Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

MH x HH

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: MH x HH

Ongelezen bericht door Agostini »

Shiloh86 schreef:Zijn vader Enzo is bijvoorbeeld ook een ontzettend vriendelijke stabiele baasgerichte hond.
Dat is hij geworden door de goede begeleiding van zijn baas, Enzo is heel anders geweest dan wat hij nu is!
Zijn baasje heeft veel bijgestuurd bij hem en bij zichzelf, waardoor Enzo een hele leuke hond geworden is. Als er minder kennis was geweest, had het heel anders kunnen lopen.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Daar ben ik het zeker met eens Apple. Maar het leek alsof er werd aangehaald dat in de kruising juist de Hollander kant het probleem zou zijn. Terwijl het volgens mij vooral het combineren is van twee grote werkdriften en dat je daar gewoon heel wat hond mee in handen hebt.

Als ik de omschrijving van Gimmick lees. Een hond die geen hond aggressie heeft, geen allemansvriend hoeft te zijn maar wel vertrouwd is met bezoek van kinderen en andere mensen in huis, baasgericht en geschikt voor de sport. Nou als ik dan naar Duke zijn vader Enzo kijk, dan zeg ik, nou klaar, alle wensenlijst puntjes zijn voldaan, in een doosje, strikje erom heen en alsjeblieft. (waarmee ik overigens niet zeg dat dat geen werk, tijd en energie kost).

Dus vandaar dat ik de reacties niet helemaal snap.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 29 sep 2015 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Agostini schreef:
Shiloh86 schreef:Zijn vader Enzo is bijvoorbeeld ook een ontzettend vriendelijke stabiele baasgerichte hond.
Dat is hij geworden door de goede begeleiding van zijn baas, Enzo is heel anders geweest dan wat hij nu is!
Zijn baasje heeft veel bijgestuurd bij hem en bij zichzelf, waardoor Enzo een hele leuke hond geworden is. Als er minder kennis was geweest, had het heel anders kunnen lopen.
Maar dat geld toch voor elke hond, of ben ik nou gek. Dat je er energie en tijd en opvoeding in moet steken. Elke hond kan een kut hond worden als je hem niet opvoed en bijstuurt.

De pubertijd is sowieso een lastige periode, voor elk hondenras met hoge energie. Doe je daar niks mee, ja dan gaat het mis. Maar dat lijkt me logisch toch.

Om een ras nou te gaan definieren om hoe die zich gedraagt in de pubertijd, vind ik maar vreemd.
Afbeelding
Agostini
Zeer actief

Shiloh86 schreef:
Agostini schreef:
Maar dat vind ik een rare redenering. Dat geld toch voor elke hond. Dat je er energie en tijd en opvoeding in moet steken. Elke hond kan een kut hond worden als je hem niet opvoed en bijstuurt.

De pubertijd is sowieso een lastige periode, voor elk hondenras met hoge energie. Doe je daar niks mee, ja dan gaat het mis. Maar dat lijkt me logisch toch.

Om een ras nou te gaan definieren om hoe die zich gedraagt in de pubertijd, vind ik maar vreemd.
Dit laat voor mij erg zien dat je niet snapt wat ik geschreven heb...
Want laat mij nu helemaal niets geschreven hebben over pubertijd of over hoge energie.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Shiloh86 schreef:Elke hond kan een kut hond worden als je hem niet opvoed en bijstuurt.
Dat is niet helemaal waar, maar ook niet helemaal niet waar. Tussen flink moeten werken om hem een acceptabele of zelfs fijne hond te maken of de allerbasiste basis uit leggen en daarmee een fijne hond hebben maakt nogal wat verschil. Een gemakkelijk reactieve boomer die snel bijt is toch uiterst ongebruikelijk. Terwijl de meeste boomertjes toch nauwelijks opvoeding hebben gehad en ook te weinig beweging krijgen (minder dan een half uur wandelen per dag). Dat is toch een ander verhaal dan wat er over Enzo geschreven wordt.

Ik heb zelf een reactieve poedel (waar ik heel hard aan werk om het gedrag beheersbaar te maken) en een makkelijke poedel. Zusjes die hetzelfde hebben meegemaakt, dezelfde beweging krijgen en de reactieve poedel alleen vanwege haar gedrag veel meer getraind is. De makkelijke poedel krijgen de meeste mensen wel op de rit. Noa, de reactieve poedel, zou bij de meeste mensen al in het asiel beland zijn vanwege haar gedrag.

En dat zie je ook op de asielsites terug. Bij veel herders was blijkbaar toch moeilijker om een acceptabele hond van te maken dan labradors of boomertjes.
Agostini
Zeer actief

Domor schreef:
Shiloh86 schreef:Elke hond kan een kut hond worden als je hem niet opvoed en bijstuurt.
Dat is niet helemaal waar, maar ook niet helemaal niet waar. Tussen flink moeten werken om hem een acceptabele of zelfs fijne hond te maken of de allerbasiste basis uit leggen en daarmee een fijne hond hebben maakt nogal wat verschil. Een gemakkelijk reactieve boomer die snel bijt is toch uiterst ongebruikelijk. Terwijl de meeste boomertjes toch nauwelijks opvoeding hebben gehad en ook te weinig beweging krijgen (minder dan een half uur wandelen per dag). Dat is toch een ander verhaal dan wat er over Enzo geschreven wordt.

Ik heb zelf een reactieve poedel (waar ik heel hard aan werk om het gedrag beheersbaar te maken) en een makkelijke poedel. Zusjes die hetzelfde hebben meegemaakt, dezelfde beweging krijgen en de reactieve poedel alleen vanwege haar gedrag veel meer getraind is. De makkelijke poedel krijgen de meeste mensen wel op de rit. Noa, de reactieve poedel, zou bij de meeste mensen al in het asiel beland zijn vanwege haar gedrag.

En dat zie je ook op de asielsites terug. Bij veel herders was blijkbaar toch moeilijker om een acceptabele hond van te maken dan labradors of boomertjes.
Dit dus!

Ik schrijf helemaal niets fout over Enzo, is een prachthond met een pracht karakter geworden.
Maar daar heeft zijn baasje wel heel wat werk aan gehad, lijkt me niet fout om zoiets te zeggen trouwens?

De lovende woorden over zijn karakter doen mij als fokker van hem veel plezier, maar het is mooi om te vermelden dat hij zo niet geboren is :wink:
Shiloh86
Zeer actief

Het is zeker goed te vermelden dat ze zo niet geboren zijn. Maar ik vind het raar om het ras in zijn geheel reactief te noemen terwijl er tal van voorbeelden zijn van mooie stabiele honden. En tuurlijk zijn die niet zo geboren, maar ik mag aannemen dat een beetje honden mens ook wel snapt dat een hond zo krijgen werk kost, zeker als je naar herders gaat kijken.

Als je het in de herder hoek gaat zoeken, weet je sowieso dat je heel wat hond in huis haalt. Maar Gimmick vraagt om een baasgerichte hond, die zich sociaal gedraagd als er bezoek over de vloer komt van zowel volwassenen als kinderen, maar die geen allesvriend hoeft te zijn, en wil geen hond met hond agressie. Met de kruising MHxHH ben ik minder bekend, maar ik zou niet weten waarom de HH daar niet aan zou kunnen voldoen.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Er kan mij niet genoeg gewaarschuwd worden voor iemand een herder in huis haalt.
Ik geloof echt dat elke hond te verkloten is maar een bijtgrage fanatieke herderpup in mijn ogen nog een tikkie makkelijker.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Agostini
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Het is zeker goed te vermelden dat ze zo niet geboren zijn. Maar ik vind het raar om het ras in zijn geheel reactief te noemen terwijl er tal van voorbeelden zijn van mooie stabiele honden. En tuurlijk zijn die niet zo geboren, maar ik mag aannemen dat een beetje honden mens ook wel snapt dat een hond zo krijgen werk kost, zeker als je naar herders gaat kijken.

Als je het in de herder hoek gaat zoeken, weet je sowieso dat je heel wat hond in huis haalt. Maar Gimmick vraagt om een baasgerichte hond, die zich sociaal gedraagd als er bezoek over de vloer komt van zowel volwassenen als kinderen, maar die geen allesvriend hoeft te zijn, en wil geen hond met hond agressie. Ik zou niet weten waarom de HH daar niet aan zou kunnen voldoen.
Dat schrijf ik nergens, dat de HH daar niet aan voldoet!
Ik schrijf ook nergens dat ik vind dat de HH reactief is.

Ik schrijf alleen dat de hond, die jij aanhaalt, niet altijd zo makkelijk geweest is. Net zoals enkele broers en zussen van hem.
En dat zijn geen hoge energie honden :wink:
Enzo (en nog nestgenoten) hebben wel hond agressie (gehad). Baasje van Enzo is er heel goed mee omgegaan en heeft dat perfect weggekregen, maar nogmaals, dit is niet gegaan zonder slag of stoot.
Jij gaat er nogal makkelijk over vind ik en onderschat volgens mij het werk dat er in sommige honden gestoken wordt om ze zo stabiel te krijgen.
Shiloh86
Zeer actief

Ik denk vooral dat we nog al langs elkaar aan het heen praten zijn. Ook vind ik het jammer dat je alles op wat jij schrijft betrekt, er zijn meerdere sprekers in dit topic, waar ik op reageer. Ook op dingen die eerder gezegd zijn en ik terug haal.

Jammer dat het zo overkomt, maar ik denk zelf helemaal niet dat ik het onderschat. Als je een herder in huis haalt kost dat veel werk, meer dan bij de simpele sukkelige schoot hondjes. Maar als je een herdershond overweegt en daar "misschien wel IPO" mee te willen gaan doen, ga ik er van uit dat je tijd en energie in een hond wilt steken. Nog steeds zou ik dan niet weten waarom de HH niet aan het plaatje zou kunnen voldoen die Gimmick schetst. Sterker nog, ik denk dat de HH juist heel goed voldoet aan dat plaatje (ja, mits, als, dan je er werkt in steekt, maar zo'n hond krijg je van niemand cadeau). Dat is mijn persoonlijke mening en dat is wat mij betreft het laatste dat ik hier over zeg. Ik wens Gimmick heel veel succes in het zoeken van haar derde hond ;)
Afbeelding
Agostini
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Ik denk vooral dat we nog al langs elkaar aan het heen praten zijn. Ook vind ik het jammer dat je alles op wat jij schrijft betrekt, er zijn meerdere sprekers in dit topic, waar ik op reageer. Ook op dingen die eerder gezegd zijn en ik terug haal.

Jammer dat het zo overkomt, maar ik denk zelf helemaal niet dat ik het onderschat. Als je een herder in huis haalt kost dat veel werk, meer dan bij de simpele sukkelige schoot hondjes. Maar als je een herdershond overweegt en daar "misschien wel IPO" mee te willen gaan doen, ga ik er van uit dat je tijd en energie in een hond wilt steken. Nog steeds zou ik dan niet weten waarom de HH niet aan het plaatje zou kunnen voldoen die Gimmick schetst. Sterker nog, ik denk dat de HH juist heel goed voldoet aan dat plaatje (ja, mits, als, dan je er werkt in steekt, maar zo'n hond krijg je van niemand cadeau). Dat is mijn persoonlijke mening en dat is wat mij betreft het laatste dat ik hier over zeg. Ik wens Gimmick heel veel succes in het zoeken van haar derde hond ;)
Ik reageer op iets wat jij schrijft over een hond die ik gefokt heb :wink:
Waar ik alleen mee wil aangeven, dat hetgeen jij schrijft over hem, erg hard aan gewerkt is. En dat dat niet te onderschatten is.
(iets wat jij wel laat uitschijnen)
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Daarnaast heeft ze al een stafford, nou ook niet bepaald de meest makkelijke honden die er zijn.

@ Gimmick, ik zou gewoon eens met wat herderachtigen een paar wandelingen gaan maken. Eens een proefrondje wandelen met een herder(kruising) uit het asiel e.d. om te kijken wat je ervan vindt.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Suske schreef:Er kan mij niet genoeg gewaarschuwd worden voor iemand een herder in huis haalt.
Ik geloof echt dat elke hond te verkloten is maar een bijtgrage fanatieke herderpup in mijn ogen nog een tikkie makkelijker.
Eens, de asielen puilen uit van die honden en plaatsen is lastig. Een herder en zeker een mechelaar is super snel verpest. Ik ken er een die een keer getrapt is toen hij een hond ging klieren. Daarna werd de hond nerveus en was alle openheid weg. Gebeurde op het verkeerde moment met 8 maanden. Hond is daarna rete agressief geworden en afgemaakt. Mechelaar van mijn schoonzus is ook afgemaakt nadat hij aangevallen is door een boerderij hond met ook weer rond de 10 maand oud. Eerst werd hij dol bij elke hond die hij zag, daarna super agressief en nog wat later kreeg hij zulke redirectie daarbij dat ze hem niet meer durfde uitlaten. Nog wat later greep hij een hond en als de fokker hem niet los had gewrikt was die andere herder doodgebeten. Fokker is toen ook aangevallen en dat was de druppel. Mijn eigen laekense herder zou ik nooit in een kinder huishouden geplaatst hebben want ze trok die chaos en drukte totaal niet met alle risico's van dien. Ik heb dus niet het idee dat je van elke mechelaar zo makkelijk jouw droomhond kan maken. En een gewaarschuwd mens telt voor tien! Alles kan maar niet alles lukt altijd.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Suske schreef:Er kan mij niet genoeg gewaarschuwd worden voor iemand een herder in huis haalt.
Zeker.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik vind herders heel erg leuk.
Een kruising vind ik vaak wel mooi maar ook lastig.

waarom niet een volle Mechelse of Holandse herder?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Maar wat TS wil kan wel met een herder. Alleen weet ik niet of een HH/MH daar het meest ideaal voor is ;) al zal dat bij de meeste advertenties van zulke nesten wel staan.
Shiloh86
Zeer actief

Dat uitschijnen haal je er zelf uit, want ik heb nergens gezegd dat het geen werk kost om hem zo te krijgen.

Maar goed, omdat het nodig is, laat ik me verduidelijken en laat het daarmee dan klaar zijn wat mijn bijdrage/mening aan dit topic bedreft. Met de juiste opvoeding en begeleiding is de HH een heerlijke hond met een geweldig karakter, die zo in het plaatje pas die Gimmick schetst. Ben je niet bereid die periode door te gaan, waar die nog niet aan het geschetste plaatje voldoet, waarin je veel tijd en energie moet stoppen om hem daar te krijgen, dan moet je er niet aan beginnen. Heb je die tijd, energie en geduld wel, dan heb je een gouden hond, waar je met veel plezier mee kunt gaan sporten.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

En dat geldt ook voor de Mechelse.

Als je bereid bent ervoor te gaan heb je er geweldige honden aan hoor.
Ben en blijf toch zelf wel gek op herders.

Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

toots schreef:En dat geldt ook voor de Mechelse.

Vind bereid zijn ervoor te gaan eerlijk gezegd niet genoeg.
Je moet ze ook snappen vind ik.
Cas was en Suske is keihard, bloedfanatiek, elke minuut van de dag klaar voor actie.
Maar ook verschrikkelijk gevoelig.
En dat maakt het soms lastig.
Overigens loop je hier alleen gevaar doodgeknuffeld te worden :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb op dit moment een stamboom mh, een xmh (stamboom x boomloos) en een xmh/hh
Deze laatste is nu 15 weken dus heel erg veel is er nog niet over te zeggen maar ik vind hem nu iig al een stuk makkelijker dan zn vader (xmh die ik hierboven noemde) was op deze leeftijd. Xygan is erg sociaal tegen mens en hond nu maar wel een hond met veel drift. Ook nu al moet je echt veel met hem doen om zn energie kwijt te laten kunnen. Maar dat verschilt dan weer niets van mn andere honden.
Als ik kijk naar de andere pups uit t nest waarvan ik er naast mn eigen nog 3 een aantal keren per week zie en met veel andere eigenaren nog via fb contact heb zijn ze over t algemeen erg sociaal de een wel wat scherper dan de ander.
Maar geen 'gekken' zeg maar. Het is altijd afwachten wat t wordtaar tot op heden vind ik t een erg leuk nest. Ook een fokker die een pup hieruit heeft en altijd boom mh gefokt heeft. Vind t ook erg leuke honden op dit moment. Geen makkelijke honden die je bij jan en alleman kan neerzetten je moet weten wat je hebt maar dan heb je er wel een gouden hond aan.

Zijn vader Xavi (xmh) dus is zeker niet de makkelijkste, torenhoge drift maar wel bereikbaar en een kort lontje.
Als vreemde hoef je bij hem niet maar zo binnen te wandelen maar dat hoeft dus ook niet van mij. Teven gaat prima reuen minder behalve eigen reuen. Ik vind t een geweldige hond maar kan me voorstellen dat een ander er gillend gek van wordt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chihuahua-paws
Zeer actief

Suske schreef:
toots schreef:En dat geldt ook voor de Mechelse.

Vind bereid zijn ervoor te gaan eerlijk gezegd niet genoeg.
Je moet ze ook snappen vind ik.
Cas was en Suske is keihard, bloedfanatiek, elke minuut van de dag klaar voor actie.
Maar ook verschrikkelijk gevoelig.
En dat maakt het soms lastig.
Overigens loop je hier alleen gevaar doodgeknuffeld te worden :engel:

Je moet ze snappen maar dat geld echt voor meer honden.
Persoonlijk vind ik met name Mechelaars als je op een bepaald punt bent wel makkelijker en gehoorzamer dan veel andere rassen.
Als ik even de hond van mijn schoonmoeder mag gebruiken die ken ik van pups af aan en heb die bijna een heel jaar uhm onder mijn hoede gehad is echt een geweldige hond. Die wel lastig is geweest toen hij puberde en niet zo,n beetje ook. Dat was pittig en was zoeken naar de juiste knoppen bij hem, maar daar zijn ze doorheen gekomen en hij is een geweldig dier geworden die alles doet voor het gezin. Maar het is een reu en met andere reuen niet te vertrouwen en nooit geweest dit is een dingetje wat je al vrij snel door hebt in zijn geval dan, daar altijd rekening mee kunt houden. Idd is hij heel gevoelig hij moet behandeld worden met de zachte hand. Hij moet nog zachter behandeld worden dan Toots en die is vele maar echt vele malen lastiger in alles met Toots is het soms een continue strijd zeg maar om iets van hem gedaan te krijgen echt eigenwijs beest. En Dino hoef je bijwijze van alleen maar aan te kijken als hij bijv in de weg staat en dan zet hij een stap opzij dat is heel mooi als je dat kunt bereiken. Als je zo,n hond van pups af aan hebt kun je hem wel leren begrijpen eigenlijk elkaar leren begrijpen.

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

met de HH heb ik geen ervaring.
Mijn vorige hond DOuscha was een MHxDH kruising. Zij was zeer actief en blééf maar gaan, al was ze in huis rustig mits ze voldoende te doen kreeg op een dag. Een nerveus maar zeker niet reactief of gevoelig type. Kon uitstekend met andere honden, mensen en ieder andere diersoort. Zij had het zeker leuk gevonden om te sporten ware het niet dat haar heupen heel slecht waren.
Overigens was ik haar 5e baasje in drie jaar tijd en was ze grondig mishandeld. Maar ik heb er een fantastische hond aan gehad.

Mijn huidige MH Amber is eerder het type actieve huishond. Buitengewoon zachtaardig, aanhankelijk karakter. Open en vriendelijk naar alle andere honden, hoewel nooit erg geinteresseerd. Vindt alle mensen leuk, al is er maar 1 die echt telt in haar ogen :engel: Staat vanaf dag 1 voor 99,9% onder appèl, en is een heel makkelijk en braaf hondje.
Wèl heeft ze van tijd tot tijd de echte mechelaar drive, dan kan ze enorm fel zijn. Sommige spelletjes doe ik niet met haar want daar word ik te blauw van :O: . Voor Lizzy is ze altijd lief en zacht, maar met Kailen heeft ze laten zien heel wat haar op haar tanden te hebben als het nodig is. Zonder dat het ooit uit de hand loopt echter.
Voor sporten is zij echter niet geschikt aangezien ze buitengewoon gevoelig is. Te veel indrukken kan zij niet verwerken.
Maar ik heb dan ook bewust gzocht naar een herder met een niet al te hoog energieniveau (en heb precies gevonden wat ik zocht :I: )

Ik denk dat de verschillen groot zijn binnen de herdergroep, maar daardoor kun je juist ook kiezen wat bij je (situatie) past.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Oh overigens zijn ze thuis de rust zelve. Maar daar staat dan ook wel behoorlijk wat geestelijke en lichamelijke inspanning tegenover....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yep
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb nu in totaal 4 herders gehad, 1 HH, 2 MH en een xMH
Allemaal zijn/waren ze totaal anders, wel alle 4 uit werklijnen.

Marouck de HH was hyperactief en was zeker als pup een enorm pittige hond. Door er veel tijd in te steken en een goede socialisatie is ze uitgegroeid tot een allemansvriendinnetje. Enorm sociaal, maar wel een regelteef. Als er ergens een opstootje was stond madam erbij om even extra kolen op het vuur te gooien. Supereigenwijs en koppig ook.

Biène (MH) was als pup en jonge hond veel minder sociaal. Ze moest niets van andere honden en van mensen weten, die negeerde ze of joeg ze weg. Biène is enorm reactief, ze reageert voordat ze na kan denken... als ik haar al eens een fysieke correctie moest geven moest ik dus uitkijken, want ze draaide zich gelijk om en hing in mijn been. :mrgreen: Wel is ze altijd erg baasgericht geweest en ze wilde graag werken, vooral zoeken vond ze geweldig om te doen. Pas toen ze een jaar of 3 á 4 was werd ze gemakkelijker en zocht ze meer contact met andere mensen. Ze werd ook socialer naar andere honden toe en nu (ze is nu 10) is het een hond die ik overal los kan laten, Biène zal nooit een gevecht uitlokken, ze maakt contact met een hond en loopt dan door of ze negeert ze gewoon. Vallen ze haar echter echt lastig dan gaat ze niet aan de kant en staat ze haar mannetje.

Bij Numa (MH) was al heel erg snel duidelijk dat hij weer totaal anders is. Hij was een sloper, is stronteigenwijs en zoekt altijd de grenzen op. Hij is een patser, wil graag de regie hebben. Moet niets van andere honden weten buiten zijn roedel, knokt om te knokken als hij de kans zou krijgen en is zeker geen allemansvriend. Pak je hem aan dan accepteert hij dat, maar vertrouw je hem niet helemaal dan kan hij enorm vervelend en link worden. Hij komt dus niet in losloopgebieden of op plekken waar ik veel mensen tegenkom. Numa is het beste te omschrijven als een stugge dwarse joekel. Geen hond waarbij je de touwtjes kunt laten vieren.

Seppe (xMH) is natuurlijk pas een half jaar oud, maar weer totaal anders. Hij is een blij ei, vindt alles en iedereen leuk en verstaat de hondentaal prima (dat moet ook wel hier in huis met Biène en Numa haha). Ligt regelmatig op zijn rug, maar dat wil nog niet zeggen dat hij zich ook echt overgeeft, hij blijft proberen om ruimte te krijgen. Is erg actief en nogal vocaal aangelegd (daar zijn we mee aan de slag). Hij is een klimgeit, zit overal bovenop (tafel, heeft nu ontdekt dat hij op de bench kan springen, ligt het liefst bovenop de leuning van de bank). Hij wil graag werken maar is wat zachter van karakter.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

dat er een mogelijkheid is dat de reu een haantje is dat vind ik geen probleem.
Die heb ik altijd al gehad en daar kan ik prima mee leven.
Ik moet misschien maar eens kennis gaan maken met wat verschillende honden. zowel de mechelaars als de hollanders
Dan kan ik misschien beter mijn besluit maken. En misschien besluit ik wel dat ik geen MH of HH wil en dat het toch niet past.
Ik waardeer de bezorgheid en de waarschuwingen zeker wel.
Gelukkig heb ik wel wat ervaring en heb ik ook flink wat doorzettingsvermogen mbt honden. Ik denk dat als ik dat niet heb dan was Gimmick ook allang weggeweest denk ik.
Maar misschien moet ik het idee van een pup laten varen en inderdaad eens kijken naar een herplaatser die niet geschikt is voor de sport maar wel als actieve huishond.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik ken een paar HH uit de agilitysport, zowel enkele kortharen als een paar ruwharen, en die honden zijn alle 4 behoorlijk reactief en zeker niet gemakkelijk met andere honden.
Wellus
Actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder langhaar
Hollandse Herder korthaar

Ongelezen bericht door Wellus »

Weet niet of je op FB zit maar er is een groep Herplaatsing Hollandse Herders.
Er staat nu een 7 maand jonge reu op. En zo nu en dan worden er kruisingen aangeboden die herplaatst moeten worden.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Sja wat kan ik er over zeggen, heb er net 2 maanden 1 maar ik weet nu al hoe vermoeiend hij ook is dat er altijd zo'n exemplaar rond zal lopen :F:

Ik ben echt wat gewend met een roedel van 8 hussen en 2 akita's maar deze meneer is wel ff hele andere koek, waar de rest zichzelf kan vermaken kan hij dat een stuk minder goed, hij wil dat wij hem vermaken, hij wil iets doen, hij is pas 15 weken maar dat was echt al vanaf dag 1 duidelijk, super super makkelijk te trainen (bedenk wel dat wij hussen gewend zijn he :F: ) een enorme will to please en gewoon echt een heel pittig mannetje die duidelijkheid nodig heeft.
Oh en ze zeggen dat hussen druk zijn ? uhhh oke nou neem een herder zou ik zeggen :LOL:

Als hij ligt te slapen al is het net een minuut en ik sta op moet meneer mee, altijd in voor actie.

Maar goed hij is er net een paar weken dus heel veel kan ik je er nog niet over vertellen, wel weet ik dat ik het een verademing vind, een hond die luistert :80: en rap ook :mrgreen:

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik heb beide al gezien... rustige kruisingen maar ook echt harde kruisingen.
Idem met de stamboomhonden (enkel mechels dan)

Mijn jongste pup is gewoon een draak van een hond :U: Heel leuke en fijne hond, zolang je er niets mee doet. Van zodra ik er mee begin te trainen, verandert ze in cruella de vil :schrik: Schroomt niet van je te bijten en gemeend ook.
Andere honden idem, met de pup van mijn trainer is het erg kort erop zitten als ze samen lopen want ze hangt er zo in als hij haar lastig valt (en omgekeerd idem hoor :wink: )

Steek dat in onervaren handen en je hebt voor het jaar een enkel ritje DA. (om aan te tonen: meervoudig wereldkampioen had er een halfbroer van (nest eerder). Overgenomen toen de hond al ruim een jaar was, dus de hond had al wel een jaar kunnen groeien in onervaren handen. Hij heeft de hond een paar maanden gehad en heeft hem weer moeten wegdoen omdat hij het niet klaar kreeg)

Ik vind het een heerlijke pup hoor, maar zo'n karakter ben ik nog nooit eerder tegengekomen en er is echt veel werk bij nodig.

Hondagressie komt overigens toch best vaak voor bij het ras. Voordeel is wel dat als je er goed mee bezig bent, ze werken verkiezen boven een andere hond aanvallen, dus je kunt er prima op trainen dat de aandacht bij jou blijft. Maar ze zijn zeker in staat andere honden te doden zonder schroom.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”