Wetenschappers ontwikkelen dementietest voor honden
Foto: NU.nl/Don Sanne
Gepubliceerd: 09 oktober 2015 15:35 Laatste update: 09 oktober 2015 15:54
Slowaakse wetenschappers hebben een dementietest voor honden ontwikkeld.
Bij de test wordt eventuele dementie bij een hond vastgesteld aan de hand van slaapgedrag, sociale interacties, oriëntatie en zindelijkheid.
Op basis van deze criteria kunnen de wetenschappers precies bepalen welke fase van de ziekte een demente viervoeter doormaakt.
Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Kosice in het wetenschappelijk tijdschrift Applied Animal Behaviour Science.
Bejaard
Dementie is een probleem waarmee veel honden in de komende jaren te maken zullen krijgen. Wetenschappers schatten dat er in Europa ongeveer 15 miljoen 'bejaarde' honden wonen die een verhoogd risico lopen om de ziekte te ontwikkelen.
De Slowaakse wetenschappers onderzochten in totaal 215 honden met symptomen van dementie in de leeftijdscategorie 8 tot 16,5 jaar. Op basis van gesprekken met de eigenaren van de dieren werden de symptomen en de verschillende fases van de ziekte zeer nauwkeurig in kaart gebracht.
In de beginfase van dementie blijken honden voornamelijk slaapproblemen te hebben en onwenselijk sociaal gedrag te vertonen. In latere stadia van de ziekte verliezen ze vaak hun zindelijkheid en krijgen ze problemen met oriëntatie.
Sneller
Opvallend is vooral dat dementie zich bij honden vijf keer sneller ontwikkelt dan bij mensen. Dat komt waarschijnlijk omdat de dieren veel minder oud worden dan mensen, zo meldt Science Now.
Volgens de wetenschappers kan dementie bij honden straks sneller worden vastgesteld door de nieuwe bevindingen, zodat de dieren mogelijk kunnen worden behandeld met medicijnen of therapie.
Bron: Nu.nl
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wetenschappers ontwikkelen dementietest voor honden
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Wetenschappers ontwikkelen dementietest voor honden
Nou dat weer.
Eerst was de stelling juist dat honden geen zaken als dementie en overgang krijgen juist omdat ze minder oud worden.
En nu andersom? Hebben ze een subsidiepot te verdelen of zo?
Eerst was de stelling juist dat honden geen zaken als dementie en overgang krijgen juist omdat ze minder oud worden.
En nu andersom? Hebben ze een subsidiepot te verdelen of zo?
-
Neeltje
Inderdaad, vind ik ook, of ze nu wel of geen dementia hebben, blijft het hetzelfde, het moed een hondwaardig leven blijven.Nanna schreef:Het grote voordeel is dan dat wij zo'n hond zijn rust kunnen gunnen. Beter gaat het toch niet meer worden dus waarom uit laten lijden tot het laatst? Ik hoef daar geen test voor hoor, dat kan ik prima zelf bepalen, wanneer het mooi geweest is.Neeltje schreef: In de beginfase van dementie blijken honden voornamelijk slaapproblemen te hebben en onwenselijk sociaal gedrag te vertonen. In latere stadia van de ziekte verliezen ze vaak hun zindelijkheid en krijgen ze problemen met oriëntatie.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Er zijn gradaties hé?Stepper schreef:Hoezo is daar een test voor dan? Ik wist voor die test wel dat dingen als omgedraaid slaappatroon, eigen huis voorbij lopen, gezin niet meer herkennen, naar muur staren enz enz tekenen van dementie zijn. Of in ieder geval van een aftakelend brein dat ook niet meer gaat opknappen.
Eigenlijk meer een afvinklijstje meer dus?
Als je een dementerende hond gezien hebt ga je dat niet je eigen hond aan doen. Ik niet in ieder geval, ik heb niet veel droevigers gezien dan dat, maar die was echt zwaar tegen de muur blaffend dement
Vergeetachtig, veranderd slaappatroon en veranderend gedrag (gekke dingen gaan eten bijv.) hoeft nog geen lijden te zijn.
Die test hoeft voor mij niet zo overigens.
- ranetje
- Zeer actief
Bij mijn beschrijving had ik het daar nog niet overNanna schreef:Zodra het voor MIJ vervelend gaat zijn houdt het al op. Een hond die midden in de nacht hele blafconcerten gaat houden omdat hij dement is, dat vind ik al niks. En als dat met medicatie niet te regelen is dan is het echt einde bericht. En dat zie ik dan niet als het afkappen van een fijn leven maar het beëindigen van een leven vol verwarring.ranetje schreef: Vergeetachtig, veranderd slaappatroon en veranderend gedrag (gekke dingen gaan eten bijv.) hoeft nog geen lijden te zijn.
Want een leven vol verwarring is voor mij ook beslist einde verhaalranetje schreef:Er zijn gradaties hé?![]()
- ranetje
- Zeer actief
Een echt dementerende hond kan ook dikke pret hebben.Stepper schreef:Ja die zijn er, maar een beetje vergeetachtigheid en ouderdom wazigheid of een echt dementerende hond is nogal een verschil.ranetje schreef: Er zijn gradaties hé?![]()
Vergeetachtig, veranderd slaappatroon en veranderend gedrag (gekke dingen gaan eten bijv.) hoeft nog geen lijden te zijn.
En het is natuurlijk lastig, waar trek je de grens, let je op dat je niet steeds die grens gaat verschuiven enz. Meestal gaat het niet binnen een dag, maar is het een langzaam proces.
Voor mezelf heb ik een lijstje met dingen opgesteld. Omdat ik niet wil dat ik grenzen ga verleggen. Mocht mijn Opaatje dit of dat doen, dan is het diezelfde week nog klaar. Dat heb ik gedaan voor hem, ik zou het niet aan kunnen zien als hij dat dwangmatige dwalen, uren naar de muur staren krijgt en niemand die leuk is meer als leuk herkent. Dat vind ik lijden.
Niet elke hond is op dezelfde manier aan het dementeren.
Ik vind het per hond verschillend en zo zou ik het ook beoordelen.
Wat jij beschrijft is wat Nanna ook beschrijft en dat zou voor mij ook einde verhaal zijn.