Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verrekte knieband - iemand ervaring ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Verrekte knieband - iemand ervaring ?

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

We sporten op een hoog niveau met onze DH in de IPO en afgelopen zomer begon hij wat problemen te krijgen met springen over de haag van 1 meter. Hij liep niet mank of zo en er was niks aan de hond te merken

We zijn begonnen het springen opnieuw op te bouwen en hebben ook niet meer de volledige hoogte gesprongen.

Op het NK bleek hij bij het afstand stellen ineens zijn achterpoot op te trekken na de sprong (richting de pakwerker) en toen zijn we de dag er op naar Strikkers in Sleeuwijk gegaan.

Conclusie een verrekte knieband

Paar weken rust en alleen aan de lijn lopen en het WK-FCI konden we van hem wel doen maar na het WK ook direct weer rust
Op het WK had hij een probleem met springen

Na het WK zitten we nu op 6 weken rust en dat willen we nog een paar weken volhouden (better safe than sorry)
Half november gaan we terug naar Strikkers

heeft er hier iemand ervaring met een verrekte knieband en hoe lang heeft het herstel geduurd
Wat heb je gedaan aan revalidatie ?
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Re: Verrekte knieband - iemand ervaring ?

Ongelezen bericht door Yara »

Geen ervaring met een verrekte knieband. Wel met een kapotte knie. Maar misschien is het slim om een deskundige fysio in te schakelen voor de revalidatie. Die kan advies geven hoe je dit het beste weer kunt opbouwen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit wel eens een zwakke plek kan blijven.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Misschien even contact opnemen met Longfields, haar Laekense heeft dacht ik ook een verrekte kruisband. Maar die is al wel verder in haar revalidatie. Misschien heeft zij nog tips voor je.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Zeker ook traumeel of traumavetsem geven.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Tapas heeft in april haar voorste kruisband verrekt. We zijn nog steeds in opbouw...
Een kruisbandverrekking is een langdurige aangelegenheid heb ik begrepen. Voor totaal herstel staat (afhankelijk van de ernst van de verrekking) zomaar 6 tot 9 maanden.
Tapas loopt tijdens de beweging goed (is bijna de hele tijd zo geweest), ik ben haar aan het opbouwen in intensiteit en gooi inmiddels ook weer met een balletje (in een lage stuit voor me uit op platgelopen zandpaden) en dat lijkt nu goed te gaan.
Heel af en toe als ze wat meer gedaan heeft dan anders heeft ze na rust bij het opstaan even een paar passen dat ze mankt. Dit zou kunnen komen door artrosevorming in de knie. Tapas krijgt een supplement "arthroluxyl" wat artrosevorming zou moeten tegengaan.

Ik weet niet wat het bij jouw hond precies is wat verrekt is, je schrijft knieband maar bedoelt denk ik 1 van de kruisbanden?
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

De afgelopen weken heeft hij een paar keer per dag op de loopband gestaan. Bij de normale wandelingen maakte hij bokkensprongen en haalde fratsen uit. Dan maar een p&p rondje en verder op de loopband zodat hij rechtlijnige bewegingen kan maken.

Vandaag voor controle bij Walter Strikkers geweest. De knie voelde prima aan - geen speling en geen vocht. Ook de andere gewichten zoals enkel en heupen waren prima in orde. Spieropbouw links was minder dan rechts en dat was niet verwonderlijk natuurlijk. Hij heeft links ontzien en meer met rechts gedaan. Nu is het zaak de spieren links weer op peil te krijgen.
Trainingen mogen weer langzaam worden opgestart - eerst met rechtlijnige beweging en ook mag de loopband worden opgevoerd. Over ongeveer een maand mag de training weer verder worden uitgebreid met pakwerk en springen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”