Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ooronsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Patrol
Zeer actief

Ooronsteking

Ongelezen bericht door Patrol »

Mijn oma meisje Chevy dus.... al paar maanden... ik weet niet precies wanneer het begonnen is, want ze krabt niet, schud niet en laat verder niets merken. Ik kwam erachter toen Bronco wel erg vaak en fanatiek haar oren aan het likken is. Nu 6 weken later en 4 bezoeken aan de da verder is het nog niet over en het lijkt ook niet veel beter te worden.
Bij het laatste bezoek haar oren uitgespoeld en toen ging ze ineens wel schudden en zelfs af-en-toe met een scheef hoofd lopen...... :jank:

Nu ga ik morgen weer naar de DA. Maar welke opties zijn er nog? Iemand nog een tip, idee... is allemaal erg welkom.

Sowieso wordt ze oud. Bronco wil ook sinds een paar weken steeds op haar rijden..... Eikel. :devil: Oma is namelijk te lief en zegt er niets van en laat het maar gebeuren....
Kortom: ik zie een gedragsverandering...... en dit medische dingetje.... bah... ze wordt nu echt oud. Maar ze moet nog wel even mee.....

Nou goed eerst die oorontsteking maar eens definitief verhelpen. Wie heeft de tip?
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Aantal honden: 2

Re: Ooronsteking

Ongelezen bericht door semmyboy »

Gebruik een oorcleaner die vrij vettig is, veel oorcleaners zit alcohol in om de oor schoon te maken maar dit droogt de huid juist uit waardoor de ontsteking juist erger word.
En gebruik een goede anti biotica.
Wij hadden is een anti biotica voor hem die helemaal niet bedoeld was voor de ontsteking die hij had.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Met dit middel verhelp je de hardnekkigste oorontstekingen

Afbeelding
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik neem aan dat er al een swab is genomen? Wat was daar de uitslag van?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inderdaad, als je het al niet heb laten doen, even een kweekje, dan kunnen ze precies zien welke antibiotica ze nodig heeft. Vaak wordt iets gebruikt wat meestal helpt, echter grote kans dat je met een andere bacterie te maken hebt en dan helpt het niet. Had ik ook met mijn Franse Bulldog, chronische oorontsteking, totdat ik het kweekje liet maken, andere antibiotica, even flink aangepakt (4 weken) en nooit meer terug gekomen.
Patrol
Zeer actief

Nog geen kweek genomen. Dat gaan we dus overleggen.

Bedankt voor de tip. Wordt vervolgd.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief

Patrol schreef:Nog geen kweek genomen. Dat gaan we dus overleggen.

Bedankt voor de tip. Wordt vervolgd.
Beetje slordig van de DA dat ie dat na vier (!) bezoekjes nog niet heeft gedaan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Patrol schreef:Mijn oma meisje Chevy dus.... al paar maanden... ik weet niet precies wanneer het begonnen is, want ze krabt niet, schud niet en laat verder niets merken. Ik kwam erachter toen Bronco wel erg vaak en fanatiek haar oren aan het likken is. Nu 6 weken later en 4 bezoeken aan de da verder is het nog niet over en het lijkt ook niet veel beter te worden.
Bij het laatste bezoek haar oren uitgespoeld en toen ging ze ineens wel schudden en zelfs af-en-toe met een scheef hoofd lopen...... :jank:

Nu ga ik morgen weer naar de DA. Maar welke opties zijn er nog? Iemand nog een tip, idee... is allemaal erg welkom.

Sowieso wordt ze oud. Bronco wil ook sinds een paar weken steeds op haar rijden..... Eikel. :devil: Oma is namelijk te lief en zegt er niets van en laat het maar gebeuren....
Kortom: ik zie een gedragsverandering...... en dit medische dingetje.... bah... ze wordt nu echt oud. Maar ze moet nog wel even mee.....

Nou goed eerst die oorontsteking maar eens definitief verhelpen. Wie heeft de tip?
Zo dramatisch hoeft dat niet te zijn (wat vocht achtergebleven in de gehoorgang).
Tenzij de oren zijn uitgespoten terwijl er een gaatje in het trommelvlies zat.
Dan mag je toch niet uitspuiten?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Bo had ook keer op keer 'oorontsteking'. Geen swap ofzo. Toen na 3x naar andere da en die kwam meteen met allergie. Zelf ontdekt dat t runderallergie is, nergens last meer van.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik heb voor mijn hond surolan. Daar zit prednison in.
Mijn hond heeft ieder jaar wel 1-2x een oorontsteking. Een weekje zalven en dan is het voorbij.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

terugkerende oorontsteking kan inderdaad met de voeding te maken hebben,....... tja het kan een hele uitzoekerij zijn
Marijkefons
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Marijkefons »

Ik spuit er kamferspiritus met glycerine in. Ooit een x gehoord van een fokker en hier werkte het. Had ook alles al geprobeerd van de dierenarts

Sent from my iPhone using Tapatalk
Patrol
Zeer actief

Inmiddels kweek genomen. 2 bacteriën en een gist. Nu weer oorzalf en tabletten.

Wordt hopenlijk niet meer vervolgd,......want beter.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zal er voor duimen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Patrol
Zeer actief

Helaas. Het is weer terug. Ik snap er niets van en ben ook niet zo'n voorstander van weer ab in grote hoeveelheden.

Iemand nog een tip? Iets met oorcleaners? Of olie....ik lees van alles op internet,....... maar vraag het toch liever hier.
Afbeelding
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

Onze vorige DH had chronisch oorontsteking, wat mijn partner altijd deed was de oren met een drupje olijfolie insmeren en 1x pw weer oorcleaner ( van de da) er in en wrijven en als ze echt vieze oren met een beetje lauw water uitspuiten..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Patrol schreef:Helaas. Het is weer terug. Ik snap er niets van en ben ook niet zo'n voorstander van weer ab in grote hoeveelheden.

Iemand nog een tip? Iets met oorcleaners? Of olie....ik lees van alles op internet,....... maar vraag het toch liever hier.
Heb je al Surolan gehad?

Niko is er ook erg gevoelig voor (zware broeioren en allergisch). Bij hem helpt het de oorschelpen goed schoon te houden met alcohol en parfumvrije babydoekjes.
Hij wordt vanwege z'n allergie regelmatig gewassen en dan spoel ik ook meteen z'n oren met lauwwarm water.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Misschien verder kijken naar de oorzaak? In plaats van symptoombestrijding.

Voedselallergie al eens over gehad?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Tamara/Bayko
Zeer actief

Is je DA al bekend met onderstaand middel?

http://www.astfarma.nl/recicort/

Pas sinds kort op de markt. Ik ben het momenteel voor Cyntha aan het gebruiken.

Cyntha is een allergieënklantje met zowel voedsel- als omgevingsallergieën en daarnaast om het nog wat gecompliceerder te maken erg gevoelig voor het opbouwen van voedselintoleranties . Na veel trial and error weet ik waar ik rekening mee moet houden qua voeding en gaat dit inmiddels al enkele jaren goed *klopt af*. Voor de atopie heeft ze desensibilisatie gehad wat niet leek aan te slaan. Toch zijn haar jeukklachten voor 98 % onder controle *klopt nogmaals af*. Het enige wat steeds blijft terugkomen zijn de oorontstekingen. In het verleden al van alles geprobeerd (Puur Oor, Malacetic-doekjes, Surolan waartegen na een paar keer resistentie ontstond, cleaners zoals Epi-Otic etc.) maar ook Cyntha heeft last van een zeer hardnekkige bacterie diep in de gehoorgang die steeds terugkomt met meestal ook nog een gist erbij. Oren al een keer uitgespoeld. Inmiddels drie episodes behandeld met Neonystatriamzalf van de universiteitskliniek Utrecht waar in eerste instantie de klachten wel van weggaan maar na een half jaar ook weer terugkomen. Omdat ik bij de Neo-zalf bang was voor resistentie en het er op leek dat er dan geen alternatief meer overbleef was ik erg blij dat m'n dierenarts me nu wees op het middel van de bovenstaande link. Hier zit in tegenstelling tot bij de Neo geen antibioticum in maar wel, net zoals in de Neo, een corticosteroid te weten triamcinolonacetonide. Dat laatste is rommel wat ik liever niet gebruik bij m'n hond, maar bij de echt moeilijke gevallen zoals Cyntha ontkom je er soms niet aan. De klachten voortkomend uit de ontstekingen veroorzaakten inmiddels een te grote inbreuk op haar levenskwaliteit en mildere middelen zijn bij haar dus helaas niet (meer) effectief. Ik ben dit nieuwe middel ruim een week aan het gebruiken, we gaan nu afbouwen. Vooralsnog lijkt het z'n werk net zo goed te doen als de Neo-zalf in die zin dat Cyntha's klachten weg zijn. Ik houd er sterk rekening mee dat de klachten ook weer terug gaan komen maar Cyntha is bijna 13 jaar en voor de tijd die ze nog heeft wil ik het haar zo comfortabel mogelijk maken. Als dat dan moet met ieder half jaar een paar weekjes haar oren druppelen met een corticosteroidenmiddel dan zij dat maar zo. Behalve het niet bang hoeven zijn voor resistentie vind ik nog twee praktische voordelen van het nieuwe middel t.o.v. de Neonystatriamzalf dat Cyntha bij gebruik van deze druppels geen last heeft van tijdelijke doofheid en dat het niet zo'n enorme plakzooi is. In de Neozalf zit o.a. witte vaseline dus dat wordt een vettige plakbende. De Neozalf is ook een stuk duurder.

Wat ik dus eigenlijk probeer te zeggen: zorg dat je weet wat de oorzaak is. Probeer daar vervolgens gericht en zo mild en lokaal mogelijk naar te handelen . Ga met je DA in overleg over de wat zwaardere middelen als het milde spul niet helpt. Surolan zou ik trouwens ook geen mild middel willen noemen. Daarvan zijn de werkzame bestanddelen prednisolonacetaat, polymyxine-B-sulfaat en miconazolnitraat.
Afbeelding
Patrol
Zeer actief

Surolan al in grote hoeveelheden gebruikt....en vandaar ook mijn opmerking over dat ik niet meer zo'n voorstander ben van weer allerlei medicatie. Ook vanwege symptoombestrijding...ipv oorzaak.

Even voor de achtergrond....wij hebben het wel over een omahond ( Begin december is ze 10 geworden ). Een zeer respectabele leeftijd voor een grote hond. De dame heeft nog nooit iets medisch gehad en al helemaal nooit iets met haar oren. Ze krijgt al jaren hetzelfde voer en verder is er ook helemaal niets veranderd. Ja.....ze is ouder geworden. En dat gaat de laatste tijd wel erg snel.....

Kortom als we het hebben over oorzaak dan vind ik de meest logische oorzaak toch ouderdom en dat het zelfreinigende vermogen niet meer zo goed werkt.

Goed: Ik ga eerst maar eens met oorcleaner verder.......
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

lavendelolie is ook een aanrader, verzacht de pijn en is anti bacterieel .... en heeft verder geen bijwerkingen voor zover ik het weet- is ook het eerste wat ik gebruik zowel voor de honden als voor mezelf als er oren pech aan de hand is :wink:
ranetje
Zeer actief

S@ndr@ schreef:lavendelolie is ook een aanrader, verzacht de pijn en is anti bacterieel .... en heeft verder geen bijwerkingen voor zover ik het weet- is ook het eerste wat ik gebruik zowel voor de honden als voor mezelf als er oren pech aan de hand is :wink:
Lijkt me zeker het proberen waard :ok:
Afbeelding
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Bij Elmo gebruik ik zure oordruppels. Door de zuurgraad in de oren goed te houden heeft hij nu ook geen ontstekingen meer. Misschien een die om dit te gaan gebruiken.
Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.

Ongelezen bericht door Prul »

Toen mijn labrador een dame van 12 jaar was, had ze ook regelmatig last van moeilijk te behandelen oorinfecties met veel sterk ruikende uitvloeing, jeuk en kopschudden. Uiteindelijk bleek bij ons het beste te werken om haar oren regelmatig uit te spoelen met zo'n rubber oorballon, gevuld met lauw water met betadine.
Leuk vond ze het niet, maar het hielp wel.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Leane
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Leane »

Bij Winter is het een hormoon kwestie, een paar weken na de loopsheid is ze erg gevoelig voor oorontsteking. Ik weet het nu, en begin tijdens de loopsheid al de oren te behandelen met "puur oor" en sinds ik dat doe gaat het goed.

Vervelend is het, en Chevy alweer 10.. waar blijft de tijd!
Afbeelding
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

Bij onze beagle met chronische ooronsteking hielp de oorcleaner van otoclean perfect. Altijd had hij oorontstekingen en toen we met deze cleaner begonnen is het nooit meer teruggekomen.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Espree zweer ik de laatste maanden bij. Teatree olie. Al maanden geen problemen meer terwijl het daarvoor chronisch was.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
blablabla :)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ranetje schreef:
S@ndr@ schreef:lavendelolie is ook een aanrader, verzacht de pijn en is anti bacterieel .... en heeft verder geen bijwerkingen voor zover ik het weet- is ook het eerste wat ik gebruik zowel voor de honden als voor mezelf als er oren pech aan de hand is :wink:
er zit ook lavendelolie in het bovenstaand merk ;)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Lizzie. schreef:
ranetje schreef:
er zit ook lavendelolie in het bovenstaand merk ;)
:ok:
Afbeelding
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe vaak mag/moet je Espree gebruiken bij klachten? Joy heeft eind november een oormijtinfectie gehad, die behandeld is met oorzalf (Auribiotic) en Stronghold (drie keer een pipetje met tussenpozen van twee weken). Sinds ongeveer een week is ze weer begonnen met kopschudden. Ik heb Espree gekocht en wil dat eerst proberen voordat ik weer naar de dierenarts ren. Ik heb het haar nu drie dagen gegeven, één keer per dag. Moet je het bij klachten inderdaad één keer per dag geven? Hoe snel zou ik vooruitgang moeten zien?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”