Ik zou adviseren om in ieder geval niet voor de booster te gaan
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lepto-4 bijwerkingen?!
Moderator: moderatorteam
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Lepto-4 bijwerkingen?!
Hier op het forum weet ik het zo niet, maar lees dit even: https://www.facebook.com/groups/322967551247441/
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Bedoel je Hilly45 met Sam?
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... ilit=Lepto
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... ilit=Lepto
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh. Nou, dan hoop ik dat het hier bij blijft qua bijwerkingen. En ik zou de DA op de hoogte houding van deze bijwerkingen, al zijn sommigen daar ook blind voor hoor.
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Hier 2 honden die hem hebben gehad geen problemen...
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
- Liesbeth
- Zeer actief
Dan moet je helemaal niet voor die enting gaan, want zonder die booster is die enting waardeloos. Een enkele enting met L4 staat gelijk aan geen enting. Weggegooid geld dus in dat geval.Maeve schreef:Hier op het forum weet ik het zo niet, maar lees dit even: https://www.facebook.com/groups/322967551247441/
Entingen tegen leptospirosen moeten altijd geboosterd worden als ze voor de eerste keer gezet worden of als er meer dan een jaar zit tussen de laatste en de huidige enting. Eén enkele enting is geen enting, omdat het lichaam niet genoeg getriggerd wordt om voldoende antilichamen tegen die ziekte aan te maken.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat weet ik. Maar als een hond bij de eerste enting (heftige) bijwerkingen heeft, kan ie bij de tweede dood zijn. Zal zeker niet de eerste keer zijn bij deze lepto enting. Dus bij bijwerkingen zou ik dan toch adviseren om niet te boosteren en ook gewoon nooit meer tegen lepto te enten. Dan maar niet deels beschermt tegen slechts enkele leptospirose stammen.Liesbeth schreef:Dan moet je helemaal niet voor die enting gaan, want zonder die booster is die enting waardeloos. Een enkele enting met L4 staat gelijk aan geen enting. Weggegooid geld dus in dat geval.Maeve schreef:Hier op het forum weet ik het zo niet, maar lees dit even: https://www.facebook.com/groups/322967551247441/
Entingen tegen leptospirosen moeten altijd geboosterd worden als ze voor de eerste keer gezet worden of als er meer dan een jaar zit tussen de laatste en de huidige enting. Eén enkele enting is geen enting, omdat het lichaam niet genoeg getriggerd wordt om voldoende antilichamen tegen die ziekte aan te maken.
- SimoneV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
nav alle verhalen op internet heb ik gevraagd of de da mijn pup de pupenting zonder lepto 4 wilde geven, dit was niet mogelijk zei ze. Klopt dit dan wel?
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat kan prima. Er zijn artsen die zeggen dat de L4 nodig is als oplosmiddel maar dat klopt niet Hoe ze het dan wel precies doen weet ik niet, maar pups kunnen gewoon een DP krijgen. Hebben mijn pups ook gehad, en dan met 12 weken de DHP zonder lepto.SimoneV schreef:nav alle verhalen op internet heb ik gevraagd of de da mijn pup de pupenting zonder lepto 4 wilde geven, dit was niet mogelijk zei ze. Klopt dit dan wel?
- ranetje
- Zeer actief
De enkele enting staat gelijk aan de vroegere Lepto enting is mij verteld?Liesbeth schreef:Dan moet je helemaal niet voor die enting gaan, want zonder die booster is die enting waardeloos. Een enkele enting met L4 staat gelijk aan geen enting. Weggegooid geld dus in dat geval.Maeve schreef:Hier op het forum weet ik het zo niet, maar lees dit even: https://www.facebook.com/groups/322967551247441/
Als je hond die heeft gehad tenminste ...
- SimoneV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Maeve schreef:Dat kan prima. Er zijn artsen die zeggen dat de L4 nodig is als oplosmiddel maar dat klopt niet Hoe ze het dan wel precies doen weet ik niet, maar pups kunnen gewoon een DP krijgen. Hebben mijn pups ook gehad, en dan met 12 weken de DHP zonder lepto.SimoneV schreef:nav alle verhalen op internet heb ik gevraagd of de da mijn pup de pupenting zonder lepto 4 wilde geven, dit was niet mogelijk zei ze. Klopt dit dan wel?
Ze gaf geen reden op, zei alleen dat het niet kon. Van bijwerkingen had ze nog nooit gehoord. Ga haar er toch nog eens over bellen, niet fijn als ik geen eerlijke info krijg van haar.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Lepto wordt inderdaad vaak gebruikt als oplosmiddel voor de DHP, de DHP is namelijk gevriesdroogd en heeft wel oplosmiddel nodig zodat het geïnjecteerd kan worden.
Er bestaat echter ook gewoon een oplosmiddel voor het DHP vaccin, gebruik van lepto is dus niet persee nodig (al zijn er veel praktijken die de combi inkopen en dus geen los solvens hebben).
Er bestaat echter ook gewoon een oplosmiddel voor het DHP vaccin, gebruik van lepto is dus niet persee nodig (al zijn er veel praktijken die de combi inkopen en dus geen los solvens hebben).
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik denk dus zelf dat de rabiës enting de boosdoener is geweest. dat is een echte rot enting en zal ik nooit tegelijk geven mat een normale enting.Kells schreef:Ik maak mij wel zorgen om Max en mijn dochter ook. L4 is gegeven i.c.m. Rabiës en dat deed mij gelijk denken aan het verhaal van Hilly. Ze had ook nog wormtabletten meegekregen, maar ze is gelukkig zo verstandig geweest om die in de la te gooien. De kleine Max slaapt vannacht op de slaapkamer zodat ze hem goed in de gaten kan houden.
al mijn 7 honden zijn geënt met de L$ en ook de booster. al deze honden hebben geen bijwerkingen gehad.
ellen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Mijn da wil absoluut de L4 niet enten. Gebruikt nog gewoon de oude entingen (L2)
Dat zegt mij genoeg naast inmiddels ook genoeg gelezen en gehoord te hebben over de L4
Oude enting dus en anders geen enting.
Dat zegt mij genoeg naast inmiddels ook genoeg gelezen en gehoord te hebben over de L4
Oude enting dus en anders geen enting.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Hoi Liesbeth, weet jij hoe dit rijmt met het gegeven dat de Lepto-vaccinatie maar 6 tot 9 maanden 'werkt'? Zou het dan niet zo moeten zijn dat je ieder jaar boostert of tweemaal per jaar vaccineert om de afweer hoog te houden?Liesbeth schreef: Entingen tegen leptospirosen moeten altijd geboosterd worden als ze voor de eerste keer gezet worden of als er meer dan een jaar zit tussen de laatste en de huidige enting. Eén enkele enting is geen enting, omdat het lichaam niet genoeg getriggerd wordt om voldoende antilichamen tegen die ziekte aan te maken.
Ik vaccineer zelf trouwens helemaal geen lepto. Die afweging is wel gemaakt, maar ik vraag me nog altijd het nodige af bij dat boosteren.
- ranetje
- Zeer actief
Oh gelukkigKells schreef:Mijn dochter gaat naar dezelfde praktijk als ik, alleen is het wel zo dat ik aangeef wat ik wel en niet wil. Doe ik dat niet, dan jassen ze alles er tegelijk in en krijg je ook nog een wormkuur mee.
Max is de nacht goed doorgekomen, vanochtend was hij weer als vanouds.
Heel veel DA's geven meteen een wormenkuur mee, dat lijkt wel een soort routine?
Ik wilde al nooit de rabiës gelijk met andere entingen.
Bij mijn vorige DA was dat bekend.
Helaas zag ik dat ik bij de nieuwe DA vorig jaar te veel aan entingen had gekregen (ook kennelhoest)
Dus daar moet ik het nog even met ze over hebben.
Ik was er zo aan gewend dat er op mijn aanwijzingen werd geënt dat ik er niet aan dacht dat de nieuwe DA dat niet weet
En maar eens kijken of ze willen titeren.
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb begrepen dat het gillen bij de enting een gevolg is van de vloeistof die te koud is.
Toen ik 2 jaar geleden de enting voor het eerst liet zetten bij pups van 9 weken schrok ik me ook rot. De prik gaat erin, en na een paar seconden zie je de pup onrustig worden. Gelukkig was het bij de pups van mij wel snel over, maar zo'n gillend, vechtend hummeltje gaat je toch aan je hart. Ze hebben er verder helemaal niets aan over gehouden.
Later hoorde ik dat je dit kun voorkomen door de inenting op kamertemperatuur te geven. Daarna heb ik ook nooit meer problemen gehad.
Dit staat dan wel los van alle andere bijwerkingen waar je zoveel over leest. Ik twijfel ook erg of ik hem weer laat geven of dat ik het risico op ziekte van Weil accepteer. Eigenlijk moet je die enting al om de 8 à 9 maanden herhalen. Ik geef hem dan ook alleen in het voorjaar, in het najaar heeft weinig zin want dan is die de volgende zomer al uitgewerkt.
Toen ik 2 jaar geleden de enting voor het eerst liet zetten bij pups van 9 weken schrok ik me ook rot. De prik gaat erin, en na een paar seconden zie je de pup onrustig worden. Gelukkig was het bij de pups van mij wel snel over, maar zo'n gillend, vechtend hummeltje gaat je toch aan je hart. Ze hebben er verder helemaal niets aan over gehouden.
Later hoorde ik dat je dit kun voorkomen door de inenting op kamertemperatuur te geven. Daarna heb ik ook nooit meer problemen gehad.
Dit staat dan wel los van alle andere bijwerkingen waar je zoveel over leest. Ik twijfel ook erg of ik hem weer laat geven of dat ik het risico op ziekte van Weil accepteer. Eigenlijk moet je die enting al om de 8 à 9 maanden herhalen. Ik geef hem dan ook alleen in het voorjaar, in het najaar heeft weinig zin want dan is die de volgende zomer al uitgewerkt.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.