer alles goed gaat en je een aantal gezonde pups voor 950 euro kan verkopen maak je mij niet wijs dat je er niet (flink) aan overhoudt. Sowieso vind ik de pups zo hoog prijzen voor het risico dat je loopt en de eventuele investering voor de toekomst totaal niet relevant. Het zou een liefhebberij/hobby moeten zijn en die kosten geld. Vandaar mijn twijfels aan de zuivere beweegredenen wat fokken betreft, niet alleen als het om honden gaat overigens. Ik weet heel goed wat pups/jonge dieren kosten en met wat fokkers vragen houden ze er gewoon aan over. Prima, maar geef dat dan gewoon toe.
Of je die aanschaf wil meerekenen verschilt per persoon, ook als je die er vanaf zou trekken zou ik niet flink gecashed hebben hoor :wink: Heb je enig idee van de prijzen? De gezondheidstests zijn bij elkaar minimaal 1500,- per hond, een kennelnaam rond de 300,- etc.

En 6 is een redelijk gemiddeld nest voor mijn ras, dan houd je dus NIET over. En voor deze prijs ben ik aansprakelijk voor erfelijke problemen tot de pups een jaar oud zijn. Als ze iets gaan mankeren betaal ik dus gewoon. Het is zeker liefhebberij maar dat betekent niet dat ik mezelf de schuldsanering in hoef te helpen toch? :wink: Ik weet niet wat je wil horen, dat wij allemaal met dollartekens in onze ogen lopen blijkbaar? Als ik dit voor het geld deed had ik op een andere manier makkelijker meer kunnen verdienen in de 2 maanden dat de pups hier waren. Een nest kost veel tijd, geld en energie en er zitten een boel risico's aan. Dat ga ik inderdaad niet doen als ik zeker weet dat ik er geld op moet toeleggen. Want als het dan tegen zit leg ik een enorm bedrag bij.

En nee, aanschafkosten van bijvoorbeeld de teef worden bij een volgend nest niet meegerekend. Maar of dat volgende nest er komt weet je niet. Dat is afhankelijk van de situatie tegen die tijd en of de pups uit dit nest gezond blijven. Je kan dus niet alvast maar berekenen dat je bepaalde kosten er in 2 of 3 nesten wel uit haalt.
Zoals jij het hier dus stelt, fok jij om er geld aan over te houden en niet om de reden die anders wordt gegeven het ras te verbeteren etc etc. Zo komt het bij mij over. Had je je honden anders niet gehad? En waar komen die €1500 tests vandaan? Ik heb het laatst bij een fokker nagevraagd toen ze zei dat Lotje wel heel geschikt zou zijn voor een nestje, en met alle testen die gedaan moeten worden, kom ik bij lange na niet op dat bedrag. Een paar honderd euro ja, maar geen €1500.
Neeltje

Maeve schreef:
Heavy schreef:Ik zeg ook niet dat fokkers er rijk van worden en meteen klaar staan bij een medisch probleem zal ook wel meevallen denk ik. Het gaat mij erom dat ik het te zakelijk vind om aanschaf van eigen honden te gaan berekenen en eventuele kosten bij een volgend nest of de koffie die wordt gedronken bij de puppen bezoekjes bijvoorbeeld .

Dat er vaste kosten zijn dat geloof ik en er mag wat mij betreft ook een vergoeding zijn voor tijd en energie die erin wordt gestoken maar ik zou het eerlijk vinden als een fokker eens zou zeggen : dit nest is alles goed gegaan en heb ik geen extra kosten gehad dus vraag ik bijvoorbeeld 100 euro minder.

Ik zou ook bereid zijn om 100 euro meer te betalen als er wel pech was namelijk. Dat zou het allemaal wat minder zakelijk maken voor mijn gevoel.
Ik denk dat daar het probleem ligt. Het ís zakelijk.
Tja, en dat is het voor het gros toch niet en zeer zeker niet voor de fokkers die ik heb ontmoet. Het is een hobby waar ze inderdaad geld aan overhouden. Géén zakelijke overeenkomst. Ja, voor de wet is het een zakelijke overeenkomst omdat een dier nog steeds een artikel is dat wordt gekocht. Het komt heel kil en berekenend over wat je hier allemaal schrijft.
Tineke
Zeer actief

Neeltje schreef:
Maeve schreef:
RedPassion schreef:
.

Zoals jij het hier dus stelt, fok jij om er geld aan over te houden en niet om de reden die anders wordt gegeven het ras te verbeteren etc etc. Zo komt het bij mij over. Had je je honden anders niet gehad? En waar komen die €1500 tests vandaan? Ik heb het laatst bij een fokker nagevraagd toen ze zei dat Lotje wel heel geschikt zou zijn voor een nestje, en met alle testen die gedaan moeten worden, kom ik bij lange na niet op dat bedrag. Een paar honderd euro ja, maar geen €1500.
Ik denk dat het verschil in prijs zit in wat er allemaal getest moet worden, hoe meer dat is hoe duurder dat zal worden.
Afbeelding

Neeltje

bouvierpoedel schreef:
Cindy52 schreef:
Die teef/moeder is ook niet bij een boer aangeschaft of uit het asiel getrokken voor een zacht prijsje net zoals de reu/vader niet .Je houd dus niet van ontkennen van verdienste maar is er transparantie in het afschrijven van moederhond dan is het ook niet goed.
Maar zoals ze het omschrijft komt het bij mij over dat ze de honden heeft aangeschaft om er geld aan te verdienen. Dat je de gemaakte kosten van een nest meeberekend en dat er geld over blijft, tuurijk. Maar geen gemaakte kosten van een vorig nest wat leeg is gebleven. Tjezus, dan zou Lotje giga duur zijn geweest, aangezien de fokker voor haar 2 lege nesten heeft gehad.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Een huis heb je nodig. Een hond niet.
Een koop huis ook niet ;) een dak boven je hoofd ja dat wel.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Bijna 14 jaar geleden 550 euro betaald voor Bayko, border collie reu met stamboom uit België. Ondanks zijn toen nog zeldzame vachtkleur kostte Bayko geen euro meer dan z'n zwart-witte nestgenootjes, iets wat je ook nog wel eens anders ziet in het border collie wereldje.
Ruim een jaar later 600 euro betaald voor Cyntha bij dezelfde fokker. Deze fokker zit tegenwoordig op 900 euro per pup.

Tussen de 700 en 1200 euro is tegenwoordig een heel normale prijs voor een stamboom border collie. Er zijn uitzonderingen die er net boven of onder gaan zitten, maar de meeste fokkers houden toch wel ongeveer deze bedragen aan. Voor een pup dus.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 07 dec 2015 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Neeltje schreef:
Maeve schreef:
RedPassion schreef:
.

Volgens mij gaat dit onderwerp over de kosten, dus niet raar dat ze het nu over de kosten heeft toch. Ze zal ongetwijfeld andere redenen hebben om een nestje te fokken, anders hoezo al die testen. Een dierenarts kost nou eenmaal een hoop geld, en ik weet niet of bij jou ras er net zo veel getest moet worden ( of gewenst is)

Ik vind maeve juist heel eerlijk in wat ze "doorberekend"
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

Ik heb voor Iza (grote Peludo met FCI) 500 euro betaald in 2007. Toen waren ze niet erkend, weet dus niet wat ze nu kosten.
Ik heb voor Lila (AST met FCI) begin dit jaar 1100 euro betaald.
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Luna en Sultan beide buitenlandse asiel honden. Weet het precieze bedrag niet meer, maar onder de 300 euro geloof ik per hond.

Overigens als ik een rashond zou willen, dan zou mijn max wel op de 1000 euro liggen hoor. Maar de rassen die voor > 1500 worden aangeboden zijn vaak ook nog eens ongezonde rashonden. :piew: ( niet altijd, maar valt mij op.. Van die franse bullen met aparte kleuren etc)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Heavy schreef:Maar hoever ga je dan in het doorberekenen van de kosten? Want als je de ouderdieren als kosten ziet dan moet je ook het onderhoud en verzorging mee rekenen. Dus het voer en de dierenartskosten die nodig zijn om de hond gezond te houden. En ook de cursussen die nodig zijn om de hond gewild te maken .Riemen ,manden ,oppas en je wast misschien meer met een hond en gebruikt de stofzuiger vaker . Rijd vaker met de auto naar het bos enz enz

Dat vraag ik me ook af.
Dat een fokker aan een nest verdient is wat mij betreft best maar om bijv. de aanschafprijs van eigen honden mee te tellen vind ik wel ver gaan.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Is er eens een fokker die openheid van zaken geeft, is ze kil en berekenend :wall:
Sjongejongejonge. Het niveau wordt er bepaald niet beter op, za'k maar zeggen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”