Marjoleine schreef:Een ras dat ongeveer 12 wordt, dan is een hond van 9 toch redelijk op leeftijd? Ik vind van wel in elk geval. Niet stokoud maar ook niet jong meer.Sulluna schreef:Wat een boeiende discussie!
Ik schrik er eerlijk gezegd wel van, dat een 9 jarige reu al als ouder gezien wordt.. 9 jaar, (grote) middelmaat, dat is toch niet oud?
En in elk geval oud genoeg om last te hebben van leeftijdsgebonden kwaaltjes.
Waarom precies eigenlijk? Waarom is artrose "niet al te best"?Ik vind een hond van 9 jaar met artrose, toch niet al te best. Dan heb ik misschien een unieke hond die met haar 13 jaar en 32 kilo 100% artrose vrij is..
Waarom niet?Ik zou dus met zo'n reu niet willen fokken, of er moet op een manier uitgesloten kunnen worden dat het echt door trauma komt.
Denk je niet dat uitsluiten uiteindelijk veel schadelijker is (op populatieniveau gezien dus) dan een dergelijke hond wel gebruiken?
Oke, laat ik het anders zeggen. Ik vind het "bizar" dat er rassen zijn die gemiddeld hooguit 12 jaar worden. Maar goed, dat is een andere discussie

Wanneer een ras inderdaad 12 jaar wordt, is 9 jaar een oudere leeftijd. Ik kijk meer naar honden die op een humane manier met gemak 16 worden, dan vind ik 9 dus niet oud. Toen mijn teef 9 was, stond ze in de bloei van haar leven.
Artrose kan toch erfelijk zijn? Misschien vergis ik mij hierin? Maar ik vind met een hond die artrose heeft fokken niet zo'n goed idee, omdat ik dan denk ( maar dit kan ik mis hebben) dat de pups ook een verhoogd risico hierop kunnen hebben. Of er moet kunnen aangetoond worden dat dit door trauma is ontstaan.
Op je laatste vraag/antwoord weet ik niet echt iets te zeggen. Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Ik denk dat je binnen bepaalde rassen, dus soms voor die keuze staat.