Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Genetica; vanaf wanneer raszuiver?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Genetica; vanaf wanneer raszuiver?

Ongelezen bericht door wolvster »

Allereerst, het maakt mij werkelijk waar niets uit of een hond raszuiver is of niet. Ik ben alleen benieuwd hoe het zit.

Vanochtend kwam ik op een Airedale groep op Facebook een foto tegen van een zwarte Airedale terriër. Mevrouw baasje had bij de dierenarts een DNA test laten doen voor drie generaties, die kwam terug als zuivere Airedale.
Er ontstond in de comments een discussie over de mogelijkheid van het wel of niet bestaan van zuivere zwarte of rode Airedales.

Ik vroeg mij af; is een hond raszuiver als hij aan de rasstandaard voldoet of moet hij genetisch tot aan een bepaalde generatie ' raszuiver' zijn?

Ik heb gehoord dat voor het terugfokken van het Markiesje, hondjes worden gebruikt die qua uiterlijk lijken op de Markies, die kunnen nooit genetisch 'raszuiver' zijn, maar ze worden wel Markiesje genoemd. Toch?

Hoe zit dat allemaal?
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Genetica; vanaf wanneer raszuiver?

Ongelezen bericht door Emma »

Elk ras is ontstaan uit een mix van verschillende soorten of rassen honden. Dus voorzover raszuiver.

Als ze dan het type krijgen die ze voor ogen hebben, dan wordt met dat type doorgefokt, totdat het redelijk hetzelfde type blijft. Dan kan het uiteindelijk als ras bestempeld worden, door de fci. De procedure weet ik niet precies. Maar zo ontstaat een ras.

In jou voorbeeld, van de airedale, gaat het maar om drie generaties. Dus die hond kan best drie generaties lang raszuiver zijn. Wat er daarvoor evt. Voor voorouders zitten, maakt dus voor die test niet uit.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Volgens mij is na bijv. outcross een dier weer "raszuiver" na F3.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

sjm schreef:Volgens mij is na bijv. outcross een dier weer "raszuiver" na F3.
idd, volgens de stamboom is dat zo. Het nest wat Laicka (bijlage 2) heeft gekregen is weer volgens de noemer "raszuiver". Terwijl als ik ga kijken naar Laicka en elke andere stamboom Hollander, er altijd wel een percentage kort en/of ruwhaar in zit en bij andere lijnen bijvoorbeeld tervuerenaar. In hoeverre is een hond zuiver, denk dat dat nooit kan maar voor ons in ons denken in kaders, dit wel redelijk klopt.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Laura84 schreef:
idd, volgens de stamboom is dat zo. Het nest wat Laicka (bijlage 2) heeft gekregen is weer volgens de noemer "raszuiver". Terwijl als ik ga kijken naar Laicka en elke andere stamboom Hollander, er altijd wel een percentage kort en/of ruwhaar in zit en bij andere lijnen bijvoorbeeld tervuerenaar. In hoeverre is een hond zuiver, denk dat dat nooit kan maar voor ons in ons denken in kaders, dit wel redelijk klopt.

Dat gemiep met opdelen naar vachttype is toch al belachelijk.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Dus de Airedale uit mijn voorbeeld was raszuiver te noemen?
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:Elk ras is ontstaan uit een mix van verschillende soorten of rassen honden. Dus voorzover raszuiver.

Als ze dan het type krijgen die ze voor ogen hebben, dan wordt met dat type doorgefokt, totdat het redelijk hetzelfde type blijft. Dan kan het uiteindelijk als ras bestempeld worden, door de fci. De procedure weet ik niet precies. Maar zo ontstaat een ras.

In jou voorbeeld, van de airedale, gaat het maar om drie generaties. Dus die hond kan best drie generaties lang raszuiver zijn. Wat er daarvoor evt. Voor voorouders zitten, maakt dus voor die test niet uit.
Maar kun je dan spreken van een rasechte Airedale terrier als je bijvoorbeeld een show wil lopen of een nestje wil fokken?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

dagmar88 schreef:
Laura84 schreef:

Dat gemiep met opdelen naar vachttype is toch al belachelijk.
Dat kan je vinden, ik ben het met je eens maar ja, het komt niet Door bij de vereniging.
wolvster schreef:
Emma schreef:Elk ras is ontstaan uit een mix van verschillende soorten of rassen honden. Dus voorzover raszuiver.

Maar kun je dan spreken van een rasechte Airedale terrier als je bijvoorbeeld een show wil lopen of een nestje wil fokken?
Duits en de Zwitser dan ook maar doen, Cairn en de westy? Op die manier hou je geen rashonden over.
Er zijn zat rassen die opgesplitst zijn alleen vind ik het jammer dat de 3 vachten op een staande rassen zijn, dat is niet gunstig voor de genen Pool.

Maar goed, daar gaat het niet over
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

wolvster schreef:

Volgens mij moet je dan ook nog kijken of de kleur wel toegestaan is volgens de rasstandaard..... maar raszuiver zijn ze dan volgens mij wel maar of het "mag"
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Sjon van mij is aangekeurd en wordt als raszuiver gezien maar 100% zeker weten zullen we het nooit doen er kan makkelijk iets anders doorheen zitten. Toch vinden ze het mooi genoeg om de naam Anatolische Herder mee te krijgen dus dan houd ik het er maar op :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”