Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is het rennen achter een balletje aan echt zo slecht?
Moderator: moderatorteam
- Sientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
- Aantal honden: 1
Is het rennen achter een balletje aan echt zo slecht?
Heb het forum eens doorzocht en kon zo snel niet iets vinden hierover.
Amy is een ontzettend energieke hond die echt veel beweging nodig heeft.
We fietsen al regelmatig met haar en ik gooi ook vaak met de bal.
Nu hebben ze van de hondenschool (en ook anderen) echt afgeraden met balletjes te gooien omdat het erg slecht is voor de gewrichten en pezen. Ik kon beter gaan fietsen. Een andere hondenschool raadde het fietsen juist weer af omdat ze daardoor juist hoger in haar energie zou komen. Ik kon beter alleen rustige dingen met haar doen en haar vooral met haar koppie aan het werk zetten. Dit is echt niet voldoende. Omdat Amy graag rent en 'jaagt' ben ik toch weer gaan gooien met de bal. Ze vindt het heerlijk en wordt lekker moe. Toch zit het me dwars dat het erg slecht zou zijn. Wat is jullie mening?
Amy is een ontzettend energieke hond die echt veel beweging nodig heeft.
We fietsen al regelmatig met haar en ik gooi ook vaak met de bal.
Nu hebben ze van de hondenschool (en ook anderen) echt afgeraden met balletjes te gooien omdat het erg slecht is voor de gewrichten en pezen. Ik kon beter gaan fietsen. Een andere hondenschool raadde het fietsen juist weer af omdat ze daardoor juist hoger in haar energie zou komen. Ik kon beter alleen rustige dingen met haar doen en haar vooral met haar koppie aan het werk zetten. Dit is echt niet voldoende. Omdat Amy graag rent en 'jaagt' ben ik toch weer gaan gooien met de bal. Ze vindt het heerlijk en wordt lekker moe. Toch zit het me dwars dat het erg slecht zou zijn. Wat is jullie mening?

Re: Is het rennen achter een balletje aan echt zo slecht?
Izzy vindt het ook het toppunt van lol om achter zo'n ding aan te rennen. Dus ik doe het lekker toch. Als ze dan een halfjaar korter met d'r gewrichten toe kan; so be it. Ze heeft er zóveel lol aan dat het dat dubbel en dwars waard is. Liever een kort(er), fantastisch leven, dan een lang leven zonder d'r geliefde ballen
Ik gooi dan wel weer vooral veel op gras/in het bos, zo min mogelijk op asfalt. Dat zal best wel schelen ook 

-
- Zeer actief
Je zou ook eens kunnen proberen of het lukt om Amy een bal / dummie te laten zoeken?
Stuur Luna ook wel op m'n voetspoor terug naar een bal of een dummie.
Dat gaat wat rustiger en de hond kan goed de energie kwijt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dat stukje van rustig kent Laicka niet, zodra ze geur heeft en ze hem ziet gaat ze er alsnog als een dolle heenkorthaar schreef:Je zou ook eens kunnen proberen of het lukt om Amy een bal / dummie te laten zoeken?

Mijn voorkeur heeft het niet om achter een tennisbal aan te rennen, ik gebruik voetballen omdat ze die toch makkelijker kunnen pakken in vaart als zo'n klein balletje.
Neemt niet weg dat het abrupt stoppen natuurlijk niet fantastisch is voor de gewrichten maar ja, het zijn geen bart smit hondjes.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dit.Nanna schreef:En ach, overal ga je tegenwoordig aan dood zowatMag men in het leven ook nog wat lol beleven?
Ja, fietsen is beter voor de spieropbouw. Maar achter een tennisbal aan jagen beleven de meeste honden echt meer lol aan. Voor een gezonde hond die een beetje normaal gebouwd is zie ik echt het gevaar niet. Als je zo gaat beredeneren is alles een potentieel gevaar. Straks fiets je jezelf met hond en al onder een vrachtwagen, ook niet gezond

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Het zal niet zozeer om het rennen gaan, maar om het moment van vangen. De kans dat ze dan verkeerd springen/landen is er wel. Of ze stappen in een kuiltje. Maar zo kan je alle risico's wel gaan uitsluiten, bij fietsen kunnen ze ook in iets scherps trappen.
Joris vindt ballen het einde dus zolang hij het kan doen we dat gewoon.
Joris vindt ballen het einde dus zolang hij het kan doen we dat gewoon.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
De fysio waar ik een tijdje met mijn hond kwam, had vier 'in beslag genomen' ballenwerpers ophangen.
Hij zei wekelijks schade bij honden te zien, die komt door abrupt stoppen, bij bal spel.
Volgens hem dus echt slecht
Hij zei wekelijks schade bij honden te zien, die komt door abrupt stoppen, bij bal spel.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
Hier ook een ballengek, het is haar eerste levensbehoefte bijna dus een leven zonder bal is lang zo leuk niet. Ik probeer wel in het hoge gras te gooien zodat ze niet abrupt remt en even moet zoeken waar bal ligt en gooi vnl in het water dan is het minder slecht denk ik.
Beetje z'n eigen broodwinning om zeep helpenjome schreef:De fysio waar ik een tijdje met mijn hond kwam, had vier 'in beslag genomen' ballenwerpers ophangen.

Nou ja, an sich. Ik zie ook wel eens foto's/filmpjes van honden die dubbel over de kop slaan op het moment dat ze de bal willen grijpen, ja dat kon best wel eens problemen opleveren. Je moet gewoon je hond in de gaten houden, veel simpeler is het niet.
-
- Zeer actief
Da's zonde, een ballenwerper is ideaal om een bal een eind mee het water in te kneiteren.jome schreef:De fysio waar ik een tijdje met mijn hond kwam, had vier 'in beslag genomen' ballenwerpers ophangen.
Anders gooi je jezelf weer een nervus ulnaris syndroom .
Laatst gewijzigd door korthaar op 26 sep 2015 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Ligt ook een beetje aan de bouw van de hond, Nelle heeft zich laatst lelijk verstapt met het rennen achter de bal aan.

Beetje z'n eigen broodwinning om zeep helpenjome schreef:De fysio waar ik een tijdje met mijn hond kwam, had vier 'in beslag genomen' ballenwerpers ophangen.

Nou ja, an sich. Ik zie ook wel eens foto's/filmpjes van honden die dubbel over de kop slaan op het moment dat ze de bal willen grijpen, ja dat kon best wel eens problemen opleveren. Je moet gewoon je hond in de gaten houden, veel simpeler is het niet.
Als je hond zo dommig is als onderstaanden, kun je beter een andere activiteit zoeken. Zie d'r toch een aantal flink over the top gaan

https://youtu.be/ltS0G7KA7XQ
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar ff he, wij verstappen ons toch ook wel eens tijdens het joggen, tennissen of wat dan ook?yodi schreef:Ligt ook een beetje aan de bouw van de hond, Nelle heeft zich laatst lelijk verstapt met het rennen achter de bal aan.
Soms heb ik wel het idee dat honden in glazen kastjes gehouden worden hoor.
Hier een hond die 2 voortanden verloor tijdens het vangen van een bal. Dat was balen en erg jammer, maar had hem ook kunnen gebeuren tijdens bijvoorbeeld een wilde speelpartij met een andere hond. Shit happens en het leven zit vol risico's.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Tja als dat niet meer kan dan kun je ze beter in een glazen kastje zetten. Hier lopen ze achter balletjes aan, ze fietsen, ze doen pakwerk waar t hele lichaam en net name de nek behoorlijk wat te verduren krijgt etc. En ze zijn kerngezond. Xena heeft ook alles van dit gedaan en is inmiddels 14 zonder enig probleem ja wat strammer door ouderdom... dat mag op die leeftijd van mij ze loopt nog steeds met pup van 15 weken te rennen en te dollen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Sientje
- Zeer actief
Bedankt voor jullie reacties!
Inderdaad vind ik het ook belangrijker dat Amy kan doen wat ze zo graag doet en dan neem ik het risico voor lief.
Ze is niet onstuimig in het vangen. Het is meer dat ze de bal voorbij gaat en dan een abrubte beweging maakt soms.
Ik gooi altijd op gras. Los zand lijkt me juist weer slechter door de weerstand die het geeft.
Inderdaad vind ik het ook belangrijker dat Amy kan doen wat ze zo graag doet en dan neem ik het risico voor lief.
Ze is niet onstuimig in het vangen. Het is meer dat ze de bal voorbij gaat en dan een abrubte beweging maakt soms.
Ik gooi altijd op gras. Los zand lijkt me juist weer slechter door de weerstand die het geeft.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Als je er maar voor zorgt dat je eerst een goede warming up doet voordat je hond laat sprinten achter een bal dan is er niks mis mee. En ook de cooling down niet vergeten
Helaas vergeten mensen dit en dan is het wel blessures gevoelig.
Ik gooi de bal altijd rechtlijnig en rollend over de straat zodat ze geen rare wendingen hoeven te maken.

Ik gooi de bal altijd rechtlijnig en rollend over de straat zodat ze geen rare wendingen hoeven te maken.

-
- Zeer actief
Los zand is juist goed om in te rennen/lopen, honden die moeten revalideren aan hun knieën/spieren dan word er altijd geadviseerd om naar het strand te gaan, zodat ze in los zand kunnen lopen.Sientje schreef: Los zand lijkt me juist weer slechter door de weerstand die het geeft.

- Sientje
- Zeer actief
Ik loop eerst altijd een stuk naar het park. Daar zijn grasvelden waar ik de bal gooien en dan wandel ik rustig weer terug. wel in een drafje, want dat is haar basistempoLizzie. schreef:Als je er maar voor zorgt dat je eerst een goede warming up doet voordat je hond laat sprinten achter een bal dan is er niks mis mee. En ook de cooling down niet vergetenHelaas vergeten mensen dit en dan is het wel blessures gevoelig.

- Sientje
- Zeer actief
Lizzie. schreef:Los zand is juist goed om in te rennen/lopen, honden die moeten revalideren aan hun knieën/spieren dan word er altijd geadviseerd om naar het strand te gaan, zodat ze in los zand kunnen lopen.Sientje schreef: Los zand lijkt me juist weer slechter door de weerstand die het geeft.
dan is het alleen bij paarden zo.

- Sientje
- Zeer actief
nlLizzie. schreef:Los zand is juist goed om in te rennen/lopen, honden die moeten revalideren aan hun knieën/spieren dan word er altijd geadviseerd om naar het strand te gaan, zodat ze in los zand kunnen lopen.Sientje schreef: Los zand lijkt me juist weer slechter door de weerstand die het geeft.

-
- Zeer actief
IK heb dit advies gekregen van Victor Hoogma een zeer goed aangeschreven dier fysio en mijn hond is daardoor veel sneller hersteld omdat ze regelmatig in los zand heeft gelopen. Als ik merk dat ze weer last krijg dan ga ik weer richting zand en dan zie ik heel snel dat weer beter gaat lopen.Sientje schreef:nlLizzie. schreef:Los zand is juist goed om in te rennen/lopen, honden die moeten revalideren aan hun knieën/spieren dan word er altijd geadviseerd om naar het strand te gaan, zodat ze in los zand kunnen lopen.Sientje schreef: Los zand lijkt me juist weer slechter door de weerstand die het geeft.

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar los zand wordt bij pups en honden in de groei dan wel weer als belastend gezien?
Ik weet het niet..maar mijn inziens is er ook niks mis met wat ballen apporteren op een ondergrond met gras
Ik weet het niet..maar mijn inziens is er ook niks mis met wat ballen apporteren op een ondergrond met gras

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
eens met mijn voorgangers. in het water gooien is natuurlijk helemaal ideaal.
Amber is ook bezeten van balletjes, maar is helaas wel wat blessure gevoelig. Daarom doe ik vaak net of ik gooi zodat ze die richting oprent, terwijl ik de bal dan stiekem in de bosjes oid mik. Dan hoeft er niet abrupt te worden gestopt en is ze ook langer bezig om het balletje te scoren. Ze is dan soms wel 10 minuten lang al rennend aan het speuren. Vindt ze reuzeleuk en wordt ze lekker moe van.
Wat ik ook doe, is het balletje gooien als beloning voor een oefeningetje. Dan is het dus een stukje 'training', koppie gebruiken en hoef je minder vaak te gooien om toch lekker bezig te zijn. De moeilijkste oefening is natuurlijk blijven zitten terwijl ik de bal weggooi en ze mag pas apporteren als ik vrij geef. Amber vindt het zelfs nog leuker om de bal te halen als beloning, dan dat ze hem 'gratis' krijgt
Amber is ook bezeten van balletjes, maar is helaas wel wat blessure gevoelig. Daarom doe ik vaak net of ik gooi zodat ze die richting oprent, terwijl ik de bal dan stiekem in de bosjes oid mik. Dan hoeft er niet abrupt te worden gestopt en is ze ook langer bezig om het balletje te scoren. Ze is dan soms wel 10 minuten lang al rennend aan het speuren. Vindt ze reuzeleuk en wordt ze lekker moe van.
Wat ik ook doe, is het balletje gooien als beloning voor een oefeningetje. Dan is het dus een stukje 'training', koppie gebruiken en hoef je minder vaak te gooien om toch lekker bezig te zijn. De moeilijkste oefening is natuurlijk blijven zitten terwijl ik de bal weggooi en ze mag pas apporteren als ik vrij geef. Amber vindt het zelfs nog leuker om de bal te halen als beloning, dan dat ze hem 'gratis' krijgt

Maar je bent toch niet de hele dag ballen aan het gooien. Ik rol de bal meestal heel hard over de grond of over haar heen en daar gaat Lotje achteraan en dan komt ze met of zonder bal terug.
- Sientje
- Zeer actief
Bedankt voor jullie reacties!

- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
- Aantal honden: 2
Ik doe het ook hoor. Wel gooi ik Max zijn balletje vaak in het hoge riet of in de bosjes. Kan hij lekker zoeken en wordt hij geestelijk lekker moe van.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik hoef niet eens balletjes te gooien om Rani gruwelijk op haar bek te laten gaan

- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Een dag niet gebald is een dag niet geleefd.
Ik probeer het wel zoveel mogelijk met zwemmen te combineren.
Maar zelfs ouwe Cas die eigenlijk toen ontzien moest worden heb ik nooit beperkt.
Zijn lol, dat ga ik niet afpakken voor een half jaar meer bij mij zijn.
Ik probeer het wel zoveel mogelijk met zwemmen te combineren.
Maar zelfs ouwe Cas die eigenlijk toen ontzien moest worden heb ik nooit beperkt.
Zijn lol, dat ga ik niet afpakken voor een half jaar meer bij mij zijn.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Hier zijn ze helemaal balgek.
Ik gooi dus iedere dag balletjes voor ze, met de ballenwerper.
In het zand, water, gras, maakt niet uit.
Ik gooi alleen niet op asfalt want dan komt er een bloedbad
Dit soort dingen probeer ik overigens wel te voorkomen, hier knalde de bal hard tegen een boom aan en zag Jones zijn moment om die bal eens uit de lucht te springen, wat overigens nog lukte ook

Ik ben ondanks dat ik labradors heb sowieso niet zo voorzichtig als de meeste labeigenaren, het zijn werkhonden en moeten dus ergens tegen kunnen, natuurlijk niet overdrijven maar een hond moet gewoon lekker actief kunnen zijn.
Ik gooi dus iedere dag balletjes voor ze, met de ballenwerper.
In het zand, water, gras, maakt niet uit.
Ik gooi alleen niet op asfalt want dan komt er een bloedbad

Dit soort dingen probeer ik overigens wel te voorkomen, hier knalde de bal hard tegen een boom aan en zag Jones zijn moment om die bal eens uit de lucht te springen, wat overigens nog lukte ook

Ik ben ondanks dat ik labradors heb sowieso niet zo voorzichtig als de meeste labeigenaren, het zijn werkhonden en moeten dus ergens tegen kunnen, natuurlijk niet overdrijven maar een hond moet gewoon lekker actief kunnen zijn.