Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kome nals ie buiten losloopt..

Moderator: moderatorteam

britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

kome nals ie buiten losloopt..

Ongelezen bericht door britty »

doet ie dus niet :mrgreen:
hij is nu ruim 1 jaar en als we gaan wandelen mag hij op bep.plekken los. we zpelen dan met bal/stok en als ik hem op een gegeven moment weer wil aanlijnen, peert ie 'm.
ik moet dan echt ff slimmer zijn dan hij, anders krijg ik 'm dus niet te pakken..maar ik wil gewoon dat ie komt als ik 'm roep. ook al zwaai ik met snoepjes, hooguit grist ie me dat uit mijn hand en rent dan weer snel weg.
omdraaien en gewoon weglopen helpt in zoverre dat hij wel achter me aan komt, maar zodra ik me dan omdraai om hem te pakken, smeert ie 'm weer..ik word hier zo moe van.. :jank:
wat kan ik nog doen..
is dit puberteit? of heb ik een dik probleem?

binnenshuis komt ie overigens keurig als ik hem roep (met of zonder snoepje)..
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Als jij de hond roept om alleen maar aan te lijnen, is het logisch dat hij niet zal komen: tenslotte gebeurd er iets "naars" als hij komt.

Eigenlijk moet je dit al jong aanleren, dat de hond goed komt. Dit betekent dus roepen, belonen (uitgebreid bejubelen en lekkere stukjes worst) en gewoon weer laten gaan. Dan 1 of de 10 keer (bv) lijn je hem aan zodat de hond niet automatisch de link gaat leggen tussen hierkomen en aanlijnen.

Probeer het eens een tijdje zo: gewoon roepen, zeer uitgebreid belonen, lekker spelen met hem en dan na 10 keer ofzo pas aanlijnen. Dit gewoon altijd zo doen en je zal zien (hopelijk, hahahaha) dat hij na een tijdje veel beter hierkomt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
britty
Zeer actief

mmm, hij komt dus helemaaaal niet als ik hem roep, en in het begin toen hij nog wel kwam, lijndeik hem inderdaad niet meteen de eerste kker aan, maar liet hem diverse keren weer lekker rennen, maar nu komt hij dus echt niet.. :jank:
zelfs als zwaai ik met een koekje, hij rent gewoon weg.. :jank:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
britty
Zeer actief

heeft niemand dan een tip/oplossing ? :jank:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Die tip van Caroline is toch een aardige?

Laat je hond los, maar speel even niet met hem. Na een tijdje roep je hem, en als hij komt, begin je met hem te spelen. Na enkele minuten verstop je de bal, en je laat hem gaan. Dan herhaal je stap één. Dit doe je een aantal keren achter elkaar. Hij leert zo dat bij je komen als je hem roept de enige manier is om met je te spelen.

Het kan helpen om een ander woord voor hierkomen te gebruiken, ééntje die nog niet betekend dat hij moet zorgen dat je hem niet te pakken krijgt.

Als hij eenmaal snapt dat bij je komen spelen betekent ga je hem af en toe eerst even aanlijnen. Daarna laat je hem weer los, om met hem te spelen. Roep hem niet met de riem in de aanslag wanneer je hem roept om hem aan te lijnen. Het kan ook heel nuttig zijn als je hem vanaf het begin aanleert dat hij eerst moet gaan zitten voor je met hem gaat spelen. Als hij dicht bij je zit is het makkelijker om hem aan te lijnen.

Begin met oefenen in een rustige en niet al te interessante omgeving. Bouw het langzaam op. En variëer je beloning, voertje balletje, stok, vrolijk doen, enz. Wordt niet boos als hij niet komt, en herhaal je "bevel" niet, hoe vaker je een "bevel" herhaalt zonder dat het opgevolgd wordt, hoe meer het zijn waarde verliest.

Groetjes, Willy.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Doe eens net alsof je iets heel erg interessants hebt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je zijn leukste speeltje in je jaszak hebt. In plaats van hem te roepen ga je uitgebreid met dat speeltje spelen. Gooi het in de lucht, vang het weer op, maak jubelende geluidjes, kortom.... laat merken dat jij het enorm naar je zin hebt met zijn speeltje. Waarschijnlijk komt ie wel bij je kijken, maar daar besteed je geen aandacht aan. Jij en het speeltje....daar draait de wereld om.
Als ie na eventjes geen aandacht meer voor je heeft roep je zijn naam terwijl je weer met het speeltje speelt. Komt ie meteen dan speel je even samen met hem. Komt ie niet meteen, jammer dan dan heb jij weer veel lol met je speeltje. Als ie vervolgens uiteindelijk wel komt beloon je hem kort, maar niet met het speeltje. Die kans heeft hij gemist door niet meteen te komen.
Ik zou verder idd de tip van Caroline opvolgen en hem niet meteen de eerste keer aanlijnen. Ook al heb je dat toen hij nog jong was nooit gedaan, als je het nu wel altijd doet dan loop je nog steeds het risico dat hij de link gaat leggen: "bij de baas komen betekent aangelijnd worden en einde van de pret".

Het komt er eigenlijk op neer dat je het bij jou komen zo leuk mogelijk moet maken. Wat ook vaak helpt is hem wat lekkers geven als hij toevallig bij je in de buurt is. Komt hij tijdens het wandelen bij je in de buurt, zeg dan zijn naam en geef hem meteen iets lekkers en bemoei je verder helemaal niet met hem. Hij hoeft niets te doen, hij krijgt gewoon iets lekkers omdat hij bij je in de buurt kwam. Op die manier wordt het bij jou komen weer wat interessanter.

En trouwens.... ja, het hoort ook bij de puberteit, maar dat wil niet zeggen dat je niet moet proberen er iets aan te doen ;) .
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Behalve met de lange lijn kun je ook met z'n 2'en oefenen. Jij hebt je hond aan de riem. De 2e persoon gaat iets verder op staan. Jij laat de hond los, 2e persoon roept hem, beloont hem en dan roep jij hem, belonen, ander roept hem weer. Dit oefen je elke uitlaatbeurt/wandeling een paar keer, de afstand maak je steeds groter. Zo hebben we Sypke en later ook Mees het hier komen geleerd.
Verder kun je elke vorm van aandacht en toenadering buiten belonen. Oogcontact, naar je toe lopen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik zat nog eens na te denken, en vraag me eigenlijk af in hoeverre jouw hond je gehoorzaamt. Zijn er behalve hierkomen nog andere dingen die hij kent, en waar hij goed naar luistert? Ik bedoel zaken als Zit, Af en Blijf, Volgen, Niet trekken aan de lijn, Los. Hoe zit het met dit soort dingen?

Hierkomen heeft nl. ook wel een Appél-element in zich. Veel honden die onvoldoende onder appél staan nemen nl. gewoon een loopje met hun baas als deze hen roept op een moment wat hen niet uitkomt.

Ook vind ik dat Martijn gelijk heeft. Hierkomen moet je pas LOS oefenen als het aan de lijn goed gaat. Een (lange) lijn zorgt er gewoon voor dat je grip hebt op je hond, en dat hij je niet zo makkelijk voor joker kan laten staan.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Heeft hij dit altijd al gehad of doet hij dit nu pas? Vanaf dag 1 laat ik ze los lopen, komen ze niet dan jammer ik rij weg of verstop me. Ze leren ze dat ze jou in de gaten moeten houden. Weet niet of dit nu nog werkt. Huts heeft een periode gehad dat ze ook niet wilde komen, toen heeft een paar weken aan de lijn heel goed geholpen. Gewoon los laten hangen, en lopen. Linksom, rechtsom, geen commandeo geven. Aan het einde van de lijn krijgt de hond een ruk, een correctie dus. Mijn honden lopen altijd los nu, en ze komen regelmatig even een koekje halen. Ze krijgen ook altijd wat als ze bij me komen zodat ze weten dat dat prettig is en er wat tegenover staat. Ben je nu wel of niet met hem naar een hondenschool geweest? Heb dat al eens gevraagd maar geen antwoord gekregen denk ik.
Afbeelding
britty
Zeer actief

ik ben wel met hem op hondenschool. maar daar mag hij niet van de lijn. hij kent nog wel meer commando's zoals kom voor, af, aan de voet, blijf en wachten (en poot, andere poot, kusje :mrgreen: )..
hij doet sinds een paar maanden, ik denk toch wel sinds de puberteit toesloeg..
ik ga inderdaad maar eens oefenen met een lange lijn..

bedankt voor jullie reactie! :ok:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

britty schreef:ik ben wel met hem op hondenschool. maar daar mag hij niet van de lijn. hij kent nog wel meer commando's zoals kom voor, af, aan de voet, blijf en wachten (en poot, andere poot, kusje :mrgreen: )..
hij doet sinds een paar maanden, ik denk toch wel sinds de puberteit
Volgt hij de commando's ook op als je ze geeft? Ook op verschillende plekken? In huis en buiten?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
britty schreef:ik ben wel met hem op hondenschool. maar daar mag hij niet van de lijn. hij kent nog wel meer commando's zoals kom voor, af, aan de voet, blijf en wachten (en poot, andere poot, kusje :mrgreen: )..
hij doet sinds een paar maanden, ik denk toch wel sinds de puberteit
Volgt hij de commando's ook op als je ze geeft? Ook op verschillende plekken? In huis en buiten?
Precies wat ik me ook al afvroeg!

Want één ding is kommando´s kennen, en een ander ding is deze kommando´s respekteren.
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Tip van Caroline en Dingo zijn heel goed.
Onze hond kwam ook nooit. Oost-indisch doof...... :evil: :evil:
Tijdens het lopen pakte ik vaak zijn speeltje (dathij nooit alleen heeft, het speeltje is altijd bij mij, anders is het interessante eraf!) en riep kijk eens Boy....wat heb ik nou? En dan begon ik ermee te spelen en te gooien en wekte zijn interesse...
De mensen in de buurt dachten dat ik gestoord was, maar maakt niet uit :mrgreen:
Ik apporteerde dan 1 of 2 keer en dan niet meer. Na een kwartier riep ik weer en daagde hem uit met het speeltje..van lieverlee bouwde ik het op met speeltje en snoepjes....
Dus als ik roep..betekent het 9 van de tien keer: FEEST.
En als ik hem roep om aan de lijn te doen gaat dat even vriendelijk en met beloning!!!
En geduld is ook een schone zaak!
:ok:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

joe schreef:Tip van Caroline en Dingo zijn heel goed.
Onze hond kwam ook nooit. Oost-indisch doof...... :evil: :evil:
Tijdens het lopen pakte ik vaak zijn speeltje (dathij nooit alleen heeft, het speeltje is altijd bij mij, anders is het interessante eraf!) en riep kijk eens Boy....wat heb ik nou? En dan begon ik ermee te spelen en te gooien en wekte zijn interesse...
De mensen in de buurt dachten dat ik gestoord was, maar maakt niet uit :mrgreen:
Ik apporteerde dan 1 of 2 keer en dan niet meer. Na een kwartier riep ik weer en daagde hem uit met het speeltje..van lieverlee bouwde ik het op met speeltje en snoepjes....
Dus als ik roep..betekent het 9 van de tien keer: FEEST.
En als ik hem roep om aan de lijn te doen gaat dat even vriendelijk en met beloning!!!
En geduld is ook een schone zaak!
:ok:
Ja, Joe. Werkt perfect, he! Ik doe dat in de vorm van een trekspel. Als hij niet meteen komt een beetje interessant doen met dat touw in de lucht gooien en opvangen. Dan komt meneer aanracen, hoor. Commando 'Vast' lekker raggen, Commando 'Los', zit, aanlijnen en met het touw in zijn bek even doorspelen, totdat het 'Klaar' is.
:mrgreen: Dit even buiten m'n apporteer topic om.

Weet je wat misschien ook wel handig is? Om vaak met hem aangelijnd te spelen. Want had ik dat met Stanley niet van jongs af aan geleerd, dan had hij hem denk ik bij het minste geringste moment dat hij los is gepeerd.
Aanlijnen moet ook 'leuk' zijn voor hem.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”