Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hij is heel lief hoor!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bishy
Zeer actief

Hij is heel lief hoor!

Ongelezen bericht door Bishy »

Vanmorgen zat ik gehurkt te kroelen met het boomertje van de buren. Dexter lag aangelijnd braaf naast mij met z'n bal te spelen.
Ineens zei de buurvrouw: O, een grote hond, ik ben bang!

Ik keek om en zag een husky(kruising) fixerend, borstelend, stramme poten, etc een wandelpad, grasveld, fietspad en nog een wandelpad oversteken om naar ons toe te komen.
De baas die er snelwandelend achteraan kwam riep "Hij is heel lief hoor"

:80:

Ik riep terug dat dit niet goed kon gaan en ik had het nog niet uitgesproken of die hond viel uit, waarna Dexter ook boos werd.
Voordat het uit de hand kon lopen had de baas z'n hond aangelijnd.

Waarom lezen mensen zo slecht hun hond? Ik kan mijn voorstellen dat je niet kan zien dat je hond fixeert als je er achter loopt maar het borstelen kan toch niemand ontgaan :19:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Hij is heel lief hoor!

Ongelezen bericht door LongFields »

Bishy schreef:
Waarom lezen mensen zo slecht hun hond? Ik kan mijn voorstellen dat je niet kan zien dat je hond fixeert als je er achter loopt maar het borstelen kan toch niemand ontgaan :19:
Bij deze hond betekende het borstelen inderdaad dat hij niet veel goeds in de zin had, maar dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn natuurlijk. Er zijn veel honden zoals bijvoorbeeld ook mijn Mojo die borstelen uit opwinding of onzekerheid, en die hoeven lang niet altijd per definitie iets kwaads in de zin te hebben.
Naast het feit dat veel mensen hun hond of honden in het algemeen niet goed kunnen lezen, wat ik absoluut met je eens ben, wordt ook vaak 1 specifiek kenmerk uitgelicht waar alles aan opgehangen wordt. Zoals een hoog gedragen staart die dominantie zou zijn, of borstelen wat per definitie agressief zou zijn. Je moet gedragingen en houdingen in het totaalplaatje zien en lezen, en niet te veel standariseren.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik denk vooral dat het gros van de hondenbezitters in Nederland zich helemaal niet zo verdiepen in het wezen hond of in hun gedrag. Niet iedere baas meldt zich bijvoorbeeld op een hondenforum. En als alles 'goed' blijft gaan, je hebt niet teveel last van de streken van Fikkie, dan is er ook geen echte noodzaak denk ik.

Zelf ben ik ook komen kijken toen Izzie gedrag vertoonde waarvan ik niet wist hoe ik het het beste in goede banen kon leiden. In de boekjes die ik dan wel weer had gelezen stond dat ook niet :mrgreen:
Nikkielvis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nikkielvis »

Elke hond is anders en daardoor blijf ik het moeilijk vinden om helemaal zeker te zijn wat mijn hond doet. Jant je is bang/onzeker en aan de lijn valt hij uit. Maar terwijl hij zo bang en onzeker was kwam hij bij mijn zus en moest ook haar honden leren kennen 1 voor 1. Aan de lijn hetzelfde geval maar eenmaal los was het heel wat blaffen maar viel hij niet uit. En toch durf ik niet te zeggen dat hij het bij een andere vreemde hond niet zou doen.

Ik vind wel de opmerking hij is lief wat onhandig. Als ik zie dat iemand bang is of zich niet prettig voelt als mijn hond op hun hond afloopt roep ik hem bij mij. Die opmerkingen heb ik ook al is naar me gekregen hij is lief hoor. Ik geloof ze graag maar aan de lijn is Jantje dat niet. :blauwoog:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Hier nog 1 die borstelt uit onzekerheid, en het staartje gaat daarbij fier overeind. Maar confrontaties gaat ze gewoon niet aan, daar is ze veel te schijt voor. Het hoeft dus echt niks te betekenen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hij is toch lief , hoeft toch niet gelogen te zijn.Lief voor konijntjes of knuffelbeesten of voor het baasje .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door primera »

Die van mij is ook zo'n onzekere borstelaar. Maakt zich ook mega groot en staart omhoog en alles erop en eraan maar tis eigenlijk een mietje :P (hij is op show een paar keer aangevlogen en vandaar dat die zich nu veel groter voordoet). Maar er is trouwens geen haar op mijn hoofd die eraan denkt hem los te laten bij andere honden of hem met zo'n houding op een andere hond af laten gaan. Heb geen zin in een hond met gaten erin.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik denk zoals eerder gezegd, dat mensen die honden hebben, vaak helemaal geen verstand hebben van honden. Het verbaast me dat het navenant toch zo vaak goed gaat.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

LongFields schreef:
Bishy schreef:
Bij deze hond betekende het borstelen inderdaad dat hij niet veel goeds in de zin had, maar dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn natuurlijk. Er zijn veel honden zoals bijvoorbeeld ook mijn Mojo die borstelen uit opwinding of onzekerheid, en die hoeven lang niet altijd per definitie iets kwaads in de zin te hebben.
Naast het feit dat veel mensen hun hond of honden in het algemeen niet goed kunnen lezen, wat ik absoluut met je eens ben, wordt ook vaak 1 specifiek kenmerk uitgelicht waar alles aan opgehangen wordt. Zoals een hoog gedragen staart die dominantie zou zijn, of borstelen wat per definitie agressief zou zijn. Je moet gedragingen en houdingen in het totaalplaatje zien en lezen, en niet te veel standariseren.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

En de hond zal inderdaad heus wel heel lief zijn, alleen nu even niet. tja, niets gebeurt zullen we maar zeggen :wink: wat mij opvalt is dat mensen geen onderscheid maken, het is hij is altijd heel erg lief, of de mijne is nooit te vertrouwen, of hij wil altijd alleen maar spelen -terwijl het echt per situatie zal schelen, inderdaad een stukje lezen van de hond en de situatie.
Maar goed de gemiddelde honden bezitter ziet er ook echt niet het nut van in om dat te leren of zich erin te verdiepen :Q:
En de uitroep OW een grote hond, ik ben bang wordt ik ook niet blij van :engel:
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Bedankt voor alle reacties. Het ging om deze specifieke hond in die situatie met die baas en die hond had geen goede bedoelingen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”