Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rani is net aangereden, update: Nieuw tuig

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Rani is net aangereden, update: Nieuw tuig

Ongelezen bericht door Hilde »

Maar een tuig met een derde buikband, dat lijkt me dus helemaal niet prettig voor de hond? Want die band zit achter de ribben en blijkbaar zo aangesloten dat ze er niet in één stap uit zijn. Een goed passend Y-tuig is voor de gemiddelde hond echt al een dingetje om supersnel uit te komen. Een dubbele lijn aan een halsband lijkt me een fijnere oplossing.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

lees het nu pas, wat een schrik! ben blij voor jullie dat het zo is afgelopen :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou er een halsband bij omdoen en ook daaraan een lijn.
Voorlopig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: Rani is net aangereden

Ongelezen bericht door Gollum »

Zamunda schreef:
Gollum schreef:Hop, we hebben gelijk een nieuw tuig gekocht vanmiddag en een nieuwe lijn waarmee ze dubbel gezekerd kan worden als ik haar ook een halsband omdoe:

Afbeelding

Afbeelding
Ik zou er persoonlijk niet op durven gokken dat ze zich hier niet (makkelijk) uit kan trekken. Ga je niet meer voor een tuig met een tweede buikband?
Die hebben we ook gepast maar die zat niet goed. Volgens mij komt ze hier niet zo makkelijk uit hoor als we hem goed strak zetten. Het andere tuig ging niet tussen de voorpoten door, daar was ze dus in een sprong uit. Ik heb inderdaad ook nog een halsband liggen die ik ook om kan doen.
Stom genoeg liet ze vandaag geen spoortje angst zien terwijl we toch wel langs een drukke weg liepen :19:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hilde schreef:Maar een tuig met een derde buikband, dat lijkt me dus helemaal niet prettig voor de hond? Want die band zit achter de ribben en blijkbaar zo aangesloten dat ze er niet in één stap uit zijn. Een goed passend Y-tuig is voor de gemiddelde hond echt al een dingetje om supersnel uit te komen. Een dubbele lijn aan een halsband lijkt me een fijnere oplossing.
Nee, dat klopt niet. Ja, die band zit achter de ribben en nee, die band hoeft niet strak. Bij de meeste honden neemt de omvang van de borstkas naar achteren toe af en is de buik niet omvangrijker dan het breedste deel van de borstkas. Dát is de reden dat de hond niet achteruit uit het tuig kan stappen: de borstkas kan simpelweg niet door de achterste band, ondanks dat die niet strak om de buik zit.
Bij het tuig dat Gollum hier laat zien zie je heel duidelijk dat de band om het breedste deel van de borst zit en de borstkas er daarom ook doorheen past bij achteruit stappen.
Daarnaast moet ik zeggen dat bij mij veiligheid vóór comfort komt, alhoewel niet kunnen ontsnappen uiteindelijk ook voor comfort zorgt natuurlijk :tongue: .

Het gaat trouwens niet om 'in één stap eruit zijn'. Een hond die in paniek achteruit los probeert te komen wurmt zich in zeer korte tijd in allerlei bochten en voor je gereageerd hebt is de hond eruit. Dat is ook het linke ervan: je past en meet en denkt "die hond kan hier nooit uit". Maar ze wringen zich in paniek in zulke onmogelijke bochten dat het ze toch lukt en dat is niet te simuleren.
Gollum
Zeer actief

Ze moet haar poten wel ver naar achteren doen om er achteruit uit te stappen, en die band zit goed strak.
Ik ga het wel uitproberen als we de buurhonden in het park tegenkomen, dan doet ze zo achterlijk uit enthousiasme :schrik: :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Wat een schrik zeg. Gelukkig heeft ze er niks aan overgehouden. Je bent wel meteen 10 jr ouder :ugh:

Ik heb zelf betere ervaringen met goed zittende halfchecks (lees goed strak) dan met tuigjes.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hilde schreef:Maar een tuig met een derde buikband, dat lijkt me dus helemaal niet prettig voor de hond? Want die band zit achter de ribben en blijkbaar zo aangesloten dat ze er niet in één stap uit zijn. Een goed passend Y-tuig is voor de gemiddelde hond echt al een dingetje om supersnel uit te komen. Een dubbele lijn aan een halsband lijkt me een fijnere oplossing.
Ze lopen hier altijd aangelijnd met t webmasterharnes, ideaal. En t zit ze erg prettig denk ik. Zodra Xygan uitgegroeid is krijgt hij er ook eentje. Voor nu heeft ie een Hurtta Active maar de webmaster lijkt me prettiger.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gollum
Zeer actief

sirene schreef:Wat een schrik zeg. Gelukkig heeft ze er niks aan overgehouden. Je bent wel meteen 10 jr ouder :ugh:

Ik heb zelf betere ervaringen met goed zittende halfchecks (lees goed strak) dan met tuigjes.
Die kan ik er wel bij doen inderdaad. Maar alleen een halfcheck vind ik teveel druk op de nek leggen, ik vind het wel fijn dat de kracht word verdeeld over het lijf als ze gek doet. Want ze is me een partij sterk!

In maart begint het cursusseizoen weer, ik ga me inschrijven met Rani voor basis gehoorzaamheid. Misschien gaat dat ook schelen.
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Dat tuig heeft Kai'tje ook!
Tot nu toe ontsnappingsproof, ook in paniek!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Gollum
Zeer actief

Cleva schreef:Ondertussen in Clevaland; Een flinke draai om de oren maakt ook een eind aan tuigontsnappende paniek.
Maar dat wellicht terzijde.
Ik snap je wel hoor, ik ben ook vaak hard/ duidelijk wat dat betreft. HÉ! Doorlopen! Zeg ik meestal als ze schrikt en springt en dan loopt ze weer in het gareel. Bij Mika hebben we dat ook zo gedaan en die loopt nu ook niet meer zo paniekerig. Bij Gol trouwens ook. Wel altijd in een tuig zodat ze zichzelf niet konden kelen, en fysiek dichtbij mij door heel kort te houden. Maar we gingen gewoon door. En daarna volgt iets leuks zoals zwemmen of spelen :cheer:
Kevin is ook meestal zo, Rani luistert vaak beter naar hem dan naar mij. Het was gewoon echt even een ongelukkig moment.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”