Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Culture Clash

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Er zijn verschillende sites over clickertraining, hier een paar van mijn bookmarks:
http://www.clickersolutions.com/articles/index.htm
http://www.hondentolk.nl/pages/clickertraining.html
http://www.clickerlessons.com/faq2.html
http://www.debolster.be/html/store.htm
http://www.dogweb.nl/gedrag/clickertraining.html

Als je met google op clickertraining zoekt is er vast nog wel meer (er is ook ergens een site van Karen Pryor, maar weet ik de url even niet meer van.
Ook de boeken van Martin Gaus zijn gebaseerd op clickertraining.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Belle schreef:Er zijn verschillende sites over clickertraining, hier een paar van mijn bookmarks:
http://www.clickersolutions.com/articles/index.htm
http://www.hondentolk.nl/pages/clickertraining.html
http://www.debolster.be/html/store.htm
http://www.dogweb.nl/gedrag/clickertraining.html

Als je met google op clickertraining zoekt is er vast nog wel meer (er is ook ergens een site van Karen Pryor, maar weet ik de url even niet meer van.
Ook de boeken van Martin Gaus zijn gebaseerd op clickertraining.
thanks
een site heb ik al bekeken.
En ik houd van een grijns.
Dus
And... remember that rolled up newspaper? Keep it handy - when your dog "messes up," get it out & whack yourself over the head a few times while repeating, "I should have trained him better... I should have trained him better..."
En google , dat had ik zelf ook wel kunnen doen :oops:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stop met blaffen van Karen Pryor gaat over operante conditionering en dus indirect over clickertraining. Een hond en een Dolfijn gaat wel over klickertraining en is ook van haar.
Bianca Uiittenbogaart heeft het boekje Click geschreven..ook een helder en leuk boekje over clickertraining.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Waar ik haar in vind tegenspreken is dat honden niet leren door observatie, maar dat dit puur weggelegd is voor mensen.
Even later schrijft ze dat honden reageren op het doen en laten van de eigenaren, wanneer worden ze uitgelaten, krijgen ze eten enz....
Nou kun je dit wel onder conditioneren zetten, maar hier is toch ook observatie voor nodig. Daarbij leren ze van elkaar, de een doet de andere na, dus leert niet door ervaring maar door te kijken naar de andere hond.
Er was zelfs iemand die beweerde dat haar hond zag dat een andere hond door de wave (paaltjes behendigheid) zag gaan en dit onmiddelijk na deed.
Nou vind ik dit een nogal ongelooflijk verhaal maar je weet maar nooit :-D

Nou heb ik een beetje verder gefilosofeerd.
Mensen willen hun hond nogal graag vermenselijken maar als je kijkt naar het gedrag van mensen en honden, komen die op verschillende punten overeen, het is niet juist dat vermenselijken maar ook niet vreemd.

terratorium gedrag bv.
Mensen verdedigen hun terratorium tegen indringers, zoals huis en/of tuin.
Als we in de stad rondloopt en een vreemd iemand kijkt ons starend aan en komt recht op ons inlopen voelen we ons ook niet zeker.
We krabben ons ook aan het hoofd ook al hebben we geen jeuk, maar zijn we het ergens niet mee eens of we snappen het even niet.
overspronggedrag?
Je maakt je groot als je vinden dat er niet met je te spotten valt.
Je maakt je klein als je je onzeker of onderdanig voelt.
Het is mensen aangeboren om weg te kijken als ze een uitbrander krijgen.
Nou wordt dit tijdens de opvoeding vaak afgeleerd. "kijk me aan als ik tegen je praat"? Ik zelf vind dit nogal raar. Cultuur he!
Wanneer je zelf agressief bent staar je mensen ook in de ogen om duidelijk te maken dat je het meent en dat ze beter een stap terug kunnen doen.
Puberteit.
Als je baas op het werk een hysterisch hoogstandje is heb je daar ook minder respect voor dan een zelfbeheersende baas.
Mensen horen graag bij een groep.
Mensen hebben ook een gangin-up. Wat ook uit de hand kan lopen.
Mensen kunnen ook gaan gapen en zich uit gaan rekken om een ander gerust te stellen of zichzelf rustiger te maken.
Dit is wat ik nu kan bedenken, er zal wellicht wel meer gedrag zijn wat overeen komt.
Als je dit in je achterhoofd houdt dan kun je je hond in een aantal zaken beter snappen.
En mee werken als je de hond aan het trainen bent.
Wat vinden jullie van deze filosofie?
groetjes monique
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

cuatro schreef:Waar ik haar in vind tegenspreken is dat honden niet leren door observatie, maar dat dit puur weggelegd is voor mensen.
Even later schrijft ze dat honden reageren op het doen en laten van de eigenaren, wanneer worden ze uitgelaten, krijgen ze eten enz....
Nou kun je dit wel onder conditioneren zetten, maar hier is toch ook observatie voor nodig. Daarbij leren ze van elkaar, de een doet de andere na, dus leert niet door ervaring maar door te kijken naar de andere hond.
Wat je noemt valt onder klassieke conditionering. De hond leert dat bepaalde dingen voorbode zijn van wat gaat komen. Als ik mijn wandelschoenen aantrek, is dat voorbode van het bos. Dat weten ze. Dat heeft klassieke conditionering. Observeren kan een hond, in die zin dat ze gewoon kunnen zien wat iemand doet. Ze kunnen niet imiteren.
Ze doen elkaar ook niet na..honden nemen elkaars stemming over en kunnen daarvanuit hetzelfde gedrag tonen.
Mensen willen hun hond nogal graag vermenselijken maar als je kijkt naar het gedrag van mensen en honden, komen die op verschillende punten overeen, het is niet juist dat vermenselijken maar ook niet vreemd.

terratorium gedrag bv.
Als we in de stad rondloopt en een vreemd iemand kijkt ons starend aan en komt recht op ons inlopen voelen we ons ook niet zeker.
We krabben ons ook aan het hoofd ook al hebben we geen jeuk, maar zijn we het ergens niet mee eens of we snappen het even niet.
overspronggedrag?
Nou wordt dit tijdens de opvoeding vaak afgeleerd. "kijk me aan als ik tegen je praat"? Ik zelf vind dit nogal raar. Cultuur he!
Wanneer je zelf agressief bent staar je mensen ook in de ogen om duidelijk te maken dat je het meent en dat ze beter een stap terug kunnen doen.
Puberteit.
Als je baas op het werk een hysterisch hoogstandje is heb je daar ook minder respect voor dan een zelfbeheersende baas.
Mensen kunnen ook gaan gapen en zich uit gaan rekken om een ander gerust te stellen of zichzelf rustiger te maken.
Dit is wat ik nu kan bedenken, er zal wellicht wel meer gedrag zijn wat overeen komt.
Als je dit in je achterhoofd houdt dan kun je je hond in een aantal zaken beter snappen.
Wij zijn ook maar gewoon dieren, al wil het gros van de mensen daar niet aan! ;) Ik vind alleen wel dat je een hond als het wezen hond moet zien. Dat betekend dat ze andere middelen gebruiken om te communiceren (hun gebit bijvoorbeeld :mrgreen: ) en een ander beeld van de wereld hebben dan wij. Dat verdient respect van ons in het omgaan met onze dieren in het algemeen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wat vind je dan hiervan? Sypke neemt altijd iets in haar bek als er iemand thuis komt. Het maakt niet uit wat: een schoen, een Kong, een botje, een voerbakje. Mees deed dat niet de eerste weken. Nu doet hij het ook. Hij heeft dat blijkbaar van Sypke afgekeken.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:Wat vind je dan hiervan? Sypke neemt altijd iets in haar bek als er iemand thuis komt. Het maakt niet uit wat: een schoen, een Kong, een botje, een voerbakje. Mees deed dat niet de eerste weken. Nu doet hij het ook. Hij heeft dat blijkbaar van Sypke afgekeken.
Driekwart van de honden neemt wat in de bek als er iemand binnenkomt.
Honden kunnen gewoonweg niet imiteren, dat vermogen hebben ze niet.
Katten kunnen dat overigens weer wel.
Een hond kan zich niet bedenken dat hij de koelkast kan openmaken als hij aan de knop trekt..ook al ziet hij je dat dag in dag uit doen en weet dat er lekkers ligt in de koelkast.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
saar
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door saar »

Als honden niet kunnen imiteren, waarom nemen ze dan gedrag van elkaar over?

Het kan best zijn dat je gelijk hebt, maar ik weet wel een aantal dingen die Diesel niet deed voor Yara er kwam en nu doet hij het wel ... hoe komt dat dan ?

Een klein voorbeeldje: Yara dacht dat ze drinken moest vragen door haar poot in haar drinkbak te zetten en die drinkbak zo wat verder op te gooien. Diesel zat vroeger gewoon maar dom te staren naar die bak. Tot een tijdje geleden hij plots ook met die bak begon rond te gooien op exact dezelfde manier als Yara dat doet. Hoe heeft hij dat dan geleerd ?

Sarah
<b>Groetjes en een pootje van Diesel, Yara en Chica
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
</b>
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

saar schreef:Als honden niet kunnen imiteren, waarom nemen ze dan gedrag van elkaar over?

Het kan best zijn dat je gelijk hebt, maar ik weet wel een aantal dingen die Diesel niet deed voor Yara er kwam en nu doet hij het wel ... hoe komt dat dan ?

Een klein voorbeeldje: Yara dacht dat ze drinken moest vragen door haar poot in haar drinkbak te zetten en die drinkbak zo wat verder op te gooien. Diesel zat vroeger gewoon maar dom te staren naar die bak. Tot een tijdje geleden hij plots ook met die bak begon rond te gooien op exact dezelfde manier als Yara dat doet. Hoe heeft hij dat dan geleerd ?

Sarah
Stemmingsovername. Als jij blij doet met een balletje, kan je je hond meekrijgen om ook blij te doen met het balletje. Dat is stemmingsovername. Imiteren geeft aan dat je iets na kan doen, ook zonder de bijbehorende emotie en dat kan een hond niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Eline* schreef:
cuatro schreef:Waar ik haar in vind tegenspreken is dat honden niet leren door observatie, maar dat dit puur weggelegd is voor mensen.
Wat je noemt valt onder klassieke conditionering. De hond leert dat bepaalde dingen voorbode zijn van wat gaat komen. Als ik mijn wandelschoenen aantrek, is dat voorbode van het bos. Dat weten ze. Dat heeft klassieke conditionering. Observeren kan een hond, in die zin dat ze gewoon kunnen zien wat iemand doet. Ze kunnen niet imiteren.
Ze doen elkaar ook niet na..honden nemen elkaars stemming over en kunnen daarvanuit hetzelfde gedrag tonen.

terratorium gedrag bv.
overspronggedrag?
Puberteit.
Wij zijn ook maar gewoon dieren, al wil het gros van de mensen daar niet aan! ;) Ik vind alleen wel dat je een hond als het wezen hond moet zien. Dat betekend dat ze andere middelen gebruiken om te communiceren (hun gebit bijvoorbeeld :mrgreen: ) en een ander beeld van de wereld hebben dan wij. Dat verdient respect van ons in het omgaan met onze dieren in het algemeen.
Ik ben het echt wel met je eens dat je een hond als het wezen hond moet zien ;) .

Ik heb het in mijn verhaal alleen over gedrag gehad wat overeen komt met mensengedrag, dit om mensen een strohalm te geven om het gedrag van hun hond te begrijpen, vooral tijdens de training.
Communicatie is weer een heel ander verhaal. Alhoewel gedrag lichaamscommunicatie is.

Door observatie neemt de hond stemming over, toch?
Ik zie het verschil niet, gaat waarschijnlijk mijn verstand te boven dan :mrgreen: .
groetjes monique
PetraP
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door PetraP »

Daan schreef:Nou ben ik nog op zoek naar een duidelijk boek, of een site over clickertraining. Tips?
http://www.doghouserock.nl/training/clicker.html

http://www.kc-delft.nl/hfdlinks.html

en als je er echt helemaal in wilt duiken:

http://groups.yahoo.com/group/NederlandseClickerlijst/

groetjes,

Petra
saar
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door saar »

Eline* schreef:
saar schreef:Als honden niet kunnen imiteren, waarom nemen ze dan gedrag van elkaar over?

Sarah
Stemmingsovername. Als jij blij doet met een balletje, kan je je hond meekrijgen om ook blij te doen met het balletje. Dat is stemmingsovername. Imiteren geeft aan dat je iets na kan doen, ook zonder de bijbehorende emotie en dat kan een hond niet.
ach zo zit dat... Ik moest maar eens wat meer gaan lezen over hondengedrag dus :mrgreen:

Sarah
<b>Groetjes en een pootje van Diesel, Yara en Chica
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
</b>
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

En toch he Eline, ik heb klakkeloos van je aangenomen dat honden niet kunnen imiteren. En toch kom ik hier voor verassingen te staan.

Aaron begraaft vanalles met zijn neus. Deed Vonya nooit. En sinds pas ineens wel.
Aaron geeft veel likjes. Deed Vonya nooit. Maar de laatste tijd worden we ineens getrakteerd op een voorzichtige lik van Vonya.
En zo zijn er meer dingen.
Dan vraag ik me echt af: als ze niet kunnen imiteren, hoe komt dit dan???
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wat ik dus zie, of het stemmingsovername of imiteren is weet ik niet, is dat Moritz dus "Rottweilergedrag" vertoont!!!

Moritz kon niet spelen, had het nooit geleerd, maar nu inmiddels dus wel en hij gebruikt net als een Rottweiler zijn gewicht en kont hiervoor! :mrgreen: Het is geen gezicht, hahahaha: een Griekse Gevelpisser met Rottweilergedragingen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Jongens toch..likjes geven, met de neus begraven, kont ergens indrukken....allemaal doodnormaal hondengedrag, horende bij bepaalde stemmingen en bepaalde gewoontes.
Als ik in mijn neus peuter..imiteer ik dan ook? :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Eline* schreef:Jongens toch..likjes geven, met de neus begraven, kont ergens indrukken....allemaal doodnormaal hondengedrag, horende bij bepaalde stemmingen en bepaalde gewoontes.
Als ik in mijn neus peuter..imiteer ik dan ook? :roll:
We hadden Vonya al een jaar voordat Aaron kwam. Dat gedrag heeft ze nog nooit eerder vertoont. Normaal hondengedrag, ja. Maar dat was het eerst niet voor Vonya hoor.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Eline bedoel je met imiteren dat een hond wel gedrag kan nadoen maar dat niet opzettelijk (bedacht) doet om een doel te bereiken?
Imiteren als onderdeel van de mores van de groep. Spelen op de wijze waarop een ander dat doet maar niet met de gedachte dat hij anders buiten de groep ligt?
Een van onze honden staat altijd stomverbaasd te kijken wanneer de deur opengaat als ze per ongeluk de deurkruk raakt, terwijl een van onze katten doelbewust de deurkruk te lijf gaat.
Als ze werkelijk zou kunnen imiteren zou ze allang zelf deuren kunnen openmaken. Ze ziet die kat dat toch regelmatig doen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne schreef:Eline bedoel je met imiteren dat een hond wel gedrag kan nadoen maar dat niet opzettelijk (bedacht) doet om een doel te bereiken?
Imiteren als onderdeel van de mores van de groep. Spelen op de wijze waarop een ander dat doet maar niet met de gedachte dat hij anders buiten de groep ligt?
Een van onze honden staat altijd stomverbaasd te kijken wanneer de deur opengaat als ze per ongeluk de deurkruk raakt, terwijl een van onze katten doelbewust de deurkruk te lijf gaat.
Als ze werkelijk zou kunnen imiteren zou ze allang zelf deuren kunnen openmaken. Ze ziet die kat dat toch regelmatig doen.
Imiteren is gewoon puur iets of iemand nadoen en dat kan een hond niet. Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar er is gewoon onderzoek naar gedaan. Een hond neemt stemming over en toont vanuit die stemming eénzelfde gedrag als een soortgenoot.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Suzanne
Zeer actief

Dat bedoelde ik...
Imiteren van gedrag kan iets opleveren. En die link kunnen honden niet maken.
Het zou soms wel makkelijk zijn want dan zou ik twee zoet zittende honden hebben bij het omdoen van de riem, in plaats van een zittende en een stuiterbal (of twee stuiterballen)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne schreef:Dat bedoelde ik...
Imiteren van gedrag kan iets opleveren. En die link kunnen honden niet maken.
Het zou soms wel makkelijk zijn want dan zou ik twee zoet zittende honden hebben bij het omdoen van de riem, in plaats van een zittende en een stuiterbal (of twee stuiterballen)
:mrgreen: Erg hè?? Mijn stuiterbal ruilen voor jouw goed zittende hond??
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Suzanne
Zeer actief

Niet verder vertellen, het zijn teckels.....
Maar stuiterbal is voor jou wellicht ideaal, op het hoogtepunt van de sprong komt ze precies op halshoogte van jouw honden.
Dan neem ik wel de zoet liggende, dan hoef ik maar 1 keer te bukken. :mrgreen:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Mijn stuiterbal blijft zelfs als hij al ligt, stuiteren.
Knap he..

hebbu?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Suzanne schreef:Eline bedoel je met imiteren dat een hond wel gedrag kan nadoen maar dat niet opzettelijk (bedacht) doet om een doel te bereiken?
Imiteren is gewoon puur iets of iemand nadoen en dat kan een hond niet. Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar er is gewoon onderzoek naar gedaan. Een hond neemt stemming over en toont vanuit die stemming eénzelfde gedrag als een soortgenoot.
Dus als ik het goed begrijp, ben ik volkomen zinloos bezig om Kaya aan Moritz voor te laten doen hoe ie moet gaan zitten :? :mrgreen:
Ik roep dan de twee honden, zeg tegen Kaya "zit" (Kaya gaat zitten, ik beloon haar) en zeg dan "Moritz zit" en Moritz kijkt me aan alsof ik gek ben geworden :roll: (dat ben ik dus ook, hahaha)
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:
Eline* schreef:
Dus als ik het goed begrijp, ben ik volkomen zinloos bezig om Kaya aan Moritz voor te laten doen hoe ie moet gaan zitten :? :mrgreen:
Ik roep dan de twee honden, zeg tegen Kaya "zit" (Kaya gaat zitten, ik beloon haar) en zeg dan "Moritz zit" en Moritz kijkt me aan alsof ik gek ben geworden :roll: (dat ben ik dus ook, hahaha)
Lieve schat, hoe lang ben je dat zo aan het proberen?? :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef:
Eline* schreef:
Lieve schat, hoe lang ben je dat zo aan het proberen?? :mrgreen:
Nou ehhhh...... een tijdje: heb het een maand of 2 geprobeerd zonder succes (whoehahaha) :oops:
Wel pas NADAT ik al het andere heb geprobeerd om hem te laten zitten (goh, Kaya had ik het in één dag geleerd :? ). Al zeker 10 maanden zeg ik "zit" als hij uit zichzelf gaat zitten, maar hij begrijpt er geen moer van.
Maar goed, dan wordt het weer een heel verhaal dat Moritz gewoon geen commando's uitvoerd, heel typisch. Ik moet gewoon gaan clickeren met hem (ik weet het!!!! ;) ).
Afbeelding
A good dog never dies...

Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Oke, volgende situatie:

Wij hebben een traphekje voor de trap. Na enkele weken heeft Mvr. de Kat door dat je ook gewoon aan de achterkant de trap op kan, open trap dus.
Dit doet ze dan een paar maanden en opeens is ook Nero boven.
Kan dat nou? Want traphekje zit dicht.
Juist, meneer gaat via de achterkant, dat past precies.

Dat doet hij dus een paar weken en opeens is Nero boven en hoor ik Lady piepen. Ik naar beneden, zit Lady vast tussen de traptredes.
Die past dus niet maar goed, dan imiteren ze toch of niet?

Wat voor gedrag is dat dan?
Ik dacht altijd dat Nero dat van de kat had afgekeken........ :mrgreen:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef:Oke, volgende situatie:

Wij hebben een traphekje voor de trap. Na enkele weken heeft Mvr. de Kat door dat je ook gewoon aan de achterkant de trap op kan, open trap dus.

Dat doet hij dus een paar weken en opeens is Nero boven en hoor ik Lady piepen. Ik naar beneden, zit Lady vast tussen de traptredes.

De enige manier om boven te komen is dus om je achterlangs te wringen op de trap. Als je dus naar boven wil, word je vanzelf Creabea. Opportunisten zijn het.
Nelson maakt hier de gangdeur open..afgekeken?? Ben je mal, hij heeft dat bij toeval ontdekt. Daarbij is hij ook niet zo slim zich gelijk te bedenken dat hij nu dus alle deuren kan open maken, want voor de deur van de keuken staat hij nog gewoon dom te wachten op hulp.
Honden zijn absoluut slim, maar niet zooo slim. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Heeft Rossi ook bij toeval ontdekt. Gewoon op de klink springen en ja hoooooor, Sesam Open U. Gelukkig heeft meneer nog niet ontdekt hoe die de sleutel om kan draaien in het slot. Of het kan zijn dat z'n pootjes wat te dik zijn??? :p: :p:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Eline* schreef:
Daphne schreef:Oke, volgende situatie:

De enige manier om boven te komen is dus om je achterlangs te wringen op de trap. Als je dus naar boven wil, word je vanzelf Creabea. Opportunisten zijn het.
Nelson maakt hier de gangdeur open..afgekeken?? Ben je mal, hij heeft dat bij toeval ontdekt. Daarbij is hij ook niet zo slim zich gelijk te bedenken dat hij nu dus alle deuren kan open maken, want voor de deur van de keuken staat hij nog gewoon dom te wachten op hulp.
Honden zijn absoluut slim, maar niet zooo slim. ;)
Bedankt voor je antwoord. Zo had ik het nog niet bekeken.
Wij gingen er maar simpel vanuit dat het de kat haar schuld was :mrgreen:
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Had me nog wat boeken meegebracht van de bib.
Daar staat inderdaad uitdrukkelijk in dat je eerst door de deur moet gaan.
Kwestie van je leiderschap te tonen.
Eline, ik heb het artikel gelezen.
Dan ga je je inderdaad vragen stellen.
Ook de meeste boeken zijn het met elkaar eens, maar op sommige punten vallen ze dan weer niet samen.
Ook de meningen van de meeste mensen lopen uiteen.
De ene doet het zo de andere dan weer anders( afhankelijk van het ras van de hond?)
Het ligt niet in mijn karakter om korte bevelen te geven, terwijl Luka die echt wel nodig had. Zoals bv. blijf of zit.
In het artikel stond ook iets in de aard van dat we teveel de hond gaan vermenselijken en dat zijn hersens zo helemaal niet werken in vergelijking met mensen.
Misschien had ik zo'n boek moeten lezen.
En al de tips die ik hier heb gekregen vind ik in de boeken niet terug.

Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”