Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Welk ras?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lydia88 schreef:
Crystalclear schreef:Ik denk ook niet dat ze nog terugkomt... jammer hoor.

Als je niet tegen eerlijke meningen kan moet je daar niet om vragen :pffff:
Heb jij van in het begin meegevolgd? Ik dacht het niet, dus jij velt je oordeel om wat enkele hiervoor zeggen...

Allerlaatste poging...

Ik heb niet om die meningen gevraagd, ik vroeg ERVARINGEN met bepaalde rassen. Er is iemand die gewoon wat begint te verzinnen en veronderstellen (en duidelijk niet al mijn posts gelezen heeft alvorens te antwoorden of zelfs gewoon mijn woorden verdraaien) en vervolgens volgt heel de groep. Alsof ik niet weet dat je een hond moet trainen en niet elke hond hetzelfde is. Ik wil alleen maar weten welk ras het beste bij mijn wensen past zodat ik de grootste kans heb dat mijn hond daarbij aansluit. Er zijn er dan nog die beweren dat alle honden een jachtinstinct hebben. Als je van hun mening moet afgaan dan maakt het eigenlijk niet uit welk ras je neemt. Heel slim hoor! :oohja:

Korte samenvatting: het is dus de bedoeling dat ik een ras vind die eigenschappen heeft die het dichtst mogelijk bij mijn wensen aanleunen om een zo goed mogelijke start te hebben. Dan is het uiteraard de bedoeling dat ik die hond opvoed/train, en dus mee naar de hondenschool ga. Als er nu toevallig eens een eigenschap bij zit die ik minder graag heb en die er ondanks veel training niet uitgaat dan is dat zo en ik zal dat beest even graag zien maar op die manier is de kans toch minder groot dan dat ik een ras neem die volledig tegenovergestelde eigenschappen heeft dan die ik wil.
Als dat hier niet begrepen word ligt het IQ hier heel erg laag hoor!

En meer woorden maak ik er niet meer aan vuil.
Weet je, volgens mij moet je gewoon tegen een hond aanlopen waarbij je direct die klik hebt. Ik had nog nooit een hond gehad, was meer een kattenmens, man en kinders wilden het heel graag dus okee, vooruit, we gingen op zoek, en toen zag ik Jack:
Afbeelding en ik was eigenlijk wel meteen verkocht. Ik had nog nooit van podenco's gehoord, wist niks van het ras, maar ben me als een gek gaan inlezen en het zijn halve katten, die podenco's. :D Smoorverliefd op die hond, en het was zo'n slimme goeie hond dat ik er eigenlijk niks aan kon verkloten, en ik heb wat aangekloot. :roll: En nooit een seconde spijt gehad. Ook van de volgende twee niet, Lilo was een bang ding en nu een heerlijk knuffeltje, en Toto is een verrukkelijk blij ei. Gehoorzaam zijn ze niet, maar ze zijn voorspelbaar, en daar kan ik wat mee.

Je moet gewoon niet denken dat het makkelijk wordt. Je leven wordt een heel stuk ingewikkelder met een hond, en hoe leuker de hond, hoe ingewikkelder en vermoeiender. En als je een hond hebt waar je smoorverliefd op bent maakt dat alle gedoe en toestanden een beetje draaglijker. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hanneke2 schreef:
Manu schreef:
Valerie schreef: Oh dat is ook zo maar dat kan bij je bij elke hond overkomen in principe. Jigzy loopt ook niet los vanwege haar jachtinstinct.
Dan moet je echt voor een volwassen hond gaan als zoiets een dealbreaker is. Er zijn ook Duitse herders die niet los kunnen lopen ivm jachtinstinct, zelfde met labradors etc. Al is daarbij de kans kleiner natuurlijk.
Ja, maar de kans is inderdaad kleiner.
Ik ben echt verliefd geworden op de Podenco en wellicht gaat het volgend jaar al heel anders maar ondanks dat ik al wat gewend was, vind ik het toch wel echt jammer dat ze het zo sterk heeft. Ze vergeet ons gewoon. En ik hoor dat meer.
Ik vind het heel fijn dat het steeds populairder wordt om een hond uit het buitenland te adopteren, ik zie het ook echt wel om me heen :ok:

Maar ik denk wel dat het vies tegen kan vallen als je verwacht lekkere strandwandelingen te kunnen gaan doen.
Je zal er dan vrede mee moeten sluiten dat ze af en toe uit zicht zullen verdwijnen en hopen dat je een slimme hond hebt die jou op zoekt in plaats van paniekerig rond gaat rennen of je zelfs vergeet (dat is misschien ook wel slim trouwens).
Het zijn echte grapjurken met die grote oren en die lange poten, lui maar ook energiek, altijd in voor wat rennen, ze zijn speels en vriendelijk en ook nog eens behoorlijk slim.
Ik zou willen dat de hele wereld een Podenco nam :D Maar dan wel van tevoren rekening houden met dat jachtinstict want degenen die ik spreek waren veelal teleurgesteld en elke hond die wegloopt is er eentje teveel...
Ik zie dat Lydia allemaal berichten heeft verwijderd, dus dan mag ik wel lekker off-topic. :mrgreen:

Ik zou ook graag zien dat al die podenco's zonder baas uiteindelijk ergens heerlijk op de bank liggen en een echt 'thuis' zouden hebben. Maar wat jij zegt: je moet eigenlijk vantevoren al een heel Plan B hebben voor als er een dermate jachtinstinct in blijkt te zitten waardoor die hond blind voor alles alleen nog maar jaagt. En Plan B betekent dat je op zoek moet naar alternatieven zodat die hond wel ergens veilig los kan, want podenco's moeten los kunnen rennen, vind ik.

Ik heb mazzel gehad, drie op rij die moeiteloos los kunnen, maar ik stond vanmiddag wel 20 minuten (!!!) te wachten op madam Lilo. Ik wist waar ze zat, zo ongeveer, en Lilo komt altijd terug waar ze mij het laatst gezien heeft en ze kwam ook keurig netjes terug, met een blij moe bekkie, dus hoera koekie. Maar op zo'n moment is een podenco niet heel erg leuk. (Nou ja, Toto op dat moment wel, die reageert dan dolblij alsof Lilo zes maanden vermist was en eindelijk terecht is. Heel schattig. :I: )

Podenco's zijn heerlijke honden, maar echt niet voor iedereen.
Helemaal mee eens! Je moet er zeker rekening mee houden en ook concreet bedenken hoe je er dan toch voor kunt zorgen dat je podenco ergens wel lekker los kan rennen en zijn ei kwijt kan. Blijkt hij dan uiteindelijk tóch gewoon los te kunnen lopen, dan is dat alleen maar een meevaller.
En in jouw geval kan het blijkbaar dat Lilo 20 minuten uit zicht is en je je dan niet meteen ernstig zorgen hoeft te maken, maar niet elke woonomgeving leent zich daarvoor. Ik woon in de stad en hier in de wijk kan Amy maar op beperkte plekken los. Maar we maken elke dag een lange losloopwandeling bijvoorbeeld in het bos en dan kan ze lekker los rennen. Ik doe haar pas los als we ver genoeg van de weg zijn en ze houdt me wel goed in de gaten gelukkig, en komt ook als ik haar roep. Maar ik laat haar dus niet los op plekken waar haar gestruin gevaarlijk zou kunnen zijn.
Crystalclear
Actief
Mijn ras(sen): Poolse herderin
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Crystalclear »

Lydia88 schreef:
Crystalclear schreef:Ik denk ook niet dat ze nog terugkomt... jammer hoor.

Als je niet tegen eerlijke meningen kan moet je daar niet om vragen :pffff:
Heb jij van in het begin meegevolgd? Ik dacht het niet, dus jij velt je oordeel om wat enkele hiervoor zeggen...

En meer woorden maak ik er niet meer aan vuil.
Ik heb vanaf het begin jouw topic meegelezen.
Ik lees ontzettend veel topics, ik reageer alleen lang niet altijd.
Ik vond het jammer dat je zo boos reageerde terwijl iedereen jou (en je toekomstige hond) echt wel wil helpen....
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb mazzel gehad, drie op rij die moeiteloos los kunnen, maar ik stond vanmiddag wel 20 minuten (!!!) te wachten op madam Lilo.
En dat vind jij moeiteloos...... :LOL:

Misschien zijn niet je honden goed getraind of makkelijk, maar zijn slechts je verwachtingen bijgesteld. Want ik vind het niet normaal om mijn hond 20 minuten uit beeld te verliezen. Ik zou er ook geen genoegen mee nemen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik vond het al naar om Elco een paar minuten (2, maximaal 3) uit het oog te verliezen. Hij was achter een stel kippen aan :denken: Toen ik hem eindelijk weer in zicht had, bracht hij me netjes naar een doodstil liggende kip in de struiken. Gelukkig kwam dat beest na wat aandringen van mijn kant netjes overeind en liep dieper de struiken in. Geen zichtbare verwondingen, liep gewoon goed. Elco blijkt gelukkig een opjager te zijn, geen doder. Maar ik was 'not amused', zacht gezegd... En die paar minuten uit beeld: vreselijk! Gelukkig op een plaats waar de kans onder een auto te komen erg klein is
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Stepper schreef:Als je bepaalde dingen heel belangrijk vindt die een hond wel of juist niet doet, dan kan je toch echt beter voor een volwassen hond gaan. Het ras zegt, behalve wat aanleg, in mijn ervaring niet zoveel.
Meh, ik vind het toch wel belangrijk, dat ras. Of in ieder geval het type.
Neen, garantie op een werklustige herder heb je nooit maar de kans is in ieder geval een héél stuk groter dan dat je een basset met de will to please van een mechel vindt. Ik vind het meer dan 'wat aanleg'.
Maar ik ben het met je eens dat als bepaalde dingen erg belangrijk zijn je beter voor een herplaatser opteert. Hoewel daar ook exemplaren van zijn die zich pas na een paar maanden echt laten zien :mann:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Paisley schreef:
Ik heb mazzel gehad, drie op rij die moeiteloos los kunnen, maar ik stond vanmiddag wel 20 minuten (!!!) te wachten op madam Lilo.

Misschien zijn niet je honden goed getraind of makkelijk, maar zijn slechts je verwachtingen bijgesteld. Want ik vind het niet normaal om mijn hond 20 minuten uit beeld te verliezen. Ik zou er ook geen genoegen mee nemen.

Ik denk dat het heel erg afhangt van de hond zelf of het normaal is om de hond een tijd uit het oog te (kunnen) verliezen. Als bijvoorbeeld één van mijn collies langer dan 2 minuten uit beeld is, maak ik me zorgen. Meer om Lyndie dan om Abby, want de laatste kan zich wat beter redden, maar dan nog zijn ze geen van tweeën echt zelfredzaam. Als Maggie uit beeld is, weet ik precies wat ze aan het doen is: fourageren. :hmmm:
Mijn Bonnie mocht rustig van mij buiten beeld rondstruinen. Die deed niks verkeerd en was alleen maar aan het rondneuzen. Stiekem hield ze mij trouwens in de gaten want ik keerde rustig om en liep weg waarop zij binnen 10 seconden voor me stond.
De enige keer dat ik me wel een beetje zorgen maakte, is toen zij mij op een wandeling elders in het land kwijt raakte (we waren met een groep van een stuk of 80 collies en een stuk of 40 mensen). Maar toen is ze de hele weg terug gelopen (een wandeling van meer dan een uur) en is naast mijn auto op de parkeerplaats gaan liggen wachten.
Knappe meid. :I:
Afbeelding
Lydia88
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Lydia88 »

Paisley schreef: :ok: Precies! Dat klinkt al beter maar dan mis ik zo na dat hele verhaal nog wel een beetje welke eigenschappen je dan precies graag ziet. Want 'komen als je roept' of 'rat loslaten als ik dat wil' dat zijn geen eigenschappen.
- Liefst niet geen of weinig jachtinstinct. (Geen Podenco dus, ook al zijn het prachtige dieren)
- Als dat enigszins mogelijk is (?) redelijk rustig in huis.
- Als we gaan wandelen heb ik graag dat hij/zij in mijn buurt blijft of toch zeker binnen mijn gezichtsveld als ik hem/haar los laat lopen. (Dus niet zoals een jachthond die er vandoor gaat en nergens meer te bespeuren valt)
- Een hondensport hoeft niet persé voor mij, ons samen amuseren met veel wandelen en spelen (bv apporteren) is voor mij voldoende, maar moest het niet genoeg zijn voor de hond wil ik best een hondensport proberen te vinden die we beiden leuk vinden.
- Gehoorzaamheid zou ik misschien wel gaan doen (hondenschool) en (zelf zonder hondenschool) wat trucjes aanleren (als de hond leergierig is tenminste, zo heb ik mijn kat die bij mijn ouders woont ook het één en ander geleerd en die leerde heel snel).
- Lief voor bekenden, een beetje wantrouwend maar niet agressief naar vreemden (beetje blaffen mag maar zeker niet aanvallen, tenzij het natuurlijk echt nodig zou zijn).
- Waaks is een pluspunt maar hoeft niet perse. (Deze en voorgaande regel is veel minder belangrijk dan de andere)
- Aanhankelijk tegenover zijn/haar baasjes. Mag nieuwsgierig zijn en mij overal volgen en alles onderzoeken.
- Van water houden hoeft niet perse van mij maar ik heb er niets op tegen.

Voila, ik hoop dat dit eigenschappen zijn? :mrgreen:

En ik weet dat een hond zowieso af en toe wel eens een 'bandietenstreek' zal uithalen, maar dat is iets wat ik er graag bijneem. Op het moment zelf is het misschien iets minder leuk maar achteraf kan er waarschijnlijk hartelijk gelachen worden. Zo gaat dat altijd met dieren (en kinderen), daarom zijn ze ook zo leuk.

En nog een vraagje: hoe krijg je een hond die vol modder hangt proper? In de zomer kan je er de tuinslang opzetten maar in de winter is dat toch net iets te koud denk ik? :tongue: :denken:
Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers

Ongelezen bericht door Marloes1 »

Lydia88 schreef:
Paisley schreef: :ok: Precies! Dat klinkt al beter maar dan mis ik zo na dat hele verhaal nog wel een beetje welke eigenschappen je dan precies graag ziet. Want 'komen als je roept' of 'rat loslaten als ik dat wil' dat zijn geen eigenschappen.
- Liefst niet geen of weinig jachtinstinct. (Geen Podenco dus, ook al zijn het prachtige dieren)
- Als we gaan wandelen heb ik graag dat hij/zij in mijn buurt blijft of toch zeker binnen mijn gezichtsveld als ik hem/haar los laat lopen. (Dus niet zoals een jachthond die er vandoor gaat en nergens meer te bespeuren valt)
- Een hondensport hoeft niet persé voor mij, ons samen amuseren met veel wandelen en spelen (bv apporteren) is voor mij voldoende, maar moest het niet genoeg zijn voor de hond wil ik best een hondensport proberen te vinden die we beiden leuk vinden.
- Gehoorzaamheid zou ik misschien wel gaan doen (hondenschool) en (zelf zonder hondenschool) wat trucjes aanleren (als de hond leergierig is tenminste, zo heb ik mijn kat die bij mijn ouders woont ook het één en ander geleerd en die leerde heel snel).
- Lief voor bekenden, een beetje wantrouwend maar niet agressief naar vreemden (beetje blaffen mag maar zeker niet aanvallen, tenzij het natuurlijk echt nodig zou zijn).
- Waaks is een pluspunt maar hoeft niet perse. (Deze en voorgaande regel is veel minder belangrijk dan de andere)
- Aanhankelijk tegenover zijn/haar baasjes. Mag nieuwsgierig zijn en mij overal volgen en alles onderzoeken.

En ik weet dat een hond zowieso af en toe wel eens een 'bandietenstreek' zal uithalen, maar dat is iets wat ik er graag bijneem. Op het moment zelf is het misschien iets minder leuk maar achteraf kan er waarschijnlijk hartelijk gelachen worden. Zo gaat dat altijd met dieren (en kinderen), daarom zijn ze ook zo leuk.
Een grote Poedel. :cheer:
En nog een vraagje: hoe krijg je een hond die vol modder hangt proper? In de zomer kan je er de tuinslang opzetten maar in de winter is dat toch net iets te koud denk ik? :tongue: :denken:
Onder de douche zetten.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Omdat je van die specifieke wensen hebt, zou ik echt voor een (jong)volwassen herplaatser gaan. Met geen enkele pup, van welk ras ook, heb je de garantie dat ie uitgroeit hoe jij wilt. Eerder in dit topic zijn geloof ik ontzettend leuke buitenlandse hondjes die hier in de opvang zitten voorbij gekomen. Ik zou het echt in die hoek zoeken, grootste kans op succes :ok:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Waar ik wel aan zou denken als je voor een pup gaat, zijn twee punten:

- Wantrouwend.
Als je specifiek op zoek gaat naar een wantrouwend ras, heb je kans dat nét iets te wantrouwend is, of juist niet. Ik vind het zelf een grijs gebied. Dat hele fijne lijntje wat jij schetst lijkt mij meer karakter dan echt een eigenschap. Dat idee krijg ik tenminste hoor, dat zie je bij een herplaatser veel beter.
Wel heb je inderdaad allemansvrienden, de meeste (!) retrievers en Collies zijn dit wel.

- Aanhankelijk.
Correct me if I'm wrong, maar dit lijkt mij ook zo'n vage eigenschap. De ene hond houdt van knuffelen, de ander niet maar wil wel tegen je aan liggen, de ander wil alleen je aankijken. Lijkt mij ook meer hondafhankelijk dan rasafhankelijk.
Hanneke2
Zeer actief

DeDiana schreef:
Hanneke2 schreef:
Manu schreef:
Valerie schreef: Oh dat is ook zo maar dat kan bij je bij elke hond overkomen in principe. Jigzy loopt ook niet los vanwege haar jachtinstinct.
Dan moet je echt voor een volwassen hond gaan als zoiets een dealbreaker is. Er zijn ook Duitse herders die niet los kunnen lopen ivm jachtinstinct, zelfde met labradors etc. Al is daarbij de kans kleiner natuurlijk.
Ja, maar de kans is inderdaad kleiner.
Ik ben echt verliefd geworden op de Podenco en wellicht gaat het volgend jaar al heel anders maar ondanks dat ik al wat gewend was, vind ik het toch wel echt jammer dat ze het zo sterk heeft. Ze vergeet ons gewoon. En ik hoor dat meer.
Ik vind het heel fijn dat het steeds populairder wordt om een hond uit het buitenland te adopteren, ik zie het ook echt wel om me heen :ok:

Maar ik denk wel dat het vies tegen kan vallen als je verwacht lekkere strandwandelingen te kunnen gaan doen.
Je zal er dan vrede mee moeten sluiten dat ze af en toe uit zicht zullen verdwijnen en hopen dat je een slimme hond hebt die jou op zoekt in plaats van paniekerig rond gaat rennen of je zelfs vergeet (dat is misschien ook wel slim trouwens).
Het zijn echte grapjurken met die grote oren en die lange poten, lui maar ook energiek, altijd in voor wat rennen, ze zijn speels en vriendelijk en ook nog eens behoorlijk slim.
Ik zou willen dat de hele wereld een Podenco nam :D Maar dan wel van tevoren rekening houden met dat jachtinstict want degenen die ik spreek waren veelal teleurgesteld en elke hond die wegloopt is er eentje teveel...
Ik zie dat Lydia allemaal berichten heeft verwijderd, dus dan mag ik wel lekker off-topic. :mrgreen:

Ik zou ook graag zien dat al die podenco's zonder baas uiteindelijk ergens heerlijk op de bank liggen en een echt 'thuis' zouden hebben. Maar wat jij zegt: je moet eigenlijk vantevoren al een heel Plan B hebben voor als er een dermate jachtinstinct in blijkt te zitten waardoor die hond blind voor alles alleen nog maar jaagt. En Plan B betekent dat je op zoek moet naar alternatieven zodat die hond wel ergens veilig los kan, want podenco's moeten los kunnen rennen, vind ik.

Ik heb mazzel gehad, drie op rij die moeiteloos los kunnen, maar ik stond vanmiddag wel 20 minuten (!!!) te wachten op madam Lilo. Ik wist waar ze zat, zo ongeveer, en Lilo komt altijd terug waar ze mij het laatst gezien heeft en ze kwam ook keurig netjes terug, met een blij moe bekkie, dus hoera koekie. Maar op zo'n moment is een podenco niet heel erg leuk. (Nou ja, Toto op dat moment wel, die reageert dan dolblij alsof Lilo zes maanden vermist was en eindelijk terecht is. Heel schattig. :I: )

Podenco's zijn heerlijke honden, maar echt niet voor iedereen.
Helemaal mee eens! Je moet er zeker rekening mee houden en ook concreet bedenken hoe je er dan toch voor kunt zorgen dat je podenco ergens wel lekker los kan rennen en zijn ei kwijt kan. Blijkt hij dan uiteindelijk tóch gewoon los te kunnen lopen, dan is dat alleen maar een meevaller.
En in jouw geval kan het blijkbaar dat Lilo 20 minuten uit zicht is en je je dan niet meteen ernstig zorgen hoeft te maken, maar niet elke woonomgeving leent zich daarvoor. Ik woon in de stad en hier in de wijk kan Amy maar op beperkte plekken los. Maar we maken elke dag een lange losloopwandeling bijvoorbeeld in het bos en dan kan ze lekker los rennen. Ik doe haar pas los als we ver genoeg van de weg zijn en ze houdt me wel goed in de gaten gelukkig, en komt ook als ik haar roep. Maar ik laat haar dus niet los op plekken waar haar gestruin gevaarlijk zou kunnen zijn.
Mijn stel gaat ook alleen los waar het kan en mag, maar ik heb de mazzel dat ik veilig losloopgebied op veilige afstand heb, EN dat ik er 99,9% op kan vertrouwen dat ze altijd terugkomen. En deze keer was Lilo ook niet eens ver weg, ze zat echt maar op hoogstens 50 meter afstand, maar wel achter voor mij ondoordringbare bramenstruiken. Daar is ze een ster in, verdwijnen waar ik haar niet kan volgen. :roll: Je traint wel je geduld met een podenco. :mrgreen:
Hanneke2
Zeer actief

Paisley schreef:

Twintig minuten is ook wel extreem hoor, dat maak ik gelukkig heel zelden mee. En ze was niet helemaal uit zicht, in de zin dat ik wel wist waar ze uithing en af en toe een glimp van haar zag.

En tuurlijk stel je je verwachtingen bij, tien jaar geleden stond ik te stressen als ze een paar minuten pleite was. Maar inmiddels is ze 12, ze is redelijk verstandig, doet geen rare dingen, maakt geen ruzie, raakt niet in paniek, vangt niks en maakt niks dood, en komt uiteindelijk gewoon terug. Ze is zeker niet 'goed getraind', ze zou het niet eens snappen als ik boos werd omdat ze niet bij het eerste roepen terug kwam. Als ik op tijd zie dat die neus de lucht in gaat (en ik ben wonderbaarlijk vaak op tijd :D) dan kan ik haar wel terug roepen, en dan is ze stikbraaf. Maar als ze eenmaal gaat omdat ik effe niet goed oplet, dan gaat ze, en dan kan ik roepen en fluiten en op mijn kop gaan staan maar dat heeft allemaal geen effect. Daar is het een podencootje voor. En op die verdwijntruuks na, die ik dus vaak weet te voorkomen, is het echt een braaf hondje, dat perfect luistert. Nee echt. :D

Maar de moraal van het verhaal is simpelweg dat als je een hond wil die altijd netjes bij je in de buurt blijft, altijd gehoorzaamt en nooit de benen neemt, dan moet je zeker geen podenco nemen. Daar krijg je ongelukkige bazen en ongelukkige honden van. Je moet honden nemen die bij je passen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Lydia88 schreef:

Een hond als Mojo past perfect in je beschrijving. Maar daar is er helaas voor jou maar 1 van. :wink:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

mmm, je hebt wel (heel) veel wensen :wink:
De perfecte hond bestaat volgens mij niet... of? ja, die van mij :F:

Ik zou rustig de tijd nemen en naar een (oudere) herplaatser te kijken.

Een pup kan je van tevoren niet weten hoe die uitgroeit. Ik kreeg 10 jaar geleden een Labrador pup, moeder kampioen en verschillende jacht titels, vader uit de beste lijnen, pa en ma super rustige honden... Alex was 1 grote zwarte stuiterbal die het klaarde in een kop water helemaal nat te worden om maar niet te spreken van de kleine modderplassen :S:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Lydia88 schreef:

Een markiesje?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Markiesje zou ik niet wantrouwend willen noemen ;) Dan kun je beter naar een kooiker kijken, volgens mij. En Markiesjes kunnen behoorlijk jachtinstinct hebben. Elco valt wel mee, maar ik ken ook Markiesjes die echt jagen en voor de kill gaan. Verder past een Markiesje wel goed bij het lijstje met wensen
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Fotogravinnetje schreef:Markiesje zou ik niet wantrouwend willen noemen ;) Dan kun je beter naar een kooiker kijken, volgens mij. En Markiesjes kunnen behoorlijk jachtinstinct hebben. Elco valt wel mee, maar ik ken ook Markiesjes die echt jagen en voor de kill gaan. Verder past een Markiesje wel goed bij het lijstje met wensen
Wantrouwend niet, maar voor zover ik ze ken zitten ze ook niet binnen 2 seconden bij een vreemde op schoot. Joris komt je pas opzoeken als je rustig op de bank zit en hem een beetje wilt aaien. Heel beschaafd eigenlijk. Waarom moet een hond eigenlijk wantrouwend naar vreemden zijn? Geen allemansvriend snap ik, maar wantrouwend kan best lastig zijn (weet ik uit ervaring).
Jachtinstinct ken ik ook niet, maar goed, moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd niet heel veel andere markiesjes meer zie behalve die van mezelf :wink: Ik vind ze wel makkelijk trainbaar, dus najagen zou je goed eruit kunnen trainen (naar mijn idee).
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Elco gaat als hij de kans krijgt op iedereen af, hoor. En daar is hij echt geen uitzondering in.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik denk dat ts die wantrouwende eis beter kan laten vallen als ze straks ook kindertjes hoopt te hebben rondlopen.
is niet zo fijn als er vriendjes van die kindertjes over de vloer komen en er een hond in huis is die dat niet ziet zitten ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Middenslag poedel of een schotse herder?
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Valerie schreef:De Maneto's schijnen wel weer beter los te kunnen lopen. Ook binnen het type "podenco" heb je weer veel verschillen.
Ik moet het topic nog bijlezen, maar onderweg naar het einde kwam ik dit tegen.

Dikke kans dat ik een maneto-kruising heb. Die kan prima loslopen inmiddels, maar wel op plekken waarvan ik zeker weet dat er geen hazen, konijnen en katten zijn. Ik heb haar nu vier jaar en inmiddels weet ik bij welke draaiing van het oor of verandering in het loopje ik de lijn tevoorschijn moet halen.

Ik zou de jacht-achtige-Spanjaarden lekker links laten liggen, de kans dat je hond zelden los kan is aanzienlijk.

Overigens, ik weet niet of het representatief is voor Lola, de maneto of de podenco in het algemeen, maar Lola heeft heel weinig op met vreemde mensen en vreemde honden. Als in: echt níks.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nanna schreef:Mensen willen graag een hond die een inbreker of belager bijt, maar de buurman of een goede kennis met rust laat. Ja, dat werkt nu eenmaal meestal zo niet.
ja precies.

als ik ts was, ging ik voor een leuke ongecompliceerde mens- en hondvriendelijke gezinshond.
zo eentje die genoeg heeft aan een puppencursus en een vervolg daarop om leuk mee te draaien in het huishouden en waarbij je niet voortdurend op je tenen hoeft te lopen of gespitst moet zijn op allerlei vervelende dingen die je onderweg kunnen gebeuren met een hond die wat minder makkelijk is.
voordeel daarvan is ook dat dat vaak honden zijn die genoeg hebben aan een dagelijkse fijne lange wandeling en niet zo nodig allerlei hondensporten hoeven te bedrijven om de overtollige energie en daaruitvloeiend vervelend gedrag af te voeren.

ik zou kijken in de hoek van de collies (niet de borders ;) ) de goldens en de labradors (beide rassen niet uit werklijnen) of een leuke kruising.
herplaatser die in het plaatje valt kan ook, maar dan zou ik er wel een uitkiezen die bezocht kan worden.

my two cents ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik vind een friese stabij wel passen bij je eisenpakket. Enige punt is dat er exemplaren tussen zitten met iets meer jachtinstinct en dus meer ruimte nemen bij wandelingen. Hier is de stabij degene die aanslaat als er iemand aankomt, daarna is het al snel over, zit al op schoot bij het bezoek voordat ze zelf goed en wel op de bank zitten :F:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Lydia88
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Lydia88 »

veertje schreef:
Fotogravinnetje schreef:Waarom moet een hond eigenlijk wantrouwend naar vreemden zijn? Geen allemansvriend snap ik, maar wantrouwend kan best lastig zijn (weet ik uit ervaring).
Geen allemansvriend, dat bedoel ik eigenlijk. Kan niet altijd de juiste woorden vinden, misschien daarom dat ik verkeerd begrepen word.
Maar die eigenschap is absoluut geen vereiste hoor.

@Nanna en renee-uk: Ja, dat is eigenlijk wel zo. Jammer eigenlijk dat dat niet mogelijk is. :tongue:
Uiteindelijk gaat een Labrador of Golden Retriever misschien nog het beste zijn inderdaad. Of een Schotse Collie, maar die zijn tegenwoordig nogal harig helaas.
Een herplaatser komt ook nog altijd in aanmerking.

En Engelse Cockers hebben die veel jachtinstinct of valt dat best mee?

Ik vermoed dat de meeste fokkers van Labradors en Golden retrievers wel met de Showlijn fokken? Hoe kan ik de juiste fokker vinden?
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Enkele honden die in NL te bezoeken zijn en waar wat meer bekend over is. Zoals ideale gezinshond Eloise :I:

http://sphoek.com/honden/
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Sita schreef:Ik vind een friese stabij wel passen bij je eisenpakket. Enige punt is dat er exemplaren tussen zitten met iets meer jachtinstinct en dus meer ruimte nemen bij wandelingen. Hier is de stabij degene die aanslaat als er iemand aankomt, daarna is het al snel over, zit al op schoot bij het bezoek voordat ze zelf goed en wel op de bank zitten :F:
Ik heb hier een blafgrage lastpak waarbij het me heel veel training heeft gekost om haar betrouwbaar los te laten lopen vanwege een groot jachtinstinct :) Verder is ze een dwingelandijtje, bemoeial en ondanks dat ze inmiddels erg gehoorzaam is geworden blijft ze grenzen opzoeken.
Ik herken mijn stabij niet in de eisen. Ze is geen gemakkelijke hond en daarin geen uitzondering van het ras.

Ik herken mijn kelpie er wel in, al wordt daar meer mee ondernomen dan TS van plan is te gaan doen.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Paisley schreef: Ik herken mijn kelpie er wel in, al wordt daar meer mee ondernomen dan TS van plan is te gaan doen.
Ik zou zeker niet voor een kelpie gaan, het zijn stikleuke honden maar hebben bij voorkeur wel een taak/ mentale uitdaging nodig en zou ze echt niet aan iedereen aanraden. Zou namelijk niet voor een ras kiezen wat toch wel bovengemiddeld veel uitdaging nodig heeft als er zoveel rassen zijn die met wat minder ook tevreden zijn. En het wensenlijstje van TS is behoorlijk algemeen dus keuze genoeg.
Daarnaast zit er echt veel verschil in karakter tussen verschillende dieren, zoals bij elk ras. Maar de behoorlijke hoeveelheid kelpies die ik ken zijn echt heel verschillend in "moeilijkheid". Je zult er maar net eentje treffen die wat minder makkelijk is en dus wel echt móet móet.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lydia88 schreef:
veertje schreef:
Fotogravinnetje schreef:Waarom moet een hond eigenlijk wantrouwend naar vreemden zijn? Geen allemansvriend snap ik, maar wantrouwend kan best lastig zijn (weet ik uit ervaring).
Geen allemansvriend, dat bedoel ik eigenlijk. Kan niet altijd de juiste woorden vinden, misschien daarom dat ik verkeerd begrepen word.
Maar die eigenschap is absoluut geen vereiste hoor.

@Nanna en renee-uk: Ja, dat is eigenlijk wel zo. Jammer eigenlijk dat dat niet mogelijk is. :tongue:
Uiteindelijk gaat een Labrador of Golden Retriever misschien nog het beste zijn inderdaad. Of een Schotse Collie, maar die zijn tegenwoordig nogal harig helaas.
Een herplaatser komt ook nog altijd in aanmerking.

En Engelse Cockers hebben die veel jachtinstinct of valt dat best mee?

Ik vermoed dat de meeste fokkers van Labradors en Golden retrievers wel met de Showlijn fokken? Hoe kan ik de juiste fokker vinden?
Misschien bedoel je 'gereserveerd naar vreemden'? In dat geval zou een collie misschien best bij je lijstje passen. Volgens de rasstandaard zouden ze in ieder geval gereserveerd naar vreemden zijn, maar zo zijn lang niet alle collies - er zitten ook best allemansvrienden tussen. Mijn collie is inderdaad wel redelijk gereserveerd naar vreemden, wat wil zeggen: ze negeert vreemde mensen, maar is niet onvriendelijk. Ze laat zich meestal niet aaien door vreemden, maar maakt duidelijk dat ze dat niet wil door gewoon rustig weg te lopen en ze zoekt ook zelden uit zichzelf contact met vreemden. Ze is sowieso niet heel aanhankelijk, wel met vlagen en ze ligt altijd graag tegen me aan, maar is geen enorme knuffelhond.
En inderdaad, bij een collie moet je wel rekening houden met het vachtonderhoud. En loslopen en rustig zijn in huis is de meeste collies prima te leren, maar dat is natuurlijk ook training en opvoeding.
Verder voldoet een gemiddeld genomen collie uit Engelse lijn wel aan je wensenlijstje. Echt waaks zijn ze meestal niet, maar veel collies zullen wel even van zich laten horen bij onraad. En aanhankelijk zijn is een individuele eigenschap, dat is niet zo rasgebonden.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Paisley schreef:
Sita schreef:Ik vind een friese stabij wel passen bij je eisenpakket. Enige punt is dat er exemplaren tussen zitten met iets meer jachtinstinct en dus meer ruimte nemen bij wandelingen. Hier is de stabij degene die aanslaat als er iemand aankomt, daarna is het al snel over, zit al op schoot bij het bezoek voordat ze zelf goed en wel op de bank zitten :F:
Ik heb hier een blafgrage lastpak waarbij het me heel veel training heeft gekost om haar betrouwbaar los te laten lopen vanwege een groot jachtinstinct :) Verder is ze een dwingelandijtje, bemoeial en ondanks dat ze inmiddels erg gehoorzaam is geworden blijft ze grenzen opzoeken.
Ik herken mijn stabij niet in de eisen. Ze is geen gemakkelijke hond en daarin geen uitzondering van het ras.

Ik herken mijn kelpie er wel in, al wordt daar meer mee ondernomen dan TS van plan is te gaan doen.
Ieder zijn eigen referenties, maar ken genoeg stabijtjes die prima in het plaatje passen. Het zoeken van de juiste fokker en ouderdieren, daar zou ik wel veel tijd in steken, zit best veel verschil tussen de stabij onderling.

Kelpie moet je echt wel iets gaan ondernemen en niet een uurtje lopen per dag.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”