Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Golden retriever
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Golden retriever
Hi allemaal.
Mijn lab Bumper wordt volgend jaar 8. Ik heb met haar afgesproken dat ze minimaal 40 wordt maar voor het geval ze dat niet haalt even een vraagje.
Ik ben mij al een tijdje aan het oriënteren op rassen of kruisingen.
Mijn lab is momenteel een ideale hond aangezien ze perfect is met kleine kinderen. Helemaal nu ze wat ouder wordt is het extreme bord voor de kop er wel af.
Maar het zou zomaar kunnen dat een volgende hond geen lab meer wordt.
Nu ben ik ook redelijk gecharmeerd van de golden qua uiterlijk. Lekker robuust en vriendelijk.
Kunnen de experts iets vertellen over de verschillen in karakter met een lab? En hoe is de vachtverzorging? Verharen ze erg? Hoe is de gezondheid etc.
Wij zijn een redelijk sportief en actief gezin en ik ben een beetje bang dat een golden ons misschien te sloom is. Vooral als ze wat ouder worden. Ik zoek wel hond die een paar uurtjes actief kan zijn, mee gaat hardlopen en niet schrikt van 10/15 km naast de fiets. Na opbouwen uiteraard.
Ow en het "donkere" type heeft sterke voorkeur boven die lichtgele die je momenteel overal ziet.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Mijn lab Bumper wordt volgend jaar 8. Ik heb met haar afgesproken dat ze minimaal 40 wordt maar voor het geval ze dat niet haalt even een vraagje.
Mijn lab is momenteel een ideale hond aangezien ze perfect is met kleine kinderen. Helemaal nu ze wat ouder wordt is het extreme bord voor de kop er wel af.
Nu ben ik ook redelijk gecharmeerd van de golden qua uiterlijk. Lekker robuust en vriendelijk.
Kunnen de experts iets vertellen over de verschillen in karakter met een lab? En hoe is de vachtverzorging? Verharen ze erg? Hoe is de gezondheid etc.
Wij zijn een redelijk sportief en actief gezin en ik ben een beetje bang dat een golden ons misschien te sloom is. Vooral als ze wat ouder worden. Ik zoek wel hond die een paar uurtjes actief kan zijn, mee gaat hardlopen en niet schrikt van 10/15 km naast de fiets. Na opbouwen uiteraard.
Ow en het "donkere" type heeft sterke voorkeur boven die lichtgele die je momenteel overal ziet.
blablabla 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Re: Golden retriever
Ik ben opgegroeid met goldens, de 'donkere'.
Onze eerste golden was vrij zacht en snel tevreden, maar niet lui of sloom.
De tweede golden was een pittige tante, jachttraining gedaan en liep iedere dag minimaal 2,5 uur door bossen mee.
Fietsen vond ze ook helemaal fantastisch. Absoluut niet sloom dus. Ze is 13,5 geworden.
Labrador heb ik ook ervaring mee. Persoonlijk vind ik de labrador wat meer 'plaat voor de kop'.
Ze kunnen best slim zijn maar houden zich vaak van de domme.
Daarnaast vind ik de labrador ook meer van het fysieke, dat is gezellig om te knuffelen maar minder leuk voor kleine Kids. Golden vind ik ook in hond-hond contact vaak net iets beleefder.
Maar dat is puur mijn ervaring.
Onze eerste golden was vrij zacht en snel tevreden, maar niet lui of sloom.
De tweede golden was een pittige tante, jachttraining gedaan en liep iedere dag minimaal 2,5 uur door bossen mee.
Fietsen vond ze ook helemaal fantastisch. Absoluut niet sloom dus. Ze is 13,5 geworden.
Labrador heb ik ook ervaring mee. Persoonlijk vind ik de labrador wat meer 'plaat voor de kop'.
Ze kunnen best slim zijn maar houden zich vaak van de domme.
Daarnaast vind ik de labrador ook meer van het fysieke, dat is gezellig om te knuffelen maar minder leuk voor kleine Kids. Golden vind ik ook in hond-hond contact vaak net iets beleefder.
Maar dat is puur mijn ervaring.

- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Mijn ervaring is dat, vooral jonge, Labradors veel lomper zijn.
Maar de jonge Goldens die ik ken zijn bepaald niet sloom. De oudjes die ik ken zijn echte vloerkleedjes, maar dat gaat natuurlijk geleidelijk. Als je voor een werklijn Golden gaat, lijkt dit me zeker geen minder actief ras dan een Labrador!
Maar de jonge Goldens die ik ken zijn bepaald niet sloom. De oudjes die ik ken zijn echte vloerkleedjes, maar dat gaat natuurlijk geleidelijk. Als je voor een werklijn Golden gaat, lijkt dit me zeker geen minder actief ras dan een Labrador!
Ik heb vroeger vaak op een Golden van vrienden gepast. Die was zeker niet sloom. Heel speels en gek op zijn balletje. Maar je vraagt iets over verharen. Nou hij verhaarde als een gek. Als hij met onze hond gespeeld had in de kamer zaten de haren overal. En als hij rustig was dan hoefde hij maar langs de bank te lopen en de bank zat weer vol met haren.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb twee donkere goldens. Ik had altijd berghonden, dog-achtigen en toen ik vertelde een golden te nemen kreeg ik van sommige mensen te horen dat ik dat wel saaie honden zou vinden, veel te makkelijk. Nou, het tegendeel was het geval
. Isa en Suus zijn verre van saai en zeker niet sloom. Na de dog-achtigen moest ik zelfs erg wennen aan het veel drukkere karakter van de golden. Binnen zijn ze heerlijk rustig hoor, maar buiten zijn ze heel actief. Ze willen graag werken en leren snel.
Mijn oudste is pure werklijn en heeft een vrij korte vacht. Tijdens de rui, moet de ondervacht goed uitgeborsteld worden, maar ze heeft nooit klitten. De jongste is half werk- half showlijn en heeft iets langer haar. Zij heeft minder ondervacht (tot nu toe, want ze is pas anderhalf) en zijn heeft wel klitten. Bij allebei valt de vachtverzorging reuze mee. De haren in huis zijn er wel voldoende, maar ik vind deze haren makkelijker verwijderen dan die van kortharige honden. Dit ligt in plukken in de hoeken maar steekt niet overal in.

Mijn oudste is pure werklijn en heeft een vrij korte vacht. Tijdens de rui, moet de ondervacht goed uitgeborsteld worden, maar ze heeft nooit klitten. De jongste is half werk- half showlijn en heeft iets langer haar. Zij heeft minder ondervacht (tot nu toe, want ze is pas anderhalf) en zijn heeft wel klitten. Bij allebei valt de vachtverzorging reuze mee. De haren in huis zijn er wel voldoende, maar ik vind deze haren makkelijker verwijderen dan die van kortharige honden. Dit ligt in plukken in de hoeken maar steekt niet overal in.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik ken van de jachttraining behoorlijk wat goldens en een paar daarvan zijn echt traag en slome sukkels. Allemaal showlijn. Ik zou zelf echt de voorkeur hebben voor werklijn.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
goldens vind ik wat gevoeliger, zijn wat minder lomp als labradors, maar labradors vind ik dan weer (over het algemeen) wat minder makkelijk van hun stuk te brengen. En ik hoor regelmatig wel wat van Goldens met baknijd/erg bezitterig, dat is met kleine kinderen niet altijd handig. Maar goed, daar valt vast ook wel wat aan te trainen. Labradors ken ik eigenlijk nul met dat probleem. Ze zijn vaak wel wat lomp, maar ze zullen nooit uit kwaaiigheid een kind wat doen en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat iedereen, ook kinderen, ze alles zo uit de bek kunnen trekken. Bij Goldens hoor ik dat toch nog weleens anders, maar er zijn ook een hoop goeie sullen onder de Goldens volgens mij. Hier in de straat woont een reu die ik zo zou willen hebben. Lief, voorzichtig en niet zo ongelofelijk debiel als die van mij. Ze doen het goed hoor, maar ze zijn gewoon een beetje gestoord af en toe.
Showlijnen overigens, werklijnen weet ik te weinig van
Laatst gewijzigd door sbientje op 22 okt 2015 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ik ken Goldens niet zo goed maar inderdaad kun je alles met mijn Lab doen. Ze is zelfs een keer in het bos geslagen met een tak door een boos kind, ze kwam helemaal beteutert naar mij toe. Hij heeft mij geslagen mammasbientje schreef:goldens vind ik wat gevoeliger, zijn wat minder lomp als labradors, maar labradors vind ik dan weer (over het algemeen) wat minder makkelijk van hun stuk te brengen. En ik hoor regelmatig wel wat van Goldens met baknijd/erg bezitterig, dat is met kleine kinderen niet altijd handig. Maar goed, daar valt vast ook wel wat aan te trainen. Labradors ken ik eigenlijk nul met dat probleem. Ze zijn vaak wel wat lomp, maar ze zullen nooit uit kwaaiigheid een kind wat doen en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat je ze alles zo uit de bek trekt, ook een peuter. Bij Goldens hoor ik dat toch nog weleens anders, maar er zijn ook een hoop goeie sullen onder de Goldens volgens mij. Hier in de straat woont een reu die ik zo zou willen hebben. Lief, voorzichtig en niet zo ongelofelijk debiel als die van mij. Ze doen het goed hoor, maar ze zijn gewoon een beetje gestoord af en toe.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Pom heeft eens een schop gehad (echt hard, op haar ribben en ik hoorde helemaal BOFFF) van een boze wandelaar.. ze keek eens een keer.. "okee jij bent niet leuk! Volgende slachtoffer!" stomme beesten zijn hetGollum schreef:Ik ken Goldens niet zo goed maar inderdaad kun je alles met mijn Lab doen. Ze is zelfs een keer in het bos geslagen met een tak door een boos kind, ze kwam helemaal beteutert naar mij toe. Hij heeft mij geslagen mammasbientje schreef:goldens vind ik wat gevoeliger, zijn wat minder lomp als labradors, maar labradors vind ik dan weer (over het algemeen) wat minder makkelijk van hun stuk te brengen. En ik hoor regelmatig wel wat van Goldens met baknijd/erg bezitterig, dat is met kleine kinderen niet altijd handig. Maar goed, daar valt vast ook wel wat aan te trainen. Labradors ken ik eigenlijk nul met dat probleem. Ze zijn vaak wel wat lomp, maar ze zullen nooit uit kwaaiigheid een kind wat doen en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat je ze alles zo uit de bek trekt, ook een peuter. Bij Goldens hoor ik dat toch nog weleens anders, maar er zijn ook een hoop goeie sullen onder de Goldens volgens mij. Hier in de straat woont een reu die ik zo zou willen hebben. Lief, voorzichtig en niet zo ongelofelijk debiel als die van mij. Ze doen het goed hoor, maar ze zijn gewoon een beetje gestoord af en toe.
Ik heb zowel een Golden als een lab, maar allebei tweedehands.
De lab kun je (als bekende) bijna alles mee doen, zij heeft een heel hoge bijtdrempel.
De golden kunnen wij alles mee doen (onbekenden niet) behalve met items als eten/speelgoed/dingen van waarde voor hem. Hij heeft enorme buitdrift en een erg lage bijtdrempel.
Nu zijn zij misschien niet helemaal stereotiep, maar ik zou er zeker wel rekening mee houden dat buitdrift een dingetje kan zijn bij de Golden.
Overigens is onze Golden alles behalve sloom
en hij verhaart veel minder dan onze Lab 
De lab kun je (als bekende) bijna alles mee doen, zij heeft een heel hoge bijtdrempel.
De golden kunnen wij alles mee doen (onbekenden niet) behalve met items als eten/speelgoed/dingen van waarde voor hem. Hij heeft enorme buitdrift en een erg lage bijtdrempel.
Nu zijn zij misschien niet helemaal stereotiep, maar ik zou er zeker wel rekening mee houden dat buitdrift een dingetje kan zijn bij de Golden.
Overigens is onze Golden alles behalve sloom

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
sbientje schreef:goldens vind ik wat gevoeliger, zijn wat minder lomp als labradors, maar labradors vind ik dan weer (over het algemeen) wat minder makkelijk van hun stuk te brengen. En ik hoor regelmatig wel wat van Goldens met baknijd/erg bezitterig, dat is met kleine kinderen niet altijd handig. Maar goed, daar valt vast ook wel wat aan te trainen. Labradors ken ik eigenlijk nul met dat probleem. Ze zijn vaak wel wat lomp, maar ze zullen nooit uit kwaaiigheid een kind wat doen en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat je ze alles zo uit de bek trekt, ook een peuter. Bij Goldens hoor ik dat toch nog weleens anders, maar er zijn ook een hoop goeie sullen onder de Goldens volgens mij. Hier in de straat woont een reu die ik zo zou willen hebben. Lief, voorzichtig en niet zo ongelofelijk debiel als die van mij. Ze doen het goed hoor, maar ze zijn gewoon een beetje gestoord af en toe.

Misschien is een werklijn wel een idee als je er veel mee wilt gaan doen. De goldens die ik ken zijn toch niet echt sportief, maar goed ik ken er dan ook maar een paar en dat zijn van die voertonnetjes op pootjes

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Naaah arm kind.sbientje schreef:Pom heeft eens een schop gehad (echt hard, op haar ribben en ik hoorde helemaal BOFFF) van een boze wandelaar.. ze keek eens een keer.. "okee jij bent niet leuk! Volgende slachtoffer!" stomme beesten zijn hetGollum schreef:Ik ken Goldens niet zo goed maar inderdaad kun je alles met mijn Lab doen. Ze is zelfs een keer in het bos geslagen met een tak door een boos kind, ze kwam helemaal beteutert naar mij toe. Hij heeft mij geslagen mammasbientje schreef:goldens vind ik wat gevoeliger, zijn wat minder lomp als labradors, maar labradors vind ik dan weer (over het algemeen) wat minder makkelijk van hun stuk te brengen. En ik hoor regelmatig wel wat van Goldens met baknijd/erg bezitterig, dat is met kleine kinderen niet altijd handig. Maar goed, daar valt vast ook wel wat aan te trainen. Labradors ken ik eigenlijk nul met dat probleem. Ze zijn vaak wel wat lomp, maar ze zullen nooit uit kwaaiigheid een kind wat doen en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat je ze alles zo uit de bek trekt, ook een peuter. Bij Goldens hoor ik dat toch nog weleens anders, maar er zijn ook een hoop goeie sullen onder de Goldens volgens mij. Hier in de straat woont een reu die ik zo zou willen hebben. Lief, voorzichtig en niet zo ongelofelijk debiel als die van mij. Ze doen het goed hoor, maar ze zijn gewoon een beetje gestoord af en toe.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Max is een lieve actieve stuiterbal. Een allemansvriendje die het liefst vandaag nog een kindje hier ziet rondhuppelen. Gek is hij daarop. Heerlijke hond! Lief maar geen saaie slome hond.
Max is niet raszuiver en een herplaatser.
Er zit wel veel verschil in goldens. Ik zie logge vierkante dikke sjokkers en ik zie actieve pientere honden. Dat is deels aanleg (sommige stamboomhonden vind ik echt slagschepen) maar ook deels wat je ermee doet.
Ik vind dat een golden zich snel aanpast. Woont hij in een gezin waar hij de hele dag wordt volgestopt en weinig beweegt krijg je een sloom vloerkleed, ga je er veel mee bewegen en leuke dingen ondernemen krijg je een actieve viervoeter.
Max is niet raszuiver en een herplaatser.
Er zit wel veel verschil in goldens. Ik zie logge vierkante dikke sjokkers en ik zie actieve pientere honden. Dat is deels aanleg (sommige stamboomhonden vind ik echt slagschepen) maar ook deels wat je ermee doet.
Ik vind dat een golden zich snel aanpast. Woont hij in een gezin waar hij de hele dag wordt volgestopt en weinig beweegt krijg je een sloom vloerkleed, ga je er veel mee bewegen en leuke dingen ondernemen krijg je een actieve viervoeter.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
sbientje schreef:goldens vind ik wat gevoeliger, zijn wat minder lomp als labradors, maar labradors vind ik dan weer (over het algemeen) wat minder makkelijk van hun stuk te brengen. En ik hoor regelmatig wel wat van Goldens met baknijd/erg bezitterig, dat is met kleine kinderen niet altijd handig. Maar goed, daar valt vast ook wel wat aan te trainen. Labradors ken ik eigenlijk nul met dat probleem. Ze zijn vaak wel wat lomp, maar ze zullen nooit uit kwaaiigheid een kind wat doen en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat je ze alles zo uit de bek trekt, ook een peuter. Bij Goldens hoor ik dat toch nog weleens anders, maar er zijn ook een hoop goeie sullen onder de Goldens volgens mij. Hier in de straat woont een reu die ik zo zou willen hebben. Lief, voorzichtig en niet zo ongelofelijk debiel als die van mij. Ze doen het goed hoor, maar ze zijn gewoon een beetje gestoord af en toe.
Mijn ene golden, Isa, is inderdaad wat bezitterig. Overigens niet met voer, maar wel met ballen. En niet t.o.v. mensen, maar alleen bij andere honden. Mensen kunnen bij Isa alles doen en afpakken. Je kan bij haar als het moet iets uit haar achterste kies peuteren.
Het enige nadeel van mijn goldens vind ik dat ze zich erg kunnen opwinden, bijv. als we uitgaan, dan moeten ze ergens op afreageren, anders staan ze alleen maar te blaffen en springen of reageren zich af op elkaar. En Dora, mijn kruising staat er dan heel rustig bij en vraagt zich af waar die twee zich zo druk om maken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
-
- Zeer actief
Belle schreef:sbientje schreef:goldens vind ik wat gevoeliger, zijn wat minder lomp als labradors, maar labradors vind ik dan weer (over het algemeen) wat minder makkelijk van hun stuk te brengen. En ik hoor regelmatig wel wat van Goldens met baknijd/erg bezitterig, dat is met kleine kinderen niet altijd handig. Maar goed, daar valt vast ook wel wat aan te trainen. Labradors ken ik eigenlijk nul met dat probleem. Ze zijn vaak wel wat lomp, maar ze zullen nooit uit kwaaiigheid een kind wat doen en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat je ze alles zo uit de bek trekt, ook een peuter. Bij Goldens hoor ik dat toch nog weleens anders, maar er zijn ook een hoop goeie sullen onder de Goldens volgens mij. Hier in de straat woont een reu die ik zo zou willen hebben. Lief, voorzichtig en niet zo ongelofelijk debiel als die van mij. Ze doen het goed hoor, maar ze zijn gewoon een beetje gestoord af en toe.
Mijn ene golden, Isa, is inderdaad wat bezitterig. Overigens niet met voer, maar wel met ballen. En niet t.o.v. mensen, maar alleen bij andere honden. Mensen kunnen bij Isa alles doen en afpakken. Je kan bij haar als het moet iets uit haar achterste kies peuteren.
Het enige nadeel van mijn goldens vind ik dat ze zich erg kunnen opwinden, bijv. als we uitgaan, dan moeten ze ergens op afreageren, anders staan ze alleen maar te blaffen en springen of reageren zich af op elkaar. En Dora, mijn kruising staat er dan heel rustig bij en vraagt zich af waar die twee zich zo druk om maken.
Ik heb Max geleerd de riem vast te pakken en hij doet dat en gaat dan netjes bij de deur zitten wachten.
Ook van de andere goldens hier in de straat herken ik dat gehyper voor vertrek niet.
Denk dat dat meer iets is wat past bij individuele karakters en deels opvoeding?
-
- Zeer actief
- Contacteer:
ja joh, kijk je ff de andere kant op, komen ze na een zoekapport terug met een peuterveertje schreef:sbientje schreef:goldens vind ik wat gevoeliger, zijn wat minder lomp als labradors, maar labradors vind ik dan weer (over het algemeen) wat minder makkelijk van hun stuk te brengen. En ik hoor regelmatig wel wat van Goldens met baknijd/erg bezitterig, dat is met kleine kinderen niet altijd handig. Maar goed, daar valt vast ook wel wat aan te trainen. Labradors ken ik eigenlijk nul met dat probleem. Ze zijn vaak wel wat lomp, maar ze zullen nooit uit kwaaiigheid een kind wat doen en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat je ze alles zo uit de bek trekt, ook een peuter. Bij Goldens hoor ik dat toch nog weleens anders, maar er zijn ook een hoop goeie sullen onder de Goldens volgens mij. Hier in de straat woont een reu die ik zo zou willen hebben. Lief, voorzichtig en niet zo ongelofelijk debiel als die van mij. Ze doen het goed hoor, maar ze zijn gewoon een beetje gestoord af en toe.
![]()
![]()
Misschien is een werklijn wel een idee als je er veel mee wilt gaan doen. De goldens die ik ken zijn toch niet echt sportief, maar goed ik ken er dan ook maar een paar en dat zijn van die voertonnetjes op pootjes

beetje ongelukkig geformuleerd idd, zal het ff aanpassen

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
En dan nog zijn er honden waar genoeg mee wordt gedaan, maar toch slome duikelaars zijnmoniek&bo schreef: Ik vind dat een golden zich snel aanpast. Woont hij in een gezin waar hij de hele dag wordt volgestopt en weinig beweegt krijg je een sloom vloerkleed, ga je er veel mee bewegen en leuke dingen ondernemen krijg je een actieve viervoeter.

Mijn jacht-trainer had een reu, deed ie ook jachtproeven mee. Hij deed alles feilloos, en hij deed alles HEEEEEEEL traag. Zo traag dat het wat hilarisch had.
Ongecastreerde reu, niet te dik. Hij is inmiddels er niet meer, maar toen hij jonger was, was hij ook zo, werd er verteld.
Een medecursist van jachttraining heeft een teef. Ik weet niet hoe oud, maar niet middelbaar. Dat is ook zo'n slome duikelaar.
Dat zijn beide honden waar erg veel mee gewandeld wordt, waar mee getraind wordt, die intact zijn. Maar ook slome sukkels.

-
- Zeer actief
Ja, die zijn er inderdaad. Van wat ik zie zijn de slomerds vooral de logge slagschepen.Paisley schreef:En dan nog zijn er honden waar genoeg mee wordt gedaan, maar toch slome duikelaars zijnmoniek&bo schreef: Ik vind dat een golden zich snel aanpast. Woont hij in een gezin waar hij de hele dag wordt volgestopt en weinig beweegt krijg je een sloom vloerkleed, ga je er veel mee bewegen en leuke dingen ondernemen krijg je een actieve viervoeter.![]()
Mijn jacht-trainer had een reu, deed ie ook jachtproeven mee. Hij deed alles feilloos, en hij deed alles HEEEEEEEL traag. Zo traag dat het wat hilarisch had.
Ongecastreerde reu, niet te dik. Hij is inmiddels er niet meer, maar toen hij jonger was, was hij ook zo, werd er verteld.
Een medecursist van jachttraining heeft een teef. Ik weet niet hoe oud, maar niet middelbaar. Dat is ook zo'n slome duikelaar.
Dat zijn beide honden waar erg veel mee gewandeld wordt, waar mee getraind wordt, die intact zijn. Maar ook slome sukkels.
Soms wel jammer dat mensen denken dat alle goldens zo zijn want dat is zeker niet zo.
Bij de cirkeltraining was Max de speedy gonzalez van de groep

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik zou om te beginnen je niet blind staren op een kleurtje. Je hebt actieve bijna witte Goldens en slomere donkere. Kijk gewoon naar de ouderdieren.
Ik vind wel dat bezitterig wel een groot ding kán zijn. Je hoort het wel eens bij Goldens, en dat is met jonge kinderen wel lastig denk ik.
Mijn Golden is bijvoorbeeld een heeeele lieve hond met kinderen (mensen over het algemeen), maar ze hoeven niet bij de voerbak en een lekker bot te komen. Maar ook veel Goldens hebben dit niet, maar houd er rekening mee.
Ook moet je wel water/modderproof zijn, daar zijn ze gek op.
Het afreageren en opwinding herken ik niet zo erg van Ayleen. Ze wordt vooral druk tijdens de training als ze het niet snapt, het is een kleine perfectionist die het je graag naar de zin maakt, zonder daar in door te slaan overigens.
Ook het verharen valt hier wel mee, maar breng haar al snel naar de trimster dus dat zal ook wel schelen.
Ayleen is een bezige bij, kan uren in beweging zijn. Maar zoals vandaag is er één ziek iemand thuis en de rest weg: is ze de hele dag rustig (als de bal uit de kamer is, haha).
Ze past zich erg aan, ik vind dat zelf ideaal. Ze is zacht met kinderen, stoeit wild met mijn broer, is lief tegenover oude mensen en is sportief als ik dat wil. Ik kan haar overal mee naar toe nemen, mits ze niet in de modder heeft gelegen. Ze is ook een echte clown, ondeugend en weet goed hoe ze op grappige manieren aandacht kan krijgen.
Ik vind het een prettige hond en vind voor mijn eerste hond ook wel genoeg er in zitten. Niet teveel karakter, niet te weinig.

Ik vind wel dat bezitterig wel een groot ding kán zijn. Je hoort het wel eens bij Goldens, en dat is met jonge kinderen wel lastig denk ik.
Mijn Golden is bijvoorbeeld een heeeele lieve hond met kinderen (mensen over het algemeen), maar ze hoeven niet bij de voerbak en een lekker bot te komen. Maar ook veel Goldens hebben dit niet, maar houd er rekening mee.
Ook moet je wel water/modderproof zijn, daar zijn ze gek op.

Het afreageren en opwinding herken ik niet zo erg van Ayleen. Ze wordt vooral druk tijdens de training als ze het niet snapt, het is een kleine perfectionist die het je graag naar de zin maakt, zonder daar in door te slaan overigens.
Ook het verharen valt hier wel mee, maar breng haar al snel naar de trimster dus dat zal ook wel schelen.
Ayleen is een bezige bij, kan uren in beweging zijn. Maar zoals vandaag is er één ziek iemand thuis en de rest weg: is ze de hele dag rustig (als de bal uit de kamer is, haha).
Ze past zich erg aan, ik vind dat zelf ideaal. Ze is zacht met kinderen, stoeit wild met mijn broer, is lief tegenover oude mensen en is sportief als ik dat wil. Ik kan haar overal mee naar toe nemen, mits ze niet in de modder heeft gelegen. Ze is ook een echte clown, ondeugend en weet goed hoe ze op grappige manieren aandacht kan krijgen.
Ik vind het een prettige hond en vind voor mijn eerste hond ook wel genoeg er in zitten. Niet teveel karakter, niet te weinig.

- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Ik zou zeker wel aandacht geven aan het kleurtje. Ik heb showlijn goldens gehad, meerdere zelfs, maar vind zelf een werklijn echt wat anders.
Wel zijn ze bij mij allemaal bezitterig richting voedsel (naar andere honden toe), dat is vaker het geval bij Goldens. Mijn werklijn loopt moeiteloos in de bergen en aan de fiets; mijn showlijn had daar al snel niet zoveel zin meer in helaas...Ze zijn mij beiden even lief, maar als je met nadruk een actievere hond zoekt, zou ik voor een werklijn gaan en het risico niet nemen met een showlijn.
Wel zijn ze bij mij allemaal bezitterig richting voedsel (naar andere honden toe), dat is vaker het geval bij Goldens. Mijn werklijn loopt moeiteloos in de bergen en aan de fiets; mijn showlijn had daar al snel niet zoveel zin meer in helaas...Ze zijn mij beiden even lief, maar als je met nadruk een actievere hond zoekt, zou ik voor een werklijn gaan en het risico niet nemen met een showlijn.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ik vind trouwens labjes betere goedsullen dan Goldens. Die laatste kunnen best kattig uit de hoek komen.
- _Leonie
- Zeer actief
Maar ook in werklijnen kan een keer een lichter kleurtje voorkomen en in een showlijn een keer niet een helemaal wit kleurtje. Je kijkt toch uiteindelijk naar de ouders en de lijnen er achter, lijkt mij.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ja, het gaat in zoverre natuurlijk niet om de kleur; kleur alleen is niet bepalend is voor hoe de hond werkt. Maar een jachtlijn selecteert bijna altijd op een donkere kleur; en showlijnen zijn vaker (niet altijd!) lichter._Leonie schreef:Maar ook in werklijnen kan een keer een lichter kleurtje voorkomen en in een showlijn een keer niet een helemaal wit kleurtje. Je kijkt toch uiteindelijk naar de ouders en de lijnen er achter, lijkt mij.
Ik zou gaan voor een lijn die zich in de allereerste plaats toelegt op sportieve activiteiten. Daar ligt de nadruk minder op bij showlijnen. Je wilt een fokker die fokt met ouderdieren die bewezen werklust hebben, en waarbij die werklust meerdere generaties aanwezig is geweest. Dan is de kans op een werklustige pup hoger.
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 22 okt 2015 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- _Leonie
- Zeer actief
Dat is waar. Al hoorde ik laatst een showlijnfokster zeggen dat ze er toch meer kleur in wil fokken, omdat die nu populairder worden. Dus dacht, benadruk nog even dat lijnen bepalender zijn.
Heb je straks mooie donkere hond, is het niet wat je verwacht. Zo jammer.

Heb je straks mooie donkere hond, is het niet wat je verwacht. Zo jammer.
-
- Zeer actief
Als je een sportieve golden wilt moet je gaan kijken in de werklijnen.
Elmo is in huis een vloerkleedje maar als we gaan trainen is hij heerlijk fanatiek. Kinderen is hij knettergek op en is hier ook heel zachtjes mee. Voernijd kent hij niet (mijn vorige golden ook niet) ligt ook aan de opvoeding. Fietsen wil Elmo niet maar hardlopen,skeeleren en zwemmen wel.
Het verharen valt mee af en toe een kam erdoor of 2 keer per jaar de wassen en drogen techniek toepassen dan valt het haren wel mee.
Elmo is in huis een vloerkleedje maar als we gaan trainen is hij heerlijk fanatiek. Kinderen is hij knettergek op en is hier ook heel zachtjes mee. Voernijd kent hij niet (mijn vorige golden ook niet) ligt ook aan de opvoeding. Fietsen wil Elmo niet maar hardlopen,skeeleren en zwemmen wel.
Het verharen valt mee af en toe een kam erdoor of 2 keer per jaar de wassen en drogen techniek toepassen dan valt het haren wel mee.
Miep is onze vierde Golden, en totaal geen last van buitdrift. En wij hebben echt duizenden kilometers gemaakt met de honden, een wandeling van 25 km - met de hele roedel - was echt het summum van de week. Onze honden waren dan weer niet zo geschikt voor kilometers maken langs de fiets, dat is saai (of vinden wij dat saai?).JBK schreef:Ik heb zowel een Golden als een lab, maar allebei tweedehands.
Overigens is onze Golden alles behalve sloomen hij verhaart veel minder dan onze Lab
Verharen doen ze. Maar die plukken verzamelen zich op bepaalde plekken in huis, en die zijn echt heel veel makkelijker weg te halen dan die piek-haartjes van een Lab. Bij kleinere kinderen zou ik echt als retriever de Golden aanraden, i.v.m. lompheid. Een Lab of Flatcoat bedoelen het niet zo, maar ze zijn gewoon lomper.
-
- Zeer actief
Sportief zijn ze zeker! Lange huttentochten in de bergen, skitour offpiste, mountainbiken, hardlopen, noem het maar op en mijn golden gaat mee. We zijn erg actief in de jacht en behendigheid en trainen dan ook redelijk veel per week. Daarnaast gaat hij dus ook mee met lange wandelingen en ik probeer nog twee keer in de week hard te lopen. Hij vindt het allemaal prachtig. Als je hem echter in huis ziet, dan is het een vloerkleedje, maar als je zijn riem pakt, dan is hij aan. Heerlijke eigenschap vind ik dat.Peter27 schreef:Hi allemaal.
Mijn golden is er eentje uit werklijnen en mijn voorkeur gaat ook uit naar dit type, juist omdat ik zo actief ben. Kleur zegt inderdaad niet alles zoals mijn voorgangers al hebben geschreven, er zijn ook lichtere kleur werklijn en donkere kleur showlijn goldens. In je zoektocht zou je kunnen kijken of er iets van werkuitslagen staan op de site van de fokker en zeker uitvragen wat er allemaal gedaan wordt met de honden van de fokker en waar ze opletten bij het kiezen van de combinatie.
Verharen doen ze wel, maar het zijn van die vlokken met haren, die pak je zo op en het is weer schoon. De haartjes van mijn labrador mix die gaan overal in en tussen zitten, die zijn veel lastiger te verwijderen. Ik laat mijn golden 1 a 2 keer per jaar trimmen, vooral in het voorjaar om hem wat makkelijker droog te krijgen. Hij heeft een vacht die vrij lang nat blijft en met een hond die in elke plas ligt is dat niet altijd even fijn. Ik borstel hem niet echt vaak, ongeveer 1 keer per maand om zijn staart en broek weer toonbaar te krijgen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- xTessa
- Actief
Ik hou van mijn Golden. Geen stamboom en nu 1,5 jaar uit en heerlijk actief als we naar buiten gaan. Binnen kan hij ook goed zelf met een balletje spelen en als we een dag wat minder kunnen doen is het niet meteen een ongecontroleerde stuiterbal. We kunnen uren in het bos lopen, fietsen heb ik nog niet met hem geprobeerd door zijn enthousiasme. Hij vindt alles en iedereen leuk en wordt er ook heel blij van als hij door heeft dat we naar het strand of het bos gaan. Toen hij jonger was, was hij beschermend over zijn botjes, maar inmiddels kunnen we daar gewoon bijzitten en het afpakken als het nodig is. Je moet een kind ook eigenlijk gewoon leren van het eten van de hond af te blijven. Over speeltjes is hij buiten in het grote uitlaatveld wel erg bezitterig naar andere honden toe en als je als mens naar hem toeloopt, loopt hij weg. Hij heeft zo iets van 'ik heb het gevonden, dus nu is het van mij'. Hij zal echter niet gaan bijten, maar geeft meer waarschuwingsblafjes. In het bos is hij daar dan weer anders in. Dan loopt hij vrolijk rond met de stok of bal en komt het naar je toe brengen om te gooien. Hij is hartstikke lief naar kinderen toe, want hij houdt er echt rekening mee dat ze klein zijn en hij dus niet tegen ze op kan springen (man, wat was ik daar blij mee dat hij dat door had). Ook naar andere honden is hij heel lief, die van ons heeft alleen niet vanaf afstand door wanneer een andere hond niet lief is. Maar wanneer hij gewaarschuwd wordt, bemoeit hij zich er verder ook niet mee.
Dit is mijn eerste golden, dus weet niet hoe het is hoe hij ouder is, maar dat ligt er denk ik ook een beetje aan wat je er zelf mee doet. En dit is natuurlijk heel erg mijn golden en aangezien hij geen stamboom heeft, weet ik niet precies wat hier typisch golden van is en wat misschien eigenlijk helemaal niet bij een golden hoort.
edit: Ohja, over het verharen, dat doet die van mij enorm veel. Ik moet sowieso elke dag vegen in huis
Dit is mijn eerste golden, dus weet niet hoe het is hoe hij ouder is, maar dat ligt er denk ik ook een beetje aan wat je er zelf mee doet. En dit is natuurlijk heel erg mijn golden en aangezien hij geen stamboom heeft, weet ik niet precies wat hier typisch golden van is en wat misschien eigenlijk helemaal niet bij een golden hoort.
edit: Ohja, over het verharen, dat doet die van mij enorm veel. Ik moet sowieso elke dag vegen in huis
- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
onze/mijn moeders golden zonder stamboom (als ik me goed herinner) is nu 12 en heeft last van artrose maar kan met medicatie nog makkelijk een stuk wandelen, en is tot voor kort ook best actief geweest. Hij is van het donkere type en een stuk ranker dan de meeste goldens, kon in zn jonge jaren ook echt flink hard rennen. Qua karakter alleen geen beginnershond, erg zelfverzekerd/dominant ook in huis, een onbekende moest niet aan zn voer of kauwbotjes komen, heeft zich al eens bewezen als serieuze waakhond en balletjes laat hij alleen los voor "de baas". Ook naar andere honden kan hij flink lelijk doen als ze hem storen of in de buurt komen van iets wat "van hem" is en gaat een knokpartij niet uit de weg. Hij is absoluut niet vals maar wel pittig en denk dat ie zn taak als retriever serieus neemt, misschien dat hij uit een werklijn komt. Voor ons is het altijd een fijne hond geweest, ik hou zelf sowieso wel van een beetje karakter, maar kan me voorstellen dat als je een lieve goedsul verwacht en je krijgt er zo eentje dat dat niet is wat je zoekt. Heb het idee dat goldens sowieso wat pittiger *kunnen* zijn dan labradors, ben er best wel wat met flinke bak/prooinijd tegengekomen en vaak ook erg zelfverzekerd.
- Nicoline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): APBT
Heb trouwens met die golden meer vechtpartijen meegemaakt dan met mn huidige staff
(maar ok die is altijd aangelijnd). Het ging meestal om een speeltje of om eten en met ingrijpen was het snel klaar, maar hij heeft toch al best wat gaatjes op zn geweten staan :-/ Heb een keer de fout gemaakt hem mee te nemen toen ik in het bos ging zitten tekenen, toen we daar een tijdje zaten begon hij dat stukje als zijn terrein te zien en een buurtende hond (ook een dominante reu) heeft ie toen toch even flink te grazen genomen, was achteraf niet ernstig maar die andere hond bloedde flink dus ik schrok me rot. En als pup is hij een keer gepakt door een duitse herder, dat is hij nooit meer vergeten en ook dat heb ik op de harde manier geleerd: hij schoffelde een willekeurige duitse herder omver en ging door terwijl die hond piepend op zn rug lag :-/ heb m natuurlijk meteen er vanaf gehaald en sindsdien altijd aangelijnd als we een duitse herder zagen, met andere herders was er totaal geen probleem trouwens. Maar tegelijkertijd is hij ook gewoon heel sociaal vaardig, zo weet ie ook gewoon dat hij niet bij mijn stafford in de buurt moet komen, hij probeert t niet eens.