Jeetje zeg dat is nogal watBoutje schreef:Heb ik weer (nou ja, ik zelf gelukkig niet), ik trek speciallekes aan precies...
Teefje heeft bij nadere inspectie (vulva zag er war raar en te groot uit) inwendig ene penisje met zo te voelen een botje in zei de dierenarts...
Ik heb nu bloed laten nemen om te kijken wat ze genetisch is.
Uitwendig is het dus een teefje, geen testis of zo te zien of te voelen. Alleen in de vulva dus toch iets mannelijks.
De dierenartsen gaan even overleggen donderdag wat de opties en stappen best zouden zijn (tegen dan hopen we het genetische geslacht ook te weten) en 's avonds ga ik dan eens horen wat ze voorstellen.
Eerste voorstel was een laprascopie en dan eventueel meteen weg nemen wat aanwezig zou zijn, maar daar wil ik wel eerst even over nadenken.
Plus wat dan met die penis? Ze likt zich eigenlijk best al vaak voor een pup vind ik, dit zou op termijn ook problemenkunnen geven zei de dierenarts ivm ontstekingen en infecties. Maar nog geen idee of de urinebuis ook door die penis loopt of niet...
Waar ik me meer zorgen over maak (maakt me verder niet uit hoe ze is als ze er geen last/nadelen van heeft) is wat ik kan verwachten qua gedrag eens in de pubertijd... ik wou absoluut GEEN reu er bij in de roedel en maak me nu toch serieus zorgen...
Iemand hier iets zinvols over te zeggen?
De Nederlandstalige info die ik vind op het net is eerder een afwachtende houding, behalve die van een eindwerk van Unief Gent die operatie aan raadt, de engelstalige info is absoluut pro castreren/steriliseren maar ik heb geen idee hoe objectief dat is aangezien men daar sowieso meer voor castreren is dan hier.
Mijn bedenkingen zijn risico's op latere incontinentie (die bij laprascopie mee zouden vallen zei de dierenart) en vachtverandering... Geen idee hoe die vacht gaat worden, maar als ik pech heb wordt het lang en met veel onderwol en daar nog een castratenvacht bovenop vind ik niet zo wenselijk...
Nu geduldig afwachten tot donderdagavond, maar hoe meer ik tegen dan weet hoe gerichter ik een gesprek met de dierenartsen kan voeren uiteraard.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hermafrodiet: operatie gebeurd
Moderator: moderatorteam
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Re: hermafrodiet

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
wow, geen idee hoe of wat. Maar best heftig!
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
nuo toevallig las ik daar vd week wat over, volgens mij? ik weet alleen neit meer hoe wat waar.. Ik ga even goed nadenken wat dat ook weer was en waar ik het heb gelezen..
edit - oh het was hier op HF, linkje uit het cockertopic
http://www.felici-animali.be/ECS_nl_gezondheid.htm
heel veel meer staat er ook niet over in maar misschien kun je op die manier aan wat meer info komen?
edit - oh het was hier op HF, linkje uit het cockertopic
http://www.felici-animali.be/ECS_nl_gezondheid.htm
heel veel meer staat er ook niet over in maar misschien kun je op die manier aan wat meer info komen?
-
80564M
Ken alleen maar ervaringen met hermafrodiete babies. Dan kies je een universele naam, en laat je kind zelf het man/vrouw ontdekken. Maar goed, volgens mij doe je dat ook bij duidelijk wel sexuele meisjes/jongens.
Ik zou me geen zorgen maken en vooral ook niets laten opereren.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar dan is als het goed is wel onderzoek gedaan naar de aanleg, en of dit kwaad kan.Marion. schreef:Ken alleen maar ervaringen met hermafrodiete babies. Dan kies je een universele naam, en laat je kind zelf het man/vrouw ontdekken. Maar goed, volgens mij doe je dat ook bij duidelijk wel sexuele meisjes/jongens.
Het is gewoon een foutje van de natuur en kan lichamelijk ook wel wat problemen geven. Hoeft niet, kan wel dus ik snap best dat ze dat verder willen onderzoeken.
Alizin is best rotzooi dus het zou mij net iets te toevallig zijn. Wel bizar hoor!
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- Aantal honden: 1
- Mutt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Retrievermixen
Weet je toevallig of ze een ware hermafrodiet (beide gonaden) is of een pseudohermafrodiet (uiterlijk van ene geslacht en gonaden van het andere)? Heeft ze dus eierstokken en/of testikels?
Dit zijn namelijk de organen die de hormonen reguleren en die dus voor problemen zouden kunnen zorgen wat betreft incontinentie/vacht (bij weghalen oestrogenen indien eierstokken) of dus het reuengedrag (testosteron).
Dit zijn namelijk de organen die de hormonen reguleren en die dus voor problemen zouden kunnen zorgen wat betreft incontinentie/vacht (bij weghalen oestrogenen indien eierstokken) of dus het reuengedrag (testosteron).

Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Bij honden had ik t nog nooit gehoord. Je hebt weinig aan me maar ben wel.erg benieuwd hoe dit zich verder ontwilkeld. Ik denk ook niet dat ik er iets aan zou doen als er geen last van is.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dus je gaat zonder medische noodzaak bij een pupje een castratie doen omdat je geen reu kan gebruiken in je roedel? Is het niet een klein beetje eerlijker om dat pupje dan gewoon aan iemand anders te geven die het wel de kans geeft normaal uit te groeien tot een reu als het een reu blijkt? En die niet meteen gaat snijden in dat hondje zonder enige medische reden omdat ze liever een teefje hadden?Boutje schreef:Nog niet.Mutt schreef:Weet je toevallig of ze een ware hermafrodiet (beide gonaden) is of een pseudohermafrodiet (uiterlijk van ene geslacht en gonaden van het andere)? Heeft ze dus eierstokken en/of testikels?
DNA test is gisteren afgenomen, donderdag avond besluiten we welke onderzoeken we verder doen.
Op dit moment denk ik dat als ze genetisch XY is dat ik een laprascopie (na echo eventueel) laat doen om eventuele aanwezige testis weg te laten nemen. Maar ik wacht dus op meer info voor ik beslis.
Want je geeft overduidelijk aan dat je op geen enkele manier zit te wachten op een reu. Dan zeg je, als ze ergens testikels vinden en het hondje genetisch een reu is dan ga ik die meteen weg laten halen. Maw je gaat je hond gewoon zonder hormonen laten uitgroeien wat de nodige effecten op die hond gaat hebben. Zowel lichamelijk als op zijn gedrag en mentaal. Wie castreert er nu een pupje wat net bij de moeder weg is? Dat kun je echt op geen enkele manier maken naar die hond toe.
Wat mij betreft moet een dierenarts die operatie dus ook pertinent weigeren. Die pup is op geen enkele manier gebaat bij operaties en gesnij met als enige reden dat jij geen reu in huis wil.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Heavy schreef:Ik ken ook iemand met een herder die dit heeft. Volgens mij zit ze ook op het forum ik zal straks even zoeken moet nu weg
Zit in elkgeval op het Belgische herder forum iemand met een stamboom mechelse herder die inderdaad hermafrodiet is. Maart weet denk ik uit haar hoofd wel wie. Ik kan niet op de naam komen zo snel.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
En voorzover ik weet is er bij die hond niks aan gedaan.
In NL is er bij een fokker van xMH ook 1 geboren. Deze is na complicaties op een maand of 7 ingeslapen. Zal haar eens vragen hier te kijken.
In NL is er bij een fokker van xMH ook 1 geboren. Deze is na complicaties op een maand of 7 ingeslapen. Zal haar eens vragen hier te kijken.
-
Neeltje
Maar kan dit niet per geval verschillend zijn, doordat de geslachtshormonen niet bij ieder dier hetzelfde ontwikkeld zijn. Dat er toch dingen goed verkeerd kunnen zitten die wel problemen geven?Mizzsylver schreef:Weet van een Duitse herder ook 1, daar is niks aan gedaan geloof ik en is er oud mee geworden.
Voor TS, in hoeverre kun je ervan uitgaan dat als je hond meer reu is dan teef, het castreren het gewenste effect heeft?
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Ik heb een border collie teefje gekend dat hermafrodiet bleek te zijn. Daar kwam de eigenaar pas achter toen de hond op late leeftijd (rond haar tiende geloof ik) gecastreerd werd wegens een baarmoederontsteking. Eenmaal op de operatietafel bleek dat ze behalve vrouwelijke ook nog mannelijke gonaden had. Ik weet even niet meer zeker hoe het precies zat (kan ik voor je navragen als je wilt), maar uiterlijk was er dus nooit iets afwijkends gevonden. Teefje is overigens 16 jaar geworden en ingeslapen omdat ze fysiek helemaal 'op' was.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik weet van iemand met een mechel, hermafrodiet. Die is wel geholpen geweest.
De mini penis werd weggenomen, evenals baarmoeder, teelballen en eileiders.
Een ander geval weet ik ook, dat was daar nooit opgemerkt geweest tot op een dag de hond (15 jaar) een gezwollen buik kreeg. Spoedoperatie, tumor van anderhalve kilo weggenomen (op een hondje van 3,5 kilo ) . De tumor bleek een ontaarde teelbal te zijn.
Hondje zelf was dan toe uiteraard altijd als gewoon teef door het leven geweest.
De mini penis werd weggenomen, evenals baarmoeder, teelballen en eileiders.
Een ander geval weet ik ook, dat was daar nooit opgemerkt geweest tot op een dag de hond (15 jaar) een gezwollen buik kreeg. Spoedoperatie, tumor van anderhalve kilo weggenomen (op een hondje van 3,5 kilo ) . De tumor bleek een ontaarde teelbal te zijn.
Hondje zelf was dan toe uiteraard altijd als gewoon teef door het leven geweest.
-
Neeltje
Ik denk dat je inderdaad pas een beslissing kunt nemen als je precies weet hoe ze in elkaar zit en wat ze wel en/of niet heeft. Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt. Sterkte gewenst.Boutje schreef:In theorie kunnen ook nieren/urinewegen fout aangelegd als de oorzaak vb toch van buitenaf zou zijn (alizine???) dus ook dat wil ik nakijken. Ik vermoed van niet want ze was heel snel 's nachts helemaal zindelijk. Overdag moet ze wel nog echt om het uur, maar voor een pup van 3 maand vind ik dat nog niet abnormaal.Neeltje schreef:Maar kan dit niet per geval verschillend zijn, doordat de geslachtshormonen niet bij ieder dier hetzelfde ontwikkeld zijn. Dat er toch dingen goed verkeerd kunnen zitten die wel problemen geven?Mizzsylver schreef:Weet van een Duitse herder ook 1, daar is niks aan gedaan geloof ik en is er oud mee geworden.
Voor TS, in hoeverre kun je ervan uitgaan dat als je hond meer reu is dan teef, het castreren het gewenste effect heeft?
En van het gewenste effect uitgaan, geen idee, daarom zoek ik mensen die hier ervaring mee hebben en ook met eventuele gevolgen op het gedrag.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik vind dit heel interessant om te volgen!
Ik hoop dat je ons op de hoogte houd.
Ik hoop dat je ons op de hoogte houd.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Heel interessant dit en ik denk ook dat je pas een beslissing kan maken als je weet wat er nu exact aan de hand is.
Veel sterkte en hou ons op de hoogte
Veel sterkte en hou ons op de hoogte
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Waarom wordt dat eigenlijk gespoten?Boutje schreef:Alizine is gespoten voor de aanleg van de geslachtsorganen (dat is tss dag 35 en 40 als ik me niet vergis) dus de dierenarts dacht van niet maar gaat er nog verder over opzoeken. Plus de andere pups zijn voor zover men nu kan zien wel normaal. Maar ik dacht er ook bijna direct aan hoor!
Komt dat niet gewoon vanzelf wel goed?
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg dus ik hoop dat je er over blijft vertellen of en hoe je dit verder gaat aanpakken
- kipo
- Zeer actief
Alizin is een middel om abortus op te wekken, maar dat is hier blijkbaar mislukt. En dat is in dit geval toegediend voordat de geslachtsorganen van de embryo's aangelegd zijn.ranetje schreef:Waarom wordt dat eigenlijk gespoten?Boutje schreef:Alizine is gespoten voor de aanleg van de geslachtsorganen (dat is tss dag 35 en 40 als ik me niet vergis) dus de dierenarts dacht van niet maar gaat er nog verder over opzoeken. Plus de andere pups zijn voor zover men nu kan zien wel normaal. Maar ik dacht er ook bijna direct aan hoor!
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg dus ik hoop dat je er over blijft vertellen of en hoe je dit verder gaat aanpakken
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik dacht dat je een pupje had uit een geplande combinatie? Een Bearded-Borderkruising toch, of ben ik nu in de war?
Voor je besluit om al dan niet iets te doen zou ik inderdaad ook de uitslag van de gentest afwachten.
Mocht je willen laten repareren zal het wel een gecompliceerdere operatie worden dan een simpele castratie of sterilisatie lijkt me? Met alle risico's vandien. Geen leuk vooruitzicht hoe dan ook. Misschien ook even het MDR1-gen laten testen vooraf?
Voor je besluit om al dan niet iets te doen zou ik inderdaad ook de uitslag van de gentest afwachten.
Mocht je willen laten repareren zal het wel een gecompliceerdere operatie worden dan een simpele castratie of sterilisatie lijkt me? Met alle risico's vandien. Geen leuk vooruitzicht hoe dan ook. Misschien ook even het MDR1-gen laten testen vooraf?
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
mij bekend geval was gewoon na een gewenste dracht. Nestgenoten ook normaal.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Oh bedanktkipo schreef:Alizin is een middel om abortus op te wekken, maar dat is hier blijkbaar mislukt. En dat is in dit geval toegediend voordat de geslachtsorganen van de embryo's aangelegd zijn.ranetje schreef:Waarom wordt dat eigenlijk gespoten?Boutje schreef:Alizine is gespoten voor de aanleg van de geslachtsorganen (dat is tss dag 35 en 40 als ik me niet vergis) dus de dierenarts dacht van niet maar gaat er nog verder over opzoeken. Plus de andere pups zijn voor zover men nu kan zien wel normaal. Maar ik dacht er ook bijna direct aan hoor!
Ik had het anders gelezen.
Als iets dat bedoeld was om de aanleg van de geslachtsorganen te verbeteren
Is het niet vreemd om die abortus prik pas 21 dagen na de eisprong te geven?
Of is dat normaal.
- kipo
- Zeer actief
Ali zin kan tot de 45e dag, al zou dat nooit mijn keuze zijn, maar door iets langer te wachten weet je zeker dat de teef drachtig is en spuit je haar niet onnodig.
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb een kat gehad met zowel een vulva als een penis. Dat was een katje van een boerderij, hoogstwaarschijnlijk een zwaar inteeltgeval. Ik heb de penis weg laten halen. Het was een soort misvormde clitoris en stak uit de vulva. Ik had hem als poesje meegenomen, maar uiteindelijk is het toch echt wel een kater geworden.
Bij hem was er meer mis. Hij had achter min of meer 3 uitgangen. De kringspier van zijn anus werkte niet goed, daardoor had hij heel vaak last van verstopping. Ook de vulva sloot niet netjes, daardoor was er een verbindingen van de blaas met de buitenwereld. Doordat hij regelmatig die verstopping had kreeg hij veel water en olie over zijn voer om te zorgen dat dit zo min mogelijk voorkwam. Het was niet zozeer een verstopping, als wel dat als het te hard was hij het niet uitgepoept kreeg. Dit veroorzaakte echt veel pijn. Maar door de hoeveelheid olie was hij ook regelmatig aan de diarree, en dat zorgde weer dat die viezigheid zijn vulva in kon lopen en hij een blaasontsteking kreeg.
Al met al is hij met 4 jaar overleden aan een chronische blaasontsteking. Ik weet niet of hij ook een baarmoeder en eierstokken had. Wel testikels, en ik heb hem rond een half jaar laten castreren.
Bij hem was er meer mis. Hij had achter min of meer 3 uitgangen. De kringspier van zijn anus werkte niet goed, daardoor had hij heel vaak last van verstopping. Ook de vulva sloot niet netjes, daardoor was er een verbindingen van de blaas met de buitenwereld. Doordat hij regelmatig die verstopping had kreeg hij veel water en olie over zijn voer om te zorgen dat dit zo min mogelijk voorkwam. Het was niet zozeer een verstopping, als wel dat als het te hard was hij het niet uitgepoept kreeg. Dit veroorzaakte echt veel pijn. Maar door de hoeveelheid olie was hij ook regelmatig aan de diarree, en dat zorgde weer dat die viezigheid zijn vulva in kon lopen en hij een blaasontsteking kreeg.
Al met al is hij met 4 jaar overleden aan een chronische blaasontsteking. Ik weet niet of hij ook een baarmoeder en eierstokken had. Wel testikels, en ik heb hem rond een half jaar laten castreren.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Interessant om te lezen maar voor jou en wellicht je pupje wel heel vervelend.
Voor mensen die het interessant vinden, ik heb er eens een boek op nageslagen omdat ik er toevallig pas al over gelezen had.
Bij sommige rassen komt het meer voor dan bij andere dus behalve die Allizin kan er zeker wel iets van erfelijkheid achter zitten.
Er komen 3 verschillende soorten afwijkingen voor (bij honden en katten).
Een abnormaal chromosomaal geslacht. Deze honden hebben zowel 78 XX als 78 XY.
Een abnormaal gonadaal geslacht. Deze zijn 78 XX maar testisweefsel is dus ook aanwezig. 30% van de honden heeft een vergrote vulva of clitoris.
Een abnormaal fenotypisch geslacht. Dit zijn de pseudohermafrodieten. Chromosomen en gonaden komen wel overeen maar de genitaliën zijn tweeslachtig. Hier heb je de mannelijke en de vrouwelijke variant. Waarbij volgens mijn boek de vrouwtjes meer kans hebben op bloedrige uitvloei, pyometra en urine-incontinentie.
Voor mensen die het interessant vinden, ik heb er eens een boek op nageslagen omdat ik er toevallig pas al over gelezen had.
Bij sommige rassen komt het meer voor dan bij andere dus behalve die Allizin kan er zeker wel iets van erfelijkheid achter zitten.
Er komen 3 verschillende soorten afwijkingen voor (bij honden en katten).
Een abnormaal chromosomaal geslacht. Deze honden hebben zowel 78 XX als 78 XY.
Een abnormaal gonadaal geslacht. Deze zijn 78 XX maar testisweefsel is dus ook aanwezig. 30% van de honden heeft een vergrote vulva of clitoris.
Een abnormaal fenotypisch geslacht. Dit zijn de pseudohermafrodieten. Chromosomen en gonaden komen wel overeen maar de genitaliën zijn tweeslachtig. Hier heb je de mannelijke en de vrouwelijke variant. Waarbij volgens mijn boek de vrouwtjes meer kans hebben op bloedrige uitvloei, pyometra en urine-incontinentie.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Kun je niet gewoon wachten en aankijken welke kant hij op gaat qua hormonen/reu of teef en dan alsnog besluiten wat je wil/kan doen als hij volwassen is.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, er worden geen behandelingen besproken. Bij andere afwijkingen wel, dus misschien is een behandeling wel niet meteen noodzakelijk ? Ik zou eerst eens rustig afwachten wat de DNA test zegt en dan idd zoals meer mensen zeggen eerst eens kijken hoe ze opgroeit, of ze er last van heeft ed. En het met een da bespreken die er ervaring mee heeft mss.Boutje schreef:
Dat laatste (meer kans op...) had ik nog niet gelezen...
Dus eerst gentest afwachten maar.
Beschrijft je boekje ook behandelingen? Of is het alleen embryologie en wat er fout kan gaan?
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Re: hermafrodiet: overleg met dierenarts pag 2
Jeetje het is dus nog best ingewikkeld allemaal!
- Yeufke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Re: hermafrodiet: operatie gepland pag 2
Ik ga hier hard duimen dat het goed gaat komen. Sterkte!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3