Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aankijken
Moderator: moderatorteam
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Aankijken
Izzy kijkt me niet graag aan. In sommige gevallen wel maar als ik naar haar ga zitten staren dan gaat ze wegkijken, geeuwen, tongelen. Ze vindt het duidelijk niet prettig.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Toch doet Skadi dat wel, hoor. Die kijkt echt iedereen recht aan.Thomas schreef:Wel logisch dat vreemden wel of niet aangestaard worden. Wordt er gefixeerd tijdens een ontmoeting of in een gelegenheidsroedeltje, dan staat dat volgens mij bijna altijd gelijk aan een meting of provocatie.
En ze is niet de enige hond die het doet.
Het vergt wel veel zelfvertrouwen van een hond, maar dat heeft ze in ruime mate
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Habibi kan ook nagenoeg iedereen aankijken, en doet dat ook echt. Het verbaast mensen nog wel eens.
Heel gericht aankijken is het, maar zonder agressie of (o ooh) dominantie.
Het is gewoon echt contact maken.
Heel gericht aankijken is het, maar zonder agressie of (o ooh) dominantie.
Het is gewoon echt contact maken.

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ayleen doet dat ook bij erg veel mensen. Maar dat het nou een hond is die barst van zelfvertrouwen, dat vind ik niet. Misschien omdat ze gewoon dol is op mensen.Miranda schreef:Toch doet Skadi dat wel, hoor. Die kijkt echt iedereen recht aan.Thomas schreef:Wel logisch dat vreemden wel of niet aangestaard worden. Wordt er gefixeerd tijdens een ontmoeting of in een gelegenheidsroedeltje, dan staat dat volgens mij bijna altijd gelijk aan een meting of provocatie.
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Pukie kijkt graag, weet prima duidelijk te maken met haar ogen wat ze wilt, ze praat echt met haar ogen. Naar vreemden toe kijkt ze strak en vorsend, ze zal haar ogen niet afwenden
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
- Aantal honden: 2
Enzi kijkt iedereen ook doordringend en recht aan, even checken wat voor een vlees hij in de kuip heeft.
Nila wilt ook best wel oogcontact maken maar doet dat alleen met bekenden. Soms voel ik me bekeken en dan ligt ze me verliefd aan te staren
Staarwedstrijdjes verlies ik ook, ze zijn dan veel te druk bezig met achterhalen wáárom ik hun zo lang aankijk 
Nila wilt ook best wel oogcontact maken maar doet dat alleen met bekenden. Soms voel ik me bekeken en dan ligt ze me verliefd aan te staren
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
en bedoelt ze daar dan iets mee in jouw beleving? of is het helemaal neutraal?Miranda schreef:Toch doet Skadi dat wel, hoor. Die kijkt echt iedereen recht aan.Thomas schreef:Wel logisch dat vreemden wel of niet aangestaard worden. Wordt er gefixeerd tijdens een ontmoeting of in een gelegenheidsroedeltje, dan staat dat volgens mij bijna altijd gelijk aan een meting of provocatie.
- Miranda
- Erelid
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Wat bedoel je met 'bedoelt ze daar iets mee'? Ze probeert over het algemeen gewoon uit te vogelen wat voor vlees ze in de kuip heeft, en hoe serieus ze iemand moet nemen (niet erg serieus, is het antwoord over het algemeen).lucie schreef:en bedoelt ze daar dan iets mee in jouw beleving? of is het helemaal neutraal?Miranda schreef:Toch doet Skadi dat wel, hoor. Die kijkt echt iedereen recht aan.Thomas schreef:Wel logisch dat vreemden wel of niet aangestaard worden. Wordt er gefixeerd tijdens een ontmoeting of in een gelegenheidsroedeltje, dan staat dat volgens mij bijna altijd gelijk aan een meting of provocatie.
En alhoewel ze van nature een tamelijk dominante aard heeft, bedoelt ze het niet dominerend meestal.
Pas als mensen haar gaan lopen uitdagen of proberen te domineren, komt er een andere blik. Want dat pikt ze niet. Dan slaat het aankijken om in fixeren, en dat bedoelt ze wel degelijk dominant. Maar dan verandert haar hele houding. Niet alleen haar blik.
And few will ever climb
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Mijn honden kijken mij ook aan en soms behoorlijk lang.
Hangt van de omstandigheden af.
Of er gewerkt wordt of niet bijvoorbeeld.
Daarbij komt dat ik ze vanaf pup leer dat "kijken" loont.
Als ik een keer goed de P in heb en boos ben komen er veel meer signalen en wegdraaien van de ogen.
Dus dan wordt er niet zo lang oogcontact gemaakt
Hangt van de omstandigheden af.
Of er gewerkt wordt of niet bijvoorbeeld.
Daarbij komt dat ik ze vanaf pup leer dat "kijken" loont.
Als ik een keer goed de P in heb en boos ben komen er veel meer signalen en wegdraaien van de ogen.
Dus dan wordt er niet zo lang oogcontact gemaakt
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Staren heeft ook een andere lading dan gewoon oogcontact maken.Rebble schreef:Izzy kijkt me niet graag aan. In sommige gevallen wel maar als ik naar haar ga zitten staren dan gaat ze wegkijken, geeuwen, tongelen. Ze vindt het duidelijk niet prettig.
Staren is fixeren.
Bij honden heeft dat geen positieve lading.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
ok duidelijk, daar was ik erg benieuwd naarMiranda schreef:Wat bedoel je met 'bedoelt ze daar iets mee'? Ze probeert over het algemeen gewoon uit te vogelen wat voor vlees ze in de kuip heeft, en hoe serieus ze iemand moet nemen (niet erg serieus, is het antwoord over het algemeen).lucie schreef:en bedoelt ze daar dan iets mee in jouw beleving? of is het helemaal neutraal?Miranda schreef:Toch doet Skadi dat wel, hoor. Die kijkt echt iedereen recht aan.Thomas schreef:Wel logisch dat vreemden wel of niet aangestaard worden. Wordt er gefixeerd tijdens een ontmoeting of in een gelegenheidsroedeltje, dan staat dat volgens mij bijna altijd gelijk aan een meting of provocatie.
En alhoewel ze van nature een tamelijk dominante aard heeft, bedoelt ze het niet dominerend meestal.
Pas als mensen haar gaan lopen uitdagen of proberen te domineren, komt er een andere blik. Want dat pikt ze niet. Dan slaat het aankijken om in fixeren, en dat bedoelt ze wel degelijk dominant. Maar dan verandert haar hele houding. Niet alleen haar blik.
- heimwee
- Zeer actief
Kalev kijkt, nu ik er over nadenk, mensen ook veelal aan. Dat wekt de indruk bij die mensen dat er dan dus maar meteen geknuffeld kan worden, en dat is dan weer niet de bedoeling. Hij wil gewoon even goed observeren wie er tegenover/naast/bij hem staat. En tjah als dat geval dan overgaat tot aanhalen vallen ze meteen door de mand..
Ik word s ochtends vaak wakker omdat hij me dan het bed uit kijkt, met zijn kop op de rand. Als ik mijn ogen dan open doe krijg ik een lik over mijn neus. Verder hebben we heel regelmatig oog contact door de dag heen, meestal verlies ik, hij blijft gewoon lekker kijken.
Ik word s ochtends vaak wakker omdat hij me dan het bed uit kijkt, met zijn kop op de rand. Als ik mijn ogen dan open doe krijg ik een lik over mijn neus. Verder hebben we heel regelmatig oog contact door de dag heen, meestal verlies ik, hij blijft gewoon lekker kijken.