Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderbreken van eten, hoeft niet of moet kunnen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: Onderbreken van eten, hoeft niet of moet kunnen?

Ongelezen bericht door cornelia »

Tara schreef:Ik maak er nooit een ding van, maar ik wil wel gewoon de bakken weg kunnen nemen, en dat is hier ook nooit een probleem.
Vanmorgen zaten er weer drie van de vier te muizen met het eten, nummer vier houdt dat dan met argusoogjes in de gaatjes zodat zij vervolgens de andere bakken leeg kan eten. Nou, dát dacht de mama toch niet! :neenee:
Als ik dan ineens zie dat ze met haar bijdehante bek in anderhonds bak duikt, dan pak ik die bak toch echt gewoon weg hoor.
Daar baalt ze dan natuurlijk wel van, maar ik laat haar echt niet de restanten van drie andere honden naar binnen slaan. Dan heb ik straks een landwalvis. :schrik:
Zo ging het dus bij ons ook toen we nog meerdere honden hadden. Beetje de insteek dat ze onderling niet hoefden te zeiken over elkaars eten want uiteindelijk was het dan op dat moment gewoon allemaal weer van mij. Onderling was er wel eens een heel enkele keer wat onenigheid maar ik heb er nog nooit met welke hond dan ook ruzie over gehad.
Ezio is periodiek (als er loopse teven in de buurt zijn) zo'n lastige eter dat hij het dan juist erg op prijs stelt als we zijn bak even vasthouden terwijl hij eet :piew:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

renee-uk schreef:ik heb een gruwelijke pest aan dat gemierk met het eten van een hond en denk dat een hoop ellende met baknijd te voorkomen is door op te houden van dat eten een punt te maken en al zeker niet te gaan klooien met weggenomen etensbakken.

ik heb nooit honden met bak- en/of voernijd en ik denk echt dat dat komt omdat ik van dat eten ook nooit een punt maak.
eens gegeven blijft gegeven in de hondenwereld en daar wil ik me met liefde aan aanpassen.

mijn honden zijn vanaf de allereerste bak voer gewend dat ik in de buurt ben als ze eten en vinden dat normaal.
ze weten dat hun voer 'veilig' is en ik geef ze ook geen enkele reden daaraan te twijfelen.

ik verbied van de straat vreten en leer het ze af in geval van herplaatsers.
los is een van die commando's die al mijn honden kennen/kenden, maar ik oefen wel lekkertjes ruilen omdat het bij sommige honden makkelijker is 'contrabande' te ruilen dan het ze te laten lossen en ik op die manier voorkom dat ze het vlugvlug inslikken.
Helemaal eens.
Ayleen had als pup behoorlijk voernijd. Hier hebben we níks aan gedaan op advies: gewoon laten eten en met rust laten. Nu is er geen probleem meer en kan ik het afpakken als het moet.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik denk er helemaal niet over na.
Gisteren kwam het toevallig voor.
Ze eten met z'n 4en in de keuken en ik sta dan een beetje klem in mijn kleine keukentje dus meestal begin ik vast met afwassen.
Zo ook gisteren maar toen ging de bel.
Zonder dat ik erbij nadenk pak ik de 2 bakken die vlakbij de deuropening staan op en verplaats die even naar de woonkamer zodat ik erdoor kan en ze verder kunnen eten.
Het enige wat ik krijg is een enorme kwispel, het zou nog niet in ze opkomen om hun bak te verdedigen, aandacht tijdens het eten is net zo goed aandacht dus daar worden ze ook vrolijk van.
Oh en bij Macho pak ik regelmatig de bak even weg, dan ben ik zijn medicijnen vergeten erdoorhee te doen :mrgreen: hij krijgt het altijd terug dus maar het boeit hem ook helemaal niets dat ik het wegpak.
Ook naar elkaar verdedigen ze trouwens niet, ze even hutje mutje en blijven netjes uit elkaars bak en als alles op is likken ze gezamelijk alle bakken uit.
Omdat ik nog nooit een hond heb gehad die er problemen mee heeft denk ik er dus nooit over na, ik oefen dus ook niets en als het nodig is pak ik gerust even wat weg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

GrethavW schreef: Maar ik ben er ook van overtuigd, dat als je het op die manier doet (gewoon doen zonder na te denken) er bijna geen hond is die gaat grommen.
Dat gebeurt pas op het moment dat je er denkt dat hij wel eens zou kunnen gaan grommen.
Er zijn natuurlijk altijd de (herplaats) uitzonderingen :19: Mies kwam moddervet uit een buitenlands asiel, als klein hondje.
Ik stond helemaal niet stil bij de mogelijkheid tot voernijd, omdat ik nooit enig probleem ermee heb gehad en echt niet gegeven voer ga afpakken. Totdat we de eerst maaltijd gaven aan Mies :schrik: In het begin is ze aangelijnd gevoerd, voor ieders veiligheid.
Maar met dat gesis en uitval gedoe meende zij natuurlijk succes te hebben en zoveel gedoe rond eten wil ik als het even kan liever niet hebben. Dus actief trainen, zonder hondje pesten. Dus geen gedoe met moeten kunnen aaien of afpakken ofzo. Wél leren dat ik echtecht zorg dat Miesje veel en lekker eten krijgt en niemand iets afpakt van haar, zolang ze zich enigszins betamelijk weet te gedragen :wink:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Shiloh86 schreef:Ik hoor hier in mijn omgeving veel wisselende meningen over.

Het kunnen onderbreken van het eten/het kunnen wegnemen van voer.

Sommigen zeggen, ja, ik wil ten alle tijden, zonder risico van gebeten te worden oid. het voer van mijn hond kunnen wegnemen. En dan heb ik het dus niet over dingen die ze op straat vinden of van jou bord afgrissen die ze niet mogen, maar echt hun eigen dagelijkse maaltijd.

Anderen zeggen, nee, vind ik niet nodig, eten dat de hond krijgt is van hem/haar en daar hoef ik niet meer aan te komen.

Ik heb hier zelf eigenlijk nog niet echt een mening over, en ik vind over beide kanten wel iets is te zeggen. Wat vinden jullie?
Wat anderen doen, moeten anderen weten, maar ik wil als het nodig is voer,of wat dan ook moeten kunnen wegpakken als dat om wat voor reden dan ook nodig is zonder "bang" te hoeven zijn gegrepen te worden.

Ooit eens bij een vriendin van me gezien. Die zette nét de voerbak neer, op datzelfde moment dat zij bij die voerbak weg wilde lopen stuiterde een stuiterbal van de kleine in de voerbak, zonder erbij na te denken wilde ze het balletje uit de bak pakken en werd in een fractie van een seconde pats boem gegrepen :schrik:

En voor daar onduidelijkheid over is. Iedereen heeft in principe "gewoon" van de voerbakken af te blijven. Bij de honden weg te blijven als ze een bot hebben of wat dan ook, want inderdaad, gegeven is "gegeven. Maar indien nodig wil ik het/iets wel degelijk kunnen (af)pakken zonder daarvoor in mijn takken gegrepen te worden :pffff:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

samantha! schreef:Ik denk er helemaal niet over na.
Ze eten met z'n 4en in de keuken en ik sta dan een beetje klem in mijn kleine keukentje dus meestal begin ik vast met afwassen.
Zonder dat ik erbij nadenk pak ik de 2 bakken die vlakbij de deuropening staan op en verplaats die even naar de woonkamer zodat ik erdoor kan en ze verder kunnen eten.
Het enige wat ik krijg is een enorme kwispel, het zou nog niet in ze opkomen om hun bak te verdedigen, aandacht tijdens het eten is net zo goed aandacht dus daar worden ze ook vrolijk van.
Oh en bij Macho pak ik regelmatig de bak even weg, dan ben ik zijn medicijnen vergeten erdoorhee te doen :mrgreen: hij krijgt het altijd terug dus maar het boeit hem ook helemaal niets dat ik het wegpak.
Ook naar elkaar verdedigen ze trouwens niet, ze even hutje mutje en blijven netjes uit elkaars bak en als alles op is likken ze gezamelijk alle bakken uit.
Omdat ik nog nooit een hond heb gehad die er problemen mee heeft denk ik er dus nooit over na, ik oefen dus ook niets en als het nodig is pak ik gerust even wat weg.
Bij Gol heb ik wat dat betreft ook helemaal niets geoefend. Pas toen Mika erbij kwam en zij de boel rondom het eten wilde gaan regelen heb ik ingegrepen omdat Gol er bang van werd :mrgreen:
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Ik kan hier wel bij allemaal het eten wegpakken zonder dat ze wat doen, maar ik doe het eigenlijk nooit. Heel af en toe geef ik s ochtends de verkeerde bak aan de verkeerde hond. Dan kan ik ze zo afpakken en omwisselen. Geen probleem. Ook met kluiven enzo, dan ruil ik wel tegen een snoepje. Anders vind ik het zo zielig haha.
Overigens kunnen ze ook alle drie in dezelfde ruimte eten, maar ze komen niet te dicht bij elkaars bak. Freek eet het langzaamst en die heeft aan een boze blik genoeg om de andere twee heren er aan te laten herinneren aan de afstand die bewaard moet worden.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

S@ndr@ schreef:
Leonie. schreef:Ik zie geen reden om Lou zijn eten af te pakken.
Maar... het lijkt mij best moeilijk om een hond te hebben die mij in zo'n geval zou bijten. Ik zou het gevoel hebben dat ik mijn hond niet 100% kan vertrouwen.
Ik denk dat je dat om moet draaien, je hebt dan een hond die jou niet 100% vertrouwd :wink:
Dat denk ik ook. Pupje Miep heeft 2x naar mij gegromd toen ze een kluif had en ik lekker bij haar kwam liggen (om te vragen hoe lekker de kluif was haha). Nou, dan blijf ik dus nog even lekker bij haar liggen!

Ze heeft het nog steeds wel een beetje hoor. Als ik met 5 brokjes in mijn open hand aan kom, dan moet dat schrok schrok naar binnen. "Ja, stel je voor dat Saar het van je afpakt!", zeggen wij dan. Saar is er al lang niet meer, maar iets afgepakt van Miep heeft ze ook nog nooit. Wel andersom. Als Saar klaar was met een kluif, dan griste geniepige Miep hem gewoon tussen haar poten vandaan (want zij kreeg altijd een veel kleinere kluif! Ook niet waar hoor, ze is gewoon wat schrokkeriger).
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Zeg ik altijd maar :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Gollum schreef:
Bij Gol heb ik wat dat betreft ook helemaal niets geoefend. Pas toen Mika erbij kwam en zij de boel rondom het eten wilde gaan regelen heb ik ingegrepen omdat Gol er bang van werd :mrgreen:
denk ook wel dat labradors er extreem ongevoelig voor zijn, voernijd e.d. Ik ken althans eigenlijk nul labradors met voernijd.. ze zullen er vast zijn amar het overgrote deel vindt alles wel prima en kijkt hoogstens wat sip :P

edit - verkeerde plek getypt :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kimmie schreef:
ranetje schreef: Mijn honden hebben geen voernijd omdat ze er vertrouwen in hebben dat ik niet afpak wat ik ze zelf heb gegeven.
Ik heb het nooit "geoefend" hooguit iets lekkers er bij gegooid in de bak, zoals Lieke dat heeft beschreven.

De hond die moest worden geopereerd griste van een andere hond iets weg, wat op zich al een andere situatie is.
Bovendien vind ik het niet echt verstandig (en dan zeg ik het vriendelijk) om een hond die nuchter moet blijven bij etende honden te zetten.
Dat soort situaties hadden met heel veel gemak voorkomen kunnen worden.
ik snap dat onderlijnde niet??
wat bedoel je daarmee te benadrukken?

mijn honden zijn zeer relaxed met eten en weten dat ik ook nooit zomaar iets afpak oid,echt 1000% vertrouwen...ik snap niet waarom dat niet zo zou zijn?

en de hond die geopereerd moest worden had overdags gewoon al gegeten,terwijl 7 anderen toekeken :mrgreen: ...savonds krijgen honden die een OP krijgen de dag erna ,nog een klein beetje kvv nog dus helemaal nuchter gaan ze niet slapen.

doe het al járen zo en ga dit ook niet veranderen omdat 1 hond dan iets minder te eten zou krijgen als de anderen.

Maar voer afpikken van anderen mogen ze dan niet,overigens mogen ze sowieso niet, als 1 hond zijn portie gehad heeft is het niet de bedoeling dat ie meer gaat halen bij zijn collega,maar in dit specifieke geval was en ben ik blij dat ik gewoon bij mijn honden ten aller tijden voer/lekkertjes of bv smerigheid van buiten zonder probleem kan afnemen ja :)

voor de rest zit ik zelden aan hun voer hoor ,ze zoeken het maar uit met wat ze gekregen hebben,maar ik vind het wél belangrijk dat ik dingen kan afnemen zonder in conclaaf te moeten gaan met een hond,en dat ze ook geen voernijd naar elkaar hebben,dat lijkt me helemaal vreselijk..
De hond die jij wat af wilde nemen omdat hij wat had gepikt, die had je niets gegeven
Zie je het verschil?

Bovendien vind ik het net zo'n onhandige manier van doen om een hond eten te geven terwijl de rest moet toekijken.
Volgens mij ontbreekt voor honden de logica van deze manier van doen.
Ik kan ook te allen tijde iets van mijn honden afnemen, maar ik houd het graag begrijpelijk voor ze.

Dit is gewoon een opmerking.
Als jij het zo wil doen, dan doe je dat :ok:
Het is voor honden alleen niet logisch (vind ik :mrgreen: ).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

Kimmie schreef:,laatst had ik het nog,een hond die geopereerd moest worden en dus nuchter moest zijn ,die een heel klein beetje te eten kreeg maar dus wel een kilo vlees uit een andere hond zijn bek gritste dan ben ik echt blij dat dit zonder enig probleem gewoon weggenomen kan worden.
staat toch dat ze wel te eten kreeg,wel minder als normaal maar ze heeft wél wat gekregen.... :U: ,die kilo vlees mocht ze gewoon niet hebben, klaar, en ik ben heel blij dat je dit gewoon kan wegnemen bij mijn honden,ze hebben hier amper regels verder, zijn mega vrije honden,ik leer ze maar weinig kunstjes,maar dát is iets wat een minimale vereiste is,geen voernijd/buitdrift hier in huis.

overigens zijn mijn honden gelukkig gewend dat af en toe een hond hier te eten krijgt en een ander niet,lijkt me erg lastig als je iedere keer moet rekening houden met 8 honden die je iets moet geven...

ik heb hier de afgelopen jaren met de oudjes of zieke honden en zelfs de puppies gewoon extra gevoerd ín huis waar de rest bij waren en daar reageren ze amper op,ze vinden het wel best...

mijn oudje nu krijgt elke middag een bakje smuldier extra,en dan ook alleen maar hij...ik maak er geen punt van en mijn honden gelukkig ook niet,die hebben die logica niet.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tja, ik heb liever ook honden zonder voernijd of buitdrift. Ik heb alleen toevallig honden getroffen waar de ene voernijd en de andere buitdrift heeft. En daar houd ik rekening mee. Ondanks dat ik nooit oefen met iets afnemen, kán ik het wel. Het betekent ook dat alle honden tegelijk eten krijgen, dus als er een pup is, krijgen die anderen ook meerdere keren per dag. 2 snoepjes oid, het gaat eerder om het idee. En het betekent ook dat er geen speeltjes liggen, behalve een paar dingen die de hond met buitdrift niet interessant vindt en de pup wel.

Maar goed, ik vind het oneerlijk om thuis te zeggen dat er geen buitdrift mag zijn, terwijl wij het met trainen wel aanwakkeren. En aan de andere kant, hij geeft heel duidelijk grenzen aan, dus mocht er wel een keer iets liggen, dan leren die andere 2 alleen dat je niks van hem af pakt. Hij verscheurt ze niet, dus is wel eerlijk, ondanks de buitdrift.

EDIT: Trouwens, bij eten jatten pak ik het ook gewoon af. Alleen als ze iets krijgen nooit. Voor mijn honden is er ook verschil in krijgen en jatten, zelfs bij Tay met zijn buitdrift. Speeltje jatten en hij laat hem meteen los, speeltje krijgen en hij lost niet zo makkelijk.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

smoekie schreef:Maar indien nodig wil ik het/iets wel degelijk kunnen (af)pakken zonder daarvoor in mijn takken gegrepen te worden :pffff:
Ik ook. En dat kan ik hier gelukkig ook. Maar om dat te bewerkstelligen hoef ik niet regelmatig te klooien met haar voerbak (niet dat ik zeg dat jij dat doet :mrgreen: ). Ik denk dat het onderbreken van eten daar ook niet de beste training voor is.
ranetje
Zeer actief

Kimmie schreef:
Kimmie schreef:,laatst had ik het nog,een hond die geopereerd moest worden en dus nuchter moest zijn ,die een heel klein beetje te eten kreeg maar dus wel een kilo vlees uit een andere hond zijn bek gritste dan ben ik echt blij dat dit zonder enig probleem gewoon weggenomen kan worden.
staat toch dat ze wel te eten kreeg,wel minder als normaal maar ze heeft wél wat gekregen.... :U: ,die kilo vlees mocht ze gewoon niet hebben, klaar, en ik ben heel blij dat je dit gewoon kan wegnemen bij mijn honden,ze hebben hier amper regels verder, zijn mega vrije honden,ik leer ze maar weinig kunstjes,maar dát is iets wat een minimale vereiste is,geen voernijd/buitdrift hier in huis.

overigens zijn mijn honden gelukkig gewend dat af en toe een hond hier te eten krijgt en een ander niet,lijkt me erg lastig als je iedere keer moet rekening houden met 8 honden die je iets moet geven...

ik heb hier de afgelopen jaren met de oudjes of zieke honden en zelfs de puppies gewoon extra gevoerd ín huis waar de rest bij waren en daar reageren ze amper op,ze vinden het wel best...

mijn oudje nu krijgt elke middag een bakje smuldier extra,en dan ook alleen maar hij...ik maak er geen punt van en mijn honden gelukkig ook niet,die hebben die logica niet.
Ik bedoel wat anders ................het ging namelijk om de voerbak training (geven> wegnemen > weer teruggeven enz.)...............
Want, was ergens het argument ................ daardoor zou je honden altijd overal alles af kunnen nemen.

Als een hond iets jat kan ik dat afnemen.
Als ik een hond iets geef is het voor hem, dat wil ik helemaal niet afnemen.
Daar ga ik dus niet pesten met wegnemen van voerbakken want dan loop je een groter risico op baknijd dan wanneer je dat niet doet.
Jatten en geven is namelijk niet het zelfde.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Cairo_
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cairo_ »

Waarom zou je zijn bak met eten weg moeten kunnen nemen? Zou je toch ook niet leuk vinden als ze dat bij jou zouden doen?
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

ik doe dat niet, waarom zou ik het doen? eten is om opgegeten te worden, en niet om af te pakken.
Als je het steeds afpakt, dan vertrouwd je hond het niet meer, en gaat juist zijn eten beschermen omdat het steeds afgepakt word.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik doe het zelf niet hoor.

Maar in de theorie gaat het natuurlijk niet om het wegnemen, maar in het juist weer terug geven. Als ik het al zou doen zou ik ook eerder op commando willen laten lossen/stoppen met eten, omdat je dan niet fysiek hoeft 'in te breken'. Vroeger kon onze hond dat wel en het idee dat hij op commando kan stoppen was een prettig idee. Met het terug geven is natuurlijk het doel dat als je er tussen komt dat niet betekend dat hij het ook kwijt is. Zelfde idee als met een speeltje afgeven dat dat niet betekend dat hij het echt kwijt is, omdat hij het speeltje ook weer terug krijgt. Maar dat is inderdaad niet wat ik nu wil doen, vind iets toevoegen een betere tactiek.

Ik vind Duke dus wat gestressed met eten als ik langs loop. Nu begonnen met een deel van de maaltijd halverwege/tegen het einde extra toevoegen, en daar reageerd hij niet gestressed op. Ik zie daar geen kwaad in en ga dit voorlopig even volhouden. Ik wil gewoon dat in de buurt komen met eten iets positiefs betekend en hij daar ontspannen bij is.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

sbientje schreef:
Gollum schreef:
denk ook wel dat labradors er extreem ongevoelig voor zijn, voernijd e.d. Ik ken althans eigenlijk nul labradors met voernijd.. ze zullen er vast zijn amar het overgrote deel vindt alles wel prima en kijkt hoogstens wat sip :P

edit - verkeerde plek getypt :D
De Lab van mijn vriendin heeft wel wat voernijd maar die heeft zijn eten zo snel op dat toch niemand het kan pikken :lol1:
En met botjes laten mijn dames hem gewoon met rust. En ik ook.
Gol vind dozen met brokjes erin wel Erg Belangrijk. Die zijn voor haar. Maar ze gromt niet ofzo, ze loopt gewoon weg met die hele doos :LOL:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Shiloh86 schreef:Ik doe het zelf niet hoor.

Maar in de theorie gaat het natuurlijk niet om het wegnemen, maar in het juist weer terug geven. Als ik het al zou doen zou ik ook eerder op commando willen laten lossen/stoppen met eten, omdat je dan niet fysiek hoeft 'in te breken'. Vroeger kon onze hond dat wel en het idee dat hij op commando kan stoppen was een prettig idee. Met het terug geven is natuurlijk het doel dat als je er tussen komt dat niet betekend dat hij het ook kwijt is. Zelfde idee als met een speeltje afgeven dat dat niet betekend dat hij het echt kwijt is, omdat hij het speeltje ook weer terug krijgt. Maar dat is inderdaad niet wat ik nu wil doen, vind iets toevoegen een betere tactiek.

Ik vind Duke dus wat gestressed met eten als ik langs loop. Nu begonnen met een deel van de maaltijd halverwege/tegen het einde extra toevoegen, en daar reageerd hij niet gestressed op. Ik zie daar geen kwaad in en ga dit voorlopig even volhouden. Ik wil gewoon dat in de buurt komen met eten iets positiefs betekend en hij daar ontspannen bij is.
Dat snapt die hond niet, die krijgt als eerste het afnemen mee.
Erbij doen, snappen ze wel in combi met degene die wat erbij geeft.

En ruilen, zoals ik nog wel eens deed bij een bot, dat snappen ze ook. Vanuit dat laatste kon ik de hond ook nog wel eens wegroepen bij eten vandaan als dat een keer écht noodzakelijk was. (een keer de verkeerde bakken neergezet, die met medicatie aan de verkeerde hond gegeven)

Weet je, ik ben ook van mening dat je als baas echt wel iets moet kunnen afnemen, zeker bij adhoc situaties of als een bot te klein is geworden en gevaar bestaat dat het wordt ingeslikt.
Maar om er geen issue over te krijgen heb ik het wel gedaan ook bij de oudere honden onder het mom van "voor wat hoort wat" als ik dan eens een keer niets lekkers er tegenover had staan was het principe ze wel al duidelijk.

Maar als ik had gemerkt dat ze het écht vervelend vonden in mijn nabijheid te eten, dan had ik de bakken denk op een plek neergezet waar ze in alle rust konden eten.
Gollum
Zeer actief

Hier slingeren een aantal botjes rond. Wanneer ik het huis ga schoonmaken ruim ik alles even op. Daar heeft nog nooit een hond moeilijk over gedaan.
Alleen wanneer ze echt met het botje bezig zijn ruil ik met wat lekkers. En soms komen ze het zelfs brengen als ik het vraag :mrgreen:
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Nee dat ben ik wel met je eens. Maar daaronder eg ik dus ook, als je er al op staat het zo te doen, laat ze dan stoppen en weer doorgaan, zodat je niet fysiek iets afneemt, maar dat je ze laat pauzeren. Dat lijkt mij minder "inbreuk" zeg maar.

Maar goed, het is ook niet (meer) mijn manier.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Shiloh86 schreef:Nee dat ben ik wel met je eens. Maar daaronder eg ik dus ook, als je er al op staat het zo te doen, laat ze dan stoppen en weer doorgaan, zodat je niet fysiek iets afneemt, maar dat je ze laat pauzeren. Dat lijkt mij minder "inbreuk" zeg maar.

Maar goed, het is ook niet (meer) mijn manier.
Ik bedoel ook niets met mijn post hoor, ik vind het interessant om te lezen wat de verschillende gedachtegangen erover zijn en hoe men er mee om gaat.
Tegelijkertijd denk ik dat veel mensen wat doorslaan in wat moet kunnen en wat je moet oefenen.
Want ergens zie ik ook nog wel eens verschil in hoe honden anders kunnen reageren als het niet hun eigen baas betreft, of zelfs anders reageren rond de voerbak met huisgenoten/baasjes.

Want waarom zouden we al die moeite moeten doen om ze te kunnen benaderen bij een voerbak, als wij zelf kunnen bepalen wanneer ze te eten krijgen en waar.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik wil niet dat Izzy met d'r dikke poten in mijn eten zit, dus ik kom niet met m'n dikke poten aan haar eten. Maar ik kan willekeurig wat gewoon weghalen als het moet. Heb er nooit een punt van gemaakt.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik pak/verplaats de bakken als ik dat wil en de honden hebben daar geen moeite mee.
Het komt voor bij de al eerdergenoemde situaties:
-hond eet uit de verkeerde bak
-hond staat in de weg
-medicijn vergeten
-bak bijvullen met wat lekkers
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik heb er nog nooit aandacht aan besteed en er waren op een gegeven moment 5 honden die naast elkaar op hun eigen plek hun eigen eten opaten en niet die van de andere honden. Ik kan er alles mee als het nodig is maar besteed er geen aandacht aan. Als ik zie dat 1 van de honden wat moeite heeft met het voor zichzelf houden van z'n eten kom ik hem helpen. Dan ga ik er bij staan tot hij het op heeft en geen enkele andere hond durft er dan aan te komen terwijl ik niks doe of zeg. Maar dan denken ze waarschijnlijk dat ik het wil hebben ofzo :mrgreen: .

Dat is het enige moment dat ik me er mee bemoei. Met kluiven en andere dingen ook geen probleem. En ruilen als ze iets hebben wat niet mag is geen probleem.
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Kai's brokken kan ik zonder meer afpakken als ik dat zou willen, maar dat wil ik niet.
Heeft hij een koekje / botje etc dan waag ik me er niet aan, dat vindt hij erg moeilijk.
Ik doe er ook geen moeite voor moet ik zeggen. Dan zou het me wel lukken, maar ik vind, dat als ik hem wat geef, dat hij het dan ook mag hebben.

Heeft hij echt iets wat gevaarlijk is, en hij niet mag hebben, dan zorg ik wel dat ik het krijg, op wat voor manier dan ook.
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik kan alles afpakken van alle 6 de honden zonder problemen. ik doe het alleen als het echt noodzakelijk is.
ellen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

blondie schreef:Dat snapt die hond niet, die krijgt als eerste het afnemen mee.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Je pakt iets af en dan blijft die hond gefocussed op wat jij hebt.
Dan geef je het terug. Dat koppelt ie heus wel, hoor.
Zo leer ik afgeven van wild aan bijvoorbeeld, dat is voor een hond ook eten. Ik wil echtechtecht dat ze afgeven dus ik neem het af, tegen iets lekkers.
Dat slikken ze dan weg maar het boeit niet echt, ze willen dat wild. En dat geef ik dan weer terug. Meestal brengen we het dan samen naar een afvalbak (gevonden dood wild dus).
Ik wil echt niet dat ze ermee vandoor gaan en eraan gaan vreten, daarom doe ik dat zo.

Met eten geven is iets heel anders. Daar gooi ik af en toe wat bij als ze eten en ik kan kan al die bakken pakken, probleemloos.
We hebben er wel een met voernijd trouwens, maar niet naar ons, alleen naar de andere honden. En dat is toch anders, vind ik.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb nooit een hond gehad waarbij ik het eten niet kon wegnemen. Een hond moet zoveel vertrouwen in mij hebben dat ik dat kan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
blondie schreef:Dat snapt die hond niet, die krijgt als eerste het afnemen mee.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Je pakt iets af en dan blijft die hond gefocussed op wat jij hebt.
Dan geef je het terug. Dat koppelt ie heus wel, hoor.
Zo leer ik afgeven van wild aan bijvoorbeeld, dat is voor een hond ook eten. Ik wil echtechtecht dat ze afgeven dus ik neem het af, tegen iets lekkers.
Dat slikken ze dan weg maar het boeit niet echt, ze willen dat wild. En dat geef ik dan weer terug. Meestal brengen we het dan samen naar een afvalbak (gevonden dood wild dus).
Ik wil echt niet dat ze ermee vandoor gaan en eraan gaan vreten, daarom doe ik dat zo.

Met eten geven is iets heel anders. Daar gooi ik af en toe wat bij als ze eten en ik kan kan al die bakken pakken, probleemloos.
We hebben er wel een met voernijd trouwens, maar niet naar ons, alleen naar de andere honden. En dat is toch anders, vind ik.
Hoe bedoel je dat?

Mijn honden heb ik het wild nooit afgepakt.
Wel eens geruild.
En ze vinden en vonden het de normaalste zaak van de wereld om het aan mij te geven.
Stukje worst wordt dankbaar aanvaard dat wel :lol1: :tongue:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”