Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hij kijkt niet naar me

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Hij kijkt niet naar me

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Van de traininginstrukteur moest ik Luka laten zitten.
Dus "Luka zit ", Luka heeft het echter zo druk met de blaadjes en de andere honden, och een leuke stok, vogels in de lucht.
Als ik hem dan help om naast me te zitten, blijft hij wel even zitten maar niet lang, ook al zeg ik blijf.
Maar wat me vooral opvalt is dat Luka niet kijkt naar me.
Als ik hem het commando "Luka volg" zeg dan loopt hij zo vlug hij kan,
gelijk welke kant als hij maar kan trekken, hij kijkt dus niet naar wat ik doe. En volgens mij is hij wel bang met al die honden en mensen, je ziet het aan zijn zenuwachtig gedrag.
Nu probeer ik hem echt duidelijk te maken als hij nog zit, dat hij naar mij moet kijken. Luka "kijk" .
Ik ga dit toch even voorleggen aan de trainer. Maar wat vinden jullie hiervan ?

Ik ben alvast begonnen met elke morgend een uitgebreide wandeling langs veel straatkanten, met fietsers, auto's, voetgangers, want Luka heeft zich nooit op zen gemak gevoeld in het verkeer.
Vandaag ging het al veel beter.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

als je bijvoorbeeld de volgoefening doet MOET de hond je aankijken, hij moet jouw aandacht hebben en houden!! ik roep altijd: AANDACHT en dan kijkt hij mij aan :ok: ik heb het geleerd door een stukje kaas voor zijn neus te houden en dat langzaam richting mijn ogen te bewegen zodat hij dat volgt. zodra je de aandacht hebt ga je de oefening doen. als hij zijn aandacht verliest onder het volgen wederop dat stukje kaas voor zijn neus en richting je ogen bewegen. veel oefenen dus. maar als hij dus niet naar jou kijkt, heb jij ook zijn aandacht niet ;)
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Clickeren is inderdaad heel erg leuk en goed voor het zelfvertrouwen van je hond. Met de clicker en lekkere beloningen leer je Luca ook zo aan om aandacht voor je te hebben. Je zegt met een blije stem 'Kijk eens'. Op het moment dat hij je aan kijkt click je en beloon je hem onmiddellijk. Je doet een paar korte sessies per dag, een paar dagen lang. Al snel kun je het clicken en belonen afbouwen.

De cursus die je doet klinkt erg moeilijk. De meeste honden snappen van nature niet hoe al die oefeningen werken en veel instructeurs kunnen de bazen niet uitleggen hoe zijn hun honden moeten duidelijk maken hoe ze de oefeningen moeten doen. Daarom gaat het vaak mis. Eigenaren denken dat hun hond dom is, niks kan leren en raken teleurgesteld in hun hond. Luca is een jonge poedel, poedels behoren tot de intelligentste honden. Je moet gewoon een manier vinden om hem dingen aan te leren op een begrijpelijke en positieve manier. Dan krijgen jullie er allebei lol in.

Ik ben met Sypke eens bij een cursus geweest waar we allebei niets begrepen van de oefeningen. Ik heb na 20 minuten het veld verlaten en heb een andere hondenschool gezocht. Daar ging het ontzettend goed.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Zoals Martijn het beschrijft heb ik het geleerd en ook door gegeven.

Misschien nog een leuke aandachtsoefening, wat je later kan uitbouwen tot het volgen. Hond aan 2 of 3 meter lijn, laat zien aan de hond dat je wat lekkers hebt (frolic werkt goed, niet hele nemen maar in 2-en of 4-en breken, stukjes kaas, worst of zijn eigen brokjes). Stukje lopen, op het moment dat de hond aandacht voor je heeft belonen. Als hij/zij niet op je let negeren. Hondjes zijn slim.. die weten heel snel als ze zich op een bepaalde manier gedragen ze iets lekkers krijgen.

Eén klein kanttekeningetje bij het verhaal van Martijn: je kan pas corrigeren als je zeker weet dat de hond een oefening snapt en het willens en wetens niet uitvoert, dat gaat nog ff niet op voor Luka.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Selena schreef:Eén klein kanttekeningetje bij het verhaal van Martijn: je kan pas corrigeren als je zeker weet dat de hond een oefening snapt en het willens en wetens niet uitvoert, dat gaat nog ff niet op voor Luka.
Ben ik het mee eens. Luca is ook nog erg jong. Als je hond er bewust de kantjes van af loopt of tijdens een les loopt te bokken kun je hem een keer streng toe spreken. Luca moet eerst nog leren wat ueberhaupt de bedoeling is.
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Martijn schreef:Ik raad je aan om clickertraining te gaan doen. Hoef je echt niet perse een clicker voor te hebben..het gaat er om dat je je hond uitnodigt om zelf iets te bedenken en dat dat dan ALTJD GOED IS.
Op die manier kun je je hond heel makkelijk van die faalangst afhelpen.
Ten eerste even een kleine opmerking op het verhaal van Martijn...voor clickertraining heb je echt een clicker nodig (vandaar ook de naam clickertraining)!!! Wat jij bedoeld is gewoon op een positieve manier trainen en dat hoeft inderdaad niet per definitie met clicker.

Het trainen op de positieve manier (met of zonder clicker) is inderdaad een hele goede manier. Je geeft je hond niet alleen meer zelfvertrouwen, maar je daagt je hond ook uit om zelf na te denken. Hierdoor gaat de hond een training echt leuk vinden. Ik heb Nieve vanaf het begin op de positieve manier getraind, door middel van belonen. Als ik nu iets met haar ga doen dan is ze echt helemaall enthousiast.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Martijn schreef:
Selena schreef: Eén klein kanttekeningetje bij het verhaal van Martijn: je kan pas corrigeren als je zeker weet dat de hond een oefening snapt en het willens en wetens niet uitvoert, dat gaat nog ff niet op voor Luka.
Ik zeg toch niet dat ze moet corrigeren? Juist niet.
Sorry begreep ik je verkeerd.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Nieve schreef:
Martijn schreef:Ik raad je aan om clickertraining te gaan doen. Hoef je echt niet perse een clicker voor te hebben..het gaat er om dat je je hond uitnodigt om zelf iets te bedenken en dat dat dan ALTJD GOED IS.
Ten eerste even een kleine opmerking op het verhaal van Martijn...voor clickertraining heb je echt een clicker nodig (vandaar ook de naam clickertraining)!!! Wat jij bedoeld is gewoon op een positieve manier trainen en dat hoeft inderdaad niet per definitie met clicker.

Het trainen op de positieve manier (met of zonder clicker) is inderdaad een hele goede manier. Je geeft je hond niet alleen meer zelfvertrouwen, maar je daagt je hond ook uit om zelf na te denken. Hierdoor gaat de hond een training echt leuk vinden. Ik heb Nieve vanaf het begin op de positieve manier getraind, door middel van belonen. Als ik nu iets met haar ga doen dan is ze echt helemaall enthousiast.
Waar Martijn op doelt gaat verder dan alleen positieve training (Martijn, als ik het verkeerd voor je invul, dan bij voorbaat mijn excuses :mrgreen: ). Bij positieve trainingsmethode ga je er van uit dat je gewenst gedrag beloont en ongewenst gedrag zoveel mogelijk negeert. Clickertraining is daar een vorm van.
Wat Martijn echter als belangrijke aanvulling geeft is dat je het initiatief bij de hond legt. Je gaat dus geen gedrag uitlokken of afdwingen, maar je wacht tot de hond uit zichzelf iets doet en dat ga je positief bekrachtigen. Dit is een principe wat heel duidelijk in de clickermethode naar voren komt.
En bij clickertraining heb je niet perse een clicker nodig. Het gaat er om dat je een signaal gebruikt dat de hond laat weten dat wat hij doet, goed is. Dit kan de click zijn, maar het kan ook een woordje zijn. De clickertraining is komen overwaaien uit de training van dolfijnen en daar wordt eigenlijk met een fluitje gewerkt, dus de clicker is niet het enige middel dat je kunt gebruiken ;) .

Bij positieve trainingsmethode zonder clicker hoeft het niet per definitie zo te zijn dat je het initiatief bij de hond legt. Je kunt gedrag ook uitlokken en dat vervolgens positief bekrachtigen. Door de hond met een brokje in de zit-positie te lokken en hem vervolgens het brokje te geven heb je jouw wil opgelegd aan de hond en hem vervolgens positief bekrachtigd.

Overigens kan het wegkijken van Luka verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat er idd te veel druk op hem wordt gelegd. In dat geval is de tip van Martijn goud waard. Maar het kan ook zijn dat er gewoon te veel interessants om hem heen gebeurt waardoor hij vergeet dat er ook nog zoiets als een baasje is. In dat geval zou ik er eerst aan werken om hem wat minder prikkelgevoelig te maken, door hem vaker te confronteren met prikkels buiten de directe, eigen omgeving. Zoals ik begrepen heb ben je daar ook al mee bezig.

Wat ik me verder afvraag is of je Luka het commando "let op" of "kijk" al hebt aangeleerd. Als hij de betekenis van het commando niet kent zal hij het ook niet uitvoeren. Hierboven zijn al wat tips gegeven over het aanleren van dit commando.

Tot slot vraag ik me af of de lat niet wat hoog wordt gelegd. Ik meen me te herinneren dat Luka nog behoorlijk jong is. Hoe oud is hij op dit moment? Zeker een jonge hond heeft nog erg veel moeite zich langere tijd te concentreren. Je vraagt dan ook erg veel als je verwacht dat hij een uur lang intensieve gehoorzaamheidsoefeningen met je kan volhouden.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Sietske haar verhaal is zo klaar als een klontje en als je het op een rustige manier toepast, werkt het echt goed.
Wat ik ook als tip wil meegeven: jouw hond is op dit moment overgevoelig voor prikkels van buitenaf, want alles is nieuw. Door het inzetten van die aandachtsoefeningen Kijk 's of Let op en dat beginnen zo'n 5 seconden vast te houden, is het ook belangrijk goed Vrij te geven. Dus commando goed uitgevoerd, vrij. Bij het vragen van aandacht met daarop volgend het commando zit, gelijk vrij geven. Op dat moment mag de hond even zichzelf aan de lijn zijn en is ook een ontstressmethode.
Daardoor leert hij op den duur dat te allen tijde jij degene bent die commando's opheft en niet andersom. En gebruik stukjes kaas of lekkere worst i.p.v. 'gewone' hondekoekjes.
Ga gewoon lekker verder, want je bent toch net pas bezig?
Veel succes.

Groetjes,
Sandra
s

Re: Hij kijkt niet naar me

Ongelezen bericht door s »

aj aj aj toch
ik denk dat je nog een jonge hond hebt
je mag de lat niet zo hoog leggen he

je zegt gewoon JEFKE VOLG
als hij voorruitschiet
dan moet jij stoppen en wachten tot de lijn slap hangt
hij zal wel kijken naar jou zo van wat doet baasje nu ze stopt gewoon
pas als de lijn slap is vertrek je weer
oftewel zo
hij loopt voorruit jij gaat expres rechtsom keren of een draai naar links maken

coba had ook geen aandacht voor mij, nu begint het te komen
en maar snuffelen en maar blaadjes jagen
nu sinds kort lukt het wel wat om mij te volgen
MAAR LUISTER
verwacht niet teveel van je pup, das heel normaal dat hij niet direct volgt en nog niet zo goed kijkt, das echt normaal, je moet hem nog wat pup laten wezen ook, en je moet elke oefening opbouwen
de blijf dus ook, int begin zal hij net zoals het bij mij was maar heel efkes blijven
direct belonen
later kan hij mss wel een heel kwartier blivjen wie weet nog langer
Mama Sanneke
Zeer actief

Sietske* schreef:
Nieve schreef:

Waar Martijn op doelt gaat verder dan alleen positieve training (Martijn, als ik het verkeerd voor je invul, dan bij voorbaat mijn excuses :mrgreen: ). Bij positieve trainingsmethode ga je er van uit dat je gewenst gedrag beloont en ongewenst gedrag zoveel mogelijk negeert. Clickertraining is daar een vorm van.
Wat Martijn echter als belangrijke aanvulling geeft is dat je het initiatief bij de hond legt. Je gaat dus geen gedrag uitlokken of afdwingen, maar je wacht tot de hond uit zichzelf iets doet en dat ga je positief bekrachtigen. Dit is een principe wat heel duidelijk in de clickermethode naar voren komt.
En bij clickertraining heb je niet perse een clicker nodig. Het gaat er om dat je een signaal gebruikt dat de hond laat weten dat wat hij doet, goed is. Dit kan de click zijn, maar het kan ook een woordje zijn. De clickertraining is komen overwaaien uit de training van dolfijnen en daar wordt eigenlijk met een fluitje gewerkt, dus de clicker is niet het enige middel dat je kunt gebruiken ;) .

Bij positieve trainingsmethode zonder clicker hoeft het niet per definitie zo te zijn dat je het initiatief bij de hond legt. Je kunt gedrag ook uitlokken en dat vervolgens positief bekrachtigen. Door de hond met een brokje in de zit-positie te lokken en hem vervolgens het brokje te geven heb je jouw wil opgelegd aan de hond en hem vervolgens positief bekrachtigd.

Overigens kan het wegkijken van Luka verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat er idd te veel druk op hem wordt gelegd. In dat geval is de tip van Martijn goud waard. Maar het kan ook zijn dat er gewoon te veel interessants om hem heen gebeurt waardoor hij vergeet dat er ook nog zoiets als een baasje is. In dat geval zou ik er eerst aan werken om hem wat minder prikkelgevoelig te maken, door hem vaker te confronteren met prikkels buiten de directe, eigen omgeving. Zoals ik begrepen heb ben je daar ook al mee bezig.

Wat ik me verder afvraag is of je Luka het commando "let op" of "kijk" al hebt aangeleerd. Als hij de betekenis van het commando niet kent zal hij het ook niet uitvoeren. Hierboven zijn al wat tips gegeven over het aanleren van dit commando.

Tot slot vraag ik me af of de lat niet wat hoog wordt gelegd. Ik meen me te herinneren dat Luka nog behoorlijk jong is. Hoe oud is hij op dit moment? Zeker een jonge hond heeft nog erg veel moeite zich langere tijd te concentreren. Je vraagt dan ook erg veel als je verwacht dat hij een uur lang intensieve gehoorzaamheidsoefeningen met je kan volhouden.
Luka is nu 9 maand.
Ik ga inderdaad elke ochtend wandelen op het moment dat er fietsers, auto's en voetgangers zijn, omdat ik merk dat hij toch vaak erg onzeker word.
Het commando "kijk" begint hij pas nu te begrijpen, maar soms is hij inderdaad zo afgeleid door hetgeen errond hem gebeurd.
Nu ben ik al zover, hij gaat zitten, en ik zeg "kijk", hij kijkt en dan zeg ik "volg", dat doet hij, maar dan gaat hij weer voor lopen en ik corrigeer en geef een zacht rukje en zeg "naast".
Maar nu heb ik de indruk dat hij "naast" helemaal niet meer begrijpt.
Als je constant moet corrigeren wil dat toch zeggen dat hij het commando niet begrijpt.
Ga dus vandaag extra oefenen op "naast".

Deze ochtend wou hij weer niet binnen komen, soms lijkt hij wel Oostindisch doof.
Toen ik echter floot en riep "kom hier" kwam hij wel, maar bleef in de deuropening staan. Heb verschillende keren herhaald, "naar binnen" ook met handgebaren maar hij bleef aarzelend staan, toen ik de koekjesrammelde kwam hij binnen en toen heb ik hem beloond.
Waarom komt hij de ene keer onmiddelijk binnen en de andere keer weer niet, zou dat een reden hebben of gewoonweg omdat hij geen zin heeft.

Ondertussen oefenen we lekker verder, misschien heeft hij gewoon wat meer tijd nodig.
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Re: Hij kijkt niet naar me

s schreef:aj aj aj toch
ik denk dat je nog een jonge hond hebt
je mag de lat niet zo hoog leggen he

je zegt gewoon JEFKE VOLG
als hij voorruitschiet
dan moet jij stoppen en wachten tot de lijn slap hangt
hij zal wel kijken naar jou zo van wat doet baasje nu ze stopt gewoon
pas als de lijn slap is vertrek je weer
oftewel zo
hij loopt voorruit jij gaat expres rechtsom keren of een draai naar links maken

coba had ook geen aandacht voor mij, nu begint het te komen
en maar snuffelen en maar blaadjes jagen
nu sinds kort lukt het wel wat om mij te volgen
MAAR LUISTER
verwacht niet teveel van je pup, das heel normaal dat hij niet direct volgt en nog niet zo goed kijkt, das echt normaal, je moet hem nog wat pup laten wezen ook, en je moet elke oefening opbouwen
de blijf dus ook, int begin zal hij net zoals het bij mij was maar heel efkes blijven
direct belonen
later kan hij mss wel een heel kwartier blivjen wie weet nog langer
Heb ik ook al regelmatig geprobeerd dat rechtsom draaien, tot hiertoe helpt het nog niet.
En blijven zitten wil hij ook niet.
Maar ik blijf oefenen hoor, ik verwacht niet dat hij op een paar lessen alles kan.
Ik heb geduld, veel geduld. En hij doet zijn best.
Dat met dat blijven staan en wachten tot de lijn loshangt heb ik nog niet geprobeerd, dus dat ga ik straks effe doen.
Dank
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb de indruk dat je commando's gebruikt zonder dat je de hond hebt uitgelegd wat het commando betekent. Het kan zijn dat ik me daarin vergis, maar zo komt het wel een beetje op me over. Op zich is dat niet verwonderlijk want heel veel mensen maken deze fout.

Bij mijn cursisten leg ik dit altijd uit met het volgende voorbeeld:
stel je voor dat je op vakantie bent in, laten we zeggen China. Je spreekt geen chinees maar je kunt je de hele vakantie aardig behelpen met je steenkolen-engels. Plots komt er zo'n klein chinees mannetje op je af en die zegt je in rap chinees dat je op een stoel moet gaan zitten. Maar hij maakt hierbij geen gebruik van lichaamstaal (stoel aanwijzen ofzo). Wat doe je?.......... Waarschijnlijk niet veel. Je zult hooguit in het engels proberen uit te leggen dat je hem niet verstaat, maar je gaat zeker niet op die stoel zitten.
Nu gaan we terug naar je hond...... de hond spreekt geen Nederlands (of welke linguïstische taal dan ook). Hij communiceert voornamelijk door lichaamstaal, maar daar zijn wij weer niet zo goed in :? . Nu gaan we commando's tegen hem roepen en verwachten we dat hij daarop in actie komt (bijvoorbeeld gaat zitten). De hond weet echter helemaal niet wat je bedoelt en zal dus afwachten. Hierop raken wij wat geïrriteerd en gaan we correcties geven. De hond leert nog steeds niet wat hij moet doen, hij leert hooguit dat mensen maar rare wezens zijn en niet echt te vertrouwen.

Ik overdrijf natuurlijk een beetje in mijn voorbeeld, maar dat is om het extra duidelijk te maken. Voordat je van een hond kunt verwachten dat hij een commando uitvoert zul je hem dus moeten uitleggen wat je met dat commando bedoelt. Dit doe je door het gedrag uit te lokken en op het moment dat hij het gedrag vertoont het commando te geven en te belonen. Als je dit een aantal keren hebt gedaan kun je het commando "naar voren gaan halen". Je gaat het commando geven en wacht af tot hij het uitvoert. Voert hij het nog niet uit dan ga je weer even uitlokken met een voertje. Pas als de hond het commando echt beheerst en het netjes uitvoert wanneer jij het gegeven hebt kun je eventueel corrigeren als hij het een keer niet uitvoert. Je zult je wel altijd af moeten vragen WAAROM hij het niet uitvoert. Zolang een hond een commando niet 100% onder de knie heeft moet je hem er ook niet voor corrigeren. Dit levert alleen stress op waardoor het leerproces blokkeert.

Als je Luka wilt leren om te volgen (waarbij ik er vanuit ga dat je met volgen bedoelt meelopen aan het linkerbeen, dicht bij de baas, met aandacht voor de baas. Dus niet wandelen zonder trekken maar echt volgen als trainingsoefening), kun je het beste starten met een aandachtsoefening. Je gaat tegenover Luka staan vraagt zijn aandacht en beloont hem als hij naar je kijkt. Als dit goed gaat ga je aandacht vragen en daarna achteruit lopen. Door tegen hem te praten probeer je zijn aandacht vast te houden. Als hij een paar pasjes achter je aan loopt met aandacht ga je al belonen, in eerste instantie is twee pasjes al heel erg knap. Als dat goed gaat ga je naast Luka staan, met Luka aan je linkerkant en vraag je op die manier aandacht. Als je zijn aandacht zo even vast kunt houden is de volgende stap dat je vooruit gaat lopen. Als Luka de aandachtsoefening vol wil blijven houden moet hij wel meelopen. En voila, je bent aan het volgen. Zeker in het begin geldt dat je al na 1 of 2 passen moet belonen. Als je wacht tot zijn aandacht verslapt mis je je beloningskans. Alleen door te belonen als hij het goed doet kun je hem duidelijk maken wat de bedoeling is. Als hij niet weet dat hij netjes naast je moet lopen snapt hij helemaal niet waarom hij een ruk aan de lijn krijgt als hij voor je gaat lopen.
Als 1 of 2 pasjes goed gaat ga je langzaamaan uitbreiden. Nu krijgt hij zijn voertje pas na drie pasjes en dan pas na 4. Als het volgen er goed in zit ga je variabel belonen. De ene keer al na 4 passen, de andere keer pas na 15 passen. Maar zover ben je voorlopig nog niet. Het toverwoord is langzaam opbouwen.

Tot slot wil ik je nog meegeven dat je hond op dit moment waarschijnlijk in de puberteit zit. Net als bij kinderen gaat een hond in de puberteit zoeken naar zijn grenzen en die grenzen zul jij moeten bepalen. Hij gaat nu kijken wat de consequenties zijn wanneer hij bijvoorbeeld niet direct komt als je hem binnen roept. Consequent zijn en blijven is hier het belangrijkste advies wat ik je kan geven. Eén grote troost...... de puberteit gaat ook weer een keer over ;)

AfbeeldingAfbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Sietske* schreef:Ik heb de indruk dat je commando's gebruikt zonder dat je de hond hebt uitgelegd wat het commando betekent. Het kan zijn dat ik me daarin vergis, maar zo komt het wel een beetje op me over. Op zich is dat niet verwonderlijk want heel veel mensen maken deze fout.

Bij mijn cursisten leg ik dit altijd uit met het volgende voorbeeld:
stel je voor dat je op vakantie bent in, laten we zeggen China. Je spreekt geen chinees maar je kunt je de hele vakantie aardig behelpen met je steenkolen-engels. Plots komt er zo'n klein chinees mannetje op je af en die zegt je in rap chinees dat je op een stoel moet gaan zitten. Maar hij maakt hierbij geen gebruik van lichaamstaal (stoel aanwijzen ofzo). Wat doe je?.......... Waarschijnlijk niet veel. Je zult hooguit in het engels proberen uit te leggen dat je hem niet verstaat, maar je gaat zeker niet op die stoel zitten.
Nu gaan we terug naar je hond...... de hond spreekt geen Nederlands (of welke linguïstische taal dan ook). Hij communiceert voornamelijk door lichaamstaal, maar daar zijn wij weer niet zo goed in :? . Nu gaan we commando's tegen hem roepen en verwachten we dat hij daarop in actie komt (bijvoorbeeld gaat zitten). De hond weet echter helemaal niet wat je bedoelt en zal dus afwachten. Hierop raken wij wat geïrriteerd en gaan we correcties geven. De hond leert nog steeds niet wat hij moet doen, hij leert hooguit dat mensen maar rare wezens zijn en niet echt te vertrouwen.

Ik overdrijf natuurlijk een beetje in mijn voorbeeld, maar dat is om het extra duidelijk te maken. Voordat je van een hond kunt verwachten dat hij een commando uitvoert zul je hem dus moeten uitleggen wat je met dat commando bedoelt. Dit doe je door het gedrag uit te lokken en op het moment dat hij het gedrag vertoont het commando te geven en te belonen. Als je dit een aantal keren hebt gedaan kun je het commando "naar voren gaan halen". Je gaat het commando geven en wacht af tot hij het uitvoert. Voert hij het nog niet uit dan ga je weer even uitlokken met een voertje. Pas als de hond het commando echt beheerst en het netjes uitvoert wanneer jij het gegeven hebt kun je eventueel corrigeren als hij het een keer niet uitvoert. Je zult je wel altijd af moeten vragen WAAROM hij het niet uitvoert. Zolang een hond een commando niet 100% onder de knie heeft moet je hem er ook niet voor corrigeren. Dit levert alleen stress op waardoor het leerproces blokkeert.

Als je Luka wilt leren om te volgen (waarbij ik er vanuit ga dat je met volgen bedoelt meelopen aan het linkerbeen, dicht bij de baas, met aandacht voor de baas. Dus niet wandelen zonder trekken maar echt volgen als trainingsoefening), kun je het beste starten met een aandachtsoefening. Je gaat tegenover Luka staan vraagt zijn aandacht en beloont hem als hij naar je kijkt. Als dit goed gaat ga je aandacht vragen en daarna achteruit lopen. Door tegen hem te praten probeer je zijn aandacht vast te houden. Als hij een paar pasjes achter je aan loopt met aandacht ga je al belonen, in eerste instantie is twee pasjes al heel erg knap. Als dat goed gaat ga je naast Luka staan, met Luka aan je linkerkant en vraag je op die manier aandacht. Als je zijn aandacht zo even vast kunt houden is de volgende stap dat je vooruit gaat lopen. Als Luka de aandachtsoefening vol wil blijven houden moet hij wel meelopen. En voila, je bent aan het volgen. Zeker in het begin geldt dat je al na 1 of 2 passen moet belonen. Als je wacht tot zijn aandacht verslapt mis je je beloningskans. Alleen door te belonen als hij het goed doet kun je hem duidelijk maken wat de bedoeling is. Als hij niet weet dat hij netjes naast je moet lopen snapt hij helemaal niet waarom hij een ruk aan de lijn krijgt als hij voor je gaat lopen.
Als 1 of 2 pasjes goed gaat ga je langzaamaan uitbreiden. Nu krijgt hij zijn voertje pas na drie pasjes en dan pas na 4. Als het volgen er goed in zit ga je variabel belonen. De ene keer al na 4 passen, de andere keer pas na 15 passen. Maar zover ben je voorlopig nog niet. Het toverwoord is langzaam opbouwen.

Tot slot wil ik je nog meegeven dat je hond op dit moment waarschijnlijk in de puberteit zit. Net als bij kinderen gaat een hond in de puberteit zoeken naar zijn grenzen en die grenzen zul jij moeten bepalen. Hij gaat nu kijken wat de consequenties zijn wanneer hij bijvoorbeeld niet direct komt als je hem binnen roept. Consequent zijn en blijven is hier het belangrijkste advies wat ik je kan geven. Eén grote troost...... de puberteit gaat ook weer een keer over ;)
Hèhè, eindelijk iemand die het es goed uitlegt.
Ja, ik mag wel niet van de slimste wezen, maar op de hondenschool nemen ze aan dat hij dat al kan, die commando's dan.
Enkel bij het commando "zit" heeft de instructeur gezegd dat ik hem dan een handje moet helpen, letterlijk en figuurlijk.
Maar jouw uitleg vind ik heel erg goed, dit ga ik proberen, vandaag nog.
Dankje
sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Veel succes. Laat eens weten of het lukt. En als je tegen problemen aanloopt....aarzel niet om advies te vragen hoor. En je bent absoluut niet de enige die deze dingen niet meteen weet. Heel veel mensen staan er niet bij stil dat je een hond echt moet leren wat een commando betekent ;) . Als het ze eenmaal is uitgelegd vinden de meesten het heel logisch, maar voor zo'n uitleg hebben ze er gewoon nooit bij stil gestaan dat een hond niet wordt geboren met een ingebouwd vertaalprogramma ;) :mrgreen: .

AfbeeldingAfbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Sietske* schreef:Veel succes. Laat eens weten of het lukt. En als je tegen problemen aanloopt....aarzel niet om advies te vragen hoor. En je bent absoluut niet de enige die deze dingen niet meteen weet. Heel veel mensen staan er niet bij stil dat je een hond echt moet leren wat een commando betekent ;) . Als het ze eenmaal is uitgelegd vinden de meesten het heel logisch, maar voor zo'n uitleg hebben ze er gewoon nooit bij stil gestaan dat een hond niet wordt geboren met een ingebouwd vertaalprogramma ;) :mrgreen: .
Ben alvast begonnen met het oefenen van de verschillende commando's, nu vijf dagen later begrijpt hij ze.
Echter dat dacht ik, binnenshuis dan toch, eens buitenshuis dan begint hij wel naast me, maar loopt telkens toch naar voor, ondanks dat ik weet dat hij "naast" kent.
Geef de moed niet op hoor, we doen verder.
sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Het kan heel goed dat een hond de commando's die hij binnenshuis goed begrijpt, buiten helemaal niet meer snapt. Een hond verbindt bepaald gedrag ook aan een bepaalde omgeving en omstandigheden.
Ook zou ik de commando's die Luka binnen goed opvolgt niet meteen buiten in een drukke omgeving met veel afleiding gaan oefenen, maar de mate van afleiding steeds een beetje opvoeren. Dus als een oefening binnen goed gaat, dan in de tuin, daarna op een rustig veldje enz. Op die manier geef je Luka meer kans om het goed te doen, zodat je het goeie gedrag ook vaker kunt belonen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Belle schreef:Het kan heel goed dat een hond de commando's die hij binnenshuis goed begrijpt, buiten helemaal niet meer snapt. Een hond verbindt bepaald gedrag ook aan een bepaalde omgeving en omstandigheden.
Ook zou ik de commando's die Luka binnen goed opvolgt niet meteen buiten in een drukke omgeving met veel afleiding gaan oefenen, maar de mate van afleiding steeds een beetje opvoeren. Dus als een oefening binnen goed gaat, dan in de tuin, daarna op een rustig veldje enz. Op die manier geef je Luka meer kans om het goed te doen, zodat je het goeie gedrag ook vaker kunt belonen.
Wat Belle zegt. Plus niet teveel in een keer verwachten. Lekker heel geleidelijk tot in den treure oefenen met 1 commando, op allerlei plaatsen en in allerlei situaties. Op die manier snapt je hondje uiteindelijk precies wat je wil, en wil dan ook graag even gehoorzaam zijn voor dat brokje.

Jack leert ook niet heel makkelijk, maar ZIT en BLIJF ZIT kan hij inmiddels tot in hele drukke winkels toe. Niet te moeilijk maken, en dan blijft je hondje er ook de lol van inzien. Denk ik.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Mama Sanneke
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Belle schreef:Het kan heel goed dat een hond de commando's die hij binnenshuis goed begrijpt, buiten helemaal niet meer snapt. Een hond verbindt bepaald gedrag ook aan een bepaalde omgeving en omstandigheden.
Wat Belle zegt. Plus niet teveel in een keer verwachten. Lekker heel geleidelijk tot in den treure oefenen met 1 commando, op allerlei plaatsen en in allerlei situaties. Op die manier snapt je hondje uiteindelijk precies wat je wil, en wil dan ook graag even gehoorzaam zijn voor dat brokje.

Jack leert ook niet heel makkelijk, maar ZIT en BLIJF ZIT kan hij inmiddels tot in hele drukke winkels toe. Niet te moeilijk maken, en dan blijft je hondje er ook de lol van inzien. Denk ik.

Hanneke
Als ik stop aan de rand van de weg gaat hij al op ze'n poepeke zitten van zichzelf.
Flink hé.
Sanneke
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”