Maar lekker voluit rennen tot de tong op de grond hangt, er een bak water naar binnen gaat bij thuiskomst en er dan voldaan neergeploft kan worden, hoort er vanzelfsprekend bij in een hondenleven, toch?

Moderator: moderatorteam
Vind ik wel.pioenroos schreef:Ik vind dat advies om met een hond voornamelijk rustige denkspelletjes te doen wel zotNatuurlijk bouw je met actief zijn conditie op maar dat is toch ook gedeeltelijk de bedoeling, hoop ik? Een fitte actieve hond is gezonder neem ik aan dan een conditieloos exemplaar dat wel heel snel een denkspelletje kan oplossen. Zwart-wit gezegd dan, hier doen we ook denk/zoek spelletjes.
Maar lekker voluit rennen tot de tong op de grond hangt, er een bak water naar binnen gaat bij thuiskomst en er dan voldaan neergeploft kan worden, hoort er vanzelfsprekend bij in een hondenleven, toch?
dat advies kreeg ik vooral ook omdat Amy vrij hyper en reactief is buiten. Door te fietsen en met de bal te spelen maak ik haar nog 'gekker'. Zit ook wel wat in hoor, maar Amy heeft ook echt die beweging nodig.pioenroos schreef:Ik vind dat advies om met een hond voornamelijk rustige denkspelletjes te doen wel zotNatuurlijk bouw je met actief zijn conditie op maar dat is toch ook gedeeltelijk de bedoeling, hoop ik? Een fitte actieve hond is gezonder neem ik aan dan een conditieloos exemplaar dat wel heel snel een denkspelletje kan oplossen. Zwart-wit gezegd dan, hier doen we ook denk/zoek spelletjes.
Sientje schreef:dat advies kreeg ik vooral ook omdat Amy vrij hyper en reactief is buiten. Door te fietsen en met de bal te spelen maak ik haar nog 'gekker'.pioenroos schreef:Ik vind dat advies om met een hond voornamelijk rustige denkspelletjes te doen wel zotNatuurlijk bouw je met actief zijn conditie op maar dat is toch ook gedeeltelijk de bedoeling, hoop ik? Een fitte actieve hond is gezonder neem ik aan dan een conditieloos exemplaar dat wel heel snel een denkspelletje kan oplossen. Zwart-wit gezegd dan, hier doen we ook denk/zoek spelletjes.
dat advies kreeg ik vooral ook omdat Amy vrij hyper en reactief is buiten. Door te fietsen en met de bal te spelen maak ik haar nog 'gekker'. Zit ook wel wat in hoor, maar Amy heeft ook echt die beweging nodig.pioenroos schreef:Ik vind dat advies om met een hond voornamelijk rustige denkspelletjes te doen wel zotNatuurlijk bouw je met actief zijn conditie op maar dat is toch ook gedeeltelijk de bedoeling, hoop ik? Een fitte actieve hond is gezonder neem ik aan dan een conditieloos exemplaar dat wel heel snel een denkspelletje kan oplossen. Zwart-wit gezegd dan, hier doen we ook denk/zoek spelletjes.
Sterker nog, die wil ik ook wel omdraaien: als je reactieve hond onvoldoende beweging krijgt kun je ook geen rust verwachten op de momenten dat jij dat wil. Tuurlijk is dat reactieve iets om aan te werken, maar doe dat eens op het moment dat ze qua beweging en actie verzadigd is. Zal stukken makkelijker gaan! Die kan vergeten mensen nogal eens, vind ik.Sientje schreef:dat advies kreeg ik vooral ook omdat Amy vrij hyper en reactief is buiten. Door te fietsen en met de bal te spelen maak ik haar nog 'gekker'. Zit ook wel wat in hoor, maar Amy heeft ook echt die beweging nodig.pioenroos schreef:Ik vind dat advies om met een hond voornamelijk rustige denkspelletjes te doen wel zotNatuurlijk bouw je met actief zijn conditie op maar dat is toch ook gedeeltelijk de bedoeling, hoop ik? Een fitte actieve hond is gezonder neem ik aan dan een conditieloos exemplaar dat wel heel snel een denkspelletje kan oplossen. Zwart-wit gezegd dan, hier doen we ook denk/zoek spelletjes.
Ik vind dr eigenlijk niets inzitten... heb alles behalve rustige honden maar juist fietsen/pakwerk etc is een uitlaatklep. Ja ze bouwen conditie op das ook de bedoeling maar gekker worden ze er niet van hoor... ik vind gekker eigenlijk een raar gekozen woord...Sientje schreef:dat advies kreeg ik vooral ook omdat Amy vrij hyper en reactief is buiten. Door te fietsen en met de bal te spelen maak ik haar nog 'gekker'. Zit ook wel wat in hoor, maar Amy heeft ook echt die beweging nodig.pioenroos schreef:Ik vind dat advies om met een hond voornamelijk rustige denkspelletjes te doen wel zotNatuurlijk bouw je met actief zijn conditie op maar dat is toch ook gedeeltelijk de bedoeling, hoop ik? Een fitte actieve hond is gezonder neem ik aan dan een conditieloos exemplaar dat wel heel snel een denkspelletje kan oplossen. Zwart-wit gezegd dan, hier doen we ook denk/zoek spelletjes.
Lotje vindt het tegenwoordig naar 3 of 4 ballen wel voldoende. Dan pakt ze haar botje en komt bij me liggen. Tijdens de wandeling hoef ik het echt niet te proberen, kan ik hem zelf weer gaan zoeken.Apple schreef:Hier ook, ze is er zo gek op. Dat pak ik haar liever niet af.
Maar wel altijd maar max. 20 minuten en 1 keer per dag. Komt ook omdat als we een bal meenemen ze niks anders meer ziet dus blijft gaan, en ze een blessuregevoelig achterpootje heeft.
Maeve schreef: Sterker nog, die wil ik ook wel omdraaien: als je reactieve hond onvoldoende beweging krijgt kun je ook geen rust verwachten op de momenten dat jij dat wil. Tuurlijk is dat reactieve iets om aan te werken, maar doe dat eens op het moment dat ze qua beweging en actie verzadigd is. Zal stukken makkelijker gaan! Die kan vergeten mensen nogal eens, vind ik.
Ik herken het wel - allebei. Mila is ook heel gek op ballen en apporteren, maar is ook een stressgevoelige en prikkelgevoelige hond. Ze wil haar energie graag op die manier kwijt, dus het is voor haar een uitlaatklep. Maar het is ook een uitlaatklep die adrenaline met zich meebrengt, en het heeft een heel ander effect dan je hond een halfuur laten speuren of intelligentiespelletjes laten doen. Ik heb het rennen achter ballen aan ooit eens een maand vervangen door allerlei andere activiteiten die minder adrenaline met zich meebrachten en ik vond Mila toen wel relaxter. Het betekende wel langer wandelen, zodat ze ook fysiek haar energie goed kwijt kon, en het is meer werk om elke dag iets te bedenken om te doen in plaats van het (makkelijke) balletje gooien. Nu gooi ik wel weer balletjes, maar meer met mate, niet meer elke dag en wissel het meer af met zoekspelletjes met de bal. Dat werkt voor Mila eigenlijk prima.Maeve schreef:Sterker nog, die wil ik ook wel omdraaien: als je reactieve hond onvoldoende beweging krijgt kun je ook geen rust verwachten op de momenten dat jij dat wil. Tuurlijk is dat reactieve iets om aan te werken, maar doe dat eens op het moment dat ze qua beweging en actie verzadigd is. Zal stukken makkelijker gaan! Die kan vergeten mensen nogal eens, vind ik.Sientje schreef:dat advies kreeg ik vooral ook omdat Amy vrij hyper en reactief is buiten. Door te fietsen en met de bal te spelen maak ik haar nog 'gekker'. Zit ook wel wat in hoor, maar Amy heeft ook echt die beweging nodig.pioenroos schreef:Ik vind dat advies om met een hond voornamelijk rustige denkspelletjes te doen wel zotNatuurlijk bouw je met actief zijn conditie op maar dat is toch ook gedeeltelijk de bedoeling, hoop ik? Een fitte actieve hond is gezonder neem ik aan dan een conditieloos exemplaar dat wel heel snel een denkspelletje kan oplossen. Zwart-wit gezegd dan, hier doen we ook denk/zoek spelletjes.
Zo doe ik het met Mila ook. Ze pakt de bal daardoor als het ware in de loop en hoeft er dus meestal niet hard voor af te remmen. En dan nog: leven zorgt nu immers voor slijtage, dat heet ouder worden. Als je daar heel krampachtig mee gaat doen, kun je je hond niets meer laten doen.Marjoleine schreef:Waarom leggen die neuroten van fysio's niet gewoon uit hoe je veilig kunt ballen gooien?
Dat is namelijk niet zo moeilijk en ook nog een goeie oefening voor de hond.
Als je die bal (al dan niet met werper) gooit, laat de hond dan ofwel wachten en laat hem pas gaan als jij het zegt, of combineer het met water.
Dan kan het stukken minder kwaad.
En wat dat fietsen betreft, wat een idiote redenatie. Je hebt die hond toch niet om hem achter de kachel te leggen?
En verder heeft Maeve gewoon gelijk.
Dat ben ik het wel met je eens ja. Een uur op een veld staan balletjes gooien omdat je zo'n energieke hond hebt is geen aanrader, dan ben je gewoon luiDeDiana schreef:Ik herken het wel - allebei. Mila is ook heel gek op ballen en apporteren, maar is ook een stressgevoelige en prikkelgevoelige hond. Ze wil haar energie graag op die manier kwijt, dus het is voor haar een uitlaatklep. Maar het is ook een uitlaatklep die adrenaline met zich meebrengt, en het heeft een heel ander effect dan je hond een halfuur laten speuren of intelligentiespelletjes laten doen. Ik heb het rennen achter ballen aan ooit eens een maand vervangen door allerlei andere activiteiten die minder adrenaline met zich meebrachten en ik vond Mila toen wel relaxter. Het betekende wel langer wandelen, zodat ze ook fysiek haar energie goed kwijt kon, en het is meer werk om elke dag iets te bedenken om te doen in plaats van het (makkelijke) balletje gooien. Nu gooi ik wel weer balletjes, maar meer met mate, niet meer elke dag en wissel het meer af met zoekspelletjes met de bal. Dat werkt voor Mila eigenlijk prima.Maeve schreef:Sterker nog, die wil ik ook wel omdraaien: als je reactieve hond onvoldoende beweging krijgt kun je ook geen rust verwachten op de momenten dat jij dat wil. Tuurlijk is dat reactieve iets om aan te werken, maar doe dat eens op het moment dat ze qua beweging en actie verzadigd is. Zal stukken makkelijker gaan! Die kan vergeten mensen nogal eens, vind ik.Sientje schreef:dat advies kreeg ik vooral ook omdat Amy vrij hyper en reactief is buiten. Door te fietsen en met de bal te spelen maak ik haar nog 'gekker'. Zit ook wel wat in hoor, maar Amy heeft ook echt die beweging nodig.pioenroos schreef:Ik vind dat advies om met een hond voornamelijk rustige denkspelletjes te doen wel zotNatuurlijk bouw je met actief zijn conditie op maar dat is toch ook gedeeltelijk de bedoeling, hoop ik? Een fitte actieve hond is gezonder neem ik aan dan een conditieloos exemplaar dat wel heel snel een denkspelletje kan oplossen. Zwart-wit gezegd dan, hier doen we ook denk/zoek spelletjes.
Ehhhhhhhhhh stikken in de bal/doorslikken?ArjanD schreef:Ieder moet het zelf maar weten. Ik doe het nadrukkelijk niet. Een makkelijke manier om je hond "moe" te krijgen zonder zelf veel te doen.
En iedereen heeft het hier over de gewichten, maar denk ook eens over het brein. Ik zie zo vaak van die neurotische balhonden.
Dit is een mooi artikel:
http://www.hondsdomheid.nl/honden-ballen-en-stokken/
Dus de hond bepaalt in de natuur wanneer er een konijn langs komt?Een hond in de natuur jaagt zijn maaltijd bij elkaar en die rent inderdaad ook. Echter, die jaagt, eet, gaat uitbuiken en slapen. Dat is een heel ander beeld dan de huishond die achter elkaar achter een bal aanrent. Bovendien bepaalt de hond in de natuur zelf het moment waarop hij rent en stopt in plaats van dat hij getriggerd wordt door eigenaar en bal.