Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Golden retriever
Moderator: moderatorteam
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Re: Golden retriever
Wij hebben al 20 jaar goldens, mocht je eens langs willen komen voor een orienterend gesprek en natuurlijk veel gouden knuffels ben je van harte welkom!

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Aan de andere kant zou het ook weer jammer zijn als liefhebbers van de golden uitwijken naar werklijn omdat ze een donkere willen, terwijl het karakter van de showlijn beter zou hebben gepast.Nanna schreef:Ja, laten we vooral dáár eens op gaan fokken; op populariteit._Leonie schreef:Dat is waar. Al hoorde ik laatst een showlijnfokster zeggen dat ze er toch meer kleur in wil fokken, omdat die nu populairder worden.
Dat heeft de bruine Labrador ook zoveel goed gedaan![]()
Het gaat natuurlijk zoals heel vaak, ondanks gekrijs over 'rasverbetering' om ordinair geld en makkelijk afzetten.

- Barnsley
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor, dat is helemaal niet het geval! Er zijn altijd golden fokkers geweest in zowel show als jacht die beide kleuren in huis hebben.
De lichtere goldens zijn de laatste jaren veel op show gezien en daardoor gebombadeerd tot show golden en de hoge ranke hele donkere tot werklijn. Allebei de kanten gaat langzaam maar zeker de verkeerde kant op. Dan heb je de zogenaamd dual purpose lijn nog, de lijn die ik nastreef en daar zie je meer de licht gouden/donkere goldens. Een combinatie van beiden, mijn idealisme is een hond die goed in elkaar zit en wil werken voor de baas en dus apporteert. Daar zijn veel meer fokkers van, en dát komt meer terug. Het is niet zo dat je per se op kleur kan fokken, ik heb een nest gehad met 2 donkere honden en had in het nest alle kleuren heb ze toen voor de grap op kleur gerangschikt.

De lichtere goldens zijn de laatste jaren veel op show gezien en daardoor gebombadeerd tot show golden en de hoge ranke hele donkere tot werklijn. Allebei de kanten gaat langzaam maar zeker de verkeerde kant op. Dan heb je de zogenaamd dual purpose lijn nog, de lijn die ik nastreef en daar zie je meer de licht gouden/donkere goldens. Een combinatie van beiden, mijn idealisme is een hond die goed in elkaar zit en wil werken voor de baas en dus apporteert. Daar zijn veel meer fokkers van, en dát komt meer terug. Het is niet zo dat je per se op kleur kan fokken, ik heb een nest gehad met 2 donkere honden en had in het nest alle kleuren heb ze toen voor de grap op kleur gerangschikt.

- Paisley
- Zeer actief
Ik zou niet weten wat er mis mee is, als er ook om karakter en gezondheid wordt gedacht. Als ik een hond uitkies, laat ik uiterlijk ook meespelen. En ik denk niet dat ik daar de enige in ben.Nanna schreef:Daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat fukkers zich nu weer kraaiend op 'soon donkere' storten omdat dat beter verkoopt. Louter lettend op het kleurtje du jour.Paisley schreef: Aan de andere kant zou het ook weer jammer zijn als liefhebbers van de golden uitwijken naar werklijn omdat ze een donkere willen, terwijl het karakter van de showlijn beter zou hebben gepast.
Er gaat geen week voorbij of je loopt te pronken met je honden in het foto topic (waar niets mis mee is) maar owee als een fokker keuzes maakt op basis van uiterlijk... dan is het een "fukker"
Ik vind t maar ingewikkeld

- Barnsley
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet niet waar je dit plaatje vandaan hebt, maar dat is echt overdreven tot het uiterste, daarbij is deze hond nodig aan een trimbeurt toe! Er zullen ongetwijfeld fokkers zijn die doorslaan, die heb je overal. Maar over het algemeen zal het zo'n vaart niet lopen hoor.Nanna schreef:Ja, tot uw dienst, maar in de showlijnen zie je zo goed als alleen zowat witte slagschepen. Als daar op een donkerder kleur geselecteert gaat worden krijgen we zoietsBarnsley schreef: Dan heb je de zogenaamd dual purpose lijn nog, de lijn die ik nastreef en daar zie je meer de licht gouden/donkere goldens.![]()

Deze hond is bijvoorbeeld ook kampioen, is niks mis mee!

- Paisley
- Zeer actief
Ik zou niet weten waarom de donkere Goldens voor een fokker een onverstandige keus zouden zijn als de lichte, als het gaat om gezondheid en karakter.Nanna schreef:Daar zit dus wat mij betreft de crux. Net als bij de bruine Labradors die niet áán te slepen waren. Denk jij dat er daar ook op gezondheid en karakter gelet is? Ik lach nu even homerisch als ik u niet ontrief.Paisley schreef: Ik zou niet weten wat er mis mee is, als er ook om karakter en gezondheid wordt gedacht.
Alshoewel, als je gezondheid erg belangrijk vindt, zou ik sowieso maar gauw stoppen met die goldens, licht of donker, want wat ik ervan hoor is dat sowieso bedroevend slecht.

- Barnsley
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Ik ben ook benieuwd wat je hebt gehoord.Barnsley schreef:Dan ben ik erg benieuwd wat je hebt gehoord Paisley
-
- Zeer actief
Barnsley weet heus wel dat het niet voor niets is dat er verschillende gezondheidsonderzoeken gedaan moeten worden bij de goldens. HD en ED zijn ook nog steeds een probleem, zeker bij de grotere/zwaardere honden. Kanker is ook iets waar goldens gevoelig voor zijn. Er zijn zeker wel goede gezonde goldens te vinden, maar doen of er niets aan de hand is, dat is je kop in het zand steken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Ah, dat geblaat over het kleurtje. Dat ben ik al 15 jaar zat.Nanna schreef:Ja, laten we vooral dáár eens op gaan fokken; op populariteit._Leonie schreef:Dat is waar. Al hoorde ik laatst een showlijnfokster zeggen dat ze er toch meer kleur in wil fokken, omdat die nu populairder worden.
Dat heeft de bruine Labrador ook zoveel goed gedaan![]()
Het gaat natuurlijk zoals heel vaak, ondanks gekrijs over 'rasverbetering' om ordinair geld en makkelijk afzetten.
- Barnsley
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben mij zeker bewust van de gezondheidsonderzoeken bij ons ras, en welke problemen er voor komen. Maar om nou te zeggen dat het ras bedroevend slecht ervoor staat gaat mij wat te ver, vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar welke bedroevend slechte gezondheidsproblemen zij dan heeft gehoordSita schreef:Barnsley weet heus wel dat het niet voor niets is dat er verschillende gezondheidsonderzoeken gedaan moeten worden bij de goldens. HD en ED zijn ook nog steeds een probleem, zeker bij de grotere/zwaardere honden. Kanker is ook iets waar goldens gevoelig voor zijn. Er zijn zeker wel goede gezonde goldens te vinden, maar doen of er niets aan de hand is, dat is je kop in het zand steken.

- Paisley
- Zeer actief
Dat die gezondheid in het algemeen bij goldens dus erg slecht is. Is vast niet nieuw voor julliePino01 schreef:Ik ben ook benieuwd wat je hebt gehoord.Barnsley schreef:Dan ben ik erg benieuwd wat je hebt gehoord Paisley

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb momenteel een golden in deeltijd.
het is officieel mijn hond maar helaas moet hij bij mijn ouders verblijven omdat hij een zeer lage bijtdrempel heeft en slechtziend is ondertussen.
Zodra hij schrikt bijt hij ook direct. En met 2 kleine kinderen in huis is het helaas geen goede combinatie.
Hij heeft een aantal bijtincidenten naar mensen toe op zijn naam staan. Maar ook andere reuen worden slecht getolereerd.
Verder vind ik het een pracht hond. Hard werken heeft hij zijn hele leven gedaan, zeer baasgericht en altijd enorm sportief geweest. Momenteel is hij al echt een oude hond. artrose, verschoven ruggenwervel en volledig blind. (is al vanaf 2 jaar jong blind aan zijn linker oog.)
het is officieel mijn hond maar helaas moet hij bij mijn ouders verblijven omdat hij een zeer lage bijtdrempel heeft en slechtziend is ondertussen.
Zodra hij schrikt bijt hij ook direct. En met 2 kleine kinderen in huis is het helaas geen goede combinatie.
Hij heeft een aantal bijtincidenten naar mensen toe op zijn naam staan. Maar ook andere reuen worden slecht getolereerd.
Verder vind ik het een pracht hond. Hard werken heeft hij zijn hele leven gedaan, zeer baasgericht en altijd enorm sportief geweest. Momenteel is hij al echt een oude hond. artrose, verschoven ruggenwervel en volledig blind. (is al vanaf 2 jaar jong blind aan zijn linker oog.)
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Maar (en dat is iets wat jij niet wil horen, dat weet ik), er is een enorm verschil in de gezondheid tussen "goed" gefokte Goldens en die van de boer. En die laatste zijn er helaas wel heel veel.Paisley schreef:Dat die gezondheid in het algemeen bij goldens dus erg slecht is. Is vast niet nieuw voor julliePino01 schreef:Ik ben ook benieuwd wat je hebt gehoord.Barnsley schreef:Dan ben ik erg benieuwd wat je hebt gehoord Paisley
Voorlopig is denk ik iedereen jaloers op de DA-rekeningen die ik afgelopen 15 en 13 jaar heb moeten afrekenen...
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
En volgens Dijkshoorn was het ook geen doodzieke hondNanna schreef:Die Golden van Dier en Recht was er eentje met stamboom....Marion. schreef: er is een enorm verschil in de gezondheid tussen "goed" gefokte Goldens en die van de boer.

- Paisley
- Zeer actief
Nee ik doel op de golden retriever in het algemeen, en niet op 1 incident. Ik ken er teveel met problemen. Kanker op jonge leeftijd, slechte heupen, spondylose etcmetav schreef:doel je op dit bericht Paisley
En dat zijn niet de goldens van de boer, maar met papieren

- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Goldens zijn zeker niet ongezonder dan de gemiddelde andere rashond, hoor. Laat je dat niet wijsmaken.
Ik denk dat je dan fout onderricht bent. De Golden is ongeveer de meest gefokte hond in Nederland, maar er zijn er echt veel die de laatste (zeg, 20) jaar gefokt worden met geteste ouders.Paisley schreef:Nee ik doel op de golden retriever in het algemeen, en niet op 1 incident. Ik ken er teveel met problemen. Kanker op jonge leeftijd, slechte heupen, spondylose etcmetav schreef:doel je op dit bericht Paisley
Maar waar haal jij je wijsheid vandaan? Dat wil ik eigenlijk wel eens weten.
Nogmaals. Ik heb geen honden uit kampioenshonden. Wel honden van een zorgvuldige (en betrokken!) fokker.
Ik ken eigenlijk weinig Goldens die omvielen op hun vierde. Of zesde. Jij wel dus. Van welke fokker dan?
Ik ken eigenlijk weinig Goldens die omvielen op hun vierde. Of zesde. Jij wel dus. Van welke fokker dan?
- Paisley
- Zeer actief
Oh... vegeten een bronnen lijst op te bouwen .....Marion. schreef:Ik denk dat je dan fout onderricht bent. De Golden is ongeveer de meest gefokte hond in Nederland, maar er zijn er echt veel die de laatste (zeg, 20) jaar gefokt worden met geteste ouders.Paisley schreef:Nee ik doel op de golden retriever in het algemeen, en niet op 1 incident. Ik ken er teveel met problemen. Kanker op jonge leeftijd, slechte heupen, spondylose etcmetav schreef:doel je op dit bericht Paisley

Nogmaals:Paisley schreef:Oh... vegeten een bronnen lijst op te bouwen .....Marion. schreef:Ik denk dat je dan fout onderricht bent. De Golden is ongeveer de meest gefokte hond in Nederland, maar er zijn er echt veel die de laatste (zeg, 20) jaar gefokt worden met geteste ouders.Paisley schreef:Nee ik doel op de golden retriever in het algemeen, en niet op 1 incident. Ik ken er teveel met problemen. Kanker op jonge leeftijd, slechte heupen, spondylose etcmetav schreef:doel je op dit bericht Paisley
Marion. schreef:Nogmaals. Ik heb geen honden uit kampioenshonden. Wel honden van een zorgvuldige (en betrokken!) fokker.
- Jo-Ellen
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder x Friese Stabij
- Aantal honden: 1
Ik laat een jonge Golden uit van net iets ouder dan 1 jaar. Die is echt hyperactief. Hij zit echt geen seconde stil. Hij is wel heel lief en werkt graag voor je, heeft ie ook veel plezier in. Hij leert makkelijk en vindt het leuk om te leren.
Het is wel echt een schijterd soms. Ik leer hem momenteel mee te gaan in de metro maar dat vindt ie nog dood eng.
Laatst fietsten we voorbij een half boompje en dat vond ie ook doodeng. xD
Hij is wel super sociaal met andere honden (ook met mensen overigens) en best wel onderdanig. Ondanks dat het nog een echte man is.
Edit: Ohja, beweging vindt ie ook heel leuk. We maken vaak lange wandelingen van 2-3 uur en hij is super enthousiast. Naast de fiets lopen vindt ie ook heel leuk.
Het is wel echt een schijterd soms. Ik leer hem momenteel mee te gaan in de metro maar dat vindt ie nog dood eng.
Laatst fietsten we voorbij een half boompje en dat vond ie ook doodeng. xD
Hij is wel super sociaal met andere honden (ook met mensen overigens) en best wel onderdanig. Ondanks dat het nog een echte man is.
Edit: Ohja, beweging vindt ie ook heel leuk. We maken vaak lange wandelingen van 2-3 uur en hij is super enthousiast. Naast de fiets lopen vindt ie ook heel leuk.

- Paisley
- Zeer actief
NogmaalsMarion. schreef: Nogmaals:
Marion. schreef:Nogmaals. Ik heb geen honden uit kampioenshonden. Wel honden van een zorgvuldige (en betrokken!) fokker.

Of dacht je dat ik van alle honden die ik ken(de) de fokkers uit mijn hoofd ken?Oh... vegeten een bronnen lijst op te bouwen .....
Misschien hebben we ook een heel ander beeld van een 'gezond' ras. Dat ze niet omvallen met hun zesde, is voor mij alvast geen argument dat het ras gezond zou zijn. Een kunstheupje of een paar rammelende rugwervels vind ik genoeg.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dus eigenlijk weet je helemaal niet of de Goldens die jij kent van goede fokkers kwamen? En of ze representatief zijn voor het hele ras?Paisley schreef:NogmaalsMarion. schreef: Nogmaals:
Of dacht je dat ik van alle honden die ik ken(de) de fokkers uit mijn hoofd ken?Oh... vegeten een bronnen lijst op te bouwen .....
Misschien hebben we ook een heel ander beeld van een 'gezond' ras. Dat ze niet omvallen met hun zesde, is voor mij alvast geen argument dat het ras gezond zou zijn. Een kunstheupje of een paar rammelende rugwervels vind ik genoeg.
Probleemloos zijn ze niet, dat is geen enkel ras. Maar de gemiddelde leeftijd ligt nog steeds behoorlijk hoog voor zover ik weet. En als ichthyosis hun grootste probleem is (wat ik niet denk, maar stel dat) mogen ze hun handjes dichtknijpen

- Paisley
- Zeer actief
Tuurlijk niet, ik ken geen fokkers. Maar een ras in het algemeen is meer alleen de fokproductjes van een 'goede' fokker. Ik reken alle honden met stamboom ertoe.Maeve schreef: Dus eigenlijk weet je helemaal niet of de Goldens die jij kent van goede fokkers kwamen? En of ze representatief zijn voor het hele ras?
En geen 1 individueel verhaal is representatief voor het ras maar dat weet je zelf ook.

- Marion_ph
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bolognezer
Ligt het aan mij of staat de Golden van tegenwoordig veel korter op de poten? Het lijkt net of ze daardoor allemaal van die lange ruggen hebben. Ik vind dat niet mooi. Ik houd meer van honden met een wat meer vierkante bouw. Zie onderstaande foto's van mijn droom Golden. Deze staat toch echt wat hoger op de poten? Of lijkt dat zo door de vacht en/of de manier waarop hij staat? Deze Golden is geboren in 2003, ik weet helaas niet meer van welke fokker hij komt. Weet iemand een fokker die dit type Goldens fokt en dan uit werklijnen?

- Belle
- Zeer actief
Mijn Isa is een golden uit werklijnen. Ze is inderdaad vrij vierkant, maar veel kleiner en tengerder dan de hond op jouw foto, ook heeft ze een heel ander koppie. Isa komt van de Go-getters.Marion_ph schreef:Ligt het aan mij of staat de Golden van tegenwoordig veel korter op de poten? Het lijkt net of ze daardoor allemaal van die lange ruggen hebben. Ik vind dat niet mooi. Ik houd meer van honden met een wat meer vierkante bouw. Zie onderstaande foto's van mijn droom Golden. Deze staat toch echt wat hoger op de poten? Of lijkt dat zo door de vacht en/of de manier waarop hij staat? Deze Golden is geboren in 2003, ik weet helaas niet meer van welke fokker hij komt. Weet iemand een fokker die dit type Goldens fokt en dan uit werklijnen?

Mijn Suus komt van Nono hier op het forum (Silence Dream). Vera van Marloes komt hier ook vandaan en nog meer honden hier op het forum. Ik denk dat deze honden meer zijn wat jij mooi vindt. Dit zijn alleen geen pure werklijnen, maar ik merk eerlijk gezegd weinig verschil in karakter tussen Isa en Suus.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Marion_ph
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bolognezer
Vera vind ik inderdaad prachtig. En ook jouw hond vind ik erg mooi. De website van Silence Dream ken ik. Ik zal deze eens wat aandachtiger bekijken. Bedankt 

- Barnsley
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn inderdaad goldens met weinig beenlengte, maar het is ook een beetje het type. Mijn oudste teefje is ook een lager meisje. Ik heb voor haar eerste nest een reu gezocht met meer beenlengte en met succes.
Dit is mijn jongste, zelfgefokte teefje;

En haar moeder.

Dit is mijn jongste, zelfgefokte teefje;
En haar moeder.

- Rilana en Joey
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retrievers, Flatcoated Retriever X
Weet je ook de roepnaam van deze onderste hond? Hij en de omgeving komen mij heel bekend voor...Marion_ph schreef:Ligt het aan mij of staat de Golden van tegenwoordig veel korter op de poten? Het lijkt net of ze daardoor allemaal van die lange ruggen hebben. Ik vind dat niet mooi. Ik houd meer van honden met een wat meer vierkante bouw. Zie onderstaande foto's van mijn droom Golden. Deze staat toch echt wat hoger op de poten? Of lijkt dat zo door de vacht en/of de manier waarop hij staat? Deze Golden is geboren in 2003, ik weet helaas niet meer van welke fokker hij komt. Weet iemand een fokker die dit type Goldens fokt en dan uit werklijnen?
Groetjes Rilana &

````Joey `````````````` Morris `````````` Balou````````

````Joey `````````````` Morris `````````` Balou````````