Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Laparoscopie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Laparoscopie

Ongelezen bericht door Valerie »

Jigzy had vorig jaar een gespleten loopsheid en dit jaar weer. Ik twijfel ontzettend of ik haar ga laten castreren en dan ook nog op welke manier.
Zijn er mensen met recente ervaringen mbt laparoscopisch castreren? Heeft het echt zoveel voordelen? Jigzy is gewoon gezond dus in principe zou ze een operatie met gemak aankunnen. Maar een buikoperatie blijf ik eng vinden.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Laparoscopie

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik zie de voordelen niet en heb beide laten doen.
Ooit zelfs een lezing bijgewoond van iemand die doodgewoon zeer negatief was over laparoscopie, onder andere door het gas wat ingeblazen werd en de plaats van de incisies. Bij traditioneel snij je op een natuurlijke aanhechtplaats en de gaatjes van de laparoscopie worden op gevoeliger plaatsen gemaakt, zei zij.
Wanneer je in centimeters snijwerk gaat meten, denk ik zelf dat het niet veel uitmaakt. De traditionele castratiesnede is tegenwoordig ook maar heel klein.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Sneeuw is laparoscopisch gecastreerd toen ze in Nederland kwam - ze was op dat moment loops, en kwam er uit alsof er niets gebeurt was, zeg maar, oplosbare hechtingen, geen kap gewoon toen ze uitgeslapen was mee naar huis en weer gaan. hoe het anders zou zijn geweest weet ik niet natuurlijk, dit is mijn 1 ste teef, en misschien ook wel de laatste. Ik weet wel dat er een behoorlijk prijskaartje aan hangt dat dan weer wel, maar gezien het herstel en hoe het gegaan is heb ik er geen spijt van gehad
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zie eerlijk gezegd het voordeel nog steeds niet zo heel erg. Wat Rosita zegt, een normale castratie is ook niet zo'n hele grote snee en het blijft toch een buikoperatie, one way or the other. Mijn vorige teef is gecastreerd vanwege een bmo en daar vonden ze ook nog een knobbel in de baarmoeder dus ze moesten toen nog korter afbinden dan ze normaal doen. Die had wel een flinke snee, maar het was keurig gehecht en ze heeft er helemaal niet aangezeten ofzo. Ze was al 11 toen, maar stond na een dag alweer te stuiteren. Het is misschien iets minder invasief, zo'n laparoscopische ingreep, maar ik weet niet of dat voordeel nou zo groot is..
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

ik heb 2 van mijn teefjes laparoscopisch laten steriliseren en ik vond het super! Helemaal geen grote operatie, maar 2 kleine sneetjes waar ze geen last van hebben gehad. Dezelfde avond sprongen ze op de bank en hebben totaal nergens last van gehad! Alleen de eerste dag wat sloom van de narcose.

Ik zou nooit anders willen voor mijn hond :E:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol is ook laparoscopisch gecastreerd, ik vond het perfect. Twee piepkleine sneetjes met ieder 1 of 2 hechtingen. Nergens last van.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind het zo vreselijk duur. Hier kost het 500 euro.. Voor een hondje van 12.5 kilo. Poeh!
Gollum
Zeer actief

Machie schreef:Ik vind het zo vreselijk duur. Hier kost het 500 euro.. Voor een hondje van 12.5 kilo. Poeh!
:80:
Ik was in Utrecht 400 euro kwijt voor Gol, toen 25 kilo.
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Machie schreef:Ik vind het zo vreselijk duur. Hier kost het 500 euro.. Voor een hondje van 12.5 kilo. Poeh!
Wat zou je anders betalen? Ik heb geen idee van het prijsverschil :ugh:

Ik heb met beide 1 x ervaring en vind laparoscopie wel prettiger, maar dat was 12 jaar terug maar 100 euro duurder omdat mijn hond 1 van de eersten van die kliniek was.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gollum schreef:
:80:
Ik was in Utrecht 400 euro kwijt voor Gol, toen 25 kilo.
Dat is inderdaad veel. Ik was voor Yentle geloof ik €250 kwijt, ze was onder de 10 kg.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Dit jaar is hier nog 50 euro korting op

Traditioneel Laparoscopisch
Sterilisatie teef 0-10 kg € 299,02 € 434,72
10-20 kg € 331,25 € 466,95
20-30 kg € 367,55 € 503,25
30-40 kg € 404,34 € 540,04
40-50 kg € 436,64 € 572,34
50-60 kg € 467,67 € 603,37
60-70 kg € 510,04 € 645,74

http://www.dierenziekenhuisalmere.nl/ta ... huis-2013/
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb nog nooit een laporoscopische castratie laten doen bij mijn teven. Toen ik jaren geldeden Kyra en Lyndie heb laten castreren, had ik er nog nooit van gehoord.
Ik zou het denk ik nu wel doen want het waren beste sneden bij mijn meisjes. Bij Kyra helemaal, maar die had een gesloten baarmoederontsteking, dus misschien lag het daaraan. Maar zij had een snee van net onder het borstbeen tot vlak bij haar anus. :schrik:
En ze wist, ondanks de kap, toch nog een paar dagen later een paar hechtingen los te peuteren. Drama was dat, want het kon toen niet meer gehecht worden. :cry:
Bij Lyndie was de snee kleiner maar er zaten toen toch nog een hechting of 15 in. Al met al duurde het best wel een tijd voor ze weer in orde waren. Wat ik heb gehoord van zo'n kijkoperatie zijn de wonden veel kleiner en het herstel sneller.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Sylvi@ schreef:
Wat zou je anders betalen? Ik heb geen idee van het prijsverschil :ugh:

Ik heb met beide 1 x ervaring en vind laparoscopie wel prettiger, maar dat was 12 jaar terug maar 100 euro duurder omdat mijn hond 1 van de eersten van die kliniek was.
Hier scheelt het 200 euro, 300 is normaal. Nog bizar duur ;)
Gollum
Zeer actief

lieke schreef:Ik heb nog nooit een laporoscopische castratie laten doen bij mijn teven. Toen ik jaren geldeden Kyra en Lyndie heb laten castreren, had ik er nog nooit van gehoord.
Ik zou het denk ik nu wel doen want het waren beste sneden bij mijn meisjes. Bij Kyra helemaal, maar die had een gesloten baarmoederontsteking, dus misschien lag het daaraan. Maar zij had een snee van net onder het borstbeen tot vlak bij haar anus. :schrik:
En ze wist, ondanks de kap, toch nog een paar dagen later een paar hechtingen los te peuteren. Drama was dat, want het kon toen niet meer gehecht worden. :cry:
Bij Lyndie was de snee kleiner maar er zaten toen toch nog een hechting of 15 in. Al met al duurde het best wel een tijd voor ze weer in orde waren. Wat ik heb gehoord van zo'n kijkoperatie zijn de wonden veel kleiner en het herstel sneller.
Het kan ook alleen als de baarmoeder rustig is want die laten ze zitten. Alleen de eierstokken worden weggenomen bij Lapascopie. Dus bij een ontsteking moet de hele boel eruit en heb je alsnog zo'n snee.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Gollum schreef:
lieke schreef:Ik heb nog nooit een laporoscopische castratie laten doen bij mijn teven. Toen ik jaren geldeden Kyra en Lyndie heb laten castreren, had ik er nog nooit van gehoord.
Het kan ook alleen als de baarmoeder rustig is want die laten ze zitten. Alleen de eierstokken worden weggenomen bij Lapascopie. Dus bij een ontsteking moet de hele boel eruit en heb je alsnog zo'n snee.

Och ja, natuurlijk. :oohja:
Ik was in de war bij een 'normale' castratie waar ze de baarmoeder ook weghalen. Nou, dan zou het voor mij helemaal duidelijk zijn. Alleen de eierstokken weghalen lijkt me stukken minder invasief.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Onze dierenarts geeft altijd wel -redelijk- eerlijke informatie over dit soort dingen op hun website.

Ik lees dat uit onderzoek blijkt dat de pijn na een laparoscopie minder is dan bij traditioneel. Ook geneest het sneller met minder kans op complicaties.
Nadelen zijn hogere kosten en dat er alsnog traditioneel ingegrepen moet worden als er complicaties zijn tijdens de operatie (tumor bijvoorbeeld) of bij falende apparatuur.

http://www.dierenkliniekdeark.nl/nieuw- ... aroscopie/
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik ben zelf een aantal keren laparoscopie geopereerd, maar ik had alle keren heel veel last van het lucht en heb dagenlang erg veel pijn gehad. Denk dan dat het bij honden niet anders werkt, dus mocht ik het ooit laten doen bij mijn honden dan doe ik het op de ''ouderwetse'' manier.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

lieke schreef:
Och ja, natuurlijk. :oohja:
Ik was in de war bij een 'normale' castratie waar ze de baarmoeder ook weghalen. Nou, dan zou het voor mij helemaal duidelijk zijn. Alleen de eierstokken weghalen lijkt me stukken minder invasief.
Dat is het ook en daarvoor heb je feitelijk een laparoscopische operatie nodig.
Via een gewone operatie zijn de eierstokken veel lastiger te vinden en te verwijderen als je de baarmoeder wilt laten zitten.

Ik heb één hond "gewoon" en één hond via laparoscopie laten castreren.
Beiden in de "rustige" tijd.
De hond die via een snede in de buik werd geopereerd is daar flink beroerd van geweest en kon de eerste dag niet liggen van de pijn.
De andere hond ging thuis haar roes uitslapen, stond op en schudde zich uit en was klaar voor actie.

Dat verschil vond ik dus enorm groot.
Het punt is alleen dat je om het echt te kunnen vergelijken het bij een en dezelfde hond zou moeten laten doen en dat lukt niet. :tongue:
Iedereen heeft zijn eigen ervaringen, elke hond reageert anders ............. denk ik
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Lizzie. schreef:Ik ben zelf een aantal keren laparoscopie geopereerd, maar ik had alle keren heel veel last van het lucht en heb dagenlang erg veel pijn gehad. Denk dan dat het bij honden niet anders werkt, dus mocht ik het ooit laten doen bij mijn honden dan doe ik het op de ''ouderwetse'' manier.
Ik heb alleen de dag zelf wat last van de lucht gehad en daarna geen pijn.
Bij mensen is het dus ook verschillend :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

ranetje schreef:
Lizzie. schreef:Ik ben zelf een aantal keren laparoscopie geopereerd, maar ik had alle keren heel veel last van het lucht en heb dagenlang erg veel pijn gehad. Denk dan dat het bij honden niet anders werkt, dus mocht ik het ooit laten doen bij mijn honden dan doe ik het op de ''ouderwetse'' manier.
Ik heb alleen de dag zelf wat last van de lucht gehad en daarna geen pijn.
Bij mensen is het dus ook verschillend :wink:
Ook honden zijn individuen natuurlijk en niemand reageert gelijk maar op de website van mijn DA staat:
De laparoscopische sterilisatie blijkt minder pijn te veroorzaken dan de traditionele sterilisatie. Dit blijkt uit een onderzoek naar de vergelijking tussen pijnscores na sterilisatie via de openbuikmethode en via laparoscopie en komt vooral doordat er niet meer aan de eierstokken moet worden getrokken en er geen grote buikwond wordt gemaakt.
Er staat geen bronvermelding bij maar ik ga er vanuit -mijn DA kennende- dat het uit een fatsoenlijk onderzoek komt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

pioenroos schreef:
De laparoscopische sterilisatie blijkt minder pijn te veroorzaken dan de traditionele sterilisatie. Dit blijkt uit een onderzoek naar de vergelijking tussen pijnscores na sterilisatie via de openbuikmethode en via laparoscopie en komt vooral doordat er niet meer aan de eierstokken moet worden getrokken en er geen grote buikwond wordt gemaakt.
Er staat geen bronvermelding bij maar ik ga er vanuit -mijn DA kennende- dat het uit een fatsoenlijk onderzoek komt.
Dat is bij de operatie zelf in ieder geval wel onderzocht (op de universiteit in Utrecht).
Daarbij bleek dat de reactie van de hond onder narcose bij een buikoperatie (heel klein sneetje) met volledige verwijdering van baarmoeder en eierstokken een (hersen) reactie gaven en bij laparoscopie niet.

Laparoscopie is ook minder invasief, hoe je het ook wendt of keert.
Afbeelding
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Mijn hond is op normale wijze gecastreerd.
Door een bloeding een veel grotere snee dan waarmee ze begonnen zijn.
De eerste anderhalve dag heel beroerd, daarna geen waarneembaar ongemak.

Laparoscopisch zou het dubbele kosten.
Voor 1 dag minder ongemak, vind ik dat veel te veel geld.

En mijn eigen ervaring was ook niet fijn, dikke bolle buik. En heel veel pijn.
Veel mensen vergeten dat buiten die paar gaatjes, er wel enorm in de buik gerommeld word, wat ook weer last geeft
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Djenna is Laparoscopisch gedaan omdat ze in de bench zit 's nachts en ik dat niet zag zitten met een kap om.
Ze was de dag zelf een beetje duf en veel geslapen maar de volgende dag weer haar debiele zelf.
Druk, spelen enz en nergens last van.
Bij mijn da komt er 95 euro op de sterilisatie kosten bij als je laparoscopisch wil.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Hier de normale castratie laten doen, ze had 5 hechtingen en wilde die avond alweer de bank op en af stuiteren. Terwijl ze al 8 was.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hier inmiddels diverse traditionele sterilisaties. Snede is niet meer dan een 5 cm (max) en inwendig gehecht dus geen idee van het aantal hechtingen.
Als eerste op de dag aan de beurt en voor de middag al weer lopend mee naar huis. Diezelfde middag behoorlijk aanwezig/actief, de volgende dag weer 100% de oude.
Voor mij dus absoluut geen reden een laparoscopische operatie te overwegen (voeren ze bij mijn DA ook niet uit omdat ze er niet achter staan).
Nu 5 teven laten steriliseren in de afgelopen jaren.
Het enige verschil in herstel is denk ik gewoon reactie op de narcose gebonden, nl of ze dezelfde dag of de volgende dag pas eten.
Qua activiteit allen dezelfde dag op de been en geen pijnstilling nodig eenmaal thuis (wel altijd mee zou het wel nodig zijn)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”