Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dubbel aanlijnen, welk tuig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Crystalclear
Actief
Mijn ras(sen): Poolse herderin
Aantal honden: 1

dubbel aanlijnen, welk tuig?

Ongelezen bericht door Crystalclear »

Hoi allemaal,

Aankomende zondag mogen wij dan eindelijk onze hond halen die we adopteren uit het buitenland.
Nu heb ik even lopen googlen en er wordt vaak het advies gegeven om de hond voor de zekerheid dubbel aan te lijnen. Dus met halsband en lijn en een tuig met daaraan weer een aparte lijn.
Maar er zijn zoveel verschillende tuigen en het ene tuig is fijn voor de ene hond en het andere tuig is weer fijner voor de andere hond. Hoe weet ik welk tuig ik het best kan meenemen?
Ik heb geen zin om de hoofdprijs te betalen voor een tuig dat ze misschien niet eens fijn vind.
Daarbij weet ik dus ook haar maten, hals/borstomtrek, niet. Ik heb wel al gemaild voor de maten naar de stichting maar zij hebben nog geen antwoord gekregen van de medewerkers aldaar.
Of is het ook voldoende om gewoon 1 lijn met verstelbare halsband mee te nemen?

Ik ben wel van plan om, als ze eenmaal bij ons is, een tuig te gaan gebruiken.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: dubbel aanlijnen, welk tuig?

Ongelezen bericht door Laura84 »

Wat spannend allemaal voor je dat je een hond krijgt!

Toch wordt het advies niet voor niets gegeven, er zijn echt nog steeds te veel mensen die te makkelijk denken over lijnen en tuigen met betrekking tot buitelandse honden.
Ik zou zelfs voor een buitenlandse hond kijken voor een tuig met 2 banden achter de voorpoten.

Afbeelding
Doordat de achterste band voorbij het middenrif zit, dus qua afmeting kleiner is, schuift ie niet over de ribbenkast heen en wordt het ontsnappingsgevaar heel erg beperkt.
Crystalclear schreef:Ik heb geen zin om de hoofdprijs te betalen voor een tuig dat ze misschien niet eens fijn vind.
Een tuig, is net zoals een halsband aan te leren en als het voor haar eigen veiligheid is?

Edit: Het tuig wat afgebeeld is is een Ruff Wear Web Master Harness, absoluut niet goedkoop maar misschien wel 1 van de beste en comfortabelste tuigen die er is
Laatst gewijzigd door Laura84 op 29 sep 2015 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zou een Y-tuig kiezen dat je wat ruim koopt en dan de band tussen de benen weghalen. Dan de band die achter de ellebogen moet achter de ribbenkast schuiven en hem zo afstellen dat hij niet over de ribbenkast kan schieten.

Afbeelding

Het mooiste is een ruffwear webmaster harness, maar die zijn wel prijzig (65€ bij http://www.hondenoutlet.nl )
Laatst gewijzigd door Domor op 29 sep 2015 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zou het schatten en een goedkoop verstelbaar tuig halen voor hooguit een tientje. Je kunt altijd later nog wat moois kopen als je dat wilt. Halsband lijkt me lastiger schatten, je zou een jachtlijntje met dubbele stop mee kunnen nemen maar meestal komen ze aan met haslband en lijn.
Gollum
Zeer actief

Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Mijn hond heeft 2 weken lang in de duinen gelopen met een nylon, verstelbaar tuigje van 7 euro en het zat precies op zijn plek toen we haar terug vonden.
Ik zou daar gewoon mee beginnen. Één lijn aan een heupriem en de ander in je hand.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Misschien kan je een tuigje lenen tot je de maten weet?
Toen wij Mahru gingen ophalen had ik 3 verschillende mee, alle 3 geleend. :)
Die met dubbele buikband zoals die van Ruffwear heeft mijn voorkeur voor honden die evt. willen ontsnappen. Daarbij zou je nog een sliplijn kunnen gebruiken voor de zekerheid? Een niet passende halsband glippen ze ook zo uit.
Gollum
Zeer actief

runninggirl schreef:Misschien kan je een tuigje lenen tot je de maten weet?
Die met dubbele buikband zoals die van Ruffwear heeft mijn voorkeur voor honden die evt. willen ontsnappen. Daarbij zou je nog een sliplijn kunnen gebruiken voor de zekerheid? Een niet passende halsband glippen ze ook zo uit.
Ja inderdaad, vergis je niet in honden die zo achteruit hun halsband uitlopen. Gol is er een ster in dus die heeft een sliplijntje.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik denk dat als je bij een dierenwinkel uitlegt dat je de maat niet weet, je vast ook wel 2 of 3 maten/soorten mag kopen? En dan vlug even opmeten of inschatten als je haar ophaalt en de goede maat aandoen en de andere 2 tuigen met label eraan terugbrengen.
Als halsband heb ik in het begin ook een slip met stop gebruikt. Geen ketting maar gewoon nylon. Evt een halfcheck zou denk ik ook kunnen? Rogs for Dogz heeft betaalbare.
Afbeelding
Crystalclear
Actief

Bedankt voor alle reacties. Dit forum is echt top :ok:
Laura84 schreef:
Een tuig, is net zoals een halsband aan te leren en als het voor haar eigen veiligheid is?
Ik ben het helemaal met je eens, maar je leest nog weleens dat sommige tuigen schuren bij de oksels oid... en daar doet aanleren helaas niks tegen.
Voor haar veiligheid heb ik een hele hoop over, als dat betekent de hoofdprijs voor een tuig dan is dat maar zo, maar als het niet nodig is.... liever niet natuurlijk. M'n portomonnee te vriend houden vind ik ook een goed idee :mrgreen:
Ik denk dat ik inderdaad voor zo'n goedkoop tuigje ga en dan de maat inschatten, dan kan ik later altijd nog een mooi tuig aanschaffen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Die van ruffwear is wel enorm goed verstelbaar, hier passen ze er allemaal in, van 14 tot 38 kilo.
Pjotr was al een hele tijd in nl, liep betrouwbaar los en glipte toch ook zo weg.
Had een nieuwe halsband gekocht en al geprobeerd of ik hem over z'n kop kon trekken.
Hij schrok, deed in paniek een stap achteruit en stond midden op de weg :schrik:
Weggerend van het verkeer, gelukkig kwam hij achter me aan en kon ik een jachtlijntje om z'n nek gooien.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Crystalclear schreef:Bedankt voor alle reacties. Dit forum is echt top :ok:
Laura84 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, maar je leest nog weleens dat sommige tuigen schuren bij de oksels oid... en daar doet aanleren helaas niks tegen.
Voor haar veiligheid heb ik een hele hoop over, als dat betekent de hoofdprijs voor een tuig dan is dat maar zo, maar als het niet nodig is.... liever niet natuurlijk. M'n portomonnee te vriend houden vind ik ook een goed idee :mrgreen:
Ik denk dat ik inderdaad voor zo'n goedkoop tuigje ga en dan de maat inschatten, dan kan ik later altijd nog een mooi tuig aanschaffen.
Ik snap je ding met je portemonnee helemaal, daar ben ik soms ook geen goede vrienden mee. Met een tuig valt en staat alles met de pasvorm, sommige honden kunnen een y-vorm goed hebben, andere een borst tuig, andere moeten weer iets anders hebben. Het ligt helemaal aan de bouw van je hond
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

dagmar88 schreef:

Die van ruffwear is wel enorm goed verstelbaar, hier passen ze er allemaal in, van 14 tot 38 kilo.
Pjotr was al een hele tijd in nl, liep betrouwbaar los en glipte toch ook zo weg.
Had een nieuwe halsband gekocht en al geprobeerd of ik hem over z'n kop kon trekken.
Hij schrok, deed in paniek een stap achteruit en stond midden op de weg :schrik:
Weggerend van het verkeer, gelukkig kwam hij achter me aan en kon ik een jachtlijntje om z'n nek gooien.
Ja dat is schrikken...
Ik had laatst even een husky onder m'n hoede. Die had echt een strak goed zittend tuigje dacht ik. Liep ze altijd in. Eenmaal bij iemand voor de deur die ook honden had wilde ze wel erg graag naar die honden toe terwijl wij nog buiten stonden. Een salto en ze was er zo uit! :schrik:
Met een snoekduik sprong ik bovenop haar en na die tijd liep ik met tuig, halsband (die ook weer aan het tuig vast zat gemaakt) én een sliplijn. :mrgreen: De fout van op één tuig vertrouwen maak ik nooit weer.
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Ik vang roemeense honden op en via de stichting geweldige tuigen uit duitsland, die super veilig zijn en heel makkelijk aan en uit te trekken. Hier de link https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A% ... =aAQGGpzhg Ik vind ze echt super ! Je kunt ze goed verstellen , makkelijk aan en uit doen en er zitten ook slotjes op de sluitingen .
Afbeelding
Crystalclear
Actief

Even een foto van de website geplukt. Er staat dat ze ongeveer 50 cm hoog is, wat voor maat schatten jullie?
Jullie als kenners hebben daar vast meer inzicht in als ik.
Ik dacht zelf aan maat M: 45 - 76 cm Borstomvang

Afbeelding
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Ik schat M maar voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd 2 maten bestellen. Altijd handig als je vaker hondjes wilt opvangen :mann:
Diesel en Loek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond

Ongelezen bericht door Diesel en Loek »

Geen tips, maar Wat een leuke hond!

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Hier ook een ruffwear tuig, ideale dingen, alleen voor lange reizen vind ik die achterste band niet zo fijn want die van mij ligt graag opgekruld en dan zit het echt strak.
Wat Domor heeft gedaan is ook slim trouwens, in principe kunnen ze er dan ook niet uitglippen.

Mijn hond lijkt ongeveer dezelfde maat te hebben als je toekomstige hond, en daarvoor heb ik die ruffwear maat M. S was net te klein, maar ze zijn echt super ruim verstelbaar.

Als je hem met de auto op gaat halen zou ik deze er ook bij doen trouwens: http://www.bol.com/nl/p/europet-auto-ve ... 010739015/ . Mocht je toch per ongeluk uit de auto moeten langs de snelweg ofzo, dan loopt ie niet gelijk per ongeluk op straat. :mrgreen:

Leuke hond! :I:
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

mariabel schreef:Ik vang roemeense honden op en via de stichting geweldige tuigen uit duitsland, die super veilig zijn en heel makkelijk aan en uit te trekken. Hier de link https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A% ... =aAQGGpzhg Ik vind ze echt super ! Je kunt ze goed verstellen , makkelijk aan en uit doen en er zitten ook slotjes op de sluitingen .
Ik kan hem niet zien helaas. Maar ik ben wel benieuwd :tongue: . Heb je ook een andere link?
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
Domor
Zeer actief

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Wat een prachtige hond !
Ik zou een goedkoop tuigje halen zoals eerder gepost is . Die zijn ruim verstelbaar en zo kun je ook uitvinden of je hond wel risico loopt op ontsnappen.
Bij sommige honden merk je direct dat dat niet gaat gebeuren. En daar sta je dan voorbereid te wezen met je dure tuig met buikband...
En als het wel een ontsnapper is dan is het extra belangrijk dat het tuig goed past en daar heb je dus eerst de hond voor nodig.
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Wat een prachtige hond.
Inderdaad is een tuig heel goed; als je leest hoeveel honden ontsnappen net uit het buitenland.
Ik heb zelf een hunter tuig maar tijdje geleden had ik de hond kort ivm een andere hond en opeens gleed hij er toch uit pppfff.
Gelukkig bleef hij bij me staan.
De tuigen met de dubbele riemen aan de achterkant zijn echt goed tegen ontsnappen
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Domor schreef:Ik denk dat ze deze bedoelt: http://www.sientas.de/shop/ausbruchsich ... hirr-.html

ja die bedoel ik.
Afbeelding
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Bij de dierenwinkel waar ik vaak kom, mag je halsbanden en tuigjes zo ruilen. Bonnetje erbij en natuurlijk helemaal heel en schoon. Ik was zelfs het labeltje kwijt van een halsband, maar dat was niet erg. Gewoon kunnen ruilen voor een andere.
Vraag het even na en neem er dan 2 of 3 mee om ter plekke te proberen. De andere kan je dan zo terug brengen.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Zelf vind ik een verstelbare martingale halsband altijd heel erg fijn.. nog geen hond gezien die daar uit kon komen.. en dan samen met een tuigje, dubbele lijnen waarvan 1 in je hand en de andere aan je broek of heupgordel..
Weet niet hoe ze hierheen komt maar ook in de auto vastzetten, ondwerweg niet stoppen ook niet voor een plas oid.. ga niet denken dat je even leuk moet lopen, het is inladen en naar huis en tussendoor niks al plast ze in je auto, neem voldiende handdoeken mee, leg desnoods puppymatjes op de plek waar de hond zit.. er zijn er genoeg die tijdens een tussenstop vluchten en direkt plat gereden worden.
ook thuis in het begin echt opletten, geen ramen open laten staan, zorg dat ze niet zomaar bij de voor of achterdeur kan, sluis met je tussendeuren etc... er glippen er meer dan genoeg weg.
De hond kan in het begin echt weg willen van alle vreemde dingen, mensen en situaties, onderschat het niet... vaak als ze eenmaal gewend zijn worden ze relaxter... een hond die ontsnapt gaat op de overlevings modus en kan zomaar helemaal niet meer bij mensen in de buurt komen.
Afbeelding
Crystalclear
Actief

bedankt voor alle tips. En complimentjes... ik ben al helemaal verliefd op d'r :mann:
Ik ga morgen eerst wel even overleggen met de dierenwinkel.

Ik kan wel aan een Julius k9 riemtuig komen maat 0 (zonder dekje). Ik mag 'm lenen en eventueel goedkoop overnemen als ie bevalt.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Zo'n Julius zijn ze vrij makkelijk uit. Uma wist ook uit haar Tre Ponti te komen. Ik zou een tuig nemen die echt bovenom de hals sluit, waar de halsband normaal zit en een buikband heeft die goed strak kan, liefst zo ver mogelijk over de ribben.
Mijn opvanger Blanche kon dan wel weer met zo'n borsttuig maar bij haar zag ik gelijk dat ze zich er niet uit zou wurmen. Zo'n simpel nylon tuig lijkt me echt het makkelijkste om mee te beginnen.
Gollum
Zeer actief

Super!
Het kan ook erg meevallen hoor, voor hetzelfde geld plakt ze gelijk aan je benen. Maar met alle verhalen van weggelopen honden kun je maar beter zeker zijn.
Domor
Zeer actief

Als je een julius-tuigje kan lenen zou ik een extra halsband regelen en deze met een stukje touw zo maken dat hij om de middel/liezen kan zodat je toch die achterband heb. Alleen een julius-tuigje is niet voldoende als ze willen ontsnappen. Dus eigenlijk van een julius-tuig zo'n tuig maken:
http://www.sientas.de/shop/ausbruchsich ... hirr-.html
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Manu schreef:Zo'n Julius zijn ze vrij makkelijk uit. Uma wist ook uit haar Tre Ponti te komen. Ik zou een tuig nemen die echt bovenom de hals sluit, waar de halsband normaal zit en een buikband heeft die goed strak kan, liefst zo ver mogelijk over de ribben.
Mijn opvanger Blanche kon dan wel weer met zo'n borsttuig maar bij haar zag ik gelijk dat ze zich er niet uit zou wurmen. Zo'n simpel nylon tuig lijkt me echt het makkelijkste om mee te beginnen.
inderdaad een tuig nemen waar de achterste band achter de ribben valt, daar stappen ze vrijwel nooit uit omdat ze daar normaliter het smalst zijn op het lijf.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”