Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Duitse Herders krijgen betere stand rug?
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Duitse Herders krijgen betere stand rug?
Duitse Herder fokkers, vertel?
'De focus bij de rasvereniging ligt nu bij het normaliseren van de stand van de hond'
uit:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -fokbeleid
'De focus bij de rasvereniging ligt nu bij het normaliseren van de stand van de hond'
uit:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -fokbeleid
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Duitse Herders krijgen betere stand rug?
Mij wordt al ingefluisterd dat de politiek haar focus op de Duitse Herder gaat leggen en dat zij misschien na de Franse Bull aan de beurt zijn voor het onderzoek van de overheid.
Op elke wandeling is
- M@scha
- Zeer actief
Es schreef:Mij wordt al ingefluisterd dat de politiek haar focus op de Duitse Herder gaat leggen en dat zij misschien na de Franse Bull aan de beurt zijn voor het onderzoek van de overheid.
de politiek gaat geen focus leggen. nooit. dus dat geloof ik niet. de politiek heeft daar geen tijd voor op een verontwaardigde kamervraag hier of daar na.
die gaat dat bij de RvB neerleggen en die zijn van de handel dus dat zal allemaal wel meevallen.
maar dat is mijn persoonlijke mening

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet het ook niet, lees het net. Ik weet ook niet waarom er geen vragen over DM komen bijv.
Op elke wandeling is
- M@scha
- Zeer actief
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Niks speciaals over gehoord, eerlijk gezegd. En het verbeteren van de stand staat er, niet van de rug. Waarschijnlijk is het gewoon het niet meer belonen van extremen, maar dat betekent niet dat ze ineens alleen nog maar rechte honden gaan belonen. (En dat zijn ze al aan het doen, afhankelijk van de KM worden de extremen niet meer vooraan gezet) We hebben tegenwoordig wel de mogelijkheid om de rugfoto's officieel te laten beoordelen in Duitsland, maar dat zijn dus de mensen die bij de SV laten beoordelen en niet bij de RvB. Alleen gaat dat voornamelijk over 8e rugwervels en niet over de vorm.
En DM zie ik niet snel verplicht worden, hoewel er wel steeds meer fokkers hun honden toch laten testen in Nederland. Wel een positieve ontwikkeling, maar er zijn een aantal fokkers al jaren bezig om het verplicht te krijgen via de rasvereniging, wat volgens mij nog weinig effect heeft.
EDIT:
En DM zie ik niet snel verplicht worden, hoewel er wel steeds meer fokkers hun honden toch laten testen in Nederland. Wel een positieve ontwikkeling, maar er zijn een aantal fokkers al jaren bezig om het verplicht te krijgen via de rasvereniging, wat volgens mij nog weinig effect heeft.
EDIT:
http://www.duitseherders.com/dm.htmlDegeneratieve Myelopathy (DM) is een progressieve neurologische aandoening van het ruggenmerg vergelijkbaar met MS bij mensen. Voor het eerst vastgesteld in 1973. De ziekte heeft een verraderlijk begin en vangt meestal aan tussen de leeftijd van 5 en 14 jaar. Vanaf de eerste tekenen tot het einde is het verloop meestal tussen de 6 en 18 maanden.
Het begint met coördinatieverlies in de achterste ledematen. De hond gaat waggelen, struikelen of slepen met de achterpoten. Dit vangt meestal aan in één poot om vervolgens over te slaan naar de tweede poot. Incontinentie komt ook veel voor. Uiteindelijk wordt de hersenschors aangetast. Ook het uitvallen van vitale functies kan het gevolg zijn. Kenmerk van deze ziekte; ‘DE HOND HEEFT GEEN PIJN’.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Er is al een onderzoek geweest naar de FB. En de Raad heeft inmiddels in elk geval al stappen gemaakt met de EB.M@scha schreef:de politiek gaat geen focus leggen. nooit. dus dat geloof ik niet. de politiek heeft daar geen tijd voor op een verontwaardigde kamervraag hier of daar na.Es schreef:Mij wordt al ingefluisterd dat de politiek haar focus op de Duitse Herder gaat leggen en dat zij misschien na de Franse Bull aan de beurt zijn voor het onderzoek van de overheid.
Dus waarom zouden ze niet hierna de Duitse herder aanpakken? Jan Publiek maakt zich erg druk over die rug en slechte PR is voor de hele kynologie slecht.
- M@scha
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Er is al een onderzoek geweest naar de FB. En de Raad heeft inmiddels in elk geval al stappen gemaakt met de EB.M@scha schreef:de politiek gaat geen focus leggen. nooit. dus dat geloof ik niet. de politiek heeft daar geen tijd voor op een verontwaardigde kamervraag hier of daar na.Es schreef:Mij wordt al ingefluisterd dat de politiek haar focus op de Duitse Herder gaat leggen en dat zij misschien na de Franse Bull aan de beurt zijn voor het onderzoek van de overheid.
Dus waarom zouden ze niet hierna de Duitse herder aanpakken? Jan Publiek maakt zich erg druk over die rug en slechte PR is voor de hele kynologie slecht.
zoals ik al zei: ik hóóp dat ik geen gelijk heb

-
- Zeer actief
Niet tvv og nga.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Zeer actief
Wat valt er aan te pakken dan? Over het algemeen zijn de gefokte rashonden vanuit de showlijn wel gezond, ouders getest op HD, vaak ook op ED, en ze hebben een aflopende rug. Als je daar niet van houdt moet je naar de werklijn lijnen gaan kijken of naar fokkers die aan combi fok doen, waar de meeste fokkers ook volgens de VDH fokken.Marjoleine schreef:Er is al een onderzoek geweest naar de FB. En de Raad heeft inmiddels in elk geval al stappen gemaakt met de EB.M@scha schreef:de politiek gaat geen focus leggen. nooit. dus dat geloof ik niet. de politiek heeft daar geen tijd voor op een verontwaardigde kamervraag hier of daar na.Es schreef:Mij wordt al ingefluisterd dat de politiek haar focus op de Duitse Herder gaat leggen en dat zij misschien na de Franse Bull aan de beurt zijn voor het onderzoek van de overheid.
Van mijzelf uitgaande, ik heb gekozen voor een werklijn o.a. vanwege de bouw. Vaak wordt je dan aangesproken omdat de wat rechtere rug opvalt, vaak wordt dan gezegd "oh, deze heeft zeker geen HD! Want hij heeft zo'n mooie rechte bouw". HD heeft niets met die rug te maken, mijn andere reu zag er prachtig uit maar had zo mogelijk ook alles tegen wat hij tegen kon hebben (behalve HD).
Excessen zijn niet ok, die honden die koehakkig lopen, nauwelijks in stap vooruit kunnen komen omdat de hele achterkant tegen de grond aan zit, dat is niet ok. Maar hier lopen ook showlijnen, maar prima gezond zijn ze volgens mij. Zet ze naast Aak en je ziet de verschillen tussen werklijn en showlijn, maar meer ook niet.
Denk eerder dat een rasvereniging eens om de tafel moet gaan zitten om de show- en de werklijnen weer wat dichter bij elkaar te brengen, maar bovenal dat de bekende problemen eens duidelijker aangepakt moeten worden. Begon met de HD, maar nu graag de DM, LSI en die achtste ruggenwervel ook opnemen om te proberen die uit het ras te bannen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Helemaal mee eens. Helaas zegt het uiterlijk niks over hoe de hond er van binnen uit ziet. De inwendige gebreken komen bij beide lijnen voor namelijk. Het is vooral dat die rug gewoon niet mooi wordt gevonden, logisch ook.blondie schreef:Wat valt er aan te pakken dan? Over het algemeen zijn de gefokte rashonden vanuit de showlijn wel gezond, ouders getest op HD, vaak ook op ED, en ze hebben een aflopende rug. Als je daar niet van houdt moet je naar de werklijn lijnen gaan kijken of naar fokkers die aan combi fok doen, waar de meeste fokkers ook volgens de VDH fokken.Marjoleine schreef:Er is al een onderzoek geweest naar de FB. En de Raad heeft inmiddels in elk geval al stappen gemaakt met de EB.M@scha schreef:de politiek gaat geen focus leggen. nooit. dus dat geloof ik niet. de politiek heeft daar geen tijd voor op een verontwaardigde kamervraag hier of daar na.Es schreef:Mij wordt al ingefluisterd dat de politiek haar focus op de Duitse Herder gaat leggen en dat zij misschien na de Franse Bull aan de beurt zijn voor het onderzoek van de overheid.
Van mijzelf uitgaande, ik heb gekozen voor een werklijn o.a. vanwege de bouw. Vaak wordt je dan aangesproken omdat de wat rechtere rug opvalt, vaak wordt dan gezegd "oh, deze heeft zeker geen HD! Want hij heeft zo'n mooie rechte bouw". HD heeft niets met die rug te maken, mijn andere reu zag er prachtig uit maar had zo mogelijk ook alles tegen wat hij tegen kon hebben (behalve HD).
Excessen zijn niet ok, die honden die koehakkig lopen, nauwelijks in stap vooruit kunnen komen omdat de hele achterkant tegen de grond aan zit, dat is niet ok. Maar hier lopen ook showlijnen, maar prima gezond zijn ze volgens mij. Zet ze naast Aak en je ziet de verschillen tussen werklijn en showlijn, maar meer ook niet.
Denk eerder dat een rasvereniging eens om de tafel moet gaan zitten om de show- en de werklijnen weer wat dichter bij elkaar te brengen, maar bovenal dat de bekende problemen eens duidelijker aangepakt moeten worden. Begon met de HD, maar nu graag de DM, LSI en die achtste ruggenwervel ook opnemen om te proberen die uit het ras te bannen.
Je ziet steeds meer mensen overstappen op de langhaar en ODH, wie weet gaan er bij de fokkers belletjes rinkelen dat er meer vraag is naar de niet overdreven bouwen van de DH. Helaas is het nou eenmaal een kwestie van vraag en aanbod, zoals bij vele fokkers.
Wauw.Tara schreef:
Nou, zo lezend denk ik dat ze ooit ongeveer zoiets bedoeld hebben.
![]()