Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waar het beste autopsie laten doen?
Moderator: moderatorteam
- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
- Aantal honden: 2
Waar het beste autopsie laten doen?
Onze achtjarige franse bulldog Sumo is vannacht overleden. Hieronder plak ik zometeen even het verhaal van haar overlijden. Maar mijn vraag aan jullie is: waar kan ik het beste autopsie laten doen (en wat zijn de kosten ongeveer? Duizenden euro's kan ik me niet veroorloven, honderden wel...)
Met het oog op onze andere hond (Mellow, berner sennen van vier jaar oud) wil ik weten wat er aan de hand is. Infectie, parasiet, gif of toch hartfalen of iets dergelijks. Dus een volledige autopsie inclusief toxicologie, etc.
Ik neem aan dat de dierenarts haar dan opstuurt, of kan ik haar zelf ergens naar een universiteitskliniek brengen?
Het verhaal:
Vannacht is onze Sumo overleden. Sinds donderdag was ze ziek. Keertje diarree, keertje overgeven, dat was niet zo verontrustend. We merkten wel dat ze bij het uitlaten niet 'vrij' ging los van de lijn, maar steeds pal aan onze voeten bleef lopen. Vrijdag was dat nog zo, ze ademde af en toe wat zwaar, haar slijmvliezen waren bleek en ze dronk heel veel. En ze voelde koud. We stopten haar onder een schapevachtje. We zijn naar de dierenarts geweest vrijdag, ze had ondertemperatuur. De dierenarts had haar helemaal afgeluisterd. Ik was zelf bang voor hartfalen of longontsteking ( hoewel ze niet hoestte, dat zou je in beide gevallen wel verwachten). De dierenarts hield het op een flinke buikgriep. Twee injecties en we zouden vanmorgen moeten bellen hoe het ging om een verder behandelplan af te stemmen. Ze liep ook bijna niet meer, we moesten haar de tuin in dragen voor een plasje. Toch leek ze alerter na het bezoek aan de dierenarts. Weer onder schapevachtje, kruikje erbij. Vannacht om vier uur ging ik naar de wc, toen lag ze te snurken hoorde ik, in haar vertrouwde ritme. Ik besloot niet te gaan kijken, omdat Mellow dan weer helemaal door het dolle heen is en dat geeft onrust. Vanochtend om zes uur stond zoon op en vond haar dood....
We willen autopsie laten doen als het niet te duur is. Tot voor twee dagen geleden was ze nog zó springlevend. Ik wil weten of we signalen gemist hebben, en ook met het oog op Mellow. Ik bedoel maar, heeft ze iets giftigs gegeten, en waar dan? Als het een infectie is wat dan en hoe te behandelen als Mellow of andere honden in de buurt het ook krijgen...
De diarree was waterdun met een vies geurtje, maar niet bloederig. Het leek meer op bouillon, ook qua geur..maar niet erg veelvuldig of zo. Overgeven heeft ze ook maar een paar keer gedaan, bijna schoon water wat er uit kwam, maar ook dit niet echt erg veel.
Met het oog op onze andere hond (Mellow, berner sennen van vier jaar oud) wil ik weten wat er aan de hand is. Infectie, parasiet, gif of toch hartfalen of iets dergelijks. Dus een volledige autopsie inclusief toxicologie, etc.
Ik neem aan dat de dierenarts haar dan opstuurt, of kan ik haar zelf ergens naar een universiteitskliniek brengen?
Het verhaal:
Vannacht is onze Sumo overleden. Sinds donderdag was ze ziek. Keertje diarree, keertje overgeven, dat was niet zo verontrustend. We merkten wel dat ze bij het uitlaten niet 'vrij' ging los van de lijn, maar steeds pal aan onze voeten bleef lopen. Vrijdag was dat nog zo, ze ademde af en toe wat zwaar, haar slijmvliezen waren bleek en ze dronk heel veel. En ze voelde koud. We stopten haar onder een schapevachtje. We zijn naar de dierenarts geweest vrijdag, ze had ondertemperatuur. De dierenarts had haar helemaal afgeluisterd. Ik was zelf bang voor hartfalen of longontsteking ( hoewel ze niet hoestte, dat zou je in beide gevallen wel verwachten). De dierenarts hield het op een flinke buikgriep. Twee injecties en we zouden vanmorgen moeten bellen hoe het ging om een verder behandelplan af te stemmen. Ze liep ook bijna niet meer, we moesten haar de tuin in dragen voor een plasje. Toch leek ze alerter na het bezoek aan de dierenarts. Weer onder schapevachtje, kruikje erbij. Vannacht om vier uur ging ik naar de wc, toen lag ze te snurken hoorde ik, in haar vertrouwde ritme. Ik besloot niet te gaan kijken, omdat Mellow dan weer helemaal door het dolle heen is en dat geeft onrust. Vanochtend om zes uur stond zoon op en vond haar dood....
We willen autopsie laten doen als het niet te duur is. Tot voor twee dagen geleden was ze nog zó springlevend. Ik wil weten of we signalen gemist hebben, en ook met het oog op Mellow. Ik bedoel maar, heeft ze iets giftigs gegeten, en waar dan? Als het een infectie is wat dan en hoe te behandelen als Mellow of andere honden in de buurt het ook krijgen...
De diarree was waterdun met een vies geurtje, maar niet bloederig. Het leek meer op bouillon, ook qua geur..maar niet erg veelvuldig of zo. Overgeven heeft ze ook maar een paar keer gedaan, bijna schoon water wat er uit kwam, maar ook dit niet echt erg veel.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Waar het beste autopsie laten doen?
Bah wat triest. Kost bij de universiteits kliniek een paar honderd euro. Heb het 1x in Utrecht en 1x in Gent laten doen.
Apart dat de DA verder niet ingreep bij die onder temperatuur. Dat is veel gevaarlijker dan koorts. Bij koorts vecht het lichaam bij ondertemperatuur geeft het lichaam op.
Apart dat de DA verder niet ingreep bij die onder temperatuur. Dat is veel gevaarlijker dan koorts. Bij koorts vecht het lichaam bij ondertemperatuur geeft het lichaam op.
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
- Aantal honden: 1
In het AD stond een stukje over een poedeltje dat was overleden na het eten van een bepaalde paddenstoel: http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... toel.dhtml
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Wat erg....sterkte met het plotselinge verlies van Sumo
Ik heb geen ervaring met autopsie, maar wat Crutz zegt, contact opnemen met Utrecht (via da?) Hopelijk wordt de oorzaak gevonden.
Ik heb geen ervaring met autopsie, maar wat Crutz zegt, contact opnemen met Utrecht (via da?) Hopelijk wordt de oorzaak gevonden.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Wat een akelige manier om je hond te verliezen. Sterkte ermee.
- pinguin20
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): leonberger
Sterkte!
Wij hebben in Utrecht autopsie laten doen, kosten dacht ik tussen de 300-400€
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Oi, wat triest. Sterkte.
Goed om autopsie te doen.
Goed om autopsie te doen.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Hangt er ook vanaf volgens mij of ze snel een oorzaak vinden.pinguin20 schreef:Sterkte!
Zpades (daar de rekening nog van) was incl transport van Belgische DA naar Gent rond de 300€. Oorzaak was vrij snel duidelijk.
Ampe was in de gulden tijd en die hebben we zelf gebracht. Kosten weet ik niet meer. Wel dat het extra kostte om ook in de kop te kijken omdat dat niet standaard was.
- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
We hebben haar vanmorgen naar Utrecht gebracht. Ik hoop dat er een oorzaak gevonden wordt, en vooral ook dat het niet gif, of iets besmettelijks was.
Dank voor alle sterkte wensen. Zo heb je een springlevend hondje, zo heb je geen hondje.
Mellow de berner is ook uit haar doen.
Dank voor alle sterkte wensen. Zo heb je een springlevend hondje, zo heb je geen hondje.
Mellow de berner is ook uit haar doen.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
- Prul
- Zeer actief
Tegen de tijd dat het rapport er is zal ik hier verslag uitbrengen. Ter lering, het vermaeck zullen we maar achterwege laten...
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Veel sterkte met het verlies van je hond, verschrikkelijk als het zo plotseling gebeurt 

-
katerke
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
Heel veel sterkte

- annets
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Ik heb op een ratje in Utrecht autopsie laten doen en was ongeveer 140,00 kwijt.
Het ligt er ook aan wat ze op kweek zetten.
Het ligt er ook aan wat ze op kweek zetten.
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Contacteer:
sterkte
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Wat vreselijk, ook nog zo onverwachts
Heel veel sterkte gewenst1
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Hanneke2
- Zeer actief
Och wat triest. Heel veel sterkte.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Keanu 1903
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer en langharige Chihuahua
Vreselijk om je hond op deze manier te moeten verliezen.
Heel veel sterkte.
Heel veel sterkte.
-
Keanu 1903
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer en langharige Chihuahua
Vreselijk om je hond op deze manier te moeten verliezen.
Heel veel sterkte.
Heel veel sterkte.
- Nikkielvis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie - Aantal honden: 2
Heel veel sterkte met het verlies.
- Sientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Liep overigens gisteren bij m'n eigen dierenarts binnen bij een sectie. Ook een ineens overleden hondje waarvan de eigenaren toch vergiftiging oid uit wilden sluiten. Bleek een perziken pit te zijn die de darmen afsloot waardoor er weefsel afgestorven was wat tot de dood geleid heeft.
Dus bij vertrouwen in je eigen dierenarts kan die het ook nog doen.
Dus bij vertrouwen in je eigen dierenarts kan die het ook nog doen.
- Prul
- Zeer actief
Als het goed is, is gisteren het 'snijwerk' gedaan aan de faculteit gezelschapsdieren bij de universiteit van Utrecht. Als dat geen uitsluitsel geeft gaan ze verder met toxicologie, en infecties etc onderzoeken. Afhankelijk van hoe diep ze moeten graven kan het rapport 1-3 weken op zich laten wachten. Ik zag dat de dierenarts wel als vraag op het instuurformulier had gezet: vergiftiging, Addison?
Ik heb even gegoogled op Addison. Geen bloed bij de diarree, maar andere symptomen weer wel. Een acuut verloop van deze aandoening...het zou kunnen...
Nou ja, we kunnen niet meer doen dan afwachten.
Ik update hier wel als ik meer weet.
Gatver, wat voel ik me 'bloot' als ik met één hond over straat loop. Twee-en-een-half jaar geleden liep ik met drie honden...
Ik heb even gegoogled op Addison. Geen bloed bij de diarree, maar andere symptomen weer wel. Een acuut verloop van deze aandoening...het zou kunnen...
Nou ja, we kunnen niet meer doen dan afwachten.
Ik update hier wel als ik meer weet.
Gatver, wat voel ik me 'bloot' als ik met één hond over straat loop. Twee-en-een-half jaar geleden liep ik met drie honden...
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Jeetje, wat naar zeg. Zo onverwacht. Ik hoop dat er iets uit de autopsie komt zodat je toch nog duidelijkheid hebt. Heel veel sterkte!
- deugenietje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer
Sterkte met het verlies. 
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Jeetje, wat ongelofelijk verdrietig, heel veel sterkte !