Hutsje schreef:kooi schreef:
Ga niet naar dr. Nielen in Klijndijk.
want?
Ik wil niet zeggen dat hij een slechte arts is, want dat is hij niet. Maar hij is ook en ik dacht vooral veearts en daardoor misschien wat harder.
Ik ging erheen in 1998, net in Drenthe, met Moortje, een zwarte kater die ik vanaf zijn derde dag met de fles had opgevoed. Hij had een moeizaam leven en toen hij tien was werd hij aangereden.
Het had gesneeuwd en het was ijzingwekkend koud. Bloedend en mauwend kwam hij thuis. Je zag zijn bloedspoor door de sneeuw en overal waar hij liep in huis.
Met mijn zwager naar de d.a. dr. Nielen dus.
Die keek de kat na en constateerde een ingeklapte long en een verbrijzelde kaak. Die kat zou nooit meer zelfstandig kunnen eten. Dus we besloten hem te laten inslapen.
Dit gebeurde echter niet op de gebruikelijke manier, hij spoot de kat die bij volle bewustzijn was, rechtstreeks in zijn hart. Het duurde een paar minuten voor hij dood was en dat waren een paar van de ergste minuten van mijn leven.
Die kat is gecrepeerd onder mijn handen. Die radeloze ogen, dat snakken naar adem met dat bebloede bekkie.
Ik zal het mezelf nooit vergeven.
Want Nielen wilde mij eerst de procedure uitleggen.
En ik zei laat maar, ik ken de procedure.
Maar dus niet de zijne.
Ik vroeg hem waarom hij Moortje niet eerst in slaap had gebracht. Zijn antwoord: "Ach een doodstrijd was toch onvermijdelijk geweest".
Toen zagen we op de tafel dat het lichaampje ontspande en hij wees me erop: "Nu heeft hij geen pijn meer".
Als ik dat vergelijk met de rustige mooie dood die Ello van 't Hooyveld mijn eerste berner heeft gegeven. Gewoon bij mij thuis op haar eigen bankje. De tijd die hij ervoor nam. Eerst laten slapen en dan het spuitje. Drie kleine zuchtjes en ze gleed weg.
Dat schrille contrast zal mij altijd bij bijblijven.