Onze situatie momenteel: 2 personen (waarvan 1 veel thuis is en dit blijft zo), 3 katten, geen kinderen en daar ook geen plannen voor, 1 hond: Wilma, 9 jaar en ze komt uit Spanje. Ze kan nogal lomp zijn tegen honden en ze jaagt soms bange honden op. Dit is wel iets om rekening mee te houden denk ik. Al verwacht ik dat ze het goed zal doen met een hond die deel uitmaakt van haar roedel. We wonen in een ruime flat (met lift). Een hond die vooral buiten wil zijn valt dus af.
We zouden graag een hond willen die net als Wilma lekker alert en actief is. We wandelen ongeveer 2 uur per dag en ik zou ook graag behendigheid, flyball of een andere sport gaan doen. Ik zou een hond willen die wel trainbaar is, maar ook zelfstandig kan zijn en een beetje ondeugend mag ook

Mijn man en ik zijn beide vrij onzeker, maar we werken eraan om "calm assertive leaders (

We willen geen hele kleine hond, geen 'klapkaak', geen platsnuit, geen naakte hond en geen hond met overtollig vel. Ik wil liever geen hond met een vacht die dagelijks verzorgd moet worden of die getrimd moet worden.
Welk ras denken jullie aan bij deze omschrijving?
Ik ben overigens in de meeste dingen wel flexibel en bereid me aan te passen aan wat de hond nodig blijkt te hebben.