Ja en dan krijg jij en hoop gedonder waar je niet om gevraagd hebt en waar je helemaal niets aan kunt doen!Terre schreef:Nee verstandig is het zeker niet.iones schreef:Eigenlijk niet zo verstandig. Ik laat een vreemde hond altijd eerst aan mijn hand ruiken en dan weet ik genoeg. Dan hoeft een baas niet meer te zeggen of hij wel of niet geaaid wil worden.Terre schreef: Zo in het voorbijgaan toch even een hand over de kop/kont halen.
Nou doet Terre er niet veel op, maar een keer schrok hij zich een ongeluk.
Maar doe het bij de verkeerde hond die er niet van gediend is en dan zul je het weten.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vreemde wil je hond aaien
Moderator: moderatorteam
- iones
- Zeer actief
Re: Vreemde wil je hond aaien
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
daar geef ik je ook helemaal gelijk in hoor, ik zeg dat zelf ook heel vaak (moet ook wel nu ik zelf een hond heb die er niet van gediend).blondie schreef:Maar daar zeg je dus al wat, en dat is vaak in Nederland. Het is een klein beetje mijn stokpaardje geworden volgens mij.Fotogravinnetje schreef:Ik zat op een gegeven moment in de trein met Boomer. Het was druk, dus veel mensen op het balkon waar wij ook zaten. Is er een meneer die Boomer boven op de kop gaat aaien. Boomer reageerde daar niet erg op (wat lichte kalmerende signalen, meer niet), maar ik waarschuwde die man wel dat hij dat beter niet kon doen. Boomer accepteert het wel, maar er zijn genoeg honden die dan van zich af gaan happen, vertelde ik hem. Hoor ik een reactie achter me: ja, zij (wijzend op hun herder) zou inderdaad gesnapt hebben. Die man en anderen in de trein hadden een mooi lesje gekregen. Ze waren zich daar dus echt niet van bewust!
Mensen vinden het de gewoonste zaak van de wereld om een hond te kunnen aaien. Gevraagd of ongevraagd. Wordt er gesnapt, dan is het een vals loeder. Kunnen ze melding maken van een bijtincident e.d. en krijg je al snel (ook hier) de reactie, als je hond er niet tegen kan, doe je hem een muilkorf om, of zorg je dat je de hond niet in een situatie brengt waar mensen onverwachts gaan aaien.
Ik heb zulke honden niet (gehad) maar ben er nog steeds wel voorzichtig mee. Ik blijf het vervelend vinden als mensen zomaar hun handen uitsteken in het voorbijgaan terwijl ze de honden niet kennen. En ik ben ook zo iemand die dat blijft zeggen, dat het niet verstandig is om dat zomaar te doen, een volgende hond kan wel schrikken/bijten etc..
Ik weet door ervaring dat het gewoon gebeurd, meer dan in mijn kindertijd volgens mij. Ik weet echt nog dondersgoed wat ik van mijn ouders meekreeg als het om dieren en honden zeker ging. Niet zomaar op een hond aflopen, niet zonder vragen aaien!
Ik was ook nog wel eens burgerlijk ongehoorzaam en ben dus 1x gehapt door een hond die bij de strandtent hoorde, eigen schuld dikke bult was de reactie van mijn ouders
![]()
Nu zullen velen moord en brand schreeuwen en zeggen dat zo'n hond dan niet daar los hoort te lopen. (kan ik me ook wel iets bij voorstellen) maar anderzijds, als je met je handen van die hond afblijft doet de hond je niets.
En dat is ook buiten zo. Blijf er gewoon van af, of vraag of je contact mag maken als je zo graag een hond wilt aaien.
Maar het lijkt algemeen bezit te zijn geworden.
En als honden het niet leuk vinden moet je bang zijn omdat veel mensen tegenwoordig naar politie stappen om melding te maken van een hond die bijt.
Klein beetje off topic, en misschien ook niet. TS merkt gewoon ook toenadering als je ergens staat te wachten, en dat is ook helemaal niet erg. Zeker niet als je de kans krijgt om te zeggen dat je niet wilt dat je hond geaaid wordt, of juist wel.
Vandaag reed mij ook iemand achterop en dat werd ook praatje hond. Prima, maar zowel Jol als Aki gingen niet naar de vrouw toe om contact te maken. De mevrouw zelf was weg van de honden, leuk praatje gemaakt, hondjes braaf en prima. Zo kan het ook gewoon, de mevrouw drong zich ook absoluut niet op.
Ik kan me echter wel voorstellen dat als je met honden loopt die er niet zo van gediend zijn dat het op gaat vallen hoeveel mensen er ongevraagd aan je honden zitten en er maar van uitgaan dat die honden dat accepteren, moeten accepteren, anders moet je er immers niet gaan lopen. En dat vind ik een beetje de omgekeerde wereld geworden. Ik vergelijk honden bijna nooit met kinderen, maar in deze gevallen vaak wel. Ik vraag me ook wel eens oprecht af hoe mensen zouden reageren als ik als kindervriendzomaar op elk kindje af ga lopen en ga kirren hoe leuk ze zijn en over buikjes ga wrijven en ze ga omhelzen
Mijn reactie is meer algemeen: je raakt in contact en mensen vinden je hond zo leuk dat ze hem willen aaien. Dat heb ik dus veel liever dan dat ze vies gaan kijken of zo.
Maar zo'n plotselinge aai uit het niets is gewoon oerstom
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Vanochtend is hier in het dorp nog een kindje in de hand gebeten, hoorde ik. Ging een hond aaien zonder toestemming te vragen...
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik ben als kind ook ooit gebeten door een poedeltje dat buiten bij een winkel aangelijnd op het baasje stond te wachten. Ik kreeg inderdaad ook vervolgens van mijn moeder op mijn kop: 'Niet zomaar onbekende honden aaien!'blondie schreef:Ik weet door ervaring dat het gewoon gebeurd, meer dan in mijn kindertijd volgens mij. Ik weet echt nog dondersgoed wat ik van mijn ouders meekreeg als het om dieren en honden zeker ging. Niet zomaar op een hond aflopen, niet zonder vragen aaien!
Ik was ook nog wel eens burgerlijk ongehoorzaam en ben dus 1x gehapt door een hond die bij de strandtent hoorde, eigen schuld dikke bult was de reactie van mijn ouders
![]()
Nu zullen velen moord en brand schreeuwen en zeggen dat zo'n hond dan niet daar los hoort te lopen. (kan ik me ook wel iets bij voorstellen) maar anderzijds, als je met je handen van die hond afblijft doet de hond je niets.
En dat is ook buiten zo. Blijf er gewoon van af, of vraag of je contact mag maken als je zo graag een hond wilt aaien.
Maar het lijkt algemeen bezit te zijn geworden.
En als honden het niet leuk vinden moet je bang zijn omdat veel mensen tegenwoordig naar politie stappen om melding te maken van een hond die bijt.
Ik heb ook het idee dat daar vroeger anders mee werd omgegaan: het is een hond, die kan nu eenmaal bijten, dat is honds gedrag en maakt die hond nog niet meteen 'gevaarlijk'.
Ik denk dat we nu van onze honden veel meer verwachten en eisen, de lat erg hoog hebben liggen en zo'n beetje niets meer tolereren.
Mijn honden zijn vriendelijk/neutraal tegen mensen en zullen alle drie helemaal niet snel happen of bijten, ook niet als ze zomaar door een vreemde worden aangeraakt, maar het blijven honden... En ik kan mijn verantwoordelijkheid daarvoor prima nemen en ervoor zorgen dat ze niet in de situatie komen waarin ze zich genoodzaakt zien hun bek te gebruiken, maar er kan best eens iets totaal onverwachts gebeuren waarin theoretisch de kans bestaat dat een van de honden zou happen. Zou ik ze dan alle drie maar een muilkorf moeten omdoen?
- iones
- Zeer actief
Nu wordt alles direct opgeblazen buiten proporties. Hond moet gelijk afgemaakt worden, eigen verantwoordelijkheid wordt afgeschoven op de andere partij.DeDiana schreef:
Ik heb ook het idee dat daar vroeger anders mee werd omgegaan: het is een hond, die kan nu eenmaal bijten, dat is honds gedrag en maakt die hond nog niet meteen 'gevaarlijk'.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
blondie
- Zeer actief
En om dit te bevestigen, mijn hond is agressief en gevaarlijk, onbetrouwbaar, bijt kinderen en de politie moest gebeld worden. Hij moest afgemaakt worden en moeder van een kind wilde daar dan bij zijn om dat te zien.iones schreef:Nu wordt alles direct opgeblazen buiten proporties. Hond moet gelijk afgemaakt worden, eigen verantwoordelijkheid wordt afgeschoven op de andere partij.DeDiana schreef:
Hij had gebeten.
- iones
- Zeer actief
En dan iets wat ik me afvraag, en wat die moeder zich wellicht niet had afgevraagd, waarom heeft hij gebeten? Want als een hond zomaar op iemand af gaat om efkes te bijten, dan vind ik het mogelijk niet onterecht. Maar als een hond er een bepaalde reden voor heeft en de schuld ligt bij het kind of diens ouders....blondie schreef: En om dit te bevestigen, mijn hond is agressief en gevaarlijk, onbetrouwbaar, bijt kinderen en de politie moest gebeld worden. Hij moest afgemaakt worden en moeder van een kind wilde daar dan bij zijn om dat te zien.
Hij had gebeten.
-
blondie
- Zeer actief
Het pas niet in dit topic, het kind kwam niet om te aaien. En de moeder zei dat de hond haar kind had gebeten, in de enkel. Vriend heeft gelukkig gevraagd om dan de enkel te laten zien, want dan moet een beet zichtbaar zijn (ik weet hoe hard zijn tanden aan kunnen komen, ook speels). Maar er was niets te zien.iones schreef:En dan iets wat ik me afvraag, en wat die moeder zich wellicht niet had afgevraagd, waarom heeft hij gebeten? Want als een hond zomaar op iemand af gaat om efkes te bijten, dan vind ik het mogelijk niet onterecht. Maar als een hond er een bepaalde reden voor heeft en de schuld ligt bij het kind of diens ouders....blondie schreef: En om dit te bevestigen, mijn hond is agressief en gevaarlijk, onbetrouwbaar, bijt kinderen en de politie moest gebeld worden. Hij moest afgemaakt worden en moeder van een kind wilde daar dan bij zijn om dat te zien.
Hij had gebeten.
- iones
- Zeer actief
blondie schreef: Het pas niet in dit topic, het kind kwam niet om te aaien. En de moeder zei dat de hond haar kind had gebeten, in de enkel. Vriend heeft gelukkig gevraagd om dan de enkel te laten zien, want dan moet een beet zichtbaar zijn (ik weet hoe hard zijn tanden aan kunnen komen, ook speels). Maar er was niets te zien.
Dan kan ze het dus nooit hard maken. Gelukkig.
-
moniek&bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Veel mensen willen Max aaien en Max vindt dat hartstikke leuk.
Als hij in het bos aan het racen is en hij er geen zin in heeft gaat hij gewoon zn eigen gang.
Allemansvriendje
Als hij in het bos aan het racen is en hij er geen zin in heeft gaat hij gewoon zn eigen gang.
Allemansvriendje
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Volgende keer aan de persoon die jouw hond wil aaien vragen of hij/zij ook graag ongevraagd aangehaald wil worden door een vreemdeFotogravinnetje schreef:Ik zat op een gegeven moment in de trein met Boomer. Het was druk, dus veel mensen op het balkon waar wij ook zaten. Is er een meneer die Boomer boven op de kop gaat aaien. Boomer reageerde daar niet erg op (wat lichte kalmerende signalen, meer niet), maar ik waarschuwde die man wel dat hij dat beter niet kon doen. Boomer accepteert het wel, maar er zijn genoeg honden die dan van zich af gaan happen, vertelde ik hem. Hoor ik een reactie achter me: ja, zij (wijzend op hun herder) zou inderdaad gesnapt hebben. Die man en anderen in de trein hadden een mooi lesje gekregen. Ze waren zich daar dus echt niet van bewust!
Vraag daarna is waarom hij/zij dan van mijn hond verwacht dat die dat wel zou accepteren
Van mij zou je (verbaal) een tik krijgen als je mij wil aaien. Dat mijn honden het over zich heen laten komen is dan weer mooi meegenomen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018