Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stand oor Mopshond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Stand oor Mopshond

Ongelezen bericht door Caro. »

Mijn neef heeft een Mopshond pupje van 12 weken oud.
Zij is 2.5 week geleden aangevallen door een andere hond en rondom haar linkeroog gebeten, zodanig dat haar linkeroog zo'n
2 cm naar voren 'plopte'. Dit is bij de dierenarts teruggezet, gehecht, en hij zei dat het helemaal in orde zou komen.
De hond waardoor zij aanvallen was, was oud en had erg versleten tanden en zodoende had zij geen bijtwonden rondom het oog.

Maar nu maakt hij (neef dus) zich zorgen om de stand van haar linkeroor (dus de kant waar ze gebeten is). Dit oor staat
een stukje open/naar achter en dat was eerder dus niet zo. Of het direct na de beet al zo was, dat weet hij niet omdat pupje
een kap om moest en dan valt dat met het oortje niet zo op natuurlijk.

Ik heb zelf geen verstand van specifiek Mopshonden, weet wel dat normaal gesproken bij pups de oortjes alle kanten op
kunnen gaan staan, maar of dit bij Mopshonden ook zo is??

Is het dus iets wat heel normaal is bij Mopshonden pups of wordt het toch een ritje dierenarts omdat mogelijk tijdens de
beet een spiertje/zenuw of iets dergelijks geraakt kan zijn?

Hier een foto, rechteroor is dus heel normaal en zo stond het linkeroor dus ook voor die tijd:
Afbeelding
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Stand oor Mopshond

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dit kan prima natuurlijk zijn.
Laat hij de schelp eens helemaal navoelen of er misschien ribbels voelbaar zijn.
Als dat zo is, is dat de reden. Die ribbels komen heel veel voor, zijn volstrekt natuurlijk en bepalen de stand van het oor.
Ik gok dat als hij beide oortjes navoelt, hij verschillen voelt tussen links en rechts. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Dit kan prima natuurlijk zijn.
Laat hij de schelp eens helemaal navoelen of er misschien ribbels voelbaar zijn.
Als dat zo is, is dat de reden. Die ribbels komen heel veel voor, zijn volstrekt natuurlijk en bepalen de stand van het oor.
Ik gok dat als hij beide oortjes navoelt, hij verschillen voelt tussen links en rechts. ;)
Dank je wel voor je reactie!
Is dit dan tijdelijk? want het is niet de normale stand voor een Mopshond oor, die hoort echt zo te zijn als het rechteroor.
Ik weet wel dat hij het linkeroor gevoeld heeft en daar geen gekke dingen in kon ontdekken (verdikking of iets dergelijks).
Afbeelding
A good dog never dies...

freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou me er op dit moment nog niet teveel zorgen om maken. Het kan zijn dat door de kap en de beet er wat irritatie/zwelling is geweest rondom het oortje. Ik zou er in ieder geval zeker niet mee naar een dierenarts gaan om er iets aan te doen!
Het is nog een pup, dus de oren kunnen inderdaad nog alle kanten op gaan. Als hij tanden gaat wisselen kan het zo maar weer anders zijn. Ze zouden het ook voorzichtig wat kunnen masseren in de "normale" richting. Ik zou er niet teveel aan doen.Ik zou me meer zorgen maken om de ogen, nu er al eentje bijna is uitgeplopt.... Voorzichtig zijn met bijvoorbeeld het van een bank afspringen.
Misschien kunnen ze de fokker raadplegen. Die kan hierin ook wel raad geven.

Gelukkig is het goed afgelopen. Beterschap met de pup!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wat hoort in de standaard is wat we graag willen zien maar wil nog niet zeggen dat dat zo gebeurt.
En oortje hoeft ook helemaal niet te hangen als het andere oortje. Gewoon een schoonheidsfoutje en er niet minder Mops door.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Caro. schreef:Is dit dan tijdelijk? want het is niet de normale stand voor een Mopshond oor, die hoort echt zo te zijn als het rechteroor.
Ik weet wel dat hij het linkeroor gevoeld heeft en daar geen gekke dingen in kon ontdekken (verdikking of iets dergelijks).
Dat hangt er vanaf wat de reden is.
Als het een aangeboren foutje is gaat het niet veranderen. Maar het kan prima nog anders worden, die stand.
Wat hij moet doen is allebei die oortjes navoelen. Tegelijk. Dan voel je verschillen namelijk ;)
En dan dus vanaf de schedel, want daar begint die schelp.

Maar hondje moet nog wisselen en alles, en dat heeft gek genoeg altijd invloed op dit soort dingen.
Het kan dus (letterlijk) nog alle kanten op.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Wat hoort in de standaard is wat we graag willen zien maar wil nog niet zeggen dat dat zo gebeurt.
En oortje hoeft ook helemaal niet te hangen als het andere oortje. Gewoon een schoonheidsfoutje en er niet minder Mops door.
Dat zou ik normaal gesproken ook zeggen, maar omdat pupje gebeten is rond het linkeroog en daar veel druk op is komen te staan, dusdanig dat het oogje een heel stuk naar voren plopte, begon ik te twijfelen of het niet toch met de beet te maken kon hebben.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Caro. schreef:Is dit dan tijdelijk? want het is niet de normale stand voor een Mopshond oor, die hoort echt zo te zijn als het rechteroor.
Dat hangt er vanaf wat de reden is.
Als het een aangeboren foutje is gaat het niet veranderen. Maar het kan prima nog anders worden, die stand.
Wat hij moet doen is allebei die oortjes navoelen. Tegelijk. Dan voel je verschillen namelijk ;)
En dan dus vanaf de schedel, want daar begint die schelp.

Maar hondje moet nog wisselen en alles, en dat heeft gek genoeg altijd invloed op dit soort dingen.
Het kan dus (letterlijk) nog alle kanten op.
Ok ik ga het doorgeven dat hij allebei de oortjes moet navoelen :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een infectie kan de stand van het oor misschien ook tijdelijk veranderen?
Is de huid op de schedel op die plek misschien ietsje opgezet?
Ook wisselen van puppytanden naar volwassen gebit kan van invloed zijn.
Wel eng dat zo'n oog er uit kan ploppen .........
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”