Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Intensiteit activiteiten en leeftijd hond
Moderator: moderatorteam
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Intensiteit activiteiten en leeftijd hond
Ik blijf wel veel vragen stellen deze week, haha. Maar goed. Ik heb niet zoveel ervaring met hoeveel activiteiten een jonge hond aan kan en op welke leeftijd je verder kunt. Ik weet dat er in principe de 5 minuten per maand leeftijd per dag wordt gegeven, maar ik vind die vrij onrealistisch en ik vraag me af hoeveel mensen zich daar nou daadwerkelijk aan houden. Toch heb ik slecht zicht op wat dan wel in het redelijke valt.
Nu weet ik natuurlijk dat het starten met agility vaak pas vanaf een jaar kan en bij grotere rassen zelfs verstandig vanaf 1,5 jaar.
Ik wil absoluut niet te snel gaan met activiteiten, maar heb zelf slecht zicht op wanneer iets te veel is en vanaf wanneer ze toch wel zwaarder te belasten zijn.
Onze standaard wandelingen zijn nu ongeveer 20-25 minuten, met heel af en toe wat langere wandelingen in het bos. Maar vanaf welke leeftijd kan regelmatig wandeling van 1-1,5 uur goed kunnen? (zeg 1 a 2 keer per week)
Maar ook voor op vakantie gezien. Het lijkt mij bijvoorbeeld ontzettend leuk om een wandel vakantie in Oostenrijk of Zwisterland of zo te gaan doen. Een weekje (of langer) lekker genieten van de natuur en mooie meer uurse wandeltochten te gaan maken. Ik kan zelf alleen totaal niet inschatten of dat dat realistisch is om bijvoorbeeld volgend jaar in de nazomer (september/oktober) al te gaan doen (Duke is van april, dus dan zou hij een jaar en 4/5 maanden zijn) of dat ik daar beter nog een jaartje mee kan wachten.
Kortom, ik kan op dit gebied wel wat advies gebruiken.
[edit]Ook met in het achterhoofd houdend dat er spondylose in zijn familie zit en ik niet het risico wil lopen hem te snel te belasten.
Nu weet ik natuurlijk dat het starten met agility vaak pas vanaf een jaar kan en bij grotere rassen zelfs verstandig vanaf 1,5 jaar.
Ik wil absoluut niet te snel gaan met activiteiten, maar heb zelf slecht zicht op wanneer iets te veel is en vanaf wanneer ze toch wel zwaarder te belasten zijn.
Onze standaard wandelingen zijn nu ongeveer 20-25 minuten, met heel af en toe wat langere wandelingen in het bos. Maar vanaf welke leeftijd kan regelmatig wandeling van 1-1,5 uur goed kunnen? (zeg 1 a 2 keer per week)
Maar ook voor op vakantie gezien. Het lijkt mij bijvoorbeeld ontzettend leuk om een wandel vakantie in Oostenrijk of Zwisterland of zo te gaan doen. Een weekje (of langer) lekker genieten van de natuur en mooie meer uurse wandeltochten te gaan maken. Ik kan zelf alleen totaal niet inschatten of dat dat realistisch is om bijvoorbeeld volgend jaar in de nazomer (september/oktober) al te gaan doen (Duke is van april, dus dan zou hij een jaar en 4/5 maanden zijn) of dat ik daar beter nog een jaartje mee kan wachten.
Kortom, ik kan op dit gebied wel wat advies gebruiken.
[edit]Ook met in het achterhoofd houdend dat er spondylose in zijn familie zit en ik niet het risico wil lopen hem te snel te belasten.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 08 okt 2015 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.

-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Intensiteit activiteiten en leeftijd hond
Mijn pups gingen gelijk mee op de anderhalf tot twee uur durende wandeling.
Loop dan wel op hun tempo. Hun eerste vakantie naar Oostenrijk waren ze 8 maanden en ze hebben toen meerdere uren achter elkaar gelopen met af en toe een pauze.
Loop dan wel op hun tempo. Hun eerste vakantie naar Oostenrijk waren ze 8 maanden en ze hebben toen meerdere uren achter elkaar gelopen met af en toe een pauze.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Ik denk dat als Duke fysiek goed in elkaar zit het echt wel moet kunnen om met hem op wandelvakantie te gaan. Gewoon goed naar je hond kijken. Bayko was ongeveer 12/13 maanden toen we hem voor het eerst meenamen naar Oostenrijk. Daar heeft hij heel wat uurtjes per dag met ons door de bergen gewandeld en gerend zonder problemen. Wel regelmatig gepauzeerd bij een berghut ofzo. Half jaartje later deze vakantie herhaald in de zomer (zie avatar
) . Vanaf 15 maanden zijn we ook begonnen met behendigheid, nadat uit röntgenfoto's was gebleken dat de heupen goed waren. Nooit een centje pijn en zelfs op seniorleeftijd, na een leven vol sport en lange wandelingen, waren Bayko's gewrichten nog piekfijn in orde.
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Kijk vooral naar je hond...
Je hebt geen extreem ras qua groei dus kijk hoe je hond het doet wordt hij moe even een pauze inlassen.
Iedere hond is daar anders in.
Met intensief sporten met de staffords heb ik altijd gewacht tot ze 1,5 jaar zijn.
Maar wandelen heb ik altijd specifiek naar de honden gekeken.
Je hebt geen extreem ras qua groei dus kijk hoe je hond het doet wordt hij moe even een pauze inlassen.
Iedere hond is daar anders in.
Met intensief sporten met de staffords heb ik altijd gewacht tot ze 1,5 jaar zijn.
Maar wandelen heb ik altijd specifiek naar de honden gekeken.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
Manu
Manu was 10 maanden toen ik soms wel 5 uur lang door de bergen van Frankrijk met hem liep.
Ik heb het idee dat hij afgelopen zomer pas echt uitgegroeid is.
We klommen over de bergen, daalden af, hij zwom, nam sprinten etc.
Hij had het mentaal nodig dus deden we het gewoon. Hij is nu 2,5 dus of ik hem er kwaad mee heb gedaan kan ik nog niet zien. Maar ik heb er absoluut geen spijt van.
Hij kon en kan lekker zijn ei kwijt en is dan ook een open, vrije en blije hond.
Als je ziet dat Duke mentaal wat meer wil kun je heus wel langer gaan lopen naar mijn mening. Echt springen en langdurig belasten zou ik even laten tot hij fysiek ook wat sterker geworden is.
Ik heb het idee dat hij afgelopen zomer pas echt uitgegroeid is.
We klommen over de bergen, daalden af, hij zwom, nam sprinten etc.
Hij had het mentaal nodig dus deden we het gewoon. Hij is nu 2,5 dus of ik hem er kwaad mee heb gedaan kan ik nog niet zien. Maar ik heb er absoluut geen spijt van.
Hij kon en kan lekker zijn ei kwijt en is dan ook een open, vrije en blije hond.
Als je ziet dat Duke mentaal wat meer wil kun je heus wel langer gaan lopen naar mijn mening. Echt springen en langdurig belasten zou ik even laten tot hij fysiek ook wat sterker geworden is.
- Shiloh86
- Zeer actief
Ooh! En ik vergeet helemaal een andere wat ik op den duur wil oppakken.
Vanaf wanneer zou je stukjes kunnen gaan fietsen en vanaf wanneer ook langere stukken. Ik heb hier een mooie ronde die ik met lopen in ongeveer een uur a 1,5 uur loop, maar dat lijkt me nou ook een mooi rondje om met de fiets te doen als ik wat minder tijd heb.
Vanaf wanneer zou je stukjes kunnen gaan fietsen en vanaf wanneer ook langere stukken. Ik heb hier een mooie ronde die ik met lopen in ongeveer een uur a 1,5 uur loop, maar dat lijkt me nou ook een mooi rondje om met de fiets te doen als ik wat minder tijd heb.

- Gimmick
- Zeer actief
Ik heb met Gimmick met 7 maand rondom laten rontgen vanwege klachten als manken en zwakke polsen.Shiloh86 schreef:Ooh! En ik vergeet helemaal een andere wat ik op den duur wil oppakken.
De orthopeed raadde me juist aan het fietsen rustig op te bouwen nu (dus met 7 maand)
Maar alleen in draf en op een harde gelijke ondergrond.
Maar daar verschillen de meningen over.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
Manu
Ik heb dat voordat hij een jaar oud was wel kleine stukjes gedaan, maar hooguit een kwartiertje, meer voor de lol.
Pas toen hij ruim een jaar oud was zijn we langere rondes gaan doen en inmiddels doen we een half uur tot drie kwartier. Ik zou met fietsen toch wel even wachten..
De klap op de gewrichten en knieën vind ik toch wel te groot voor puppenslungelpoten.
Pas toen hij ruim een jaar oud was zijn we langere rondes gaan doen en inmiddels doen we een half uur tot drie kwartier. Ik zou met fietsen toch wel even wachten..
De klap op de gewrichten en knieën vind ik toch wel te groot voor puppenslungelpoten.
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
De 5 minuten regel heb ik me nooit aan gehouden. Als ik dat wel had gedaan had ik een zwaar gefrustreerde Elmo in huis gehad.
Kijk gewoon of je hond moe wordt en 1 à 2 keer per week langer lopen is geen probleem.
Kijk gewoon of je hond moe wordt en 1 à 2 keer per week langer lopen is geen probleem.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik houd bij pups/jonge honden aan: vrij laten bewegen (zelf het tempo laten bepalen) en bij langere wandelingen voldoende rust nemen tussendoor. En natuurlijk vooral goed naar je hond kijken. Met dat 'zo veel minuten per maand-schema' heb ik nooit rekening gehouden.
Ik ben met Mila vanaf ca. 1 jaar en 3 maanden met agility begonnen, vooral met aanleren toestellen en raakvlakken, sprongen heel laag, kattenloop en schutting laag en nog geen paaltjes (alleen hard rennen door het straatje met de channelwires). Een goede hondenschool zal je hierin ook uitgebreid adviseren en vaak hebben ze ook jonge honden agility, dat fysiek nog niet belastend is.
Fietsen kun je in heel kleine stukjes en in rustige draf wel al aanleren, maar echt hele stukken fietsen zou ik ook mee wachten tot hij ca. 1,5 is.
Ik ben met Mila vanaf ca. 1 jaar en 3 maanden met agility begonnen, vooral met aanleren toestellen en raakvlakken, sprongen heel laag, kattenloop en schutting laag en nog geen paaltjes (alleen hard rennen door het straatje met de channelwires). Een goede hondenschool zal je hierin ook uitgebreid adviseren en vaak hebben ze ook jonge honden agility, dat fysiek nog niet belastend is.
Fietsen kun je in heel kleine stukjes en in rustige draf wel al aanleren, maar echt hele stukken fietsen zou ik ook mee wachten tot hij ca. 1,5 is.
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Qua wandelingen heb ik altijd gewoon naar mijn honden gekeken. Bij Enzi heb ik het weer wat langzamer opgebouwd omdat hij flinke groeipijnen heeft gehad en Nila heb ik eigenlijk meteen al meegenomen op de lange wandelingen. Toen ze echt heel klein was heb ik haar nog stukjes gedragen (onder dwang
) maar dat was al gauw niet meer nodig dus zij liep vanaf een maand of 5 de lange wandelingen gewoon mee en die zijn altijd ongeveer 1,5 a 2 uur.
Qua (intensief) sporten/fietsen ga ik nu pas beginnen (1,5 jaar oud nu) met Nila.
Bij Enzi ben ik zo rond een jaar begonnen met fietsen. Kleine stukjes en rustig aan opgebouwd.
Qua (intensief) sporten/fietsen ga ik nu pas beginnen (1,5 jaar oud nu) met Nila.
Bij Enzi ben ik zo rond een jaar begonnen met fietsen. Kleine stukjes en rustig aan opgebouwd.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
vijf minuten regel zou eerder 10 minuten regel (minstens) moeten zijn naar mijn inziens en dat is wat laats hier idd ook op forum stond in een stuk. Het gaat dan om wandelen. Dollen met andere honden, en apporteren en dat soort dingen, daar moet je mee oppassen.
Even om het in de war te schappen. Behendigheid kan al vroeger gestart worden, maar dan puppy en pre-agility. Het echte springwerk e.d. komt idd pas later aan te pas. Het is een andere manier van trainen.
Fietsen kan je ook mee beginnen vanaf 6 maanden, mits de hond niet langer dan 1 dag kreupel zijn geweest. Heb ik dus met Kay niet gedaan (ook geen pup en pre agility) vanwege vaak kreupelheden als pup al. Onze brokkenpiloot.
Gewoon lekker wandelen en op pad gaan. Die vakantie, kan die prima! Het is een jonge hond en die is niet van porselein. Spondylose ga je niet voorkomen door heel voorzichtig te zijn met de beweging. Een hond heeft het of heeft het niet. Ga je heel gek met ze doen zullen ze er mogelijk eerder last van krijgen, maar in principe zal het vroeg of laat altijd aan het licht komen. Gezonde beweging is juist wel aan te raden en dat is niet de honden enorm beperken in normale beweging.
Even om het in de war te schappen. Behendigheid kan al vroeger gestart worden, maar dan puppy en pre-agility. Het echte springwerk e.d. komt idd pas later aan te pas. Het is een andere manier van trainen.
Fietsen kan je ook mee beginnen vanaf 6 maanden, mits de hond niet langer dan 1 dag kreupel zijn geweest. Heb ik dus met Kay niet gedaan (ook geen pup en pre agility) vanwege vaak kreupelheden als pup al. Onze brokkenpiloot.
Gewoon lekker wandelen en op pad gaan. Die vakantie, kan die prima! Het is een jonge hond en die is niet van porselein. Spondylose ga je niet voorkomen door heel voorzichtig te zijn met de beweging. Een hond heeft het of heeft het niet. Ga je heel gek met ze doen zullen ze er mogelijk eerder last van krijgen, maar in principe zal het vroeg of laat altijd aan het licht komen. Gezonde beweging is juist wel aan te raden en dat is niet de honden enorm beperken in normale beweging.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Precies. En gezonde spieropbouw, conditie, souplesse en lichaamsbewustzijn kunnen uiteindelijk ook weer problemen voorkomen.gyanty schreef:Gezonde beweging is juist wel aan te raden en dat is niet de honden enorm beperken in normale beweging.
-
ruygemoor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
als hij uit het nest van enzo is, zou ik hem voordat je echt inspannend met hem aan het werk wil toch laten rontgenen op zijn rug. dan weet je waar je aan toe bent. enzo heeft nl. al erg jong nu spondylose klachten.
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Ik ben blij hier te lezen dat de meeste zich niet aan de 5 minuten regel houden. Ik vind het ook heel lastig in te schatten hoe lang ik nu kan lopen. Soof is nu ruim 4 maanden. (Labrador) en loopt een keer of 5 per week de ochtend de lange wandelingen mee met Bruce. Vanaf het begin hebben we de honden buggy meegenomen. Waar ze in het begin veel in ging. Ze wil dat steeds minder vind het heel lastig inschatten waar ik nu goed aan doe. Als ze s'morgens langer is mee geweest gaat ze dana nog 2 keer uit waarvan 1 korte plas en poep en later nog een keer 2p minuten dus ze loopt de rest van de dag weinig meer. Ze speelt korte stukjes houden we goed in de gaten en pakt zelf ook rust.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Vanaf een maand of 6 lopen ze hier al aan de fiets. 5 minuten regel nog nooit naar gekeken wel naar wat de hond aankan.
- Shiloh86
- Zeer actief
Bedankt voor de adviezen, hier heb ik zeker wat aan! Ik lekker wat vaker hem nu meenemen op wat langere wandelingen en ga eens rustig rondkijken voor een leuke wandel vakantie in Oostenrijk of Zwitserland oid. Ook ga ik wel langzaam beginnen met aanleren in het naast de fiets lopen (en dan bedoel ik dus eerst gewoon er naast lopen, terwijl ik ook loop en over een tijdje als dat goed gaat langzaam kleine stukjes fietsen van hooguit 3-5 minuutjes waarin we vooral oefenen hoe het moet.) en dan tegen een jaar dat uitbreiden naar wat langere tochten.
Ik ga in ieder geval op dat gebied niet panisch lopen doen en wachten met meer wandelen/rennen oid tot het helemaal uitgesloten is. Maar zeker met springen ed. was ik zeker van plan te wachten tot 1,5 en inderdaad wellicht eerst het een en ander uit te sluiten.
Voor zover ik weet is er aan Enzo zelf nog helemaal niks te merken en is er omdat er in de family spondylose naar bovenkwam uit voorzorg gerontgent op 3 jaar en zat er toen 1 plek. Op 1,5 leeftijd is er ook gerontgent en zat er nog niks. Maar tuurlijk houd ik het in mijn achterhoofd en neem maatregelen waar nodig/verstandig.ruygemoor schreef:als hij uit het nest van enzo is, zou ik hem voordat je echt inspannend met hem aan het werk wil toch laten rontgenen op zijn rug. dan weet je waar je aan toe bent. enzo heeft nl. al erg jong nu spondylose klachten.
Ik ga in ieder geval op dat gebied niet panisch lopen doen en wachten met meer wandelen/rennen oid tot het helemaal uitgesloten is. Maar zeker met springen ed. was ik zeker van plan te wachten tot 1,5 en inderdaad wellicht eerst het een en ander uit te sluiten.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 09 okt 2015 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik doe gewoon normaal. Soms is er wel eens een dag te veel, maar er zijn ook dagen waarop er minder activiteit is.
Toen ze bijna 4 maanden was, is ze mee naar de Ardennen geweest, langste wandeling toen was 3u.
Onlangs is ze voor het eerst mee gaan fietsen (nu 6 maanden). Kort en klein stukje, gewoon in een rustige draf.
op de hs springt ze nu iets van een halve meter (al sprong ze onlangs over de volle meter omdat het niet snel genoeg ging
). Ze springt ook over grachten gewoon voor de fun
Wandelen doen ze hier gewoon allemaal samen, al vanaf pup, maar echt veel wandelen doe ik niet.
Toen ze bijna 4 maanden was, is ze mee naar de Ardennen geweest, langste wandeling toen was 3u.
Onlangs is ze voor het eerst mee gaan fietsen (nu 6 maanden). Kort en klein stukje, gewoon in een rustige draf.
op de hs springt ze nu iets van een halve meter (al sprong ze onlangs over de volle meter omdat het niet snel genoeg ging
Wandelen doen ze hier gewoon allemaal samen, al vanaf pup, maar echt veel wandelen doe ik niet.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
In deze topics kan je ook nog wat antwoorden vinden denk ik.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... uten+regel
Bij ZOEKEN gevonden
Bij ZOEKEN gevonden
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Nozem is voor het eerst in Oostenrijk mee op langere bergwandelingen geweest toen ze net een jaar was, Tapas met een maand of 14 en Mojo was met 4 maanden al in Oostenrijk en heeft daar geen dagtochten gelopen maar wel een paar keer wandelingen van een uur tot even meer dan 2 uur. Niet meerdere dagen achter elkaar trouwens, daar zat wel wat tijd tussen.
Ik kijk altijd maar de hond en pas daar de activiteiten op aan. Mojo kan behoorlijk wat hebben aan activiteiten bijvoorbeeld, al vanaf jonge leeftijd. Bij de meiden heb ik het iets rustiger aan gedaan maar ook zij liepen zeker meer dan wat de vijf minutenregel voorschreef.
Gewoon je gezond verstand gebruiken lijkt me voldoende.
Ik kijk altijd maar de hond en pas daar de activiteiten op aan. Mojo kan behoorlijk wat hebben aan activiteiten bijvoorbeeld, al vanaf jonge leeftijd. Bij de meiden heb ik het iets rustiger aan gedaan maar ook zij liepen zeker meer dan wat de vijf minutenregel voorschreef.
Gewoon je gezond verstand gebruiken lijkt me voldoende.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ligt een beetje aan de hond. Ik heb wel redelijk zwaargebouwde honden maar ik doe ook wel iets meer dan de 5 minuten regel. Pom ging mee naar de ardennen met 10 maanden en liep daar gewoon 2-3 uur mee. Dat kon ze ook prima, ze loopt zichzelf niet over de toeren. Charlie zou dat wel doen, die blijft gewoon rennen rennen en op dat zware terrein loopt ie daar wel op leeg denk ik. Hij is ook nog veel losser dan Pom op die leeftijd was, veel meer een pup qua bewegen. Maar goed, ook hij krijgt gewoon wel zijn beweging want ik vind voorzichtig zijn prima maar hij zal toch spieren moeten opbouwen. Ben deze week begonnen met fietsen met hem. Gewoon rustigaan voor 5 minuutjes, langzaam opbouwen. Ik denk dat ik tot een jaar ongeveer tot een kwartiertje ga