Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hills C/D (max. 6 maanden?)versus versvlees
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
Hills C/D (max. 6 maanden?)versus versvlees
Bij Moos is ruim een half jaar geleden blaasgruis geconstateerd, daarvoor is hij op Hills C/D gezet en twee maanden later was het gruis compleet verdwenen.
De dierenarts had in eerste instantie gezegd dat we dan maar weer eens 'gewone brokken' zouden moeten proberen, en kijken of het gruis dan wegblijft.
Daar is zij later op teruggekomen, en ze adviseerde dus om Hilld C/D te blijven voeren.
Dat doe ik nu dus nog steeds braaf, maar ik heb op verschillende plekken nu informatie gevonden over dat versvlees bij blaasgruis ook een prima oplossing is. Nu wilde ik Moos altijd al een keertje over gaan zetten op versvlees.
Zijn hier mensen die iets afweten van het voeren van versvlees aan (ex) blaasgruis honden?
Wat mij trouwens nog eens extra verontrust is dat er op de achterkant van Hills C/D staat dat het max. 6 maanden achter elkaar gebruikt mag worden. De rest van zijn leven zie ik dan toch niet zo zitten.....
De dierenarts had in eerste instantie gezegd dat we dan maar weer eens 'gewone brokken' zouden moeten proberen, en kijken of het gruis dan wegblijft.
Daar is zij later op teruggekomen, en ze adviseerde dus om Hilld C/D te blijven voeren.
Dat doe ik nu dus nog steeds braaf, maar ik heb op verschillende plekken nu informatie gevonden over dat versvlees bij blaasgruis ook een prima oplossing is. Nu wilde ik Moos altijd al een keertje over gaan zetten op versvlees.
Zijn hier mensen die iets afweten van het voeren van versvlees aan (ex) blaasgruis honden?
Wat mij trouwens nog eens extra verontrust is dat er op de achterkant van Hills C/D staat dat het max. 6 maanden achter elkaar gebruikt mag worden. De rest van zijn leven zie ik dan toch niet zo zitten.....

- Ayra
- Actief
- Contacteer:
- Peet2
- Zeer actief
Blaasgruis kan ook ontstaan door een teveel aan granen of harde vezels(hiermee bedoel ik dus niet groente, maar het fijne zaagsel dat in vele k-e-klare brokvoeders zit om de massa te verdikken)....dus bij dieren die hier gevoelig voor zijn zou ik zeker voor vers vlees kiezen!.
...nog afgezien van alle andere bezwaren tegen brokken (zeker van Hills!!!!)
:
Peet
...nog afgezien van alle andere bezwaren tegen brokken (zeker van Hills!!!!)

Peet
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Yari
- Zeer actief
Ik zou het ook gewoon proberen. Ik voer zelf voornamelijk versvlees van Bibi; ziet er niet zo vermalen uit als Rodi/Duck of Energique. Als je op de site van Energique gaat kijken staat daar dat het door de UKG is getest op bep. urinewaardes die ze verkrijgen door het voeren van Energique en die schijnen zeer goed te zijn; dus weinig kans op gruis omdat het ideale een ideale conditie van de urine geeft!! Zowel gunstig voor struviet- als oxalaatgruis! Absoluut het proberen waard dus!! 

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
- Moos
- Zeer actief
Nou, ik heb net met de da gebeld om toch maar even te overleggen voordat ik wat doe. Van haar mag ie op ander voer over, maar geen versvoer maar brokken omdat dat beter is voor het gebit
Nou, daar schiet ik lekker wat mee op.
Zelf zat ik te denken aan door de weeks versvlees en dan in het weekend brokken. Dit omdat Moos overal mee naartoe gaat, en ook vaak ergens anders een dagje is, en brokken dan toch handiger mee te nemen zijn.(en handiger klaar te maken door de oppas).
Maar dat versvlees ga ik dus gewoon doen, met dan dus twee dagen brokken (om de da tevreden te stellen
)
Heeft er iemand nog tips voor een goede brok naast het versvlees?

Zelf zat ik te denken aan door de weeks versvlees en dan in het weekend brokken. Dit omdat Moos overal mee naartoe gaat, en ook vaak ergens anders een dagje is, en brokken dan toch handiger mee te nemen zijn.(en handiger klaar te maken door de oppas).
Maar dat versvlees ga ik dus gewoon doen, met dan dus twee dagen brokken (om de da tevreden te stellen

- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Niet teveel naar een DA luisteren als het om voer gaat. Ze kennen er vrij weinig van. Brokken zijn zeker NIET beter voor de tanden.Moos schreef:Nou, ik heb net met de da gebeld om toch maar even te overleggen voordat ik wat doe. Van haar mag ie op ander voer over, maar geen versvoer maar brokken omdat dat beter is voor het gebit![]()
Maar dat versvlees ga ik dus gewoon doen, met dan dus twee dagen brokken (om de da tevreden te stellen)
Als je echt nog wil dat Moos brokken eet, houdt dan één brokkendag per week. Echt zo weinig mogelijk. En probeer een heel goede brok te zoeken: bv. Henne, Nutro, Arden Grange, Canex...
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- Moos
- Zeer actief
Een brokkendag leek me zo weinig om hem aan brokken gewend te houden, maar dat kan dus ook?~Tine~ schreef:Niet teveel naar een DA luisteren als het om voer gaat. Ze kennen er vrij weinig van. Brokken zijn zeker NIET beter voor de tanden.Moos schreef:Nou, ik heb net met de da gebeld om toch maar even te overleggen voordat ik wat doe. Van haar mag ie op ander voer over, maar geen versvoer maar brokken omdat dat beter is voor het gebit![]()
Maar dat versvlees ga ik dus gewoon doen, met dan dus twee dagen brokken (om de da tevreden te stellen)
Als je echt nog wil dat Moos brokken eet, houdt dan één brokkendag per week. Echt zo weinig mogelijk. En probeer een heel goede brok te zoeken: bv. Henne, Nutro, Arden Grange, Canex...

- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Ja tuurlijkMoos schreef:Een brokkendag leek me zo weinig om hem aan brokken gewend te houden, maar dat kan dus ook?~Tine~ schreef:Niet teveel naar een DA luisteren als het om voer gaat. Ze kennen er vrij weinig van. Brokken zijn zeker NIET beter voor de tanden.Moos schreef:Nou, ik heb net met de da gebeld om toch maar even te overleggen voordat ik wat doe. Van haar mag ie op ander voer over, maar geen versvoer maar brokken omdat dat beter is voor het gebit![]()

Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
- Roelfien
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Oh, ik snap het. Nou dan beginnen we met elke zondag, en dan misschien nog verder afbouwen.Roelfien schreef:Een hond die het goed doet op versvlees krijgt een zodanig sterke weerstand dat ie brokken makkelijk kan hebben, ookal geef je dat maar 1 keer in de maand. Die wisseling kan ie dan makkelijk hebben.
Bedankt allemaal

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Stomme vraag misschien.. maar wat is hondenstokvis?Angel-eyes schreef:En als je dan ook nog hondenstokvis geeft als kluifje dan is het feest compleet,alleen......????Knijper op je neus hoor! :p: :p:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Ayra
- Actief
- Contacteer:
Succes, hij zal er zeker van opknappenMoos schreef:Oh, ik snap het. Nou dan beginnen we met elke zondag, en dan misschien nog verder afbouwen.Roelfien schreef:Een hond die het goed doet op versvlees krijgt een zodanig sterke weerstand dat ie brokken makkelijk kan hebben, ookal geef je dat maar 1 keer in de maand. Die wisseling kan ie dan makkelijk hebben.
Bedankt allemaal

Groetjes Jolanda
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
(even Off-Topic)Angel-eyes schreef:En als je dan ook nog hondenstokvis geeft als kluifje dan is het feest compleet,alleen......????Knijper op je neus hoor! :p: :p:
Waar haal jij dat? en wat moet ik me daar bij voorstellen? ik ben wel benieuwd

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Actief
-
- Zeer actief
Is gewoon stokvis,ook gedroogde vis,maar alleen dan al in blokken gesneden die je zo kan geven en dat noemen ze hondenstokvis.Kun je bij de meeste viszaken kopen of bestellen,en lekker dat ze dat vinden!cloris schreef:(even Off-Topic)Angel-eyes schreef:En als je dan ook nog hondenstokvis geeft als kluifje dan is het feest compleet,alleen......????Knijper op je neus hoor! :p: :p:
Waar haal jij dat? en wat moet ik me daar bij voorstellen? ik ben wel benieuwd

Ik haal hetzelf bij een vishandel in Rotjeknor.
- Roelfien
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dat verschilt per hond en per merk brok. Hier krijgen ze niet anders dan brok en ze hebben spierwitte tanden...qyan schreef:vlees slecht voor de tanden en brokken goed.
toen qyan nog brokken kreeg onwijze tandplak.
nu alleen nog vlees en na het eten een bot (gewoon ene kauwkluif) en spierwitte tanden, geen tandplak meer gezien.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Moos
- Zeer actief
is ook zomalinois schreef:dat verschilt per hond en per merk brok. Hier krijgen ze niet anders dan brok en ze hebben spierwitte tanden...qyan schreef:vlees slecht voor de tanden en brokken goed.
nu alleen nog vlees en na het eten een bot (gewoon ene kauwkluif) en spierwitte tanden, geen tandplak meer gezien.

het zal ongewtijfeld ook met aanleg te maken hebben, net als bij mensen.
maar heb qyan heel wat merken brok gevoerd en die had het echt bij allemaal.
nu met vlees dus niet meer.
dus het zal ook aan de hond liggen!
maar bij qyan bleef dus altijd heel veel brok aan zijn kiezen plakken en nu met vlees niets meer.
dus dat is gewoon mijn ervaring

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
het heeft inderdaad met de hond te makenqyan schreef:is ook zomalinois schreef:dat verschilt per hond en per merk brok. Hier krijgen ze niet anders dan brok en ze hebben spierwitte tanden...qyan schreef:vlees slecht voor de tanden en brokken goed.
nu alleen nog vlees en na het eten een bot (gewoon ene kauwkluif) en spierwitte tanden, geen tandplak meer gezien.![]()
maar bij qyan bleef dus altijd heel veel brok aan zijn kiezen plakken en nu met vlees niets meer.
dus dat is gewoon mijn ervaring

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
inderdaad,malinois schreef:het heeft inderdaad met de hond te makenqyan schreef:is ook zomalinois schreef:dat verschilt per hond en per merk brok. Hier krijgen ze niet anders dan brok en ze hebben spierwitte tanden...qyan schreef:vlees slecht voor de tanden en brokken goed.
nu alleen nog vlees en na het eten een bot (gewoon ene kauwkluif) en spierwitte tanden, geen tandplak meer gezien.![]()
dus dat is gewoon mijn ervaring, ik geloof dat crutz erover had dat haar honden geen geperste brok ofzo konden eten omdat ze daar tandplak van kregen.. bij mijn honden heb ik dus nergens last van en die krijgen ook geperst. 1 krijgt er geexapandeerde brok en ook die heeft nergens last van.
Ace krijgt van een geperste brok tandaanslag,
varierend per merk van aanslag tot bloedend tandvlees,
dus voor Ace geen geperste brok meer

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dacht al dat je het een keer genoemd hadcrutz schreef:inderdaad,malinois schreef:het heeft inderdaad met de hond te makenqyan schreef:is ook zomalinois schreef: dat verschilt per hond en per merk brok. Hier krijgen ze niet anders dan brok en ze hebben spierwitte tanden...![]()
dus dat is gewoon mijn ervaring, ik geloof dat crutz erover had dat haar honden geen geperste brok ofzo konden eten omdat ze daar tandplak van kregen.. bij mijn honden heb ik dus nergens last van en die krijgen ook geperst. 1 krijgt er geexapandeerde brok en ook die heeft nergens last van.
Ace krijgt van een geperste brok tandaanslag,
varierend per merk van aanslag tot bloedend tandvlees,
dus voor Ace geen geperste brok meer