een meisje hond wel?ranetje schreef:Zo is het hier ookTessaThomas schreef:Als ik hem daarna voor moet roepen is het gewoon alleen af. Dat betekent dat hij moet blijven liggen tot ik een ander commando geef, dan kan zijn volg na het terug lopen of hier om hem voor te roepen. Ook met zit en sta. Eigenlijk alle commando's?
Maar zoals geschreven.
Ik ga een jongen hond niet voor roepen vanuit een positie waarop hij moet blijven.
Eerst de steadyness en daarna af en toen vanuit die positie voor roepen.
In de periode dat een hond nog niet goed blijft houd ik het hondje vast als de baas wegloopt.
Pas als de baas roept laat ik los.
Zo heb ik het ook gevraagd om te doen aan de trainer toen ik zelf met mijn hond trainde.
Volgens mij werkt het beter.
En goed beschouwd heeft Saar ook laten zien hoe steady je op die manier wordt als hond
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Discussie perfectionistisch of juist niet?
Moderator: moderatorteam
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Discussie perfectionistisch of juist niet?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Voor mijn hond is het ook duidelijk hoor, ik loop gewoon door en dan kan ze kijken wat ze doet, ze komt altijd achter me aangescheurd, geen commando voor nodig. Maar belangrijk is wel dat het hier allemaal kan, in Nederland had dat niet zo gewerkt. Situatie gebonden dusHeavy schreef:Ik denk dat type 1 misschien wel juist minder hoeft te commanderen dan type 2 .
Als alles duidelijk is voor een hond ipv vandaag mag het wel en morgen niet zal je hem toch minder hoeven sturen?
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik lees net van Heavy dat stukje van billen van de grond. En ook van anderen. Zit is zit, en geen af bijvoorbeeld.
Moet dan denken aan mijn vriend die bij Jol nooit echt veel aan commando's heeft gedaan, hier is hier even naast lopen en verder kon ze gewoon lekker haar gang gaan. Zij is verder ook wel een heel makkelijk hondje. Hij heeft kort in huis Bluf meegemaakt, en daarvoor kende hij mij al van Finn zonder Bluf en Finn met Bluf en mij.
En wat hij later zei, vond hij het altijd mooi vond om te zien hoe ik met ze omging en zij met mij, zeker wat luisteren betrof.
In huis met Bluf merkte hij wel degelijk dat je geen vinger kon geven, anders pakte ze je hele hand.
En toen we dus de jonge pup kregen, bleef ik zeker in het begin wel hameren op bepaalde dingen. Zoals bijvoorbeeld een zit of af commando. In aanvang kon het hem écht aan de kont roesten en vond hij mij veels te moeilijk denken en doen soms. Maar naarmate de draak groter werd en hij puppie af werd en venijnig kon bijten, dol kon worden, niet meer te bereiken etc.. ging mijn vriend wel beseffen dat hij anders met hem om moest gaan dan dat hij met de kleine Jol gewend was.
De zit moest gewoon écht zit zijn en worden, en niet een halfslachtig zitten, op de zij werpen, guitig doen en een koekje krijgen
Hier werkte dat gewoon écht niet, en mijn vriend snapt nu ook wat ik altijd bedoelde, en waarom op sommige dingetjes écht gelet moest worden.
Hij is van baas type 2 naar baas type 1 gegaan eerlijk gezegd. En ook al was het voor de andere hond, Jol, wennen, we merken aan haar dat dit toch prettiger is, ook al bood ze in aanvang wat weerstand. We (ja ook mijn vriend) ziet toch een verandering in haar doen en laten, ze is bijvoorbeeld veel meer bij ons betrokken, daar waar ze in voorgaande jaren toch wel wat meer zich terug trok in haar eigen wereldje.
Perfectionistisch wil ik het niet noemen. Maar sommige dingen zijn hier toch wel recht, en niet krom. En bij dwarse buien mogen ze even lekker ergens gaan afkoelen
Moet dan denken aan mijn vriend die bij Jol nooit echt veel aan commando's heeft gedaan, hier is hier even naast lopen en verder kon ze gewoon lekker haar gang gaan. Zij is verder ook wel een heel makkelijk hondje. Hij heeft kort in huis Bluf meegemaakt, en daarvoor kende hij mij al van Finn zonder Bluf en Finn met Bluf en mij.
En wat hij later zei, vond hij het altijd mooi vond om te zien hoe ik met ze omging en zij met mij, zeker wat luisteren betrof.
In huis met Bluf merkte hij wel degelijk dat je geen vinger kon geven, anders pakte ze je hele hand.
En toen we dus de jonge pup kregen, bleef ik zeker in het begin wel hameren op bepaalde dingen. Zoals bijvoorbeeld een zit of af commando. In aanvang kon het hem écht aan de kont roesten en vond hij mij veels te moeilijk denken en doen soms. Maar naarmate de draak groter werd en hij puppie af werd en venijnig kon bijten, dol kon worden, niet meer te bereiken etc.. ging mijn vriend wel beseffen dat hij anders met hem om moest gaan dan dat hij met de kleine Jol gewend was.
De zit moest gewoon écht zit zijn en worden, en niet een halfslachtig zitten, op de zij werpen, guitig doen en een koekje krijgen
Hier werkte dat gewoon écht niet, en mijn vriend snapt nu ook wat ik altijd bedoelde, en waarom op sommige dingetjes écht gelet moest worden.
Hij is van baas type 2 naar baas type 1 gegaan eerlijk gezegd. En ook al was het voor de andere hond, Jol, wennen, we merken aan haar dat dit toch prettiger is, ook al bood ze in aanvang wat weerstand. We (ja ook mijn vriend) ziet toch een verandering in haar doen en laten, ze is bijvoorbeeld veel meer bij ons betrokken, daar waar ze in voorgaande jaren toch wel wat meer zich terug trok in haar eigen wereldje.
Perfectionistisch wil ik het niet noemen. Maar sommige dingen zijn hier toch wel recht, en niet krom. En bij dwarse buien mogen ze even lekker ergens gaan afkoelen
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik heb de typefout verbeterd.renee-uk schreef:een meisje hond wel?ranetje schreef:Zo is het hier ookTessaThomas schreef:Als ik hem daarna voor moet roepen is het gewoon alleen af. Dat betekent dat hij moet blijven liggen tot ik een ander commando geef, dan kan zijn volg na het terug lopen of hier om hem voor te roepen. Ook met zit en sta. Eigenlijk alle commando's?
Maar zoals geschreven.
Ik ga een jongen hond niet voor roepen vanuit een positie waarop hij moet blijven.
In de periode dat een hond nog niet goed blijft houd ik het hondje vast als de baas wegloopt.
Zo heb ik het ook gevraagd om te doen aan de trainer toen ik zelf met mijn hond trainde.
En goed beschouwd heeft Saar ook laten zien hoe steady je op die manier wordt als hond
Maar er moet nog wel een s achter om het (hem) als tegenovergestelde van een meisje op te voeren
- renee-uk
- Zeer actief
daarom zei ik ook meisje hondranetje schreef:Ik heb de typefout verbeterd.renee-uk schreef:een meisje hond wel?ranetje schreef:Zo is het hier ookTessaThomas schreef:Als ik hem daarna voor moet roepen is het gewoon alleen af. Dat betekent dat hij moet blijven liggen tot ik een ander commando geef, dan kan zijn volg na het terug lopen of hier om hem voor te roepen. Ook met zit en sta. Eigenlijk alle commando's?
Maar zoals geschreven.
![]()
Maar er moet nog wel een s achter om het (hem) als tegenovergestelde van een meisje op te voeren

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
korthaar
- Zeer actief
Hier is niet zo zeer perfectionisme maar optimalisme de rode draad.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Ik zit in groep 1 (maar niet zo zwart/wit als jij schrijft). Ik heb 2 heeeeel verschillende honden, Alex, Lab bijna 11, alles gaat bij hem bijna "automatisch". Met Vusi, DH 8 maanden, ben ik veel strenger, geen middenweg, zit is zit, blijf is blijf, nee is nee, enz. Bij "ADHD" aanvallen doe ik helemaal niets, laat ze gewoon thuis totdat ze afgekoeld zijn.
Mijn man zit in groep 4.....
af en toe wordt hij boos op mij omdat Vusi op hem springt 
Mijn man zit in groep 4.....
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
renee-uk schreef:daarom zei ik ook meisje hondranetje schreef:Ik heb de typefout verbeterd.renee-uk schreef:een meisje hond wel?ranetje schreef: Maar zoals geschreven.
![]()
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Ik heb nog eens zitten denken. Maar ik denk toch, dat als je makkelijke stabiele honden hebben die geen behoefte ( of hoe je het wilt noemen) hebben om grenzen op te zoeken. Die alles en iedereen wel prima vinden en niet snel zijn afgeleid, dat je gewoon heel makkelijk, makkelijk wordt
Het ligt bij mij wel dichtbij mijn karakter, maar ik heb ook de honden ervoor om zo enorm makkelijk te zijn.
Als ik paarden, konijnen, schapen, eenden, honden, katten of mensen tegenkom met wandelen, is dat voor mij niet boeiend. Mijn honden blijven toch wel bij mij. Ik ga ze dan niet roepen want ik weet dat zij hooguit een paar meter naar voren gaan en dan weer terug komen. Zelfs als ik met een groepje loop, waarbij andere honden wel even er vandoor gaan, blijven de mijne gewoon bij mij. Ik hoef ze daar niet voor te roepen oid. Dat gaat gewoon zo.
Thuis precies zo. Ze lopen niet over mij heen, luisteren goed en gedragen zich goed. Dus ik hoef ze nooit naar de plek te sturen of weet ik veel. Want er is geen gedrag waar ik mij aan irriteer. In al die jaren, is dat gedrag ook niet gekomen.
Sultan kan uitgelaten worden door mijn nichtje van 6 en Luna kan zelfs los met iemand lopen die nog nooit honden heeft gehad.
Ik hoop dan ook, dat ik altijd dit soort makkelijke honden blijf houden, want dan kan ik ook lekker makkelijk zijn en daar voel ik mij prettig bij.
Maar goed, ik heb in totaal 6 opvangers gehad en die waren stuk voor stuk ook zo makkelijk. Dus het zijn geen uitzonderingen.
Als ik paarden, konijnen, schapen, eenden, honden, katten of mensen tegenkom met wandelen, is dat voor mij niet boeiend. Mijn honden blijven toch wel bij mij. Ik ga ze dan niet roepen want ik weet dat zij hooguit een paar meter naar voren gaan en dan weer terug komen. Zelfs als ik met een groepje loop, waarbij andere honden wel even er vandoor gaan, blijven de mijne gewoon bij mij. Ik hoef ze daar niet voor te roepen oid. Dat gaat gewoon zo.
Thuis precies zo. Ze lopen niet over mij heen, luisteren goed en gedragen zich goed. Dus ik hoef ze nooit naar de plek te sturen of weet ik veel. Want er is geen gedrag waar ik mij aan irriteer. In al die jaren, is dat gedrag ook niet gekomen.
Sultan kan uitgelaten worden door mijn nichtje van 6 en Luna kan zelfs los met iemand lopen die nog nooit honden heeft gehad.
Ik hoop dan ook, dat ik altijd dit soort makkelijke honden blijf houden, want dan kan ik ook lekker makkelijk zijn en daar voel ik mij prettig bij.
Maar goed, ik heb in totaal 6 opvangers gehad en die waren stuk voor stuk ook zo makkelijk. Dus het zijn geen uitzonderingen.
-
Manu
Ik vind ook dat ik een gemakkelijke hond heb.
Hij redt zich overal wel. Ik zie niet overal gevaar in, als hij ergens wil zwemmen, gaat hij daar zwemmen. Als hij een heuvel 6x op en af wil rennen laat ik hem, als hij in een tunnel zit, zit hij lekker in die tunnel. In Frankrijk rende hij zelfs steile rotsen af. Uma is daar wat onhandiger in, maar ook die doet maar. Opvanger Blanche viel in de sloot, die komt er vanzelf wel weer uit.
Daar kan ik dan weer heel makkelijk in zijn.
Maar zo kan ik wel weer met honden en/of mensen naderen heel kritisch zijn, dan moeten ze naast me zijn en lúisteren. We zijn niemand tot last
Maar ik wil niet dat Manu er vandoor gaat. En daar zit mijn valkuil want ik kan daar heel spastisch mee zijn en ik denk echt dat het averechts werkt.
Voordeel is wel dat ik eraan blijf werken. Vooral aan mezelf.
Ik heb er een heel fijne hond aan omdat hij de regels goed kent, kan hem overal mee naartoe nemen en tussen zetten (behalve kippen dan
), hij doet alles voor me want hij vertrouwt me. Misschien ook wel omdat ik er zo bovenop zit, hij laat mij veel situaties oplossen en dat vind ik wel heel prettig. En als hij iets eng of spannend vindt maar ik zeg dat ik wil dat hij het doet, doet hij het. Altijd. Dat loslopen gaat al steeds beter dus daar krijg ik ook wel meer vertrouwen in.
Hij is wel van het "geef je een vinger, dan pakt hij je hele hand" maar dat houdt me scherp en ik vind het ook wel leuk tijd te steken in training en het verbeteren daarvan
Waar een ander doodmoe van hem zou worden, vind ik het een heel gemakkelijke hond.
Hij redt zich overal wel. Ik zie niet overal gevaar in, als hij ergens wil zwemmen, gaat hij daar zwemmen. Als hij een heuvel 6x op en af wil rennen laat ik hem, als hij in een tunnel zit, zit hij lekker in die tunnel. In Frankrijk rende hij zelfs steile rotsen af. Uma is daar wat onhandiger in, maar ook die doet maar. Opvanger Blanche viel in de sloot, die komt er vanzelf wel weer uit.
Daar kan ik dan weer heel makkelijk in zijn.
Maar zo kan ik wel weer met honden en/of mensen naderen heel kritisch zijn, dan moeten ze naast me zijn en lúisteren. We zijn niemand tot last
Maar ik wil niet dat Manu er vandoor gaat. En daar zit mijn valkuil want ik kan daar heel spastisch mee zijn en ik denk echt dat het averechts werkt.
Voordeel is wel dat ik eraan blijf werken. Vooral aan mezelf.
Ik heb er een heel fijne hond aan omdat hij de regels goed kent, kan hem overal mee naartoe nemen en tussen zetten (behalve kippen dan
Hij is wel van het "geef je een vinger, dan pakt hij je hele hand" maar dat houdt me scherp en ik vind het ook wel leuk tijd te steken in training en het verbeteren daarvan
Waar een ander doodmoe van hem zou worden, vind ik het een heel gemakkelijke hond.
Laatst gewijzigd door Manu op 02 nov 2015 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Manu
Dat lijkt me heerlijk!Nanna schreef:Ik liep gisteren, zondag dus en prachtig weer, met vijf loslopende honden door het bos.
Het was zo druk als op de roltrappen van de V&D....wandelende gezinnen, al dan niet met hond, mountainbikers, mensen te paard.
En nooit hoef ik naar mijn honden te roepen. Ze negeren fietsers en paarden, negeren wandelaars. Ze dribbelen gewoon mee en doen hun ding. Snuffelen eens aan een andere hond en die dat niet wil lopen ze gewoon weer door.
Ik zie dat wel anders hoor. Zat honden die tig commando's om hun oren krijgen omdat het anders scheefloopt. Ik zou er doodmoe van worden. Maar ik kan me ook voorstellen dat een ander er niet mee zit hoor en het juist wel prettig vindt om duidelijk leiding te geven en daar ook de hond bij kiest. Die worden waarschijnlijk weer gek van honden die ik heb
Ik denk toch dat ik dat wat van het forum opgepikt heb. Voorheen dacht ik niet zo veel aan wat anderen lastig zouden vinden.
Als mijn hond dan naar een andere hond toe rende had ik zoiets van: oh gezellig.
Maar inmiddels denk ik dat iedereen een tiran van een hond heeft óf zelf die tiran is en je dus maar beter je hond strak naast je kan houden. Daar heb ik gewoon de hond niet voor
Ik probeer het wel hoor, maar het werkt dus niet altijd. Hij doet eigenlijk waar hij zelf zin in heeft en ik probeer dat in goede banen te leiden.
Of tenminste, hij houdt mij in die illusie
Als iemand op het strand een bal gooit voor zijn hond, rent Manu mee. Hij hoeft niks met die bal want dat interesseert hem geen fluit, maar rennen
Zodra die bal de grond raakt komt hij gelijk weer naar mij toe. Net als de vissers in zo'n gekke rubberen broek, die staan in de zee en dat is raar. Dus Manu loopt er altijd even naar toe, blijft op 2 meter afstand kijken, even links, even rechts, en komt dan ook weer. Dat soort dingen laat ik eigenlijk altijd maar gebeuren.
- Marloes1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herplaatsers
Manu, jij wilt niemand tot last zijn, als persoon al niet. Je wilt altijd dat alles goed gaat en dat iedereen tevreden is. Vandaar dat je zo 'strak' met je honden bent. En ja, het forum maakt je nog bewuster van alle handelingen van je hond en jezelf.
Ik ben ook buiten zo, hoor.
Sterker nog, ik loop het liefst waar geen mensen zijn, zodat die rare honden van mij niemand kunnen vervelen.
Ik ben ook buiten zo, hoor.
- Sulluna
- Zeer actief
Precies, de mijne ook. Andere losse honden mogen zij gewoon mee snuffelen en rennen en enkel bij aangelijnde honden roep ik ze bij mij. Verder doen zij hun ding en kijken continu waar ik ben en loop. Of ik nou in een gebied loop met 50 honden of ontelbaar konijnen, maakt geen verschil. Ik roep ze eigenlijk enkel wanneer ik een aangelijnde hond zie. Verder nooit, zou niet weten waarom, want zij lopen altijd bij mij in de buurtNanna schreef:Ik liep gisteren, zondag dus en prachtig weer, met vijf loslopende honden door het bos.
Het was zo druk als op de roltrappen van de V&D....wandelende gezinnen, al dan niet met hond, mountainbikers, mensen te paard.
En nooit hoef ik naar mijn honden te roepen. Ze negeren fietsers en paarden, negeren wandelaars. Ze dribbelen gewoon mee en doen hun ding. Snuffelen eens aan een andere hond en die dat niet wil lopen ze gewoon weer door.
Ik zie dat wel anders hoor. Zat honden die tig commando's om hun oren krijgen omdat het anders scheefloopt. Ik zou er doodmoe van worden. Maar ik kan me ook voorstellen dat een ander er niet mee zit hoor en het juist wel prettig vindt om duidelijk leiding te geven en daar ook de hond bij kiest. Die worden waarschijnlijk weer gek van honden die ik heb
Hier was het gister ontzettend druk, vol honden, wandelaars, paarden, wielrenners etc. Ik heb ze geen 1 keer geroepen, is gewoon niet nodig want ze lopen bij mij in de buurt en het zijn niet de type honden die achter een paard gaan lopen of snuffelen of ruzie gaan zoeken met andere honden.
Dus met zo'n wandeling klets ik lekker met manlief en kijk ik naar wat de hondjes allemaal doen. Dat vind ik dus echt genieten
- Sulluna
- Zeer actief
Dus, een hond die wel op zoek gaat naar konijnen, ruzie zoeken met andere honden, achter paarden aan zou gaan, weg zou rennen of zeer angstig zou zijn daar zou ik écht veel moeite mee hebben. Want dan kan je op zo'n mega drukke zondag niet lopen, hoe ik nu loop. Dan moet je wel oplettend zijn continu en consequent. Dan zou ik dus gespannen lopen, terwijl het nu echt mijn ontspan moment is.
Dus alleen maar heel veel respect voor mensen die dit wél kunnen en zo'n hond in goede banen kan leiden. Want, ik zou dat niet volhouden denk ik.
Dus alleen maar heel veel respect voor mensen die dit wél kunnen en zo'n hond in goede banen kan leiden. Want, ik zou dat niet volhouden denk ik.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Gewoon een lijn eraan en op een rustige plek lopen
zó moeilijk is het niet.
Ik geef Kiyoshi ook weleens loze commando's. Gewoon omdat ik vaak vergeet dat hij zo slecht luistert
hij is namelijk heel braaf en komt nooit in de problemen maar als ik hierrrr roep dan kijkt hij niet op of om. Dus dan is het: Kiyoshi hierrrrrr ooh nee kut daar luister je niet naar. Blijf maar staan dan. Stilstaan Kiyoshi! Ja goedzo braafffff. Ondertussen ren ik dan naar hem toe
stilstaan kan hij wel prima 
Ik geef Kiyoshi ook weleens loze commando's. Gewoon omdat ik vaak vergeet dat hij zo slecht luistert
- Sulluna
- Zeer actief
Voor jou is dat misschien niet moeilijk, voor mij wel. Want een lijn eraan en rustige plekken bezoeken.. Dat haalt voor mij de lol gedeeltelijk weg. Ik geniet dus juist er heel erg van, dat ik niet hoef op te letten. Dat ik bij de grootste groepen kan aansluiten, dat ik geen lijn bij mij heb, dat ik lekker kan kwebbelen als iemand mee loopt, dat ik bij onverwachte situaties niet snel hoef te handelen etc. Het brengt mij ontzettend veel ontspanning en lol. Daar heb ik mijn honden voor, om op een mooie zonnige dag ook gewoon het drukke gebied te kunnen bezoeken zonder mij ook maar ergens druk over te maken.Valerie schreef:Gewoon een lijn eraan en op een rustige plek lopenzó moeilijk is het niet.
Ik geef Kiyoshi ook weleens loze commando's. Gewoon omdat ik vaak vergeet dat hij zo slecht luisterthij is namelijk heel braaf en komt nooit in de problemen maar als ik hierrrr roep dan kijkt hij niet op of om. Dus dan is het: Kiyoshi hierrrrrr ooh nee kut daar luister je niet naar. Blijf maar staan dan. Stilstaan Kiyoshi! Ja goedzo braafffff. Ondertussen ren ik dan naar hem toe
stilstaan kan hij wel prima
Ik heb jaren terug een hond gehad waarbij dit allemaal niet kon( hond was van mijn ex, en is nadat onze relatie stuk liep met hem mee gegaan). Die liep met muilkorf en aan de lijn. Ik ken de andere kant dus heel goed. Het haalt bij mij alleen het plezier weg van een hond hebben. Dat haalt alleen de lijn al. Ik vind het vervelend en ik vind dat het mij beperkt. Ik had Sultan nooit weg gedaan als hij nooit had los gekund hoor, maar ik had dat wel een enorm nadeel gevonden. Eerlijk is eerlijk.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Lijnen liever niet hier... daar heb ik echt een hekel aan dus loop op stukken waar weinig/geen mensen komen. Heerlijk... en eerlijk? Ik wil echt zelf ook niet in zulke drukke gebieden lopen al zou Xygan t op dit moment wel geweldig vinden... ikke niet...ik moet me er echt toe zetten om door t losloopbosje te lopen hier met hem om wat andere rassen en mensen tegen te komen voor hem.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Sulluna
- Zeer actief
Ja, dus dan heb je een ras ( of hond) wat goed bij je past. Ik houd wel van de drukke gebieden met veel honden, de duinen met veel konijnen, of het strand met veel paarden. Ik vind dat allemaal leuk om te zien en wandelen úren door dat soort gebieden. Ik vind dat het allerleukste aan het hebben van een hond. Als ik dan een hond heb, die zich niet kan gedragen ( of noem, hoe je het wilt noemen) tijdens drukte ( want hier zijn de losloopgebieden in het weekend nu eenmaal wat drukker) vind ik dat écht een lastig iets. Want die lange wandelingen, daar heb ik een hond voor. ( en voor nog heel wat redenen hoor)malinois schreef:Lijnen liever niet hier... daar heb ik echt een hekel aan dus loop op stukken waar weinig/geen mensen komen. Heerlijk... en eerlijk? Ik wil echt zelf ook niet in zulke drukke gebieden lopen al zou Xygan t op dit moment wel geweldig vinden... ikke niet...ik moet me er echt toe zetten om door t losloopbosje te lopen hier met hem om wat andere rassen en mensen tegen te komen voor hem.
Zo hebben sommige mensen hun hond voor een sport en als dat sporten weg valt, vinden zij dat lastig. Zo vind ik het lastig als ik met dat soort wandelingen beperkt zou worden.
- renee-uk
- Zeer actief
maar dat heeft toch allemaal niks te maken met al dan niet consequent zijn?
de meeste van mijn honden konden ook gewoon loslopen of het nou druk was of niet, hebben nooit voor problemen gezorgd en zijn ook nooit in de problemen geraakt, maar daar was ik net zo consequent bij als bij de wat moeilijkere honden.
dat ik zelf liever niet in de drukte verzeild raak als ik met mijn honden loop, heeft te maken met mijn persoonlijke voorkeur voor wandelgebieden, niet met het feit dat ik strikt ben met mijn honden.
de meeste van mijn honden konden ook gewoon loslopen of het nou druk was of niet, hebben nooit voor problemen gezorgd en zijn ook nooit in de problemen geraakt, maar daar was ik net zo consequent bij als bij de wat moeilijkere honden.
dat ik zelf liever niet in de drukte verzeild raak als ik met mijn honden loop, heeft te maken met mijn persoonlijke voorkeur voor wandelgebieden, niet met het feit dat ik strikt ben met mijn honden.

- Sulluna
- Zeer actief
Ja sorry, ik ging een beetje offtopicrenee-uk schreef:maar dat heeft toch allemaal niks te maken met al dan niet consequent zijn?
- renee-uk
- Zeer actief
ah ok, ik dacht dt jullie nog steeds voortborduurden op dat strikt zijnSulluna schreef:Ja sorry, ik ging een beetje offtopicrenee-uk schreef:maar dat heeft toch allemaal niks te maken met al dan niet consequent zijn?
dat ik zelf liever niet in de drukte verzeild raak als ik met mijn honden loop, heeft te maken met mijn persoonlijke voorkeur voor wandelgebieden, niet met het feit dat ik strikt ben met mijn honden.Heeft daar inderdaad niks mee te maken.

- Sulluna
- Zeer actief
Nee, ik ging gewoon weer over op een ander onderwerp
Dat ontopic, blijft een dingetje voor mij 
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Ik vind dat ook zaligHeavy schreef:Ik vind het heerlijk om alleen te lopen. Ik loop ook echt om mijn hoofd leeg te makenSulluna schreef:Dus, een hond die wel op zoek gaat naar konijnen, ruzie zoeken met andere honden, achter paarden aan zou gaan, weg zou rennen of zeer angstig zou zijn daar zou ik écht veel moeite mee hebben. Want dan kan je op zo'n mega drukke zondag niet lopen, hoe ik nu loop. Dan moet je wel oplettend zijn continu en consequent. Dan zou ik dus gespannen lopen, terwijl het nu echt mijn ontspan moment is.
Dus alleen maar heel veel respect voor mensen die dit wél kunnen en zo'n hond in goede banen kan leiden. Want, ik zou dat niet volhouden denk ik.ik zoek dus nooit drukte op en ook geen hondenwandelingen. Ik vind het vreselijk als mensen me aan spreken om gezellig een praatje te maken
![]()
Soms loopt mijn dochter met me mee maar dan zeggen we amper wat tegen elkaar dus blijkbaar is het erfelijkze loopt ook een paar meter voor me uit . Heerlijk genieten en luisteren naar de vogels

- Sulluna
- Zeer actief
Ik vind dat ook heerlijk hoor! Ik loop heel vaak alleen. Alleen, als het mooi weer is in het weekend, vind ik het ook prima als het wel druk is. Dan kan ik ook genieten van alle honden die spelen en stoeien. Ik zou dat niet willen vermijden, want ik kan daar ook écht van genieten 
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
O ik wandel eigenlijk altijd alleen, in Poppel soms met mijn vriend. Maar ook daar wandel ik graag alleen echt heerlijk vind ik dat, in Poppel eigenlijk juist omdat ik daar nooit iemand tegen kom, nou ja heel zelden. En Toots heeft toch niets met andere honden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
Manu
Ik krijg vaak vragen over mijn honden, en op een of andere manier blijven die mensen altijd hangen.
Als ik een ras zie dat ik heel mooi vind of nauwelijks tegen kom, vraag ik er ook graag even naar.
Laatst ook 2 Samoyeeds, vind ik leuk, kom je nergens tegen.
Beide waren niet zo lief tegen honden, maar mijn honden lopen dan gewoon effe weg en gaan wat voor zichzelf doen. Ideaal. Kon ik toch even "it's so fluffaaay"-en.
En denk maar niet dat mijn honden dat erg vinden, die liggen ergens in zeesterren te rollen of kuilen te graven.
Zij hebben net als ik geen zin in gezeik.
Maar een leuk kletspraatje vind ik wel gezellig hoor. Alleen wil ik daarna graag weer eenzaam verder lopen en vaak gaat het daar mis.
Als ik een ras zie dat ik heel mooi vind of nauwelijks tegen kom, vraag ik er ook graag even naar.
Laatst ook 2 Samoyeeds, vind ik leuk, kom je nergens tegen.
Beide waren niet zo lief tegen honden, maar mijn honden lopen dan gewoon effe weg en gaan wat voor zichzelf doen. Ideaal. Kon ik toch even "it's so fluffaaay"-en.
En denk maar niet dat mijn honden dat erg vinden, die liggen ergens in zeesterren te rollen of kuilen te graven.
Zij hebben net als ik geen zin in gezeik.
Maar een leuk kletspraatje vind ik wel gezellig hoor. Alleen wil ik daarna graag weer eenzaam verder lopen en vaak gaat het daar mis.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik vind het juist heel vervelend als ik niemand tegenkom tijdens een wandeling. Ze rennen dan noodgedwongen wel wat met elkaar, maar Toto gaat overdreven lopen uitdagen, en Lilo is dat al snel zat. Ze kunnen prima samen en zijn dikke vrienden hoor, maar ze zien elkaar 24/7, en buiten is het veel leuker om met de eigen vriendjes te spelen. En dat vind ik übergenieten. Lilo die helemaal uit haar dakje gaat met haar border collievriendjes of die een van haar verkeringen tegenkomt, en Toto die loopt te racen en te stoeien met een van z'n stoere grote vrienden of vriendinnen..., heerlijk om naar te kijken en dan loop ik naar huis met lekker moeie honden die dieptevreden in slaap vallen thuis.Sulluna schreef:Ik vind dat ook heerlijk hoor! Ik loop heel vaak alleen. Alleen, als het mooi weer is in het weekend, vind ik het ook prima als het wel druk is. Dan kan ik ook genieten van alle honden die spelen en stoeien. Ik zou dat niet willen vermijden, want ik kan daar ook écht van genieten
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Vroeger, toen ik Bonnie net had, duidelijk groep 1.
Compleet met frustraties als het niet lukte zoals ik gepland had.
Later ben ik steeds makkelijker geworden.
Nu ben ik zeer duidelijk groep 2... 3... 4... Maar overlast veroorzaken doen we niet. En we stoppen als ik WACHT. zeg.
Dat wel.
Compleet met frustraties als het niet lukte zoals ik gepland had.
Later ben ik steeds makkelijker geworden.
Nu ben ik zeer duidelijk groep 2... 3... 4... Maar overlast veroorzaken doen we niet. En we stoppen als ik WACHT. zeg.
Dat wel.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Meestal ben ik groep 1, maar sommige dingen ben ik makkelijk in. Dingen als botten etc. hoeven van mij niet op de plaats opgegeten te worden. Erger nog, de ene hond kent niet eens het commando plaats (wel het commando "op de bank", dat kent de andere hond weer niet). Als ik verwacht dat de hond het commando niet gaat opvolgen, dan geef ik het niet als ik de strijd niet aan wil of kan gaan (een loslopende hond kan je de strijd niet mee aangaan). Een hond die onvoldoende luistert los komt een periode niet los totdat ik de gehoorzaamheid aan de lange lijn voldoende vind om weer eens los te proberen en dan komt er een sleeplijn aan zodat ik kan ingrijpen. Ik schijn veel gehoorzaamheid te vragen van mijn honden (dat krijg ik altijd te horen).
- Sulluna
- Zeer actief
Beide waren buitenlandse asielhonden. Ik heb dus niet bewust voor rassen gekozen maar gefilterd op karakter.Inge O schreef:Als je dat wist vind ik de keuze voor de twee honden die je nu hebt wel zowat de meest riskante die je had kunnen maken gezien er een héél erg grote kans was (omwille van uitgesproken jachtinstinct) dat je een deel van wat je opnoemt nooit met hen zou gekund hebben - met geen van beiden, laat staan met allebei tegelijk.Sulluna schreef:
Ja, dus dan heb je een ras ( of hond) wat goed bij je past. Ik houd wel van de drukke gebieden met veel honden, de duinen met veel konijnen, of het strand met veel paarden. Ik vind dat allemaal leuk om te zien en wandelen úren door dat soort gebieden. Ik vind dat het allerleukste aan het hebben van een hond. Als ik dan een hond heb, die zich niet kan gedragen ( of noem, hoe je het wilt noemen) tijdens drukte ( want hier zijn de losloopgebieden in het weekend nu eenmaal wat drukker) vind ik dat écht een lastig iets. Want die lange wandelingen, daar heb ik een hond voor. ( en voor nog heel wat redenen hoor)
Zo hebben sommige mensen hun hond voor een sport en als dat sporten weg valt, vinden zij dat lastig. Zo vind ik het lastig als ik met dat soort wandelingen beperkt zou worden.
En sja.. toch zijn het allebei hele makkelijke honden. Waarmee ik het hele rijtje wat ik opsomde met gemak kan doen. Ook al mijn opvangers waren rassen of mixen met "jachtbloed" en toch kon ik daar net zo makkelijk mee zijn na een tijdje. Mijn trainer zegt wel eens, dat een gemiddelde hond zich aanpast aan de baas. Wie weet, passen mijn honden zich wel aan mij aan? Ik ben namelijk nooit over de zeik geraakt als het wel een keer niet ging zoals ik wilde. Ik ben nooit boos of gefrustreerd geworden. Meestal lijnde ik ze dan gewoon een tijdje aan en probeerde het daarna weer opnieuw. Luna kon ik de eerste 3 maanden niet eens aaien, laat staan dat zij met wandelen bij mij bleef. Die heeft anderhalf jaar aan de lijn gelopen en was óntzettend veel werk. Nu loop ze al die jaren en jaren als een mak schaap aan mij geplakt. Ik zou haar in hartje centrum Amsterdam nog los kunnen laten lopen.
Sultan was ook een drama op het begin. Amper zindelijk te krijgen, heel ziektebeeld dus geen energie voor trainen, kon absoluut niet los.. Kon hem een keer oppikken in een ander dorp..
Maar ook hij is na wat trainen los gegaan en loopt ook als een mak schaap bij mij. Hij loopt wel iets verder dan luna, maar 1 keer roepen en hij staat bij mij. Luna loopt letterlijk in een straal van 3 meter en Sultan hooguit 10.
Thuis zijn het hele makkelijke honden. Met kinderen, alleen zijn, met visite of met allemaal onbekende honden binnen. Alles is prima. Zelfs een kat kan op visite komen, geen probleem.
Maar ook als zij nooit waren verbeterd had ik hun nooit weg gedaan hoor. Maar ik ben blij dat zij allebei makke schapen zijn. Lekker makkelijk, waar ik van hou
En dat mijn opvangers dat ook zijn.. misschien toeval en misschien ook niet.

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15