Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labrador pup met rare tenen.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Labrador pup met rare tenen.

Ongelezen bericht door Shari »

Soof heeft een paar geleden met haar voorpoot tegen de voorpoot van de bench getikt. Piepte en bleef mank. Een paar uur na het hele voorval vonden we haar tenen wat raar naar voren staan. We dachten omdat ze hem anders belastte.

Volgende dag naar de dierenarts die vond het vreemd dacht aan Zenuwschade gaf pijnstillers en rust mee.
Week erna naar de fysio geweest dacht ook aan Zenuwschade poot is niet heel pijnlijk geweest of dik. Het kreupel lopen werd elke dag minder. Om evt met fysio aan de gang te kunnen voor oefeningen is er bij mijn eigen dierenarts nog een foto gemaakt waaruit bleek geen schade aan botten.
Ik ben toen met de fysio met oefeningen begonnen en hydrotherapie begonnen.

Na een week liep ze niet meer kreupel.
Er leek nu al wat verbetering in te zitten omdat zenuwschade heel lang kan duren was dat ook te verwachten.

Nu liep ze pas ineens voor en achter kreupel dus zijn afgelopen woensdag naar de orthopeed geweest en die vertelde mij dat de oppervlakkige buigpees gewoon door is die de voorste 2 tenen aanstuurt. Ze kan haar tenen gewoon niet meer buigen. Ook kan het tikkie aan de bench het bijna niet geweest zijn meestal zien ze dit als ze in iets scherps stappen ofzo.

Iemand hier ervaring mee?? Kan er heel weinig over vinden..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Labrador pup met rare tenen.

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik heb er geen ervaring mee.

Op de foto lijkt het alsof "de duim" en de "pink" niet groeien, of de tenen in het midden te lang??
Hoe zag het eruit toen ze nog kleiner was?

Het kan zijn dat ze pijn heeft omdat het gewicht niet goed verdeeld is ...
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

wat apart.. ik heb dit echt nog nooit gezien, ze liggen dus eigenlijk gewoon plat op de grond die tenen? Ik kan je helaas niet helpen met ervaringen, maar ben wel benieuwd naar hoe nu verder? Kan die pees weer aangroeien, zomaar of met hulp? Of blijft het gewoon zo? Heeft ze er veel last van?
Shari
Zeer actief

Het kreupel lopen is trouwens groeipijn dat ben ik vergeten erbij te zetten. Ze loopt kreupel met haar andere voorpoot niet met deze. Ze doet alles gewoon rent springt heeft er totaal geen hinder van.
Volgens de orthopeed zou de enige behandeling nu nog kunnen zijn operatief de pezen aan elkaar zetten maar die zijn 3mm dus vaak heel lastig kans van 1 op 10 dat ze werkelijk ook weer aan elkaar gaan groeien en ze zou in een spalk moeten maar dat is met een pup eigenlijk geen optie ivm groei. Want dan veroorzaak je waarschijnlijk alleen maar meer problemen. Dus het blijft voor altijd zo.
Shari
Zeer actief

mosquito1980 schreef:Ik heb er geen ervaring mee.

Op de foto lijkt het alsof "de duim" en de "pink" niet groeien, of de tenen in het midden te lang??
Hoe zag het eruit toen ze nog kleiner was?

Het kan zijn dat ze pijn heeft omdat het gewicht niet goed verdeeld is ...
Er zit gewoon geen druk achter de tenen. Flapperen als het ware...
De 2 buitenste kan ze wel buigen.
Shari
Zeer actief

Hier was ze jonger en als ik eerlijk ben lijken ze hier ook al wat naar voren te staan.

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb het echt nog nooit gezien. Je zou toch zeggen dat het opgelopen is, maar hoe dan?

Met groeipijn trouwens pijnstilling, aangepast voer eventueel en geen lijnrust, hoor.
Beweging is goed voor de doorbloeding en dan is groeipijn des te eerder weg.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Shari
Zeer actief

Ja mochten van de dierenarts gewoon alles doen hoor kijken hoeveel pijn ze heeft en daar de beweging wat op aanpassen. Pijnmedicatie helpt helaas weinig.
Shari
Zeer actief

Nee op mijn eigen dierenarts praktijk had ook nog nooit iemand het gezien. Fysio ook niet. De orthopeed die ik had wist het ook niet maar haalde zijn oudere collega erbij en die wist het.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Shari schreef:Hier was ze jonger en als ik eerlijk ben lijken ze hier ook al wat naar voren te staan.

Afbeelding
ja ik zie er idd ook wel wat aan, maar hier zitten ze nog wel enigszins krom. Wel vreemd dit! Ik denk idd neit dat ze er heel veel last van gaat hebben. T ziet er wat curieus uit maar hopelijk is het dat. Groeipijn is wel vervelend, beterschap voor haar :)
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Wat ik me kan voorstellen is dat er weldegelijk een breuk of scheur is geweest, maar in de groeischijf, als de stand verder goed is, zie je dat niet op een foto. Alleen gaat de groeischijf daar wel op reageren.
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Onze reu heeft ook een buigpees gescheurd waardoor hij zijn teen niet meer in de normale positie kan krijgen. Nou vind ik zijn situatie wel anders, omdat het nevenschade van een teen- en botbreuk is geweest. Hij loopt hierdoor scheef op zijn teen/voet. Maar dat is dus de combinatie van alles bij hem. De dierenarts heeft ons toen verteld dat er in principe niks aan een gescheurde buigpees in de teen te doen is. Waarschijnlijk kunnen ze het wel, zoals je zelf volgens mij schreef, proberen om het weer aan elkaar vast te zetten maar de kans dat zoiets slaagt en op lange termijn goed blijft is volgens mij (heel) erg klein.
Of ze er later last van krijgt is denk ik vooral afwachten, het kan zijn dat de onnatuurlijke druk die er nu op de gewrichten komt zorgt voor pijn, maar dat hoeft niet.
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Mijn (inmiddels overleden) collie Freskin heeft dat ook gehad aan een van zijn voor-tenen na een ongeluk. Hij kwam een keer met zijn poot in iets scherps terecht met als gevolg een diepe wond. De pees van een voorteen was ook beschadigd. Wij hebben niets aan de pees laten doen omdat hij al wat op leeftijd was en er geen last van had bij het lopen. Die teen stond ook zo vooruit als op de foto van de pup.

Aangezien dit nog een pup is, zou ik toch overwegen of dit hersteld kan worden middels een operatie. Doordat hij nog groeit en misschien zijn poten verkeerd gaat belasten door die tenen, is het misschien beter als dit hersteld zou kunnen worden. Alhoewel het met pezen misschien wel moeilijk zal gaan.

Wel vreemd dat hij na een "tikje" tegen een bench deze tenen heeft gekregen. Daar zou toch wel een wat groter trauma voor nodig zijn, lijkt mij.
Hopelijk is het niet genetisch, zodat ook andere pezen dit gaan doen.

Beterschap met de pup!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Shari
Zeer actief

Haar voetje staat wel iets verder doorgezakt of ze er in de toekomst last van zal hebben is dus de vraag. De stand van het voetje zelf lijkt niet anders dan de andere en ze belast hem ook goed zet hem ook gewoon goed onder haar lijf neer. Tja een operatie is eigenlijk gewoon geen optie en waarschijnlijk haal je je een hoop ellende op je hals voor niks. Ik zou dan nog naar een andere orthopeed kunnen gaan.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Heeft ze een soort jubeltenen? Denk n.l. dat ik het wel herken. Lijkt op wat onze eerste Golden destijds had. N.l. dat een sesambotje in zijn poot na een ongelukje (weet niet meer precies wat omdat het een jaar of 15 terug was). Hij heeft toen een poos kreupel gelopen en op röntgenfoto's bleek dus dat daardoor het sesambotje weg was. Waarschijnlijk eerst gebroken geweest. Hij is toen een aantal keer door een fysiotherapeut behandeld. Klachtloos genezen, alleen wel met soort jubelteen.
Afbeelding
Shari
Zeer actief

Ik denk dat ik nog wel naar een andere arts ga want als ik nog veel langer wacht zijn de pezen dadelijk helemaal weg en kan er sowieso geen operatie meer plaats vinden.
Shari
Zeer actief

Branka schreef:Heeft ze een soort jubeltenen? Denk n.l. dat ik het wel herken. Lijkt op wat onze eerste Golden destijds had. N.l. dat een sesambotje in zijn poot na een ongelukje (weet niet meer precies wat omdat het een jaar of 15 terug was). Hij heeft toen een poos kreupel gelopen en op röntgenfoto's bleek dus dat daardoor het sesambotje weg was. Waarschijnlijk eerst gebroken geweest. Hij is toen een aantal keer door een fysiotherapeut behandeld. Klachtloos genezen, alleen wel met soort jubelteen.
Weet niet precies wat jubeltenen zijn.
Maar als ze ligt zie je het niet je kunt ze gewoon met 2 vingers omhoog wippen. Echt een apart gezicht.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Shari schreef:Tja een operatie is eigenlijk gewoon geen optie en waarschijnlijk haal je je een hoop ellende op je hals voor niks. Ik zou dan nog naar een andere orthopeed kunnen gaan.
Ik zou de kans pakken nu de hond nog jong is. Mijn pup had met 4 maanden haar poot gebroken en heeft toen een poos in een stellage gehangen van pinnen. Daar is ze prima uitgekomen, ook al maakte ik me ook zorgen hoe dat goed moest groeien. En zeker bij een hond die groot en 'zwaar' wordt als een Labrador, zou ik willen dat de poten zo goed mogelijk kans krijgen om normaal te functioneren. Een knik in de staart zou ik geen probleem vinden, maar poten waar hij nog een jaar of 12 mee moet doen...mwah.

Maar dat is mijn mening.
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Shari schreef:Ik denk dat ik nog wel naar een andere arts ga want als ik nog veel langer wacht zijn de pezen dadelijk helemaal weg en kan er sowieso geen operatie meer plaats vinden.
Een second opinion kan nooit kwaad :ok: Zeker niet bij zo'n jonge hond inderdaad.
Afbeelding
Shari
Zeer actief

Breken is volgens mij nog makkelijker te herstellen dan pezen. Heb vanmorgen toevallig weer een dierenarts gesproken van een andere kliniek die gaf eigenlijk precies hetzelfde advies.
Juist omdat ze pup is is de spalk eigenlijk geen optie omdat ze nog zo groeit groeit ze daardoor juist mischien verkeerd. Ze is nu niet kreupel en heeft er geen last van.

Maar ik snap wel wat je bedoeld.
Ik heb nu ook een beetje een zwaar hoofd voor de toekomst.
.
Lemuria

Spalken moet toch niet zo'n punt zijn? Mijn dierenarts gaf me in ieder geval de optie tussen spalken en opereren en de windhond van Nanna heeft ook een spalk gehad op jonge leeftijd (weet alleen niet meer hoe jong). Allebei goed gekomen ;) Maar snap wel dat het een lastige beslissing is...
Shari
Zeer actief

Ja de spalk moet dan heel vaak vervangen worden vanwege de groei en dat zou heel lastig worden. Ik weet niet eens of een operatie nog wel een mogelijkheid is aangezien het al een aantal weken geleden is en zo'n operatie dan in een vrij acute fase gedaan moet worden. Ik heb mijn orthopeed (weer)gemaild.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Shari schreef:Ik denk dat ik nog wel naar een andere arts ga want als ik nog veel langer wacht zijn de pezen dadelijk helemaal weg en kan er sowieso geen operatie meer plaats vinden.
Ik denk dat een second opinion niet onverstandig is. Maar persoonlijk denk ik dat de pees al niet meer gehecht kan worden. Uit je verhaal denk ik namelijk op te maken dat inmiddels een paar weken geleden is dat het jullie opviel (hoelang geleden mist in je eerste zin: "Soof heeft een paar geleden" schrijf je). Ten eerste trekken beide peeseinden zich in de loop van de tijd terug en ten tweede is de te overbruggen lengte juist toegenomen (omdat Soof in de groei is).
Shari
Zeer actief

Zamunda schreef:
Ik denk dat een second opinion niet onverstandig is. Maar persoonlijk denk ik dat de pees al niet meer gehecht kan worden. Uit je verhaal denk ik namelijk op te maken dat inmiddels een paar weken geleden is dat het jullie opviel (hoelang geleden mist in je eerste zin: "Soof heeft een paar geleden" schrijf je). Ten eerste trekken beide peeseinden zich in de loop van de tijd terug en ten tweede is de te overbruggen lengte juist toegenomen (omdat Soof in de groei is).
Klopt het is al een paar weken geleden.
Er gaven 3 dierenartsen en 1 ervaren fysio aan dat het waarschijnlijk zenuwschade zou moeten zijn. Die dachten absoluut niet aan banden/pezen. Ik heb toen getwijfeld om naar een orthopeed te gaan.
Shari
Zeer actief

Nee geen wond niks geen bloed niet eens gevoelig aan haar voetje of poot.
Lemuria

Shari schreef: Klopt het is al een paar weken geleden.
Oh...nee dat wordt dan wel een veel lastiger verhaal :(:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Shari schreef:
Zamunda schreef:
Klopt het is al een paar weken geleden.
Er gaven 3 dierenartsen en 1 ervaren fysio aan dat het waarschijnlijk zenuwschade zou moeten zijn. Die dachten absoluut niet aan banden/pezen. Ik heb toen getwijfeld om naar een orthopeed te gaan.
Ik bedoel ook niet met een vingertje te wijzen hoor. Je hebt er goed aan gedaan om ernaar te laten kijken en het is gewoon onwijs balen dat het niet direct gezien is. En of je naar een orthopeed had 'moeten' gaan? Tja, het is altijd een afweging. Maar je bent naar de DA geweest en als de DA dan een (goed lijkende) diagnose en behandelplan geeft dan ga je daar eerst mee aan de slag. Daarnaast denk je nu op foto's te zien dat het waarschijnlijk al eerder speelde, dus dan was je een paar weken geleden waarschijnlijk ook al te laat geweest.
Shari
Zeer actief

Nee snap ik. De uitleg van de operatie had ook dan hetzelfde geweest dus volgens mijn orthopeed eigenlijk geen optie.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Goh dat ziet er maf uit.
Het lijkt alsof die tenen daardoor ook veel langer zijn.
Enkel zenuwschade lijkt me niet heel logisch, volgens mij span je niet continu iets aan om de tenen krom te houden?(ben geen DA)
Wel vind ik inderdaad haar tenen op de eerdere foto ook al vreemd.
Hoe is dat op foto's waar ze nog jonger is?
Shari
Zeer actief

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”