Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Welk ras?

Ongelezen bericht door Paisley »

Sita schreef: Kelpie moet je echt wel iets gaan ondernemen en niet een uurtje lopen per dag.
Dat ligt dan ook weer aan de referenties :) Want ik ken genoeg working kelpies waar helemaal nauwelijks mee wordt gelopen. Die werken een paar keer per week bij de schapen maar komen ook genoeg dagen niet van het terrein af. Die zitten in een kennel en lopen overdag op een weitje.
Dat zijn werkhonden, en er is niet iedere dag werk. En die zijn allemaal zo rustig als wat.
Mijn kelpie is vele male makkelijker dan mijn stabij, en past in veel meer situaties.
Ik heb wel eens een stabij wandeling georganiseerd en het is altijd 1 feest van roepende eigenaren en stabijtjes die door de bossen rauzen en van plan zijn voorlopig niet meer terug te komen. Die vliegen als rondtollende enthousiastelingen door het bos. Ik ken ook genoeg stabijs die niet los van de lijn lopen omdat hun eigenaar geen grip krijgt op de jachtdrift.
Kelpies hebben ook veel energie, maar hebben veel meer de neiging om die energie op jou te richten ipv op hun omgeving.

Ik raad niet persé met klem een kelpie aan. Dit soort tips moet je verder uitpluizen en daaruit kiezen wat je aanspreekt. Maar het is niet verkeerd om af te gaan om de ervaringen die je hoort, ipv in de rasbeschrijving te lezen dat de stabij een leuke gezinshond is en de kelpie alleen als werkhond gehouden kan worden. Iets waar veel mensen hun hond niet in zouden herkennen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”