Ik heb geen verstand van fokken, maar als een reu met 11 maanden al dekt kun je toch nog helemaal niets over zijn gezondheid en weinig over zijn karakter zeggen? En als HD voor 60 % door milieu wordt veroorzaakt, zoals iemand hier schreef, is rennen en bokkesprongen maken misschien niet verstandig voor een jonge hond van dit HD-gevoelige ras?Boelie schreef:Pappa Angels was pas 11 maanden maar maakt geweldige bokke-sprongen en rent graag door het bos en heeft een enorm uithoudingsvermogen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
fokken bordeauxdog met HD???
Moderator: moderatorteam
- Mol
- Zeer actief
sorry hoor jessica maar hoe kan je dat nou invredes naam zeggen 8OHutsje schreef:Was het maar zo.crutz schreef:van wat ik begrepen heb krijg je in Belgie van St Hubertus GEEN stamboom als beide ouders HD-C of erger hebben, dat is in elk geval een goede ontwikkeling
weet overigens niet of dit ook voor molossers geld, maar in elk geval wel voor herdersmaar ik neem aan dat zo'n regeling algemeen is
mol

- Mol
- Zeer actief
hahahha eeen goei mastino ,nou die heb ik de laatste 5 jaar niet meer gezien, dus de eerste na 5jaar moet nog geboren worden.Boelie schreef:Hmmm zou er echt geen enkele BD meer zijn in Nederland die HD vrij is?
Er zijn nog genoeg andere Molossers te vinden die wel HD vrij zijn, zowel bij de Bullmastiff, Mastiff en Mastino.
Wij hebben nu een pup van 20 weken in huis. Haar moeder is een Bordeauxdog en de vader een Mastino.
Het nest was een ongelukje bij een oude collega van mijn vriend.
Beide ouders hebben geen stamboom en ik heb wel een tijdje getwijfeld of we er verstandig aan deden een pup uit dit nest te nemen.
Totdat ik de ouders in het echt zag. En zag hoe mooi en lief ze waren en nog belangrijker hoe geweldig hun gangwerk was.
Pappa Angels was pas 11 maanden maar maakt geweldige bokke-sprongen en rent graag door het bos en heeft een enorm uithoudingsvermogen.
Nee ik maak me niet meer zoveel zorgen. Bella heeft echte Mastino-poten en ook een enorm uithoudingsvermogen (tot vervelends toe)![]()
Al let ik wel goed op dat ze voldoende rust krijgt.
Tja een HD uitslag zegt mij zo ook niet alles.
Als een ouderdier HD plus heeft maar de voorouders allemaal vrij zijn of HD tc hebben zou ik best een pup uit zo'n nest willen.
mol

- Mol
- Zeer actief
kan ook helemaal niks gezegt worden van die reu hij kan nog niet eens voor gerongent zijn.sypke schreef:Ik heb geen verstand van fokken, maar als een reu met 11 maanden al dekt kun je toch nog helemaal niets over zijn gezondheid en weinig over zijn karakter zeggen? En als HD voor 60 % door milieu wordt veroorzaakt, zoals iemand hier schreef, is rennen en bokkesprongen maken misschien niet verstandig voor een jonge hond van dit HD-gevoelige ras?Boelie schreef:Pappa Angels was pas 11 maanden maar maakt geweldige bokke-sprongen en rent graag door het bos en heeft een enorm uithoudingsvermogen.
mol

Gaaaaaan we weer!!!Boelie schreef: hun gangwerk was.
Pappa Angels was pas 11 maanden maar maakt geweldige bokke-sprongen en rent graag door het bos en heeft een enorm uithoudingsvermogen.
Nee ik maak me niet meer zoveel zorgen. .
Dat een hond gekke bokkesprongen maakt en door het bos rent en goed loopt wil niks zeggen over zijn heupentoestand!!!!!!!!
Ghaya van mij heeft hele zware HD, maar daar zie je werkelijk niks aan. Die rent ook door de bossen heen, springt over sloten heen, rent achter stokken/ballen aan, speelt met andere honden en loopt niet anders als de rest.....ze heeft een erg goede conditie.....
Als ik mensen vertel dat ze zware HD heeft verklaren ze me voor gek 'of ik dat wel zeker weet' .....

Nou ik weet het zeker, bijna geen kopppen en kommen meer....maar je ziet dus niks aan dr....
Dus dat een hond leuk speelt zeg niks....rontgenen......dan weet je iets....
-
- Zeer actief
estelle schreef:Gaaaaaan we weer!!!Boelie schreef: hun gangwerk was.
Dat een hond gekke bokkesprongen maakt en door het bos rent en goed loopt wil niks zeggen over zijn heupentoestand!!!!!!!!
Ghaya van mij heeft hele zware HD, maar daar zie je werkelijk niks aan. Die rent ook door de bossen heen, springt over sloten heen, rent achter stokken/ballen aan, speelt met andere honden en loopt niet anders als de rest.....ze heeft een erg goede conditie.....
Als ik mensen vertel dat ze zware HD heeft verklaren ze me voor gek 'of ik dat wel zeker weet' .....![]()
Nou ik weet het zeker, bijna geen kopppen en kommen meer....maar je ziet dus niks aan dr....
Inderdaad Estelle.
Zie ook Donar en Alano

-
- Vaste gebruiker
hahahha eeen goei mastino ,nou die heb ik de laatste 5 jaar niet meer gezien, dus de eerste na 5jaar moet nog geboren worden.
Leg uit, het uiterlijk, de gezondheid? andere dingen?
nou ik benniet zo bang voor die HD tis en blijft wel een molosser hou daar rekening mee.
misschien moet ik wel even de algemene eigenschappen van de mosselers via internet zoeken, maar leg uit, wat is er zo anders dat de HD anders geinterpreteerd kan worden? 8O
Ben maar een leek![]()
Mandy
-
- Vaste gebruiker
sorry foutje, weet niet zo snel hoe ik het moet veranderen, maar ik bedoelde :
Ben maar een leek
Mandy
misschien moet ik wel even de algemene eigenschappen van de mosselers via internet zoeken, maar leg uit, wat is er zo anders dat de HD anders geinterpreteerd kan worden?nou ik benniet zo bang voor die HD tis en blijft wel een molosser hou daar rekening mee.
Ben maar een leek
Mandy
- Mol
- Zeer actief
een echte gezonde mastino is er niet er is altijd wel wat mee,
wat ik bedoel is dat je de potstruktuur van een mollosser niet kan vergelijken met die van een herder of hazewind hond ,om maar wat te noemen.
en de Hd foto's worden er nog wel steeds mee vergeleken ,met die van een herdern,en dat klopt in mijn opinie niet
mol
wat ik bedoel is dat je de potstruktuur van een mollosser niet kan vergelijken met die van een herder of hazewind hond ,om maar wat te noemen.
en de Hd foto's worden er nog wel steeds mee vergeleken ,met die van een herdern,en dat klopt in mijn opinie niet
mol

- mechelaar_fan
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Herman ff een vraagje,mechelaar_fan schreef:aanleg voor HD is erfelijk. fokken met HD-D is misdadig.
wat klopt er van het verhaal dat ik gehoord heb dat St Hubertus dus geen stambomen afgeeft als de ouderdieren slechter zijn dan HD C (en bij HD C moeten daar goede heupen tegenover staan willen ze stambomen afgeven)
Ik heb nl nog geen contact op genomen met ze (wil ik wel gaan doen) om het te veriferen, maar misschien dat jij het ook weet

-
- Actief
Over zijn gezondheid valt zeker nog niet alles te zeggen.sypke schreef:Ik heb geen verstand van fokken, maar als een reu met 11 maanden al dekt kun je toch nog helemaal niets over zijn gezondheid en weinig over zijn karakter zeggen? En als HD voor 60 % door milieu wordt veroorzaakt, zoals iemand hier schreef, is rennen en bokkesprongen maken misschien niet verstandig voor een jonge hond van dit HD-gevoelige ras?Boelie schreef:Pappa Angels was pas 11 maanden maar maakt geweldige bokke-sprongen en rent graag door het bos en heeft een enorm uithoudingsvermogen.
En als je goed gelezen hebt dan wist je dat dit nestje absoluut niet gepland was maar een ongeluk. Er wordt ook niet meer gefokt met deze honden.
Dat HD voor een deel komt door milieu ben ik helemaal met je eens, maar volgens mijn dierenarts kan het absoluut geen kwaad zolang je een (jonge) hond nergens toe dwingt en zolang je hem dit niet iedere dag laat doen....
-
- Actief
Geen goeie Mastino meer in de afgelopen vijf jaar?v.d Lupinehof schreef:hahahha eeen goei mastino ,nou die heb ik de laatste 5 jaar niet meer gezien, dus de eerste na 5jaar moet nog geboren worden.Boelie schreef:Hmmm zou er echt geen enkele BD meer zijn in Nederland die HD vrij is?
Er zijn nog genoeg andere Molossers te vinden die wel HD vrij zijn, zowel bij de Bullmastiff, Mastiff en Mastino.
Wij hebben nu een pup van 20 weken in huis. Haar moeder is een Bordeauxdog en de vader een Mastino.
Beide ouders hebben geen stamboom en ik heb wel een tijdje getwijfeld of we er verstandig aan deden een pup uit dit nest te nemen.
Totdat ik de ouders in het echt zag. En zag hoe mooi en lief ze waren en nog belangrijker hoe geweldig hun gangwerk was.
Nee ik maak me niet meer zoveel zorgen. Bella heeft echte Mastino-poten en ook een enorm uithoudingsvermogen (tot vervelends toe)![]()
Als een ouderdier HD plus heeft maar de voorouders allemaal vrij zijn of HD tc hebben zou ik best een pup uit zo'n nest willen.
mol
Hmmm dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als je de Bordeaux vergelijkt met de Mastino zitten er meer goeie Mastino's tussen dan Bordeauxdoggen.
- Mol
- Zeer actief
nou dan heb jij oog kleppen opBoelie schreef:Geen goeie Mastino meer in de afgelopen vijf jaar?v.d Lupinehof schreef:hahahha eeen goei mastino ,nou die heb ik de laatste 5 jaar niet meer gezien, dus de eerste na 5jaar moet nog geboren worden.Boelie schreef:Hmmm zou er echt geen enkele BD meer zijn in Nederland die HD vrij is?
mol
Hmmm dat ben ik niet helemaal met je eens.
Als je de Bordeaux vergelijkt met de Mastino zitten er meer goeie Mastino's tussen dan Bordeauxdoggen.
mol

-
- Actief
Okee sorry mensen, leuk spelen zegt inderdaad niet alles.Brigitte schreef:estelle schreef:Gaaaaaan we weer!!!Boelie schreef: hun gangwerk was.
Als ik mensen vertel dat ze zware HD heeft verklaren ze me voor gek 'of ik dat wel zeker weet' .....![]()
Inderdaad Estelle.
Zie ook Donar en Alano
Maar een hond die heel slecht loopt, nauwelijks kan rennen, etc. dan had ik er toch geen pup van genomen.
Omdat het om een ongepland nestje ging hebben wij geprobeerd om op alle dingen te letten die we als leek kunnen bedenken.
Dus hebben wij er wel op gelet of de hond goed beweegt en kan springen. dat dit niet zaligmakend is weet ik ook wel.
- Mol
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
v.d Lupinehof schreef:sorry hoor jessica maar hoe kan je dat nou invredes naam zeggen 8OHutsje schreef:Was het maar zo.crutz schreef:van wat ik begrepen heb krijg je in Belgie van St Hubertus GEEN stamboom als beide ouders HD-C of erger hebben, dat is in elk geval een goede ontwikkeling
weet overigens niet of dit ook voor molossers geld, maar in elk geval wel voor herdersmaar ik neem aan dat zo'n regeling algemeen is
mol

Ik vind dat er in het algemeen te weinig naar de heupen geleken wordt en te makkelijk gezegd wordt dat vele molossers geen last hebben van hd-d. Dat kan, maar ik ken er ook die wel last hebben van hd-d, en ook van hd-c, en zeker op latere leeftijd. Wat mij betreft mag de hd-d gewijzigd worden in hd-c. Wat ik al zei, ik wordt een beetje moe van stambomen waar alleen maar combi's gemaakt zijn met d en c, en geen enkele b of a. Dit gebeurt omdat het mag. Naar mijn mening is dit fokken op de rand. Natuurlijk kan het altijd terugslaan, en als een hond d heupen heeft maar overwegend a en b hd-uitslagen in de lijnen heeft zitten met een enkele c heb ik er totaal geen problemen mee als met zo'n hond gefokt wordt.

- mechelaar_fan
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
hey mafketel ik was in dit topic al bezig dus hoe kan ik jou nou stalken,mechelaar_fan schreef:ga je weer beginnen stalken?v.d Lupinehof schreef:hebbie meneer bed weet ook weermechelaar_fan schreef:aanleg voor HD is erfelijk. fokken met HD-D is misdadig.![]()
mol
beetje las van achtervolgings waanzin? :piew
mol

- Mol
- Zeer actief
dus mits de achterban goed is heb je er geen problemen mee, snap ik hier uit.Hutsje schreef:v.d Lupinehof schreef:sorry hoor jessica maar hoe kan je dat nou invredes naam zeggen 8OHutsje schreef:Was het maar zo.crutz schreef:van wat ik begrepen heb krijg je in Belgie van St Hubertus GEEN stamboom als beide ouders HD-C of erger hebben, dat is in elk geval een goede ontwikkeling
mol![]()
![]()
![]()
Ik vind dat er in het algemeen te weinig naar de heupen geleken wordt en te makkelijk gezegd wordt dat vele molossers geen last hebben van hd-d. Dat kan, maar ik ken er ook die wel last hebben van hd-d, en ook van hd-c, en zeker op latere leeftijd. Wat mij betreft mag de hd-d gewijzigd worden in hd-c. Wat ik al zei, ik wordt een beetje moe van stambomen waar alleen maar combi's gemaakt zijn met d en c, en geen enkele b of a. Dit gebeurt omdat het mag. Naar mijn mening is dit fokken op de rand. Natuurlijk kan het altijd terugslaan, en als een hond d heupen heeft maar overwegend a en b hd-uitslagen in de lijnen heeft zitten met een enkele c heb ik er totaal geen problemen mee als met zo'n hond gefokt wordt.
mol

- Hutsje
- Zeer actief
Right.v.d Lupinehof schreef:dus mits de achterban goed is heb je er geen problemen mee, snap ik hier uit.Hutsje schreef:v.d Lupinehof schreef:sorry hoor jessica maar hoe kan je dat nou invredes naam zeggen 8OHutsje schreef: Was het maar zo.
mol![]()
![]()
![]()
mol

- Mol
- Zeer actief
dan ben ik het in die vorm met je eens .Hutsje schreef:Right.v.d Lupinehof schreef:dus mits de achterban goed is heb je er geen problemen mee, snap ik hier uit.Hutsje schreef:v.d Lupinehof schreef: sorry hoor jessica maar hoe kan je dat nou invredes naam zeggen 8O
mol![]()
![]()
![]()
mol
maar ik vind dan nog dat de metingen die gedaan worden met een mal van een DH niet moeten mogen.
mol

- Hutsje
- Zeer actief
Zolang er met die mal nog steeds hd-a Bullen uitkomen heb ik daar niet zo veel problemen mee.v.d Lupinehof schreef:dan ben ik het in die vorm met je eens .Hutsje schreef:Right.v.d Lupinehof schreef:dus mits de achterban goed is heb je er geen problemen mee, snap ik hier uit.Hutsje schreef:![]()
![]()
![]()
mol
maar ik vind dan nog dat de metingen die gedaan worden met een mal van een DH niet moeten mogen.
mol

- Mol
- Zeer actief
hd a nu of toen wel ff een vershil vind je niet.Hutsje schreef:Zolang er met die mal nog steeds hd-a Bullen uitkomen heb ik daar niet zo veel problemen mee.v.d Lupinehof schreef:dan ben ik het in die vorm met je eens .Hutsje schreef:Right.v.d Lupinehof schreef: dus mits de achterban goed is heb je er geen problemen mee, snap ik hier uit.
mol
mol
en het kan niet altijd op gaan vind ik je heb niet de korecte vergelijking.
mol

- Hutsje
- Zeer actief
Zolang er met die mal nog steeds hd-a Bullen uitkomen heb ik daar niet zo veel problemen mee.[/quote]v.d Lupinehof schreef: dan ben ik het in die vorm met je eens .
mol
hd a nu of toen wel ff een vershil vind je niet.
mol

Klopt, maar dat komt vanwege de kikkerstand die niet meer toegepast wordt. Er wordt nog steeds dezelfde mal gebruikt, toch?

- Mol
- Zeer actief
hd a nu of toen wel ff een vershil vind je niet.Hutsje schreef:Zolang er met die mal nog steeds hd-a Bullen uitkomen heb ik daar niet zo veel problemen mee.v.d Lupinehof schreef: dan ben ik het in die vorm met je eens .
mol
mol

Klopt, maar dat komt vanwege de kikkerstand die niet meer toegepast wordt. Er wordt nog steeds dezelfde mal gebruikt, toch?[/quote]
ja, dus dan heeft de hond die nu HD a heeft toch in de oude versie TC
dus toch niet vrij?
mol

- Ursula
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
Klopt, maar ik bedoel nu vrij. En ik vind de Norbergwaarde misschien nog wel belangijker.v.d Lupinehof schreef:hd a nu of toen wel ff een vershil vind je niet.Hutsje schreef:Zolang er met die mal nog steeds hd-a Bullen uitkomen heb ik daar niet zo veel problemen mee.v.d Lupinehof schreef: dan ben ik het in die vorm met je eens .
mol
mol
Klopt, maar dat komt vanwege de kikkerstand die niet meer toegepast wordt. Er wordt nog steeds dezelfde mal gebruikt, toch?[/quote]
ja, dus dan heeft de hond die nu HD a heeft toch in de oude versie TC
dus toch niet vrij?
mol

- Mol
- Zeer actief