Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En als je nou eens een ongecompliceerd hondje zoekt...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

En als je nou eens een ongecompliceerd hondje zoekt...

Ongelezen bericht door Nakisha »

Nou, de titel zegt het dus al.

Mijn heren zijn inmiddels elf en tien jaar en wat mij betreft mogen ze allebei nog járen mee. Maar realisme is natuurlijk dat ik samenleef met mijn twee lievelingsbejaarden. Ze hebben niet het eeuwige leven en ooit zal de dag komen dat ik, als ik weer een hond wil, zal moeten gaan kijken naar een nieuwe hond.

Maar nu zit hier mijn dillema.

Rhodi was een droom. Ik wilde al van klein kind af aan een herdershond hebben. Ik kreeg een herdershond, en ééntje met een enorm gedragsprobleem. We zijn er samen vooral nu hij oud is nog heel aardig uit gekomen, en ik ben dolgelukkig dat hij bij me kwam. Ik heb enorm waardevolle lessen van hem geleerd. Ik geniet nog elke dag van hem.
Wel heb ik gezegd; hierna een minder energieke, minder nerveuze en minder drukke hond. Ik zou graag een veel gemakkelijker type hebben, een nieuwe herdershond zal ik niet meer doen.
Branco was daarna erbij gekozen met het volle verstand en ook van hem heb ik absoluut geen spijt gehad, wat een héérlijke hond! Hij is absoluut al veel gemakkelijker, zijn energieniveau is geschikter voor mij, hij past zich veel beter aan, maar is helaas niet zo sociaal met kattebeesten. Op dat puntje na een super hond waar ik dagelijks intens van geniet, maar qua gezondheid durf ik dit ras niet nog eens aan.

En nu. In de toekomst zou ik graag een klein hondje willen. Als in, makkelijk te tillen. Niet te groot, niet te zwaar. Geen kilometervreter, mag best speels zijn, maar ook tevreden als er eens een dagje wat minder in zit.
Vooral geen lawaaiig keffertje in verband met de buren, en absoluut sociaal en vriendelijk qua karakter, OOK naar andere dieren. Jachtinstinct dus graag absoluut minimaal.
Een beetje trainbaarheid met alleen zijn moet ook zeker mogelijk zijn, een uurtje of vijf is zat, maar een hond die alles bij elkaar huilt en gilt is onhoudbaar.
Kortom; ik zoek een gezelschapshondje, wiens voornaamste taak dus ook gezelschap zijn mag inhouden, die geen waslijst aan problematiek gaat meenemen.

En wat bied ik dan? Ik ben veel thuis, een klein hondje zal erg vaak gewoon mee mogen als ik wel eens wegga, een flinke grote tuin om onbezorgd te rausen en te spelen en leuke wandelingen, maar geen complete avondvierdaagses. Verder gewoon lekker sámen zijn, samen dingen doen, oefeningetjes, spelletjes. Ik heb andere dieren, geen kinderen (die komen er ook niet).

Gezien de wensen heb ik allang gezegd; doe mij maar een leuke herplaatser, ter zijner tijd.
Want qua ras heb ik geen eisen. Een totaal vuilnisbakje is prima. Als ik qua vacht mag KIEZEN, heb ik een voorkeur voor kortharig. Maar de wensen qua gedrag en karakter zijn zoveel belangrijker.

Nu krijg ik vaak de indruk dat ik kan kiezen tussen lief, knuffelig en sociaal maar kan NIET alleen zijn, of toch afstandelijk, jachtdrift maar kan wel alleen zijn. :roll:

Daarom ga je toch automatisch kijken naar de rassen. Er zijn zo vreselijk veel gezelschapshonden dat je zou denken dat er wel een ideaal tussen zit... maar eigenlijk is bovenstaande constant hetgeen wat ik globaal tegenkom.

Als jullie nu met dit wensenlijstje naar gezelschapshondjes kijken... waar denken jullie dan aan? Wat lezen jullie hierin?
Zijn er rassen waar jullie meteen aan denken? Zijn er bepaalde kruisingen waar jullie meteen aan denken?
Of zeggen jullie, eigenlijk net als ik; ''Bel/schrijf de asiels aan, zet jezelf op de wachtlijsten en kijk om je heen naar een leuke herplaatser, ter zijner tijd''?

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: En als je nou eens een ongecompliceerd hondje zoekt...

Ongelezen bericht door Valerie »

Zo moeilijk is dat niet. Gewoon tegen die tijd hier een berichtje plaatsen met wat je zoekt en dan lukt het wel.
Cindy de Wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cindy de Wolf »

Als je een pup zou willen wellicht een markiesje. Wachtlijst is alleen lang dus ik zou me dan nu wel op de lijst laten zetten en dan zie je wel tegen die tijd. Mits het ras je natuurlijk aanspreekt.
http://www.markiesjes.com/
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Als ik ooit een leuke herplaatster zoekt dan schakel in nanna in :mrgreen:
Afbeelding
Nakisha
moderator

Ha, ik zie het inderdaad al; als het zover is, is één oproepje hier al genoeg. ;) :P Dat is wel super, ik denk zomaar dat ik er gebruik van ga maken.

Koddig, die Amaya (mooie naam ook trouwens).

Markiesjes zou ik zeker leuk vinden, maar ik denk dat ik nog iets kleiner ga zoeken zelfs. Type ''past in een handtas'' hondje. Ik ben geen type die de hond als aankleedpop wil, maar ik zou het erg fijn vinden als het een hondje is van het type ''ik kan hem makkelijk dragen''. (En dan ga je dus zien... dat ik hem amper draag... hahaha... maar dat geeft het formaat en gewicht dat ik zou willen wel goed weer en ik zou het fijn vinden dat ik de hond in geval van nood ook echt meer dan twee meter kan tillen.)
Ik heb zelfs al gekeken in de richting van chihuahua, maar die zijn me dan weer ietsje té klein. Net een slagje groter en minder teer, maar vooral niet te zwaar zou ideaal wezen. Voldoende hond om nog écht te knuffelen.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Nakisha schreef:
In de toekomst zou ik graag een klein hondje willen. Als in, makkelijk te tillen. Niet te groot, niet te zwaar. Geen kilometervreter, mag best speels zijn, maar ook tevreden als er eens een dagje wat minder in zit.
Vooral geen lawaaiig keffertje in verband met de buren, en absoluut sociaal en vriendelijk qua karakter, OOK naar andere dieren. Jachtinstinct dus graag absoluut minimaal.
Kortom; ik zoek een gezelschapshondje, wiens voornaamste taak dus ook gezelschap zijn mag inhouden, die geen waslijst aan problematiek gaat meenemen.
Heel verstandig. Als herplaatser is de kans klein om zoiets te vinden. Persoonlijk zou ik dan liever bij een fokker kopen. Advies is moeilijk omdat smaken zo verschillen. Gelet op jouw wensen denk ik in de richting van een Dwergschnauzer of ruwharig Foxterriertje. Teckeltje is ook leuk maar die vind ik weer wat kwetsbaar als daar een grote lompe hond naar toe raast.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Gewicht 6 tot 7 kilo.
Afbeelding
Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Dwergpoedeltje?

Voldoet volgens mij op alle punten, behalve kortharig. En dat was geen harde eis, begreep ik.

Verder vlinderhondje?

Voorheen had ik altijd cavaliertje gezegd, maar de gezondheid is drama daar.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik zou dan ook voor een kaninchen teckel korthaar gaan...
Of een leuke dwergpoedel.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ze wilde geen keffer i.v.m. de buren, denk dat teckel dan toch afvalt. Waarom ga je niet naar een paar shows om wat rassen te bekijken?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Frans Bulletje?
Gimmick
Zeer actief

Neeltje schreef:Ze wilde geen keffer i.v.m. de buren, denk dat teckel dan toch afvalt. Waarom ga je niet naar een paar shows om wat rassen te bekijken?
Nou dat valt wel mee hoor. Ze zijn wel iets vocaler maar geen losgeslagen keffers ofzo.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hebben de kaninchen teckels ook het jachtinstinct van hun grote broertjes? :mrgreen:

Is een boston terriër niet iets? Of een border terriër, ook leuk!
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Een toypoedeltje! Die zijn leuk. Maar ik ken er maar weinig dus of het echt past, geen idee. En als je de chihuahua zo leuk vindt, er zijn ook wel grotere natuurlijk. Maar tegen die tijd vind je vast wel wat leuks.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Apple schreef: Of een border terriër, ook leuk!
Leuke hondjes, maar ze blaffen wel erg graag (en meestal ook behoorlijk veel).
Gimmick
Zeer actief

Nanna schreef:
Gimmick schreef:
Neeltje schreef:Ze wilde geen keffer i.v.m. de buren, denk dat teckel dan toch afvalt. Waarom ga je niet naar een paar shows om wat rassen te bekijken?
Nou dat valt wel mee hoor. Ze zijn wel iets vocaler maar geen losgeslagen keffers ofzo.
Ik heb ook nog nooit een schreeuwteckel gehad. Kwestie van opvoeden.
Ik heb er wel eentje maar ja daar is de eerste jaar ook het een en ander mee fout gegaan in de opvoeding bij de vorige eigenaar.
Maar ook dat is nu een kwestie van opvoeding.
Consquent zijn en het is al 70%beter.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Nakisha schreef: Ik heb zelfs al gekeken in de richting van chihuahua, maar die zijn me dan weer ietsje té klein. Net een slagje groter en minder teer, maar vooral niet te zwaar zou ideaal wezen. Voldoende hond om nog écht te knuffelen.
Kom ik uit op een vlinderhondje. Als je gaat voor eentje van het grotere type zit je rond de 4 a 5 kilo. Past ook voor de rest in het plaatje wat je zoekt. Kunnen alleen wel best keffen (zoals veel rassen uit groep 9) dus daar moet je rekening mee houden. Toen ik enkele weken geleden een stuk of veertig vlinderhondjes bij elkaar zag, vond ik de momenten waarop er geblaft werd trouwens nog wel meevallen. Ik had het me erger voorgesteld.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Nakisha
moderator

Super bedankt voor alle tips en ideeen, ik neem het allemaal mee! Hopelijk duurt het nog vele jaren, maar alle informatie en ideeen zijn gewoon heel erg welkom. :)
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

LongFields schreef:Frans Bulletje?
Die heeft ze al maar wil ze niet meer ivm gezondheid, meen ik :)

Ik zou ook in de richting van toypoedel kijken, zoiets. Is genoeg leuks (ook herplaats), te vinden, gewoom tegen de tijd kijken dat je een hond wil.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Gewoon een leuk klein (bijna) volwassen hondje uit Griekenland of zo. Daar zitten bij bosjes honden die aan je beschrijving voldoen. Zelfs als pup zijn ze vaak al leuk en ongecompliceerd. Voordeel is dat je dan een unieke kruising hebt en niet een van vele ;)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

LongFields schreef:
Apple schreef: Of een border terriër, ook leuk!
Leuke hondjes, maar ze blaffen wel erg graag (en meestal ook behoorlijk veel).
En het zijn meestal haantjes eerste klas, vooral de reuen. Niet waar ik aan denk bij 'ongecompliceerd hondje'.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Stepper schreef:Een foxterrier?!
Nakisha schreef: Vooral geen lawaaiig keffertje in verband met de buren, en absoluut sociaal en vriendelijk qua karakter, OOK naar andere dieren. Jachtinstinct dus graag absoluut minimaal.
Een beetje trainbaarheid met alleen zijn moet ook zeker mogelijk zijn, een uurtje of vijf is zat, maar een hond die alles bij elkaar huilt en gilt is onhoudbaar.
Ik heb nog nooit een fox gezien die hier aan voldoet.
En ik geen tekkel!
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Je kunt ook kruising bullen vinden mét neus

Afbeelding

Afbeelding

Andere grappige hondjes van dat asiel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan heb ik nog maar even snel op 2 pagina's gekeken van de 25. De keuze is reuze.

http://www.animalinneed.com/adoptie/zoek-honden
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

11 en 10 is gewoon niet bejaard ik weiger dat te geloven
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik zou me als ik jou was even gaan verdiepen in de Corgi
http://www.welshcorgiclub.nl/

:mrgreen:
blondie
Zeer actief

Zweeds? Dat is toch gewoon een witte herder? Net zo groot als een duitser.. en komen toch ook gewoon af van de duitser?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

blondie schreef:Zweeds? Dat is toch gewoon een witte herder? Net zo groot als een duitser.. en komen toch ook gewoon af van de duitser?
Denk dat de Zweedse Vallhund bedoeld wordt: https://nl.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stg%C3%B6taspets
blondie
Zeer actief

LongFields schreef:
blondie schreef:Zweeds? Dat is toch gewoon een witte herder? Net zo groot als een duitser.. en komen toch ook gewoon af van de duitser?
Denk dat de Zweedse Vallhund bedoeld wordt: https://nl.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stg%C3%B6taspets
Ohw, ja ok dan snap ik het beter.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Västgötaspets en corgi zijn ook geen type schoothondje, kunnen vaak ook best wel wat vragen qua beweging etc.
Die zou ik dan ook afstrepen.

Boomer achtige hondjes kom je denk ik dan al snel op uit.
ninnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova scotia duck tolling retriever en border collie

Ongelezen bericht door ninnie »

maltezer?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”