Rocco schreef:Hier in de omgeving bij 6 clubs allemaal met stroomband zonder uitzondering ik kom maar echt zelden iemand
hier in de regio die het zonder doet, gaat trouwens allemaal heel goed en er wordt zeer vakkundig gebruikt.
Al die ophef over TT ook bij politie en defensie zie je het, er was eens een experiment met voer/bal en clicker
heeft 2 jaar geduurd was zonde van de tijd en energie gaat echt niet lukken hiemee alleen
Vroeger werden deze honden met een stalen kabel,stuk hout of ketting afgericht toen waren er nog geen
sociale media en PETA en huidige moderne technieken is allemaal veranderd die tijd ligt gelukkig achter ons( op sommige uitzonderingen na)
Staan wat filmpjes op Facebook pakwerk site zag ik.
Toch zie ik er nog genoeg zonder oefenen

en dan ook niet oefenen met de door jou benoemde ouderwetse methodes.
Gebruik hem zelf om naar het einde toe de oefeningen te zekeren waarbij ik graag ook weet hoe de hond zonder iets werkt en daar de laatste maanden voor een keuring of wedstrijd naartoe werk.
Jonge hond krijgt hem niet standaard om. Eerst de oefeningen leren, dan een tijd oefenen met band als halsband voor deze gebruikt wordt. Om de associatie zo veel mogelijk te voorkomen. En dan weer afbouwen naar tijd om zonder te gebruiken en dan zonder.
Ze moeten ook nog gewoon kunnen ademen (en met bijtwerk zetten de spieren in de nek ook nog uit) dus niet te strak en bij voorkeur met elastiek tussen de sluiting dat er ook nog extra ruimte is bij spanning.