Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castreren update uitslag second opinion

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Castreren update uitslag second opinion

Ongelezen bericht door Laura84 »

Dat ik dit ooit zou neerzetten had ik niet verwacht maar ja, als het iets medisch is dan sta ik er zeker voor open om de knoop door te hakken.

Een kleine maand geleden zat ik met een loopse Fix bij de DA, panisch bang dat ze een bmo had maar uiteindelijk had ze gewoon behoorlijk buikpijn. Zo gezegd, wat medicatie en na een klein weekje was mijn slijmbal weer gewoon haar oude vertrouwde slijmerige zelf.
Nu is Laicka ziek, ik vind al 3 dagen diaree, nou schrik ik niet zo erg van diaree maar ze is voor vandaag weer gaan vloeien en dat terwijl de meiden redelijk opgaan qua loopsheid en Laicka dus inderdaad 3 weken geleden klaar was, dacht ik, (ik ga over een uurtje trouwens naar de DA toe)

Ik merk dat ik bang ben dat ik een bmo over het hoofd zie, er zijn zat verhalen hier dat de hond dus gewoon weinig tot geen verschijnselen laten zien.

Nu is het zo ver, ik zit met castratie in mijn hoofd met 2 langharige honden waarvan ze beide een behoorlijke vacht hebben, beide absoluut niet de makkelijkste zijn dus vandaar dat ik er voor een minuscuul klein dingetje aan denk om ze te laten castreren, vanwege het risico bmo, het feit dat er nu 2 medische dingen zijn die loopsheid gerelateerd kunnen zijn maar ja, het is toch best wel een hele pittige beslissing dus brand los.

De tegens:
-Medische ingreep, verdoving
-Dikke en daardoor moeilijkere vacht
-Kans op dikker worden
-Kans op incontinentie
-Er zal vast wel iets met kanker zijn wat verhoogd wordt
-Mogelijke karakterveranderingen

De voors:
-Geen angst meer voor bmo
-Geen DA bezoekjes meer omdat ze dus toch klachten hebben van de loopsheid
-Stabieler karakter?

Kleine omschrijving, Laicka bijna 5 jaar, vorig jaar een nestje gehad, behoorlijk stabiele dame, blijft na loopsheid altijd lang lekker ruiken voor de heren.
Fix bijna 7, nooit een nestje gehad, dikke ondervacht, hondje met angstagressie en bijtincidenten (mensen) op haar naam (bij vorige eigenaar), na loopsheid ook meteen weer van haar "geur" af.
Laatst gewijzigd door Laura84 op 02 nov 2015 11:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Re: Castreren

Nanna schreef:Een stabieler karakter: misschien. Er zijn geen loopsheden en schijnzwangerschappen meer die de boel kunnen laten ontvlammen, maar wel een wat hoger testosterongehalte. Dat is dus afwegen.
Dat is dus iets waar ik best wel bang voor ben, hoe zullen ze dan worden, het gaat nu hier in huis super, nooit knokken of iets dergelijks.
Nanna schreef: Geen kans meer op bmo's is natuurlijk altijd wel fijn. Voor afname van kans op kanker of suikerziekte had je veel jonger moeten laten castreren, daarvoor hoef je het nu niet meer te laten doen
Dat zou idd ook niet de reden zijn om ze te laten castreren, misschien omdat ze wat ouder zijn toch een verhoogde kans op botkanker?
Nanna schreef: En ja, honden met gladde snuiten en langharige vachten krijgen na castratie veelal enorme fuckvachten die veel onderhoud vereisen en niet mooi zijn.
Het is dus allemaal afwegen en de enige die hierin kan beslissen ben jijzelf.
Ik ken idd langharen (teven) die vachten hebben om te janken, broeierig, dicht, hotspots en alle ellende die daar weer bij hoort.

Eerst maar eens richting DA en dan gewoon hopen op een gespleten loopsheid, dank je voor je reactie
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier vindt je meer info. http://eenhoornleijn.nl/castratie.htm

Het is afwegen. Risicovermindering gaat niet meer gebeuren inderdaad, fuckvachten krijg je zeker weten, karakters weet je niet en risico op een aantal andere dingen heb je dan weer wel.
Stabieler kan maar hoeft niet.
Bmo-risico is weg, inderdaad.

Ik zou het persoonlijk eng vinden, één laten castreren en de ander niet. Vanwege de harmonie dus.
Maar ja, dan heb je dus twéé fuckvachten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Nanna schreef: Er zijn geen loopsheden en schijnzwangerschappen meer die de boel kunnen laten ontvlammen
Dat dacht ik dus ook, maar mijn teefje werd na de castratie wel schijndrachtig.
Volgens de da komt dat zelden voor en zou het eenmalig zijn, maar heb nu al van verschillende mensen gehoord waar dit bij gebeurd is en dat de teef steeds weer schijndrachtig word, doordat er een ini mini restje van de eierstokken zou blijven zitten.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Re: Castreren update

Laicka heeft een vergrote baarmoeder dus volgende week gaat alles eruit. Ik baal echt enorm :(
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Toch verschilt die vachten per hond. Lune heeft er een enorme fuck vacht van gekregen, maar die had altijd al een enorme klote vacht.
Pompidou dr vacht is iets wat veranderd, maar nog steeds een mooie ruw haar die ik alleen maar 1x in de maand hoef te borstelen.

Qua karakter merk ik weinig verschil overigens behalve dan dat ze iets wat rustiger zijn. En ik moet met eten ook enorm opletten dat ze niet teveel binnen krijgen
want Pompidou zet nu enorm aan terwijl ze normaliter niet dik te krijgen was. ;)

Succes met de operatie vervelend dat haar baarmoeder vergroot is. Ook ik heb na lang afwegen de keus gemaakt om toch te castreren en ben er nu op zich content mee, maar wist van te voren dat er bepaalde risico's aan zaten die ik voor lief heb genomen.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Suuz! schreef:Toch verschilt die vachten per hond. Lune heeft er een enorme fuck vacht van gekregen, maar die had altijd al een enorme klote vacht.
Pompidou dr vacht is iets wat veranderd, maar nog steeds een mooie ruw haar die ik alleen maar 1x in de maand hoef te borstelen.
Maar jij hebt bearded honden.
Daarbij is het effect altijd totaal anders (en meestal amper merkbaar) doordat de rui anders is; het is een plukvacht.
Bij non-beardeds zoals die van Laura is er wél een rui en daardoor wordt het effect echt heel vervelend. Maar enfin, dat wist ze al :(
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

We gaan het zien hoe ze er over een half jaar uit gaat zien. Ik ken hh langhaar teefjes die idd compleet ontploft zijn :(
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Suuz! schreef:Toch verschilt die vachten per hond. Lune heeft er een enorme fuck vacht van gekregen, maar die had altijd al een enorme klote vacht.
Daarbij is het effect altijd totaal anders (en meestal amper merkbaar) doordat de rui anders is; het is een plukvacht.
Bij non-beardeds zoals die van Laura is er wél een rui en daardoor wordt het effect echt heel vervelend. Maar enfin, dat wist ze al :(
Lune heeft een rare vacht voor een grand... daardoor denk ik ook dat ze die ruk vacht heeft gekregen ;-)
Ik vind lune dr vacht altijd vergelijkbaar met een wels springer of zo (qua structuur dus).. heel erg zacht en fluffy... met enkele ruwe haren er door.
Nu na dr castratie zie ik dus ook bij haar het meest nadelige effect er van ;-) dat bedoelde ik alleen te zeggen.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Wat naar dat Laicka's de baarmoeder vergroot is, beterschap met haar, hoop dat het allemaal goed gaat.

Ook ik vond het een moeilijke beslissing, heb er veel over gelezen , de risico's op een rij gezet en uiteindelijk voor Flo gekozen om haar wel te laten castreren. De reden hiervoor was dat ze veel last had van de schijndracht. Ze was dan duidelijk minder gelukkig, kon weinig hebben, onstabiel, nare angst pieken, heel erg moe, niet willen eten, melk gaan geven, uitvallen van de vacht etc. Daarbij werd ze ook maanden lastig gevallen door zeer opdringerige reuen waardoor ze gestrest raakte in het contact met honden. Ik probeerde dat natuurlijk wel zoveel mogelijk te voorkomen, maar sommige reuen ontsnappen er graag voor..... De loopsheid en schijndracht samen duurde zo'n 4 maanden, daarna was ze weer ongeveer 4 maanden haar blije energieke zelf en dan begon de ellende weer opnieuw..

Flo is eind augustus dit jaar gecastreerd. De eerste week na de operatie was ze er erg ziek van, maar daarna knapte ze heel snel op. Ik heb gewacht met castreren tot ik zeker wist dat de schijndracht voorbij was, ruim voor de volgende loopsheid en ze dus weer haar blije energieke zelf was. Het schijnt dat de hormonen op dat moment het rustigst zijn en dat dit beter is. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat als je een hond castreert tijdens de schijndracht, dat de hond dan na castratie meer kans heeft op het last blijven houden van schijndracht omdat de hormonen op het moment van castreren onrustig zijn en na castreren meer in de war blijven. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, maar heb de ervaringen van mensen toch maar meegenomen.

Het is bij Flo denk ik nog te kort geleden om al de voor en nadelen te kunnen waarnemen. Over 2 jaar kan ik daar vast meer over vertellen. Ze heeft geen last van schijndracht, haaruitval etc. en zit goed in haar energie. Maar gezien haar cyclus had ze op dit moment zonder castreren ook geen last van schijndracht gehad. Ik heb haar voeding niet verminderd en ze weegt nog steeds rond de 11 kilo (is niet aangekomen). Flo heeft nog steeds een zacht karakter en is weinig assertief en conflict vermijdend. Ze heeft geen ondervacht , haar lange vacht is makkelijk in onderhoud. Mocht deze wat dikker worden dan is dat best welkom, want zo zonder ondervacht heeft ze het in de winter snel koud. Ze is nog steeds super goed zindelijk.

Ons stabijtje van vroeger was ook gecastreerd, het bleef een slank beest met mooie vacht en zonder karakterveranderingen. Zij had tumoren in haar baarmoeder. Het is van tevoren heel moeilijk om te zien hoe het voor een hond zal uitpakken en ik geloof ook zeker in de nadelen. Twee teefjes die ik ken zijn bijv. duidelijk wat pittiger naar andere honden geworden qua karakter na castratie. Als een hond er geen last van heeft zou ik het niet doen, maar als er een medische reden voor is of als de hond veel last heeft van schijndracht / hormonen en hierdoor minder gelukkig is dan wel. Ik denk dat je als baasje je eigen hond toch het beste kent en dat ieder die beslissing voor zichzelf moet maken.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Suuz! schreef:
Marjoleine schreef:
Lune heeft een rare vacht voor een grand... daardoor denk ik ook dat ze die ruk vacht heeft gekregen ;-)
Ik vind lune dr vacht altijd vergelijkbaar met een wels springer of zo (qua structuur dus).. heel erg zacht en fluffy... met enkele ruwe haren er door.
Nu na dr castratie zie ik dus ook bij haar het meest nadelige effect er van ;-) dat bedoelde ik alleen te zeggen.
Ik heb dat niet zo ervaren? Zijn jullie haar niet 'te scherp' gaan plukken?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Laura84 schreef:We gaan het zien hoe ze er over een half jaar uit gaat zien. Ik ken hh langhaar teefjes die idd compleet ontploft zijn :(
Voorkom dat dan? Gewoon over drie maanden een salonafspraak en dat iedere acht weken volhouden. Dan ga je nergens last van hebben (qua uiterlijk, wel een beetje in je portemonnee)
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
Laura84 schreef:We gaan het zien hoe ze er over een half jaar uit gaat zien. Ik ken hh langhaar teefjes die idd compleet ontploft zijn :(
Voorkom dat dan? Gewoon over drie maanden een salonafspraak en dat iedere acht weken volhouden. Dan ga je nergens last van hebben (qua uiterlijk, wel een beetje in je portemonnee)
Ik zal daar zeker mijn best voor doen te voorkomen dat ze een ontplofte wolbaal wordt. Ik weet niet of ze elke 2 maanden zal gaan, eerst zelf proberen goed bij te houden
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Suuz! schreef:
Marjoleine schreef:
Ik heb dat niet zo ervaren? Zijn jullie haar niet 'te scherp' gaan plukken?
Wat is te scherp?

Momenteel Is haar vacht bijna niet plukbaar. Fluffy heel veel onderwol en ze vilt als de neten als je dr niet elke week 2x kamt. Dat heeft ze sinds een jaar of 2 en sinds de castratie wordt het erger.

De laatste keer heb ik dr zelfs bij dr poten met de efileer laten doen omdat het voor Lune zo gods irritant is dat ze constant met zo'n dikke vacht loopt waar bijna niet doorheen te komen Is. Daarbij heeft ze artrose in de voorpoten en vind ze elk gepluk en gekam aan de pootjes pijnlijk. :(
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Oh wat balen Laura :ugh: sterkte volgende week
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Toch een second opinion morgen ochtend. Dit omdat Laicka vandaag het sta-reflex heeft laten zien. Zou ze dan toch een gespleten loopsheid hebben?
Morgen staat op de planning, inwendig onderzoek, echo en progesterontest.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Re: Castreren update uitslag second opinion

Progesterontest heeft uitslag gegeven, 11.1.
Ze is dus "gewoon" loops.
Castratie doen we volgend jaar pas, nu niet nodig. Ik ben zoooooo opgelucht
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Nog niet eerder gereageerd maar ik heb wel het topic gevolgd. Fijn dat ze nu niet gecastreerd hoeft te worden. En goed dat je voor een second opinion bent gegaan :ok:
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Ik zou ook denken dat er wel tegenop te trimmen valt. Liever heb je natuurlijk dat het niet nodig is maar als het echt nodig is dan hoeven ze niet per se als wolbaal rond te lopen.
Afbeelding
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Heel goed dat je voor een second opinion bent gegaan
Een loopse hond castreren is niet echt handig.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

fijn dat het toch de loopsheid bleek, gespleten of gewoon snel weer loops dan?
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:fijn dat het toch de loopsheid bleek, gespleten of gewoon snel weer loops dan?
1 van die 2 is het geweest. Ik heb de week nadat ze loops was die ruwhaar als logé gehad, die vond haar nog wel heel boeiend maar ik weet niet beter met Laicka dat ze lang lekker blijft ruiken dus ik heb er toen niet te veel aandacht aan gegeven, ook omdat ie geen aanstalte maakte om Door te zetten.
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

O wat een goed nieuws!
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

racapuck schreef:O wat een goed nieuws!
en hoe, toen Chris me de uitslag doorgaf heb ik echt als een klein kind zitten huilen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”